2014-08-03, 17:07
Medlem
CarlMichaelBellmans avatar
Vilka svenska TV-kanaler kommer att sända Serie A i år?

Kommer Club Calcio finnas kvar?
Citera
2014-08-03, 17:17
Medlem
recyclameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlMichaelBellman
Vilka svenska TV-kanaler kommer att sända Serie A i år?

Kommer Club Calcio finnas kvar?

Postar en motfråga , vilka utländska kanaler har vi att tillgå för Italiensla ligan.
Sverige har blivit tråkigt för sändningar, referatet är viktigt för mig, därmed ej svenskt tack.
Roma, blir kul att följa om nåt , med spel på dessa.
/cheers.
Citera
2014-08-03, 18:25
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av recyclamera
Postar en motfråga , vilka utländska kanaler har vi att tillgå för Italiensla ligan.
Sverige har blivit tråkigt för sändningar, referatet är viktigt för mig, därmed ej svenskt tack.
Roma, blir kul att följa om nåt , med spel på dessa.
/cheers.

Brittiska BT Sport har sändningsrättigheterna för bl.a. Serie A, Bundesliga och Ligue 1.
Citera
2014-08-03, 19:46
Medlem
Och medan AIK dansar med i Pride Festival och MFF hyllat en nazistknackare så händer det såklart saker även i Italien. Som det tjatats om så snackade favoriten till presidentposten för FIGC om afrikaner som äter bananer ena dagen och spelar fotboll i Lazio nästa.

Och nu har Sampdoria tagit ett beslut att byta ut pojkar mot snygga kvinnor:

https://s2.yimg.com/bt/api/res/1.2/nzl4y8kWBd1gm9uhQ4ti7w--/YXBwaWQ9eW5ld3M7cT04NQ--/http://media.zenfs.com/en-GB/blogs/early-doors/Sampdoria_Ball_woman_0208_6.jpg

Med en motivering som matchar Pride Festivalen:

President Massimo Ferrero will continue this in the future, as he wants “the club to promote positive messages, fair play, social and sporting sensibility.

“This is a contribution towards a modern sport without prejudice.”

http://www.football-italia.net/53419/sampdoria-introduce-ball-ladies
Citera
2014-08-04, 00:22
Medlem
zachs avatar
Är ju lite roligt om Italien förblir Italien med allt vad det innebär men som varenda jävel vet så har ju Italien en del problem med rasismen inom calcion. Och man har publik som inte får sjunga hur som helst om andra italienska städer etc. Hur bra Tavecchio än är för calcion - kan man verkligen ha honom som president för FIGC? Nu är ju inte FIGC Legan, men ändå, hur jävla hycklande kan landet få vara? Hur mycket dubbelmoral kan tillämpas?

Dom enda fotbollspersonligheterna jag egentligen tycker om att lyssna på är Zeman, Tommasi och De Rossi. Personer som inte rapar klyschor utan använder den egna skallen. Zemans ord i fallet är väl redan behandlade här inne, De Rossis säkert också kända men ändå:

In Italy, even in much more important places than the FIGC, people never resign. This is how the country works and it’s something we need to reflect on ... if for example I have an argument with a black player and I tell him he ‘eats bananas’ – I can just say ‘it was a gaffe and you can’t punish me.’ This is the message we are sending out if we vote in Tavecchio.

Jag gillar inte alternativet, men är ju bara så att det är svårt att i fortsättningen inte hyckla och bekämpa rasism om man säger ja till Tavecchio. Och hur ska Italien och calcion komma vidare om man fortsätter med det här bananrepubliktänket där allt möjligt är tillåtet i vissa fall men oförlåtligt i andra? Borde man inte även inför calcions alla skrivna och oskrivna lagar vara lika inför lagen? När inser man att parodin har gått från halvcharmig till en direkt löjlig och förödmjukande fars som äter upp chanserna till feta reklamintäkter och att attraktionsvärde hos alla bananätande länder fullständigt raserats?

"Men för böveln, kom ihåg att faxa texten på er banderoll innan ni visar upp den. Och nåde dig om du pratar illa om Romeo & Julia eller skriver nåt om nån vulkan eller så......."
Citera
2014-08-04, 02:31
Medlem
Stivalis avatar
Var det inte Tomas Brolin som beställde banan på pizzan när han kom till Parma? Eller var det ananas? Hawaii kallas det i Sverige. Jag kan uppskatta ett parti tvättäkta Hawaii-fotboll med Zeman som dirigent, men Hawaii-pizza är inte riktigt min grej & dom på pizzerian i Parma var rätt oförstående dom också.
Citera
2014-08-04, 17:01
Medlem
Ananas, bananer och diverse jävla frukter. Ahh Tutti Frutti!
http://www.youtube.com/watch?v=wJz3oh_ECUw

Svenskt kvalitetsprogram som baserades på en italiensk förlaga (om än via Tyskland).

