2014-08-03, 21:20
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Trevligt att du kom tillbaka! Den här forumsdelen blir lätt en massa predikande för kören. Själv vill jag tro att det beror på att argumenten för motståndarna brukar utmynna i invektiv som "pundarkramare". Hade pundarna fått fler kramar som små kanske de inte pundat så mycket.

Det där köper jag. Jag gör också en pudel på det där med "pundarkramare", det var bara korkat

Att människor kommer att använda droger i någon form är bara att acceptera, men någonstans måste gränsen dras för vilka droger som är okej att bruka och saluföra. I dagens Sverige drar vi denna gräns vid alkoholen som säljs under statlig kontroll, andra droger är inte lagliga att bruka eller sälja.
(Var denna gräns borde gå är en diskussion i sig. Jag anser att den iallafall måste finnas någonstans)

Argumentet att avkriminalisera privat bruk tycker jag är konstigt. Detta skulle ju innebära att det är tillåtet att köpa, men ej att sälja. Ungefär som med sexköpslagen fast tvärtom. Är en substans förbjuden så måste naturligtvis att hantering av densamma vara olaglig.

Det där med att tillhanda hålla kanyler och andra doningar för att slippa smittspridning är naturligtvis ett enkelt och effektivt sätt att eliminera en hel del problem, men det är inte bekymmersfritt. Det blir konstigt när samhället står för redskapen som ska användas vid olaglig verksamhet. Dessutom så skickar det signaler som en stor del av samhällets medborgare inte alls tycker om.
Citera
2014-08-03, 21:50
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Det där köper jag. Jag gör också en pudel på det där med "pundarkramare", det var bara korkat

Att människor kommer att använda droger i någon form är bara att acceptera, men någonstans måste gränsen dras för vilka droger som är okej att bruka och saluföra. I dagens Sverige drar vi denna gräns vid alkoholen som säljs under statlig kontroll, andra droger är inte lagliga att bruka eller sälja.
(Var denna gräns borde gå är en diskussion i sig. Jag anser att den iallafall måste finnas någonstans)

Argumentet att avkriminalisera privat bruk tycker jag är konstigt. Detta skulle ju innebära att det är tillåtet att köpa, men ej att sälja. Ungefär som med sexköpslagen fast tvärtom. Är en substans förbjuden så måste naturligtvis att hantering av densamma vara olaglig.

Det där med att tillhanda hålla kanyler och andra doningar för att slippa smittspridning är naturligtvis ett enkelt och effektivt sätt att eliminera en hel del problem, men det är inte bekymmersfritt. Det blir konstigt när samhället står för redskapen som ska användas vid olaglig verksamhet. Dessutom så skickar det signaler som en stor del av samhällets medborgare inte alls tycker om.
Haha, "skickar signaler", seriöst? Det kvittar vilka "signaler" det skickar, viktigast är ju att staten inte medverkar till att ta kål på narkomaner genom att neka dem hjälp.

Avkriminalisering av privat bruk skulle leda till minskade kostnader för polis-och rättsväsendet (inga poliser som jagar brukare och inga domstolar som behöver besvära sig över sådant skit). Dock löser man inte problemet med att marknaden fortfarande är i de kriminellas händer samt att staten inte uppbär någon skatt av handeln.
Citera
2014-08-03, 22:00
Medlem
BigIvars avatar
Att ta kål på någon genom att neka dem hjälp? Seriöst?

Tillåter man bruk så accepterar man även att en massa människor låter sina stålar flöda in i kriminella nätverk med allt vad detta innebär. Dessa pengar har missbrukarna (observera miss-) dessutom ofta kommit över genom att begå brott som drabbar hyggligt folk. Jag kan inte se varför vi inte ska stävja handel med illegala preparat i alla led.
Citera
2014-08-03, 22:05
Bannlyst
Citat:

Tillåter man bruk så accepterar man även att en massa människor låter sina stålar flöda in i kriminella nätverk med allt vad detta innebär. Dessa pengar har missbrukarna (observera miss-) dessutom ofta kommit över genom att begå brott som drabbar hyggligt folk. Jag kan inte se varför vi inte ska stävja handel med illegala preparat i alla led.

Rundgång, rundgång. Var menar du att knarkare ska köpa knark när det är olagligt? På apoteket?

Sedan är det ju just att ta kål på dem, eftersom det dör fler knarkare per capita i Sverige än i drogliberala länder. Men det skiter politikerna och de andra hycklarna i.
Citera
2014-08-03, 22:41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jag håller med och jag anser att den gränsen bör dras på ett "vetenskapligt" och inte "moraliskt" sätt som det är nu.
Citat:
Nu har du fått något om bakfoten. Att avkriminalisera det egna bruket skulle innebära att det är lagligt att ha en mindre mängd i sin ägo och att vara påverkad av narkotika men inte att själva handeln i sig är laglig.
Citat:
Exakt vilka signaler skickar det? Att vi tar hand om våra medborgare trots att dom har sjabblat till det? Nog för att solidaritet inte är särskilt häftigt bland dagens kids längre men vad fan. I så fall ska vi ju inte ta hand om människor som skadar sig när dom hoppar fallskärm eller springer maraton när dom är 65. Dom borde ju ha vetat bättre menar jag...
Citera
2014-08-03, 23:15
Medlem
Jellohs avatar
Citat:

Fan skrev ett monsterinlägg och så kraschade datan så nu hade du tur för nu blir det kort

Att vi dragit gränsen vid alkohol implicerar att det finns en "farlighetstrappa" vad gäller rusmedel. Khat t.ex är förhållandevis ofarligt men likaväl förbjudet. Alltså är det snarare en kulturell fråga vilket om inte annat rimmar illa med vårt mångkulturella land.

