2014-08-02, 23:19
Medlem
StefPhoenixs avatar
Min far brukar "profetera" kring att mobiler och surfplattor skulle utskåpa både stationära och bärbara datorer inom kort.

Själv har jag svårt att överhuvudtaget koncipiera en sådan utveckling, varav mycket av ett sådant perspektiv emanerar ur mina egna preferenser och faktiska aktiviteter vid datorn.

Det är så mycket som inte går att utföra adekvat eller uppleva på en mobil/surfplatta oavsett storlek, hårdvara och operativsystem
Citera
2014-08-03, 00:05
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Fattiga studenter köper inte Apples produkter.
En extra PC-skärm går på 1000 kr. Det har nog de flesta råd med.
Vissa fattiga studenter kan snylta lite på sina föräldrar.

Jag hade faktiskt gärna haft två skärmar, problemet är att jag inte får plats med mer än en skärm på mitt lilla skrivbord. Drömmen om en redig IT-station får vänta några år. Tills dess sätter jag mig i soffan med plattan och surfar, där den hör hemma!
Citera
2014-08-03, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Min far brukar "profetera" kring att mobiler och surfplattor skulle utskåpa både stationära och bärbara datorer inom kort.

Själv har jag svårt att överhuvudtaget koncipiera en sådan utveckling, varav mycket av ett sådant perspektiv emanerar ur mina egna preferenser och faktiska aktiviteter vid datorn.

Det är så mycket som inte går att utföra adekvat eller uppleva på en mobil/surfplatta oavsett storlek, hårdvara och operativsystem

Jag håller med dig men den stora massan blir tyvärr lätt lurade att hänga på en trend som skapas.
Citera
2014-08-04, 17:34
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix

Visst är det mycket som paddan är underlägsen till, t ex CAD eller DTP eller tunga spel eller skriva romaner på, men till + 90% av det man använder en dator i hemmet till funkar paddan lika bra eller t om bättre…
Citera
2014-08-04, 20:10
Medlem
Skrivbordslampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Visst är det mycket som paddan är underlägsen till, t ex CAD eller DTP eller tunga spel eller skriva romaner på, men till + 90% av det man använder en dator i hemmet till funkar paddan lika bra eller t om bättre…
Det är där jag inte håller med, just pga hur ineffektiv man blir när man ska göra något med browsern, mer än att läsa en blogg.
Bara att handla på en webshop eller blogga om något som kräver att man kopierar lite text och bilder, är två supervanliga aktiviter som känns sega som sirap att utföra på en padda.
Citera
2014-08-06, 11:59
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivbordslampa

Mina 3 största agg emot plattor:
1. Skitsnålt med minne
De flesta plattor har för lite RAM-minne för att kunna hålla mer än ett par enstaka flikar i minnet samtidigt.
Klassiskt scenario är att jag öppnar typ 5 flikar och börjar bläddra mellan dom. När jag når den femte fliken så har den första fliken redan hunnits slängas ut ur minnet, så om jag öppnar den igen måste den laddas om.
Det är så frustrerande att jag blir tokig.
Grundläggande uppgifter såsom lyssna på musik via en flik samtidigt som du surfar på andra flikar, blir helt omöjliga att göra på en padda -eftersom minnet är såpass begränsat att flikarna konstant droppas från minnet och måste laddas om.

Att ha fler än 5 flikar öppna samtidigt tycker jag inte skapar några problem med att de krashar eller att något skulle gå segt. Musik kan man ha i bakgrunden utan några problem. Kör oftast Grooveshark som är en HTML5-variant och konkurrent till Spotify.

