2014-08-02, 17:19
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Det är i princip bara när det kommer till narkotikan som det ylas om att det är politikens fel när människor fördärvar sig själva och sina egna liv.

Det finns en hel massa sätt att göra skit för sig själv. Man kan äta sig smällfet, man kan röka cigaretter tills lungorna slutar fungera, man kan överkonsumera alkohol och en oherrans massa andra destruktiva saker.

Just det där med narkotika verkar dock vara ett specialfall, när man har fördärvat sig med knark så är det helt nämligen samhällets och politikens fel. Att använda narkotika är en aktiv och frivillig handling som varje individ är ansvarig för.

Människor som har råkat illa ut ska naturligtvis få rimlig hjälp, även om de själva har orsakat sina problem. Därmed inte sagt att det är politikens fel att de har skaffat sig problemen.
.

Det har väl ingen påstått? Jag tycker att man bör väl rimligtvis kunna diskutera hur vi som samhälle skall hantera missbruksfrågor utan att det blir en massa moralism i det hela. Visst, det är knarkarnas fel att det knarkas men vad vinner man på ett sådant konstaterande?

Sveriges nollvision om narkotika har inte fungerat särskilt bra de senaste 50 åren och prognosen för nästa 50 år verkar inte särskilt lovande heller. Sittande regering vill med oppositionens välsignelse låsa in fler och längre tid till enorma kostnader och jag har svårt att se hur situationen skulle bli väldigt mycket bättre av det.

Polisen "pinnjagar" brukare och missbrukare på ett sätt som gör att de juridiska/samhälleliga konsekvenserna blir värre än drogernas konsekvenser nånsin skulle bli.
Ungdomar röker "lagliga" kemikalier med "cannabisliknande" effekt som det inte finns nån forskning alls på i stället för cannabis som det finns ca 150 års västerländsk forskning, både långsiktig och kortsiktig, på skadeverkningar och risker.

Andra illegala droger som säljs är utspädda med precis vad som helst för att marknaden är helt okontrollerad vad gäller produkten, och den kontroll som finns av marknaden i övrigt utövas av våldsamma gangsters som skjuter på varandra i bostadsområden. Också knarkarnas fel, men vilka lider?

Ringer man ambulans vid överdos skickas ofta polis med för att lagföra alla inblandade vilket resulterar i att missbrukare drar sig för att tillkalla hjälp i livshotande situationer. Opiatmissbrukare kan får inte heller ha på sig Naloxon ("motgift" mot opiatöverdoser) så de kunde rädda varandras liv på plats.

Man motsätter sig sprutbytesprogram trots att sådana skulle drastiskt minska spridningen av HIV och hepatit C bland intravenösa missbrukare. (Att dessa sprider det vidare till icke-missbrukare verkar man inte tänkt på.) Bara de kunde (som i övriga världen) köpa nya nålar och pumpar på apotek utan för mycket frågor kunde också minska smittspridningen, men nej, inte i Sverige.

Narkotikadödligheten i Sverige är tre gånger det europeiska snittet, det måste bero på nåt annat än att vi skulle ha tre gånger dummare knarkare. Möjligen kan den förda narkotikapolitiken ha ett finger med i spelet.

Slutsatsen av alla dessa punkter (som bara är de jag kom på på rak arm), är att i Sverige är missbrukares död något önskvärt. Detta tar jag ingen större ställning till, men man verkar ju glömma bort att även missbrukare har föräldrar, syskon och barn och deras lidande måste väl vara värt något?
Citera
2014-08-02, 17:25
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Min människosyn är oerhört lätt att diskutera utanför Flashback. En av hörnstenarna i den är att varje individ har ett personligt ansvar. Det är naturligtvis bedrövligt när människor sabbar sina liv och dör unga på grund av knarket, men det är något de själva har ställt till med.

På vilket sätt får svensk narkotikapolitik människor att börja använda narkotika?
Det blir ju dock inte bättre av att samhället förstör för dem som väljer att knarka, vilket aktivt bidrar till flera döda (tydliga siffror om detta, då det dör MYCKET fler missbrukare i Sverige årligen jämfört med drogliberalare länder i Europa) eftersom att de blir utstötta/får problem med rättssväsende/ibland nekas vård eller har svårt att få vård.

Varför vill du stöda ett samhälle som aktivt bidrar till att knarkare (som själv bestämt sig att knarka, men det är irrelevant) inte får den hjälp de behöver?
Citera
2014-08-02, 17:28
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Det är i princip bara när det kommer till narkotikan som det ylas om att det är politikens fel när människor fördärvar sig själva och sina egna liv.

Det finns en hel massa sätt att göra skit för sig själv. Man kan äta sig smällfet, man kan röka cigaretter tills lungorna slutar fungera, man kan överkonsumera alkohol och en oherrans massa andra destruktiva saker.

Just det där med narkotika verkar dock vara ett specialfall, när man har fördärvat sig med knark så är det helt nämligen samhällets och politikens fel. Att använda narkotika är en aktiv och frivillig handling som varje individ är ansvarig för.

