Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-08-04, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
De satt där bara för några år sedan, borde nyligen plockats bort isåfall.

Det verkade vara några få år sedan de revs.
Citera
2014-08-04, 11:42
Medlem
guderis avatar
Citat:
De satt där bara för några år sedan, borde nyligen plockats bort isåfall.

Vad jag vet så sitter det kvar en sådan vid en utpunkt. Den stora parken på Hjässan till ett av de huvudsakliga objekten i denna tråd plockades ner någon gång på 90- talet om jag inte minns fel. Det finns (eller fanns i alla fall) en del upplagsplatser i terrängen där en del fackverksmaster från den tiden ligger kvar.
Citera
2014-08-04, 11:43
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motarbetaren
Det verkade vara några få år sedan de revs.

Det var intressant och om de inte ersattes av ny teknik så borde huvudanläggningen inte ha många år kvar..

Citera
2014-08-04, 11:44
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vad jag vet så sitter det kvar en sådan vid en utpunkt. Den stora parken på Hjässan till ett av de huvudsakliga objekten i denna tråd plockades ner någon gång på 90- talet om jag inte minns fel. Det finns (eller fanns i alla fall) en del upplagsplatser i terrängen där en del fackverksmaster från den tiden ligger kvar.

Den anläggningen på hjässan är borta, ja. Den anläggningen jag syftar på är ett sändarannex med eget bergrum en liten bit bort.
Citera
2014-08-04, 11:50
Medlem
guderis avatar
Citat:
Den anläggningen på hjässan är borta, ja. Den anläggningen jag syftar på är ett sändarannex med eget bergrum en liten bit bort.

Ok den antennen fanns kvar för 6 mån sedan i alla fall
Citera
2014-08-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ok den antennen fanns kvar för 6 mån sedan i alla fall

Jag tror att signaturen Motarbetaren syftar på platsen P. Det är fullt möjligt att det har funnits fler kortvågsantenner på den platsen tidigare. Det finns bland annat en del betongfundament i skogen precis utanför området.
Citera
2014-08-04, 22:21
Medlem
Det förekommer en viss fixering vid infrastruktur för att ha samband med utlandet. Vilken hängmatta som helst i rätt vinkel klarar av detta. Och dessa var det gott om.
Det som verkligen krävs är att den man talar med har rätt kryptonyckel.

Sändarannex SB, i salig åminnelse, hade kapacitet/beskrevs som avsett för att ha sb med utlandet, för mig oklart vilka frekvenser. Jag tror att det var för att kunna ha kontakt med beskickningarna. Inte för militärt samarbete med stormakt Blå.

Jag spexar till det lite när jag kallar annexet SB. SB är platsen som antennparken låg i. Om jag får en Noraglass kan jag förtydliga.
Citera
2014-08-04, 22:25
Medlem
Citat:
Det var intressant och om de inte ersattes av ny teknik så borde huvudanläggningen inte ha många år kvar..

Dessa var ju avsedda för sb mellan högre militära staber. Det enda som finns kvar av dessa finns i Zonen. Walkie-talkie ersatte kanske. Eller cykelordonnanser.
Citera
2014-08-05, 12:08
Medlem
Dr.Wests avatar
Om vi leker med tanken och förflyttar oss till mitten av 70-talet.. En skogsbrand av samma omfattning som den som härjar i Sala trakten skapar kaos i skogarna kring Nora och en del mkt känsliga objekt riskerar hamna i oönskat fokus. Hur hanterar myndigheterna detta tro ? Vid denna tidpunkt vet vi att Försvaret har mer resurser likaså räddningstjänst.
Citera
2014-08-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.West
Om vi leker med tanken och förflyttar oss till mitten av 70-talet.. En skogsbrand av samma omfattning som den som härjar i Sala trakten skapar kaos i skogarna kring Nora och en del mkt känsliga objekt riskerar hamna i oönskat fokus. Hur hanterar myndigheterna detta tro ? Vid denna tidpunkt vet vi att Försvaret har mer resurser likaså räddningstjänst.

Myndigheterna beordrar grönklädda att hålla sig inomhus och hålla andan?
Eller krypa ut ur närområdet med en brinnande buske på knoppen för att inte avslöja sig?
Eller beordrar klassikern Ölhäfvning i raka led?
Senast redigerad av pagamama 2014-08-05 kl. 13:20.
Citera
2014-08-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.West

Man hade stängt av för allmänheten med hänvisning till att det var farligt och skickat in många grönklädda för att släcka.

På den tiden hjälpte väl försvaret till på ett annat sätt än idag, så det hade inte setts som konstigt om det samlats massor av militärer.
De tre sista inläggen förklarar (3 augusti 2014 till 5 augusti 2014).
http://navyskipper.blogspot.se/

Sedan verkar det vara så att brandförsvaret i området här verkar vara stort i förhållande till folkmängden. Brandförsvaret borde vara införstådda med vad som finns att släckas i området. På andra ställen vet jag att det lokala brandförsvaret varit informerade om var att göra i händelse av brand.
Citera
2014-08-05, 19:25
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOPE-RJ
Man hade stängt av för allmänheten med hänvisning till att det var farligt och skickat in många grönklädda för att släcka.

På den tiden hjälpte väl försvaret till på ett annat sätt än idag, så det hade inte setts som konstigt om det samlats massor av militärer.
De tre sista inläggen förklarar (3 augusti 2014 till 5 augusti 2014).
http://navyskipper.blogspot.se/

Sedan verkar det vara så att brandförsvaret i området här verkar vara stort i förhållande till folkmängden. Brandförsvaret borde vara införstådda med vad som finns att släckas i området. På andra ställen vet jag att det lokala brandförsvaret varit informerade om var att göra i händelse av brand.

Räddningstjänsten var införstådda med objekten i fråga. Om jag inte minns fel så satt det en anvisning vid en del telefoner, typ "vid olycka ring 90 000 ange orsak och objekt xxxxx"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in