Citat:
2. Man är begränsad till fullscreen-läge
Obegripligt att man fortfarande bara kan köra en enda sida, eller en enda app samtidigt på en platta.
(Undantaget windows 8 och möjligtivs ett par specialskins för Android)
De flesta paddor har idag högre upplösning än en dator-monitor, så jag begriper inte varför det saknas möjligheten att köra två sidor/appar i side-by-side läge.
Grundläggande uppgifter såsom att tex slå upp ord, skriva av info från en bild, jämföra två produkter etc blir tokigt långsamt när man inte man hela tiden måste växla flik i webbläsaren - snarare än att bara kunna lägga 2 flikar sida vid sida om varandra.

Kan hålla med dig på denna flik att ha side-by-side läge vore kanon! Som du nämner så finns det i Windows 8. Har både kört iOS, Android och W8 på surfplattor. Och alla är väldigt lika. Det som är positivt med W8-plattan är just side-by-side läget.

Citat:
3. Touch som navigationsverktyg är ineffektivt

Alla sidor är inte optimerade för surfplattor. Och just prisjakt har väl en applikation du kan använda istället för hemsidan. Att navigera med touch är en vanesak...
Citera
2014-08-09, 09:30
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
90% av det man använder en dator i hemmet till funkar paddan lika bra eller t om bättre…
90% av det som 90% av populasen gör på en dator möjligtvis...
Citera
2014-08-12, 12:32
Medlem
lyrica32s avatar
Jag håller med till 100%. Dessutom kommer jag åt alla jävla länkar, reklam och skit hela tiden så jag får hålla på att klicka tillbaka osv. Och jag stör mig på att den uppdaterar forumsidor av sig själv om man har kollat på en annan flik en stund så har man börjat skriva ett inlägg utan att skicka det så får man skriva om det - vilket också tar tio ggr längre tid på en platta om man inte har tangentbord till den.

Nä, de är perfekta när det gäller att läsa tidningar med mera men surf är värdo som sagt. Har en ipad f.ö. Dock var jag smart och tog en med mkt minne så jag kan ha massor av flikar utan att det påverkar hastigheten(bara när det är lågt batteri går det segare).

En till grej jag hatar är att inte alla program funkar på ipad, tex videor, så man får sitta och söka appar föratt se sina videoklipp mm. Kan bli vansinnig på det.
Citera
2014-08-14, 14:22
Medlem
Citat:
1. Skitsnålt med minne
De flesta plattor har för lite RAM-minne för att kunna hålla mer än ett par enstaka flikar i minnet samtidigt.
Håller med helt, men begräsningarna i övrigt gör att man inte skulle kunna den använda den vettigt även om minnet ökar.

Citat:
2. Man är begränsad till fullscreen-läge
Obegripligt att man fortfarande bara kan köra en enda sida, eller en enda app samtidigt på en platta.
(Undantaget windows 8 och möjligtivs ett par specialskins för Android)
Detta förstår jag ingenting av. Mina plattor har alltid haft fönster. Till och med min mobil har fönster och kan köra apparna i fönster. Alltså inte fullskärm.
Vad är det för lowend platta du kör? iPad? Inte många jag känner som står ut med det skräpet, att de ens kan sälja en enda???.. Ofattbart. Tror inte jag sett värre skräp liggande till salu i en elektronikaffär. Ok, som leksak för barnen kan de säkert användas.
Det går inte ens att ansluta ett minneskort i dem.. Det är ju massor av år sedan det blev standard på den billigaste billiga.

Citat:
3. Touch som navigationsverktyg är ineffektivt
Nå, men du kan ju använda både fysiska tangentbordet och musen. Båda ansluts genom Bluetooth. Plattan är inte annorlunda än en ovanligt slö laptop. Det är ditt eget val om du kör båda på skärmen.

Lever man sitt liv med att enbart surfa och skriva email. Då och då titta på en film. Då är en surfplatta allt som behövs. Alltså medelsvensson behovet och medelsvenssongruppen är störst.

För en riktig användare så går surfplattan inte att använda alls. Ren leksak helt utan en praktisk funktion. Det går inte att installera dina program på den. Alltså går den inte att använda. undantaget Microsoft då när den körs på icke RT kärna. Men då är den för slö att kunna köra programmen istället.

