Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-31, 00:16
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Vad menas med utesluten? Är totalt okunnig inom hästbranschen och ärligt talat "rädd" för dem.

Rent allmänt, betyder det att hästen är dålig, hon är dålig, för lite engagemang eller är det svårt att säga vilket?

Jag undrar om hennes dåliga psykiska mående börjat redan förra året och påverkat resultaten?

Utesluten betyder att man inte presterat tillräckligt på banan. När det gäller hoppning kan man har ridit fel väg (det är alltid bestämt vilken ordning man ska hoppa hindren), hästen vägrat hoppat eller att hästen rivit allt för många hinder. Att man blir utesluten pga att man ridit för långsamt är en lögn. Däremot kan det placera dig långt ner i resultat. CR har inte omhoppning med tidtagning.

Att det inte går bra kan bero på att man som ekipage helt enkelt inte fungerar ihop. Ett teamwork som inte fungerar. Det i sin tur kan bero på att man inte har insikten i vad man gör för fel (det handlar i min värld till 99% om ryttarens fel/brist på att tolka/känna av hästen), att man har en dålig tränare som inte ger dig dina "verktyg" du behöver eller något annat.

Det jag reagerar på är att hon borde ha tävlingsnerver. Det tycks hon inte ha haft.

MEN jag tror även att hästarna fick henne att känna sig behövd/älskad och att det kanske fanns ett hot om att hon inte skulle kunna ha kvar dom. Hästtjejer är knepiga. Tro mig, jag vet... jag är en =)
Citera
2014-07-31, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hon behöver nog inte söka sig utomlands efter avtjänat straff.
Ett fortsatt liv i hemlandet blir det inga problem med.
Hon bara flyttar till en annan ort där ingen känner henne. Byter identitet förslagsvis.
Det går säkert hur bra som helst.
De flesta mördare och dräpare förefaller kunna gå vidare med livet utan att det brakar ihop
för dem själsligen.

Som någon var inne på; djurintresset kan få henne att utbilda sig till veterinär.
Träffar en trevlig man som bara har ögon för henne och så blir de ihop, skaffar barn
och lever lyckliga tillsammans i alla sina dar. Nästan i alla dar...

Ty på den verkligt skröpliga ålderns höst kanske de sitter på samma äldreboende
och då får älsklingen problem med att enbart intressera sig för en kvinna.
En rynkig gammal rödhåring med supersexig blick blir helt omöjlig att motstå för
den tidigare så obrottsligt trogne maken och åter en gång väcks ett våldsamt raseri
till liv inom "våran" första svenska styckmörderska.

Den gamla damen får förnyade krafter i sin värkbrutna kropp och så styrs stegen
till byrålådan där det gömmer sig en hammare under alla färggranna blusar
och gördlar...

Källa på att hon gömt en hammare i byrålådan?
Citera
2014-08-01, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Utesluten betyder att man inte presterat tillräckligt på banan. När det gäller hoppning kan man har ridit fel väg (det är alltid bestämt vilken ordning man ska hoppa hindren), hästen vägrat hoppat eller att hästen rivit allt för många hinder. Att man blir utesluten pga att man ridit för långsamt är en lögn. Däremot kan det placera dig långt ner i resultat. CR har inte omhoppning med tidtagning.

Att det inte går bra kan bero på att man som ekipage helt enkelt inte fungerar ihop. Ett teamwork som inte fungerar. Det i sin tur kan bero på att man inte har insikten i vad man gör för fel (det handlar i min värld till 99% om ryttarens fel/brist på att tolka/känna av hästen), att man har en dålig tränare som inte ger dig dina "verktyg" du behöver eller något annat.

Det jag reagerar på är att hon borde ha tävlingsnerver. Det tycks hon inte ha haft.