Vilka härliga jävla tider. Roberto Baggio, Calcio dominerade världen, ett svenskt landslag att räkna med och Tutti jävla Frutti på TV! Allt var fan möjligt.

Zeman har lånat ut Del Fabro (f 1995) till Pescara där han säkert får speltid. Trist tycker jag, eftersom jag hade hoppats att han skulle få chansen under Zeman. Men han behöver speltid.

Och Zeman är ingen Hawaii-pizza. Även om jag såklart förstår vad Stivali menar med hawaiispel, och kan hålla med till ganska stor del . Han är det ursprungliga. Rena. Mannen som står bortom Calcio Moderno. Och jag gillar att Cagliari håller sig till den klassiskt italienska uppladdningen. Ritiro på en avlägsen plats, där man springer upp och ned för bergen till man somnar av trötthet. Spelar mot lokala lag och vinner med stora siffror trots att det känns som att de spelar med grussäckar hängande på benen. Och sedan när man närmar sig seriestarten så trappar man upp motståndet och släpper på den stenhårda fysiska träningen. Och hela tiden taktisk drillning och skapa gemensamhet utan en massa störande inflytande. Skapa ett lag. Klassiskt. Inget jävla fjantande med diverse jippoturneringar i Arabien, USA eller Asien.

På tal om Brolin så nästan njöt han av att deklarera att han minsann inte läste några böcker. Tror det var i samband med skadan som han fick frågan om hur han fördrev tiden. Själv läser jag just nu Ultras – i ribelli del calcio quarant’anni di antagonismo e passione av Andrea Ferreri. Kanske återkommer till den vid tillfälle, på samma vis som jag kanske tar upp övrig semesterlektyr.
Senast redigerad av Brille68 2014-08-04 kl. 17:27. Anledning: stavar som en turk
Citera
2014-08-04, 22:45
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ananas, bananer och diverse jävla frukter. Ahh Tutti Frutti!
http://www.youtube.com/watch?v=wJz3oh_ECUw

Svenskt kvalitetsprogram som baserades på en italiensk förlaga (om än via Tyskland).

Vilka härliga jävla tider. Roberto Baggio, Calcio dominerade världen, ett svenskt landslag att räkna med och Tutti jävla Frutti på TV! Allt var fan möjligt.

Zeman har lånat ut Del Fabro (f 1995) till Pescara där han säkert får speltid. Trist tycker jag, eftersom jag hade hoppats att han skulle få chansen under Zeman. Men han behöver speltid.

Och Zeman är ingen Hawaii-pizza. Även om jag såklart förstår vad Stivali menar med hawaiispel, och kan hålla med till ganska stor del . Han är det ursprungliga. Rena. Mannen som står bortom Calcio Moderno. Och jag gillar att Cagliari håller sig till den klassiskt italienska uppladdningen. Ritiro på en avlägsen plats, där man springer upp och ned för bergen till man somnar av trötthet. Spelar mot lokala lag och vinner med stora siffror trots att det känns som att de spelar med grussäckar hängande på benen. Och sedan när man närmar sig seriestarten så trappar man upp motståndet och släpper på den stenhårda fysiska träningen. Och hela tiden taktisk drillning och skapa gemensamhet utan en massa störande inflytande. Skapa ett lag. Klassiskt. Inget jävla fjantande med diverse jippoturneringar i Arabien, USA eller Asien.

På tal om Brolin så nästan njöt han av att deklarera att han minsann inte läste några böcker. Tror det var i samband med skadan som han fick frågan om hur han fördrev tiden. Själv läser jag just nu Ultras – i ribelli del calcio quarant’anni di antagonismo e passione av Andrea Ferreri. Kanske återkommer till den vid tillfälle, på samma vis som jag kanske tar upp övrig semesterlektyr.

Under en italienskalektion i Rom pratade vi om Tutti Frutti, fast ur en kulinarisk aspekt. Då var det en tysk (som förövrigt hade den absolut värsta italienska dialekt jag någonsin hört. Lät hårt och fruktansvärt, fast det var väldigt underhållande att lyssna på) som började att skratta något hysteriskt och upprepa orden "Tutti-Frutti" medan han pekade mot brösten. Sedan nämnde han att det var ett TV-program i Tyskland och jag förstår nu att det är samma variant som länkades här ovanför.

Hur långt ifrån verkligheten känns det inte att ett sådant program ens har visats i Sverige när man tänker på dagens rådande debattklimat? Å andra sidan är det väl kanske lika knäppt att italiensk TV kör på precis samma koncept än idag.