Människor som har råkat illa ut ska naturligtvis få rimlig hjälp, även om de själva har orsakat sina problem. Därmed inte sagt att det är politikens fel att de har skaffat sig problemen.

Din fråga har inte alls med denna diskussion att göra, men jag kostar på mig att svara ändå:
Nej. Jag tycker inte att alla droger bör legaliseras. Skälet till detta är att det i många fall handlar om skadliga substanser som många människor uppenbarligen har mycket svårt att hantera.
Skillnaden är att samhället inte aktivt diskriminerar/jävlas med dig om du proppar i dig mat/röker tobak/super dig redlös varje vecka, men knarkar du så får du lagens långa arm hårt stramad runt din mage tills du kvävs av hyckleriet.

Du pratar mycket om personligt ansvar, men när det gäller så vill du ändå förbjuda istället för att låta alla bruka det som de vill? Hur jävla korkad är du? I övrigt så är både alkohol och tobak värre än nästan alla olagliga droger, med undantag metamfetamin/kokain/heroin, så "farlighetsgraden" har inget med saken att göra.
Citera
2014-08-02, 17:30
Bannlyst
Citat:
Min människosyn är oerhört lätt att diskutera utanför Flashback. En av hörnstenarna i den är att varje individ har ett personligt ansvar. Det är naturligtvis bedrövligt när människor sabbar sina liv och dör unga på grund av knarket, men det är något de själva har ställt till med.

På vilket sätt får svensk narkotikapolitik människor att börja använda narkotika?
Folk kommer alltid att använda droger, politiken dödar som så att det är dels svårt att söka vård pågrund av att man lägger pengar på att jaga brukare/missbrukare och sedan sätta in de i ett tvångsvårdsprogram. Opiat/opiodmissbrukare behöver subutex/metadonbehandling inte att bli inlåst och prata om att knark är bajs. Om du kollar in drogakuten så ser du jättemånga som tror att de har tagit en överdos, istället för att söka upp akutvård söker man hjälp på flashback eller internet när man är berusad och har sämre bedömningsförmåga, man gör detta för att man är rädd för att bli straffad i "onödan". Portugal har ett primexempel på liberal drogpolitik ""According to the EMCDDA protocol in 2011 were registered 10 cases of drug-related deaths, representing the lowest value since 2006 and a decrease of 62% in relation to 2010." Portugal har lägre drogrelaterade dödsfall än Sverige och bruk/missburk minskade med 50%.
Citera
2014-08-02, 22:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Svensk narkotikapolitik dödar genom att folk som pysslar med knark köper farligt knark istället för rent medicinskt testat knark. Tänk om alla alkoholbrukare tvingades köpa illegal sprit. Same same. Skillnaden är att saker som folk sprutar i sig tenderar att vara farligare än sånt man äter eller dricker om det är orent.
Citera
2014-08-03, 03:12
Medlem
BigIvars avatar
Här blev man fett flamad av en hoper drogliberaler och pundarkramare

Min poäng är att det står var och fritt att låta bli narkotika. Gör man det så slipper man undan alla de problem ni beskriver i form taskig vård, rädsla att söka vård och farligt fultjack.

En del av er får det att låta som om det är en förbannad rättighet att få peta i sig vilka substanser som helst och dessutom erhålla någon form av samhällelig omsorg. Min syn på saken är annorlunda.

Jag hade egentligen tänk att lämna den här tråden, men jag hänger med ett tag till och det gör jag genom att ställa en enkel fråga till alla er som anser att narkotikapolitiken dödar folk:

Hur ska narkotikapolitiken se ut för att ett problemfritt knarkande ska bli möjligt?
Citera
2014-08-03, 04:11
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Hur ska narkotikapolitiken se ut för att ett problemfritt knarkande ska bli möjligt?
Till att börja med så ska vi återigen avkriminalisera det personliga bruket. Gör vi det så slutar folk vara rädd för att ringa SOS Alarm eller liknande i en nödsituation.

Vidare så ska vi ge substitutionsmedicin till dom som vill sluta med heroinet, inga jävla "program" eller vad fan det nu kan vara utan det bör räcka med ett eller ett par inledande samtal med läkare.

Vi ska även ha sprutbyten i alla samhällen med en vårdcentral och vi ska utbilda vårdpersonal i hur man faktiskt vårdar tjackpsykoser, snedtrippar och allt det nu är.

Vi bör även legalisera cannabis och skatta skiten ur det.

För min del är det en förbannad rättighet att göra vad jag vill så länge inte tredje person blir akut drabbad. Det är klart som fan att man ska få vård även om anledningen till att man söker är intag av kontrollerade substanser. Lika klart som fan att man får vård om man krockar trots att man inte har körkort eller vad det nu kan vara.
Citera
2014-08-03, 10:55
Bannlyst
Vad den hycklande svenska narkotikapolitiken egentligen går ut på är att man inte ska få må bra på sina egna villkor, fast man inte skadar någon annan. "Överheten" ska bestämma på vilket sätt man får må bra.

