2014-08-01, 15:38
Medlem
Surfplatta ja. Ska jag kolla upp något snabbt medan jag tittar på film kan det väl fungera eller om jag inte har tillgång till datorn.

Oftast är upplevelsen för kass och jag startar datorn istället.
Citera
2014-08-01, 19:17
Medlem
Existents avatar
När jag skaffade mig min Ipad Mini så vart jag verkligen kåt på den men efter tiden så släppte det. Jag gillar dock att sitta och läsa via Ipaden ibland. Det kan vara mysigt.
Citera
2014-08-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tertep
Har en ipad och håller med om ramminnesproblematiken. Inte nog med att sidor försvinner ur minnet, webbläsaren kraschar också med jämna mellanrum. Helt värdelöst, fast använder den ändå mer än dator pga portabilitet. Läsa nyheter och artiklar är den perfekt för
Precis. Där satt du huvudet på spiken.
Senast redigerad av Kaymano 2014-08-01 kl. 20:21.
Citera
2014-08-01, 20:33
Medlem
McHammereds avatar
Ligger hellre i sängen och slökollar på serier med surfplatta (som förövrigt har ett bättre batteri än valfri laptop) än med en varm laptop. Även ett utmärkt redskap att få tyst på ett barn under längre bilfärd

Det som dock stör mig med surfplatta är att vissa klipp på exempelvis Youtube inte stödjer mobila enheter.. tämligen korkad funktion 2014.

Till allting annat så använder jag stationär dator.
Citera
2014-08-02, 00:47
Medlem
ebqts avatar
Jag köpte min första platta för inte så länge sedan, är väldigt nöjd med den. Men jag skulle fortfarande aldrig i livet byta ut min PC mot en platta. Jag tycker det känns klumpigare med en platta när man vill ha många flikar öppna samtidigt, inte för att det nödvändigtvis går saktare utan för att jag inte kan ha samma sorts fönsterhantering som på en dator (minimera, snabbt byta flik, två fönster bredvid/bakom varandra, osv).

För mig är plattan främst en leksak och ingen dator, jag läser mest böcker, slösurfar, kollar på Youtube och spelar något tidsdödande spel ibland.

Datorn passar bra vid skrivbordet och som arbetsredskap, plattan passar bra i soffan.
Citera
2014-08-02, 05:39
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Datorn passar bra vid skrivbordet och som arbetsredskap, plattan passar bra i soffan.

Precis, det har ju varit kritiken mot de mera avancerade plattorna, att vi helt enkelt inte vill ha excel och word i plattan, vi vill spela spel och surfa, arbete = dator och på jobbet.
Citera
2014-08-02, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McHammered
Ligger hellre i sängen och slökollar på serier med surfplatta (som förövrigt har ett bättre batteri än valfri laptop) än med en varm laptop. Även ett utmärkt redskap att få tyst på ett barn under längre bilfärd

Det som dock stör mig med surfplatta är att vissa klipp på exempelvis Youtube inte stödjer mobila enheter.. tämligen korkad funktion 2014.

Till allting annat så använder jag stationär dator.
Det handlar sannolikt om censur. iOS och Android är inte lika öppet och fritt som Windows.

Citat:
Datorn har man vid sin IT-station där alla tänkbara hjälpmedel finns (se bild nedan). Surfplattan har man med sig när man lämnar IT-stationen.

http://megagames.com/sites/default/files/rig-images/IMG_0505.JPG
Senast redigerad av Kaymano 2014-08-02 kl. 10:39.
Citera
2014-08-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Jag trollar inte. Skillnaden som finns handlar om hur pass portabel en dator/surfplatta är (läs mitt första inlägg), inte huruvida det går att läsa saker i porträtt eller landskaps-läge. Det fixar man nämligen enkelt med en extra skärm.
Det handlar om vilken som ger bäst upplevelse, och det gör en platta pga de orsaker jag nämnt. Det är inte svårare än så. Du kan inte emulera det på en dator.
Citera
2014-08-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Det handlar om vilken som ger bäst upplevelse, och det gör en platta pga de orsaker jag nämnt. Det är inte svårare än så. Du kan inte emulera det på en dator.
Bara vrida på huvudet några centimeter om man har 2 skärmar (porträtt plus landskap).
Citera
2014-08-02, 19:14
Avstängd
konstapels avatar
Nej, det är inte bara du som tycker att surfupplevelsen på en platta är värdelös jämfört med en riktig dator. Men tyvärr är de flesta människor korkade och tror att en platta eller mobiltelefon kan ersätta en dator, så på den vägen är det.
Citera
2014-08-02, 19:32
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Datorn har man vid sin IT-station där alla tänkbara hjälpmedel finns (se bild nedan). Surfplattan har man med sig när man lämnar IT-stationen.

http://megagames.com/sites/default/files/rig-images/IMG_0505.JPG
Nåja, alla kan vi inte ha en hel armada med skärmar och prylar. Vissa av oss fattiga studenter har bara plats för en liten sketen laptop, och inte har vi råd med något nytt.
Citera
2014-08-02, 23:11
Medlem
Citat:
Nåja, alla kan vi inte ha en hel armada med skärmar och prylar. Vissa av oss fattiga studenter har bara plats för en liten sketen laptop, och inte har vi råd med något nytt.
Fattiga studenter köper inte Apples produkter.
En extra PC-skärm går på 1000 kr. Det har nog de flesta råd med.
Senast redigerad av Kaymano 2014-08-02 kl. 23:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in