Angående Brolin skall han ha fått frågan om han läste några böcker när han låg i sjuksängen i Parma. "Nä, så sjuk blir jag aldrig!" skrockade Brolin förnämnt (läst i en gammal Offside).
Senast redigerad av Calogero 2014-08-04 kl. 22:49.
Citera
2014-08-05, 00:38
Medlem
Stivalis avatar
Jag har snickrat ihop lite statistik med hjälp av Wikipedia. Det är problematiskt när skiktet under toppen luckras upp & blir en Tutti Frutti-blandning istället för en stabil semi-elit. Jag har varit inne på det mycket men jag tycker det är viktigt. För många halvstora klubbar går åt skogen & det är inte värdigt en stornation.

22 lag kommer spela i Serie B. 9 av dessa har aldrig varit i Serie A. Det är en hög siffra. 9 av 22.

Klart att man kan vara hyfsat etablerad utan att ha varit i Serie A. Men...

...av lag som gjort över 15 säsonger i Serie B, de är 48 stycken, så är det bara 6 st som aldrig varit i Serie A.

Kontentan är alltså att stora Serie B-lag oftast har varit i Serie A.

Jämför siffrorna:
6 av 48 = fåtal
9 av 22 = många

De 6 som gjort över 15 säsonger i Serie B utan att nå Serie A är Monza (38 säsonger), Taranto (31), Sambenedettese (21), Spezia (21), Cosenza (19) & Arezzo (16).

Av dessa är det endast Spezia som deltar i årets Serie B. Av övriga 8 lag som aldrig varit i Serie A så är Crotone bäst med 10 säsonger i Serie B. Det är alltså inga särskilt stora lag det rör sig om här. Att Padova & Siena från förra säsongens Serie B gick i konkurs & ersätts av ett lag som Virtus Entella är ju såklart rena skämtet för en stornation.

....

Måste säga att Monzas 38 säsonger i Serie B utan att nå Serie A en enda gång är ganska stabilt imponerande på något skruvat sätt. Deras arena tar 19 000. Det hade alltså varit ett stort lag i Sverige. Det är sådana lag som bör utgöra en semi-elit i en stornation. Virtus Entella hör ju hemma längre ner i systemet om det inte vore för att så många större lag kraschat.

....

Jag tycker ändå att det är kul att Trapani nått så högt som Serie B nu. Staden ligger längst ut på Sicilien, nästan så nära Afrika man kan komma.
Citera
2014-08-05, 18:57
Medlem
På tal om kvalitetsTV, så var det igår presentation av laget på Sant'Elia. Finns såklart att antal längre klipp där man får se spelarna och Zeman möta fansen, men jag nöjer mig med ett kort från RAI (1,5 min):

https://www.youtube.com/watch?v=-5gYmucKoVM

Och Cagliari är mer aktiva på il mercato än någonsin tidigare. Man köper billiga talanger, främst italienska.

Kommer alltså att starta säsongen med lite mindre än 12.000 platser på arenan, och öka under december till 16.000 eller 18.000.

PS

Äh vafan bifogar ändå denna presentation av spelarna(10 min):
https://www.youtube.com/watch?v=ZVoB7xJgW8E
Citera
2014-08-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
....

Jag tycker ändå att det är kul att Trapani nått så högt som Serie B nu. Staden ligger längst ut på Sicilien, nästan så nära Afrika man kan komma.

Trapanis framfart kan bero på sportchefen Faggiano (som qhz tidigare lyft fram), Mancosu (som jag tjatat mig blå om) eller något helt annat. Tror att presidenten Morace borde ha en del av berömmet liksom tränaren Boscaglia. Jävligt imponerande alldeles oavsett.

Just nu är jag kluven. Mancosu är 30 år och har först senaste säsongen slagit igenom. Han förtjänar att få en chans i sin hemstad och i Serie A. Men samtidigt är konkurrensen mycket hårdare och det är inte alls säkert att han petar Sau, Ibarbo eller Pinilla. Eller de yngre Longo och Loi, eller de offensiva mittfältarna som testats som anfallare Adryan och Cossu, eller...

Och samtidigt känns hans öde förknippat med Trapani. Det var första gången de spelade i Serie B. Och det gick bra inte minst eftersom Mancosu blev Capocannoniere, precis som han blev året innan fast då i Lega Pro. Som en jävla saga. Mannen fyller i år 30 och hade före säsongen 2012/2013 aldrig spelat högre än i Lega Seconda Div. Går till Trapani som nyss blivit uppflyttade till Lega Pro Prima Div och blir alltså skyttekung direkt. Upp till Serie B och ännu större succé. Fint som snus.
Citera
2014-08-05, 22:59
Medlem
Spinnacers avatar
Nu är Armero och Perin väldigt nära Milan, vågar man hoppas?

Det har stått stilla i mercaton nu ett tag för samtliga klubbar tycker jag, som om alla går runt och väntar på något.

Ska bli kul att se hela sammandraget in/ut för alla klubbar när det stänger
Senast redigerad av Spinnacer 2014-08-05 kl. 23:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in