En hjärntvättad läkare i en annan tråd skrev att man mår inte bra egentligen om man knarkar, vilket visar att den läkaren ingenting begriper, eftersom välmående är någonting subjektivt.
Citera
2014-08-03, 10:56
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:

Min poäng är att det står var och fritt att låta bli narkotika. Gör man det så slipper man undan alla de problem ni beskriver i form taskig vård, rädsla att söka vård och farligt fultjack.

En del av er får det att låta som om det är en förbannad rättighet att få peta i sig vilka substanser som helst och dessutom erhålla någon form av samhällelig omsorg. Min syn på saken är annorlunda.

Jag hade egentligen tänk att lämna den här tråden, men jag hänger med ett tag till och det gör jag genom att ställa en enkel fråga till alla er som anser att narkotikapolitiken dödar folk:

Inte "flamad", vi bemötte dina mycket bristande argument.

Ja, det borde vara en rättighet att ha självbestämmanderätt över din egen kropp. Om din syn på saken är annorlunda så är du en verkligen vidrig totalitär jävel, du hade passat in väl i Sovjet.

Det finns inget problemfritt knarkande, precis som det inte finns problemfritt supande och tobaksrökande, men det är inte det som politiken handlar om. Politiken är där för att SKADEMINIMERA, och med nuvarande politik så ÖKAR skadorna (allt fler börjar röka, allt fler får problem med skiten, allt fler missbrukare av tunga droger dör (ca. 3ggr så många per år som i nederländerna, justerat för folkmängd)), så det är dags att ändra på skiten nu.
Citera
2014-08-03, 13:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Det handlar om skademinimering, inte absolutism. Förr eller senare kommer personer som normalt inte knarkar i kontakt med knark och då är risken större att de hamnar i problem om det är kriminaliserat än om det inte är kriminaliserat.

Avkriminalisering och legalisering leder inte till att fler nödvändigtvis använder knark, men det leder definitivt till lägre problematik som dödlighet, sjukdomar och stigmatisering. Det man kan med säkerhet säga är att den stora massan antagligen inte kommer att öka sin användning av knark om det legaliseras (statistiken från Colorado visar att en liten minoritet står för den största delen av användandet av cannabis och en klar majoritet använder 1 gång i månaden eller mindre vilket är mindre än myndigheterna räknade med).
Citera
2014-08-03, 13:26
Bannlyst
Det skulle kosta mindre att bara ge alla allt knark de ville ha, men politiken är ju att folk inte ska må bra och att Storebror vet bäst, så det kommer (troligen) aldrig att hända i Sverige.
Citera
2014-08-03, 13:48
Medlem
Jellohs avatar
Citat:

Trevligt att du kom tillbaka! Den här forumsdelen blir lätt en massa predikande för kören. Själv vill jag tro att det beror på att argumenten för motståndarna brukar utmynna i invektiv som "pundarkramare". Hade pundarna fått fler kramar som små kanske de inte pundat så mycket.

Men för att gå till din frågeställning: Hur ska narkotikapolitiken se ut för att ett problemfritt knarkande ska bli möjligt?

Knarkande i betydelsen missbruk kan väl aldrig vara helt problemfritt, vilket jag tror du kan hålla med om.
Jag håller ganska långt med om det BigFatCone skriver:

Det är inte roligt att vara missbrukare och det är förenat med stora personliga risker. Försök själv sätta dej in i hur man rimligtvis måste må rent psykiskt för att pröva tunga droger med tanke på vad vi alla fått lära oss om riskerna. Det är inte människor som mår på topp som prövar heroin. Att jobba mot bättre psykisk hälsa i hela samhället torde vara bättre prevention än endast skrämselpropaganda och straff.

Människor bör dock fortfarande få vara självständiga och bli lyckliga på sitt sätt. Riskerna med ett rekreationellt drogbruk är inte alltid lika stora som många andra "kickar" man får ägna sig åt helt lagligt. Att spendera helgerna på MDMA (extacy) är statistiskt sett mindre riskfyllt än att spendera helgerna på en motorcykel. (Motorcykeln utsätter dock andra för risker.) Fallskärm och maratonlöpning för 50-taggare skall vi inte ens prata om.

Alla borde också få mer utbildning om riskerna med alla droger, och om man fortfarande väljer att använda droger bör man ha kunskap om hur man minimerar dessa risker och använder så säkert som möjligt.

Alla illegala droger har olika riskbild och verkningar och att i undervisningen klumpa ihop alla under betäckningen "knark" och alla brukare under beteckningen "pundare" är bara kontraproduktivt. Cannabis, amfetamin, hallucinogener, opiater, benzodiazepiner och alkohol är helt olika substanser med vitt skilda verkningar och missbruksmönster.

Många ungdomar (och vuxna) idag har ett alkoholbruk som är väldigt riskabelt och verkar helt omedvetna om dessa risker då alkohol ju ar lagligt och inte "knark". Berusning är dock aldrig risk- eller problemfri, men jag har svårt att tro att vi under vår livstid kommer att få ett helnyktert samhälle och då får vi försöka minimera de risker och problem som vi kommer få leva med oavsett.
Senast redigerad av Jelloh 2014-08-03 kl. 13:49. Anledning: stycken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in