Jag har min surfplatta vid sängen. Alltså enbart som kommunikationsterminal och kunna titta på en film när jag inte orkar ta mig ur sängen. Det är enda användningsområdet för en platta.
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2014-08-14 kl. 14:27.
Citera
2014-08-17, 13:47
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Surfupplevelsen är överlägsen på plattan, fingerzoomen är omedelbar och enormt trivsam, iallafall på en ipad som jag har, saknar verkligen zoomen på vanliga datorn.

För att skapa dokument är vanliga datorn dock överlägsen.

Håll ned ctrl och scrolla med mushjulet så kan du zooma in på
ett smidigt sätt (gäller Windows).
Citera
2014-08-17, 15:09
Medlem
puckots avatar
Jag har heller aldrig varit något större fan av dessa s.k. smartphones eller surfplattor med touch-funktion. Därför använder jag också det ytterst sparsamt och bara när det är nödvändigt. Jag har inte riktigt fastnat för touch-tekniken som så många andra verkar ha gjort och tycker mest att det är omständigt och inte särsklilt användarvänligt. Sen att batteritiden oftast är väldigt dålig gör ju inte saken bättre.

Nu förstår jag att det kanske har med delvis vana att göra. Men oftast tar det längre tid att skriva när jag måste sitta med pekfingret och trycka på en tangent i taget och när skärmen är så pass liten och när tangentbordet är så pass ihoptryckt är chansen större att jag slinter med fingrarna och kommer åt fel tangenter när bokstäverna är så små att det blir svårt att se ibland och måste då tillbringa extra tid till att rätta alla stavfel.

Överhuvudtaget är inte alltid touch helt tillförlitligt eller särskilt stabilt. Jag förstår det kanske är olika från enhet till enhet, men det är inte ovanligt att skärmen "fryser" fast ibland eller att det kan ta lite tid för enheten att reagera på olika åtgärder ibland. Överhuvudtaget gillar jag inte att surfa på en enhet när allt på skärmen är så litet och smått och ihoptryckt, vilket gör att jag måste anstränga ögonen mer. Och det är lätt att trycka fel när man t.ex. ska klicka sig in på en länk och måste då gå tillbaka och försöka igen. Nu vet jag att det finns en inzommnings-funktion och det underlättar såklart, men jag upplever ändå att det blir lite för jobbigt i längden. Även om jag förstår att det såklart är en smaksak och har med vana att göra.

Så jag använder hellre en bärbar dator med lite större skärm om jag vill sitta med något "mobilt" och som har ett fysiskt tangentbord. Eller att jag sitter vid min vanliga stationära dator när jag är hemma. Men samtidigt kan jag såklart också se fördelar med dessa apparater, så det finns situationer där jag trots allt föredrar att använda smartphone eller en surfplatta framför en dator.

Men det är väl mest om jag bara ska surfa eller är on-the-go så att säga eller att jag ibland kanske använder dom som fjärrkontroll för att styra vissa enheter med vid avsaknad av en "traditionell" fjärrkontroll. Men för mer avancerade saker och om jag ska skriva en massa så sitter jag hellre framför datorn. Det är också därför jag i allmänhet föredrar mobiler som helst har både touch och fysiskt tangentbord, där man har möjlighet att använda båda. Nackdelen blir väl då att skärmen oftast är ännu mindre, men jag tycker fördelarna överväger och eftersom jag personligen har större vana med fysiskt tangentbord och föredrar därför det.
Senast redigerad av puckot 2014-08-17 kl. 15:43.
Citera
2014-08-17, 20:53
Medlem
ganglere2s avatar
Föredrar helt klart en vanlig dator. Helst inte en bärbar heller. Idealet är en stationär. Bra tangentbort och skärm, man kan göra saker betydligt enklare än på en platta o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in