Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Eftersom KJ och VB hade eller hade haft en relation och han var en av de sista som hade kontakt med henne så fanns det givetvis skäl att utreda honom för att endera avföra honom från utredningen eller binda honom till försvinnandet.
KJ och MB var alltså jämställda fram till fyndet. Vid fyndet gick polisen efter magkänslan och grep knäppskallen. Det kunde lika gärna ha blivit tvärtom.
Har du underlag för den slutsatsen?
Jag har försökt få fram ur FUP vad som föranledde gripandet utan att finna nåt konkret. Men till skillnad mot dig tror jag att vittnesuppgiften från den minderåriga personen som var vid fyndplatserna (tillsammans med andra vittnesmål och tips) den 16 maj var utslagsgivande. Detta togs aldrig med i FUP, av anledningar jag inte känner till. Men gissningsvis blev det för komplicerat för utredningen att KJ enligt vittnet hade sällskap av en annan person...
Vittnesuppgiften användes i förhören med KJ. Här den 24 maj, dagen efter han greps:
"Kristoffer tillfrågas på nytt om han varit i området på Mjösjöberget fler gånger på senare tid
förutom vid det tillfälle han berättat om i tidigare förhör.
Kristoffer säger att han inte varit där.
Kristoffer delges att det finns uppgifter i utredningen som talar för att han har varit där
torsdagen den 16 maj på eftermiddagen.
Kristoffer säger att det är fel, han har inte varit där.
Kristoffer delges att det finns vittnes uppgifter som tyder på att det är han som varit där vid
det hör tillfället.
Kristoffer säger att det är fel, han säger sedan att "det är ju roligt att någon sett mig".
Kristoffer förklarar att han menar att någon lagt märke till honom, han tycker inte att
människor brukar göra det." (s. 1642)
I förhöret den 23 när KJ erkänner att han varit i ödehuset den 9 maj fiskar poliserna efter att han var där den 16 maj, en vecka senare:
"H: Då var jag uppe och liksom kollade uppe i forten där och det är som…
F: Det är inte så att det är torsdagen här borta?
H: Nej, det är inte torsdagen där. Det är torsdagen där.
F: Mmm." (s. 1577)
Ett par tidigare inlägg från highfive om det minderåriga vittnet:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)