Citat:
Ursprungligen postat av
luktmuff
Det jag jag har hört av olika hästägare är i runda slängar en tusenlapp per häst.
Försäkring/ foder m.m. stämmer det?
Nån tusenlapp? Oh... om så vore! =)
Nu hade jag mina hästar i sthlm, så där är det lite dyrare och själva stallhyran slapp hon ju undan, då hon hade hästar hemma. Detta skall dock alltid godkännas som stall av länstyrelsen.
Stallhyra: mellan 5-9 tusen i månaden, beroende på anläggning, faciliteter osv i Sthlm.
Där jag stod: 6800 kr i månaden.
Då ingick allt, full service.
Men en häst äter ca 10 kg hö om dagen, ett kg kostar ca 3 kr. 30 kr om dagen per häst då om man räknar på 10 kg. Så runda slängen, hökostnad 1000 kr i månaden. Hovslagare, om du anlitar en utbildad, vilket man ALLTID ska, rundskoning kring 1000 lappen, görs ca var 6:e vecka.
Försäkring på häst, beroende på vad man har för försäkring, men min låg på ca 500 kr i månaden.
Sedan ska hästarna ha något att stå på i boxen, såsom halm eller torv eller spån. Halm är billigast. Tror jag betalade ca 80 kr balen, jag hade torv. Det gick åt fyra st att fylla boxen från start sedan gick det nog 2-3 i veckan. Så från det att den är fylld då, så om jag räknar på 2 i veckan strökostnad ca 600 kr i månaden.
Så för två hästar att ha hemma, ca 5500 i månaden (hovslagare kommer ju inte en gång i månaden enligt mina beräkningar så jag drog neråt)
Sen ska hästen ha kraftfoder. Dvs havre, pellets, musli eller vad man nu väljer att ge sina hästar. Lägg på 200 kr till per häst iaf.
Min träningsavgift i månaden var 400 kr i veckan (30 minuter intensiv egen tid i dressyr hos beridare) så 1200 i månaden tillkom på min stallhyra...