• 1
  • 2
2014-08-03, 14:18
Ja, alla känner väl till vad en alfahane är, men de andra två då? Åtminstone jag vet inte vad de begreppen betyder, och det verkar inte finnas så mycket på nätet, heller. Så jag hämtar lite uppslag från urban dictionary, inte alltid kanske så vetenskapligt korrekt, men underhållande och ändå godkänt, antar jag.

Beta Male:

An unremarkable, careful man who avoids risk and confrontation. Beta males lack the physical presence, charisma and confidence of the Alpha male.

Pete knew he was losing the girl he'd just met at the bar to the guy who bought her a drink, but he was too much of a beta male to do anythigng about it.

Nja, känns ju inte så matnyttigt, och alldeles för svävande för att få en bra bild.

Omega Male:

The polar opposite of the Alpha Male. Omega Males can have friends and close acquaintances but prefer to accomplish things on their own without the help of a group. Omega Males generally don't belong to any cliques and have no desire to be the leader or most outstanding of said clique. Omega Males have relations with people from all groups and carry a resourcefulness and cunning (sometimes strength) to get a job done with their own skill. This being said, an omega male can have great pride without it manifesting as "ego." (There are always exceptions.

An Alpha Male MUST absolutely be perceived by his peers as the toughest, most popular, and smartest. An Omega Male cares little for this recognition...but knows that he is all those things and more.

Alpha males must have the support of his "boys." This can be the foundation for many shallow and superficial relationships. An Omega Male needs support from time to time, but has few true friends who know him intimately and generally shuns shallow acquaintences.

Two sides of the same coin....both being very effective in accomplishing goals.

In Animals:

Two Rams are butting heads while the female watches. The winner who mates is the stongest and therefore the Alpha Male.

Wait...A third ram runs out of the woods and mates with the female while the two males are fighting. THAT is the omega male.

In Humans:

Alpha Male: John Stewart
Omega Male: Steven Colbert

Alpha Male: Team Sport Captain
Omega Male: Dedicated student/master of martial arts.

Ja, detta var ju mer matnyttig. Så en alfahane, är en alfahane helt enkelt, och en betahane är en osäker person, och en omegahane är, ja vadå?

Personligen känner jag mest igen mig i omegahanen, minus alla de "coola" egenskaperna. Har noll lust att vara en alfahane, och blir illamående när folk tyr sig för hårt till mig, sedan vill jag gärna utmana alfahanarna, då de är töntiga.

Men är detta verkligen en exakt vetenskap? Känns ju mest som att de passar in "på de dära 90%:en" av mänskligheten som inte tycks ha en egen personlighet..

Någon som vet något (mer) om dessa fenomen?
Citera
2014-08-03, 15:00
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Det finns ju Delta och Sigma också. Den beskrivningen av en omega låter helt fel uteifrån det jag har läst. En Omega är en förlorare. Han vill vara populär men lyckas inte. Den Omega beskrivningen låter mer som en Sigma. En Sigma är en alfahanne utan sina betahannar. Alltså en ensam varg som är dominant psykiskt då.

Edit: Det finns även Gamma. Gamma är en alfahanne utan betahannar. Han blir nekad av det sociala spelet. Han har viljan att vilja vara alfa, men är det inte.
Senast redigerad av MannenBakomDig 2014-08-03 kl. 15:03.
Citera
2014-08-03, 15:02
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Det finns ju Delta och Sigma också. Den beskrivningen av en omega låter helt fel uteifrån det jag har läst. En Omega är en förlorare. Han vill vara populär men lyckas inte. Den Omega beskrivningen låter mer som en Sigma. En Sigma är en alfahanne utan sina betahannar. Alltså en ensam varg som är dominant psykiskt då.

Så det finns 5 manliga personlighets-typer/former? Vad är delta då?
Citera
2014-08-03, 15:11
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Så det finns 5 manliga personlighets-typer/former? Vad är delta då?

Alfa - Psykologisk: Dominant. Socialt: Dominant.
Beta - Psykologisk: Dominant. Socialt: Medelmåttig.
Gamma - Psyklogisk: Dominant. Socialt: Nekad.
Delta - Psykologisk: Svag. Socialt: Svag.
Omega - Psykologisk: Svag. Socialt: Nekad.

Sigma: Psykologisk: Dominant. Socialt: Domiant/Nekar.

En sigma har ingen önskan att vara en alfahanne. Det är en hane som vet att han är alfa och som alla andra vet är en alfahanne. Han är den där tysta personen som alla vet vad han går för.
Citera
2014-08-03, 15:21
Citat:
Alfa - Psykologisk: Dominant. Socialt: Dominant.
Beta - Psykologisk: Dominant. Socialt: Medelmåttig.
Gamma - Psyklogisk: Dominant. Socialt: Nekad.
Delta - Psykologisk: Svag. Socialt: Svag.
Omega - Psykologisk: Svag. Socialt: Nekad.