MEN jag tror även att hästarna fick henne att känna sig behövd/älskad och att det kanske fanns ett hot om att hon inte skulle kunna ha kvar dom. Hästtjejer är knepiga. Tro mig, jag vet... jag är en =)

Har frågat förrut. Varför sålde hon sina hästar? Någon som vet? Den som köpt dem kanske har en aning?
Känns inte som om att den ekonomiska biten är hela sanningen.
Visst det kostar att ha hästar men man säljer inte bara så där. ..något borde ha fått henne på de tankarna. ..

Någon som vet eller har en teori?
Citera
2014-08-01, 21:39
Medlem
Hästarna var inte till salu, hon sökte en fodervärd och någon som kunde rida dom. Hittar hon rätt person kan hästarna bli bättre utbildade och prestera bättre än vad dom gjorde med henne som ryttare.
Citera
2014-08-01, 21:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larzx
Hästarna var inte till salu, hon sökte en fodervärd och någon som kunde rida dom. Hittar hon rätt person kan hästarna bli bättre utbildade och prestera bättre än vad dom gjorde med henne som ryttare.

Samtidigt som hon sparar pengar på att inte ha dem kvar hemma utan att göra sig av med dem för gott. Känns spontant som om att hon hade ett praktiskt eller ekonomiskt skäl till att inte ha dem hemma. Utbildning av hästar brukar man fixa med ett annat upplägg.
Citera
2014-08-02, 04:25
Medlem
Snobbs avatar
Nån med hästkunskaper som kan uppskatta hur mycket JH fick lägga ut på sin hobby? Jag har förstått att det är dyrt, men mer än så vet jag inte.
Citera
2014-08-02, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Nån med hästkunskaper som kan uppskatta hur mycket JH fick lägga ut på sin hobby? Jag har förstått att det är dyrt, men mer än så vet jag inte.
Det jag jag har hört av olika hästägare är i runda slängar en tusenlapp per häst.
Försäkring/ foder m.m. stämmer det?
Citera
2014-08-02, 07:46
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luktmuff
Det jag jag har hört av olika hästägare är i runda slängar en tusenlapp per häst.
Försäkring/ foder m.m. stämmer det?

Nån tusenlapp? Oh... om så vore! =)

Nu hade jag mina hästar i sthlm, så där är det lite dyrare och själva stallhyran slapp hon ju undan, då hon hade hästar hemma. Detta skall dock alltid godkännas som stall av länstyrelsen.

Stallhyra: mellan 5-9 tusen i månaden, beroende på anläggning, faciliteter osv i Sthlm.
Där jag stod: 6800 kr i månaden.
Då ingick allt, full service.

Men en häst äter ca 10 kg hö om dagen, ett kg kostar ca 3 kr. 30 kr om dagen per häst då om man räknar på 10 kg. Så runda slängen, hökostnad 1000 kr i månaden. Hovslagare, om du anlitar en utbildad, vilket man ALLTID ska, rundskoning kring 1000 lappen, görs ca var 6:e vecka.

Försäkring på häst, beroende på vad man har för försäkring, men min låg på ca 500 kr i månaden.

Sedan ska hästarna ha något att stå på i boxen, såsom halm eller torv eller spån. Halm är billigast. Tror jag betalade ca 80 kr balen, jag hade torv. Det gick åt fyra st att fylla boxen från start sedan gick det nog 2-3 i veckan. Så från det att den är fylld då, så om jag räknar på 2 i veckan strökostnad ca 600 kr i månaden.

Så för två hästar att ha hemma, ca 5500 i månaden (hovslagare kommer ju inte en gång i månaden enligt mina beräkningar så jag drog neråt)

Sen ska hästen ha kraftfoder. Dvs havre, pellets, musli eller vad man nu väljer att ge sina hästar. Lägg på 200 kr till per häst iaf.