Att avkriminalisera behöver inte i betyda mer än att inte prioritera just det brottet. Att gå mot röd gubbe är i praktiken avkriminaliserat. Att avkriminalisera småskalig cannabisodling skulle styra bort många från en kriminell marknad men ändå inte öka tillgänligheten för ungdomar eftersom det kräver lägenhet och ordnade förhållanden. Blir man påkommen med små mängder kan det räcka med ett: "Fy! det här tar vi hand om, men vi förstör inte ditt liv och vill du prata kan du ringa X som kan hjälpa om du har problem"

Vad gäller kanyler behöver staten inte ens tillhandahålla. Det räcker med att de finns att köpa. Har Pundar-Ronny hittat 400 till en kabbe kan han nog hitta 4 kr till rena verktyg. Det minskar också riskerna för alla utom de allra värsta. Ett sprutbyte på en vårdcentral gör ju dock att missbrukarna får en vårdkontakt. Om det är signalen det handlar om tycker jag inte att man skall få sälja aktivt kol i storpack till privatpersoner heller i så fall.
Citera
2014-08-03, 23:23
Medlem
Jellohs avatar
Citat:

Att plocka drogerna av en missbrukare gör ju bara att han måste skaffa nya pengar till nya droger på kriminell väg. Dessutom tror jag att betala böter ligger långt nere på Pundar-Ronnys prioriteringslista när han nyss blivit av med kabben så det är inte annat än ytterligare en kostnad för samhället.
Citera
2014-08-04, 09:29
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:

Fina cirkelargument. Nej, har man skapat FÖRBUDSLAGAR så tillåter man knarkarna att finansiera kriminella. Sedan finns det både burkare och missbrukare.
Citera
2014-08-04, 16:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nu har du fått något om bakfoten. Att avkriminalisera det egna bruket skulle innebära att det är lagligt att ha en mindre mängd i sin ägo och att vara påverkad av narkotika men inte att själva handeln i sig är laglig.

Generellt så innebär avkriminalisering att det är olagligt men att polisen inte hanterar ärendet som ett kriminellt ärende. Ex. en fortkörning är inte en kriminell handling men är fortfarande olaglig.

Det är ganska schizofrent att vara för en avkriminalisering med syfte att droganvändandet inte skall bryta mot lagen då en avkriminalisering med 99% sannolikhet kommer att innebära att användaren på något sätt bryter mot lagen. Endast en legalisering skulle göra substansen laglig i den bemärkelsen att ingen lag bryts och personen kan slippa trakasserier och stigmatisering.
Citera
2014-08-04, 17:32
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Generellt så innebär avkriminalisering att det är olagligt men att polisen inte hanterar ärendet som ett kriminellt ärende. Ex. en fortkörning är inte en kriminell handling men är fortfarande olaglig.

Det är ganska schizofrent att vara för en avkriminalisering med syfte att droganvändandet inte skall bryta mot lagen då en avkriminalisering med 99% sannolikhet kommer att innebära att användaren på något sätt bryter mot lagen. Endast en legalisering skulle göra substansen laglig i den bemärkelsen att ingen lag bryts och personen kan slippa trakasserier och stigmatisering.
Inte riktigt korrekt. Avkriminalisering=eget bruk och innehav av små mängder till eget bruk är INTE straffbart, dvs. man minskar på "strängheten" kring lagen gällande narkotikabruk och försäljning.
Citera
2014-08-04, 17:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Inte riktigt korrekt. Avkriminalisering=eget bruk och innehav av små mängder till eget bruk är INTE straffbart, dvs. man minskar på "strängheten" kring lagen gällande narkotikabruk och försäljning.

Inte straffbart enligt vem exakt, domstol eller polisen? Avkriminalisering betyder att olagligheten är regulerad enligt lag men inte används (de jure). Ex. i Nederländerna är cannabis avkriminaliserat men det är fortfarande olagligt.
Citera
2014-08-04, 17:42
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Inte straffbart enligt vem exakt, domstol eller polisen? Avkriminalisering betyder att olagligheten är regulerad enligt lag men inte används (de jure). Ex. i Nederländerna är cannabis avkriminaliserat men det är fortfarande olagligt.
I Portugal är det inte olagligt att bruka eller ha på sig små mängder för bruk, detta står i deras lag sedan den ändrades. Att Nederländerna har en mittemellan-approach betyder inte att ordets betydelse förändras.

Avkriminalisering=handlingen som avkriminaliseras är inte mera straffbar enligt lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in