Sigma: Psykologisk: Dominant. Socialt: Domiant/Nekar.

En sigma har ingen önskan att vara en alfahanne. Det är en hane som vet att han är alfa och som alla andra vet är en alfahanne. Han är den där tysta personen som alla vet vad han går för.

Så, nu finns det 6 personligheter då... Det är alltså värdelöst att vara delta eller omega? Du kan inte försöka knyta kända personer till egenskaperna, så att man lättare kan navigera sig och förstå urtyperna (?).

Var skulle exv. Tom Cruise vara (detta eviga tjatande om Tompa)? Jag menar, han är ju uppenbarligen en alfahane, men samtidigt duktigt störd - vilket lär vara en dålig egenskap.
Citera
2014-08-03, 15:32
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Så, nu finns det 6 personligheter då... Det är alltså värdelöst att vara delta eller omega? Du kan inte försöka knyta kända personer till egenskaperna, så att man lättare kan navigera sig och förstå urtyperna (?).

Var skulle exv. Tom Cruise vara (detta eviga tjatande om Tompa)? Jag menar, han är ju uppenbarligen en alfahane, men samtidigt duktigt störd - vilket lär vara en dålig egenskap.

Det är väl subjektivt. Samhället föredrar naturligtvis en alfahanne som kan leda och ta beslut. Det gör alltså att Omegan blir helt värdelös för samhället. Detta är en person med en nedsatt social förmåga och inget självförtroende. Tänk dig en person med social fobi och utan självförtroende.

Deltan är inte ett problem för samhället. Deltan kan fungera i samhället. Deltan gör precis som han blir tillsagd att göra och fungerar bäst på ett jobb som krävs väldigt lite initiativ.

Jag är sämst på kändisar. Jag bryr mig inte om dom.

Sigma och Alfa är samma sak med skillnaden att Sigman inte har några Beta efter sig, eftersom han inte vill ha några. Så man kan väl säga att det finns 6 stycken olika då.
Senast redigerad av MannenBakomDig 2014-08-03 kl. 15:34.
Citera
2014-08-03, 15:48
Citat:
Ahh. Inte alls en dum idé. Fast då får jag återkomma senare med ett svar.

Jag kan dock utan tvekan säga att Ted Bundy var en alfahanne.

Det är jag det, "inte alls en dum idé".

Ja, återkom senare. Jo, det såg man ju inte minst i South Park-parodin.
Tror det var Bundy, Gacy och Dahmer, som parodierades som "The Three Stooges", där Bundy just var alfahanen (Moe) då, och de andra beta.
Citera
2014-08-07, 03:17
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Det är jag det, "inte alls en dum idé".

Ja, återkom senare. Jo, det såg man ju inte minst i South Park-parodin.
Tror det var Bundy, Gacy och Dahmer, som parodierades som "The Three Stooges", där Bundy just var alfahanen (Moe) då, och de andra beta.

Av ren lathet så orkar jag inte med detta projekt. Jag är heller ingen expert inom området. Dessutom är tråden död. Det är bara du och jag här. Så vi kan väl ta varandra istället? Vad skulle du placera dig själv på skalan? Är du en redig Alphahane eller är du en Omegahane?
Citera
2014-08-07, 03:21
Citat:
Av ren lathet så orkar jag inte med detta projekt. Jag är heller ingen expert inom området. Dessutom är tråden död. Det är bara du och jag här. Så vi kan väl ta varandra istället? Vad skulle du placera dig själv på skalan? Är du en redig Alphahane eller är du en Omegahane?

Jag skulle inte placera mig på skalan. Jag hatar skalor och människors masker.
Citera
2014-08-07, 03:31
Medlem
euns avatar
intressant, tror dock inte på sånt här och tycker inte någon ska anstränga sig efter att passa in i någon mall.
Citera
2014-08-07, 03:44
Citat:
Ursprungligen postat av eun
intressant, tror dock inte på sånt här och tycker inte någon ska anstränga sig efter att passa in i någon mall.

Se Mannen, nu är det mer än en här, då kan du göra din lista. Och angående Ditt^^ svar så tror jag inte människor anstränger sig. Vissa är nog bokstavligt talat så korkade så att de figurerar på denna planet som enbart en mer väl dresserad apa.
Citera
2014-08-07, 03:47
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Jag skulle inte placera mig på skalan. Jag hatar skalor och människors masker.

Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av eun

Det finns ingen tro i det här. Det här är en social pyramid. Det spelar ingen roll vad du vill. Du är någonstans här i pyramiden, även om det inte är stenklart. Det kommer alltid finnas en social hieraki.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in