Min träningsavgift i månaden var 400 kr i veckan (30 minuter intensiv egen tid i dressyr hos beridare) så 1200 i månaden tillkom på min stallhyra...
Senast redigerad av Pastakrydda 2014-08-02 kl. 07:51.
Citera
2014-08-02, 07:49
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Samtidigt som hon sparar pengar på att inte ha dem kvar hemma utan att göra sig av med dem för gott. Känns spontant som om att hon hade ett praktiskt eller ekonomiskt skäl till att inte ha dem hemma. Utbildning av hästar brukar man fixa med ett annat upplägg.

Ja det brukar man. Men det tror jag knappast att hon hade råd med så det kan ju varit så att hon gärna ville ha ut den på foder, kanske till någon elev på Strömsholm eller liknande hästgymnasium. Då får ju även hästen lite utbildning.
Citera
2014-08-02, 15:04
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Nån tusenlapp? Oh... om så vore! =)

Nu hade jag mina hästar i sthlm, så där är det lite dyrare och själva stallhyran slapp hon ju undan, då hon hade hästar hemma. Detta skall dock alltid godkännas som stall av länstyrelsen.

Stallhyra: mellan 5-9 tusen i månaden, beroende på anläggning, faciliteter osv i Sthlm.
Där jag stod: 6800 kr i månaden.
Då ingick allt, full service.

Men en häst äter ca 10 kg hö om dagen, ett kg kostar ca 3 kr. 30 kr om dagen per häst då om man räknar på 10 kg. Så runda slängen, hökostnad 1000 kr i månaden. Hovslagare, om du anlitar en utbildad, vilket man ALLTID ska, rundskoning kring 1000 lappen, görs ca var 6:e vecka.

Försäkring på häst, beroende på vad man har för försäkring, men min låg på ca 500 kr i månaden.

Sedan ska hästarna ha något att stå på i boxen, såsom halm eller torv eller spån. Halm är billigast. Tror jag betalade ca 80 kr balen, jag hade torv. Det gick åt fyra st att fylla boxen från start sedan gick det nog 2-3 i veckan. Så från det att den är fylld då, så om jag räknar på 2 i veckan strökostnad ca 600 kr i månaden.

Så för två hästar att ha hemma, ca 5500 i månaden (hovslagare kommer ju inte en gång i månaden enligt mina beräkningar så jag drog neråt)

Sen ska hästen ha kraftfoder. Dvs havre, pellets, musli eller vad man nu väljer att ge sina hästar. Lägg på 200 kr till per häst iaf.

Min träningsavgift i månaden var 400 kr i veckan (30 minuter intensiv egen tid i dressyr hos beridare) så 1200 i månaden tillkom på min stallhyra...

Ja det är verkligen inga småpengar det där. JH kan inte ha haft många andra nöjen om hon stod på hela summan själv.
Citera
2014-08-02, 15:32
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Ja det är verkligen inga småpengar det där. JH kan inte ha haft många andra nöjen om hon stod på hela summan själv.

Det har man ofta inte. Men man kan ha medryttare som får rida x antal ggr i veckan mot att dom betalar en viss del av omkostnader.
Citera
2014-08-02, 17:08
Medlem
Citat:
Några direkt imponerande resultat hoppning har hon inte iaf med sin (?) importerade häst från Lettland iaf (Gustavo). Utesluten i samtliga förra året http://tdb.ridsport.se/horse_results/86644?time_span_end=2013-12-31&time_span_start=2013-01-01
Ja, jädrar vad kassa resultat och med båda hästarna!! http://tdb.ridsport.se/rider_results/21732?time_span_end=2013-12-31&time_span_start=2013-01-01
och på lägsta, lägsta nivån!! Det kan man ju kliva över!
Gustavo står fortfarande med Jonna som ägare på tdb. Hade den varit såld skulle man väl som ny ägare ändrat i tdb snabbt som ögat!

Citat:
Hästtjejer är knepiga. Tro mig, jag vet... jag är en =)
Inte är vi så knepiga, lite lätt störda bara
Senast redigerad av Regnflingan 2014-08-02 kl. 17:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in