Citat:
Ursprungligen postat av
Ramboui
Bytte till säkerhetshyvel och huden på halsen blir irriterad. Jag tar tacksamt emot tips på hur man kan minska irritationen.
För ca tre veckor sedan så bytte jag från Gillette Fusion Proglide till en säkerhetshyvel. Jag har läst flitigt på den här tråden och andra ställen och följer de vanliga tipsen; antiseptiskt tvål kvällen innan, varm dusch innan, balsam på skägget, pre shave, riktigt raklödder som appliceras i minst 90 sekunder med en grävlingsborste, rakar mig två ggr (wtg, xtg), Proraso Styptic och aftershave. Jag håller på att testa olika blad.
Tyvärr är det så att Gillettes Fushion orsakar mindre irritation. Jag skulle helst fortsätta med säkerhetshyvel då jag inte gillar plastigheten, slit o släng tänket och det löjligt höga priset Gillette tar ut. Men jag har snart fler skönhetsprodukter än min fru, rakningen mycket tar längre tid och halsen blir irriterad. Jag hade gärna sluppit ifrån irritationen.
Kallt vatten och alkohol gör det värre. Tips?
Hej! Jag kan försöka ge lite generella tips som funkade för mig. Först av allt strunta i ATG (ser att du redan gör så, men det skadar inte att tipsa andra.). När du rakar halsen så är det viktigt att huden är spänd, jag själv var så jävla efterbliven i ett par år att jag omedvetet alltid hade öppen mun när jag böjde upp huvudet och körde halsen... så stäng munnen, spänner mycket bättre då.

Gå sakta på halsen, antar att du redan har hört det, men när jag menar sakta så menar jag verkligen superlångsamt, millimeter för millimeter. Själv så tyckte jag att jag gick långsamt på halsen men tydligen inte tillräckligt, så alltså ta det jätteförsiktigt där. Slutligen så vill jag tipsa som en aftershave med alkohol. Ja, jag vet man ska inte ha alkohol på huden. Likt alla andra så är det något som jag fått starkt inpräntat i mig, men det hjälper faktiskt. Alkohol dödar bakterier och för mig så har det hjälpt. Gillar det jättemycket, har faktiskt gått så långt att det bästa jag vet när jag rakar mig är att få splasha på lite aftershave, det är underbart att känna den svidande och kylande känslan. Ett tips när det kommer till aftershave är att snåla inte, jag använder mig utav "Proraso After Shave Lotion Refreshing Eucalyptus", jag gillar den men med facit i hand så borde jag köpt någon mer exklusiv för den räcker så himla länge. Räknar med att det kommer ta över ett år för den att ta slut.