2014-08-01, 15:50
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Köp en rakapparat/hårtrimmer. Moser 1400 är en bra och prisvärd (300kr). Vad är poängen med att raka huvudet så lent när mellanskillnaden på 1mm ändå växer tillbaka på 2-3 dagar. Dessutom kan du få ärr.

http://www.youtube.com/watch?v=543DmbGsLBY&t=2m25s

Eller kör engångshyvlar med mycket lotion.

Kört skallen med flerbladshyvel i +10 år och gillar känslan.(Och tjejer gillar känslan ännu mer.) Inte skurit mej i skalpen men nog i ansiktet... Vad är poängen att inte köra ansiktet med trimmer när mellanskillnaden växer tillbaka på 2-3 dagar? och nu på sommaren fastnar det skit i stubben också...
Citera
2014-08-01, 19:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Kört skallen med flerbladshyvel i +10 år och gillar känslan.(Och tjejer gillar känslan ännu mer.) Inte skurit mej i skalpen men nog i ansiktet... Vad är poängen att inte köra ansiktet med trimmer när mellanskillnaden växer tillbaka på 2-3 dagar? och nu på sommaren fastnar det skit i stubben också...

Raka dig dagligen med säkerhetshyvel så kommer du fatta, efter en vecka hatar du stubb för då har du vant dig vid att vara helt slät
Citera
2014-08-01, 19:31
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Det är faktiskt lite svårare att raka sig med säkerhetshyvel. Den måste vinklas till en viss grad för att det inte ska skära, sen får man inte heller trycka för mycket utan bara utnyttja den naturliga tyngden när man rakar sig.

Vanliga flerbladshyveln är redan "färdigvinklade" allt du behöver göra är att trycka lite och raka.
Citera
2014-08-01, 22:37
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Nån som rakar skallen med säkerhetshyvel? Jag skulle vilja ta mej ur flerbladshelvetet men är orolig för min skalp...?
Ja, det funkar utmärkt och blir dessutom bättre än med flerbladshyvel. Jag använder för det mesta en äldre svensk Swing-hyvel och de japanska Fetaher-bladen. Kanske ska en nybörjare välja lite snällare blad; Feather anses vara bland de absolut vassaste i världen. Med den här utrustningen kan jag utan problem gå över huvudet i två till tre pass två till tre gånger i veckan. Det är sällan jag skär mig.

(Testade en gång att använda rakkniven jag använder till ansiktet på huvudet. Det tog sjukt lång tid så jag slutförde med hyveln. Säkert till stor del en vanesak, men då säkerhetshyveln funkar prima orkar jag inte lägga tid på att lära nytt.)

Intimrakning fungerar även det bra med DE-blad kan tilläggas.

Lycka till!
Citera
2014-08-02, 13:49
Medlem
Painted-Birds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Använder själv allra mest en syntetisk Mühle. Föredrar helt klart syntetiska. Faktiskt så tar jag hellre den billigaste syntetiska för några tior än vilken som helst av naturhår.
Är hjärtligt trött på min rakborste, att ständigt hålla på att tvätta och torka den har faktiskt drivit mig tillbaka till rakskum på flaska... aldrig tänkt tanken på att använda en syntetisk rakborste, men en sån borde väl vara överlägsen i smidighet? Det kan väl knappast vara lika viktigt att torka och tvätta den ordentligt som man behöver göra med en med djurhår?
Citera
2014-08-02, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Painted-Bird
Är hjärtligt trött på min rakborste, att ständigt hålla på att tvätta och torka den har faktiskt drivit mig tillbaka till rakskum på flaska... aldrig tänkt tanken på att använda en syntetisk rakborste, men en sån borde väl vara överlägsen i smidighet? Det kan väl knappast vara lika viktigt att torka och tvätta den ordentligt som man behöver göra med en med djurhår?

Vad menar du med tvätta din rakborste? Räcker ju att skölja av noga och om man vill så kan man torka av den på en handduk. Det tar då verkligen inte lång tid. Men visst, med syntetiska borstar är det mindre petigt med hur du sköter den, även om det inte kommer påverka tiden det tar nämnvärt.
Citera
2014-08-02, 14:59
Medlem
Painted-Birds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Vad menar du med tvätta din rakborste? Räcker ju att skölja av noga och om man vill så kan man torka av den på en handduk. Det tar då verkligen inte lång tid. Men visst, med syntetiska borstar är det mindre petigt med hur du sköter den, även om det inte kommer påverka tiden det tar nämnvärt.
Mig veterligen så kan borsten börja mögla om man inte sköter den, så jag tvättar alltid av det noga och torkar den tills den är helt torr. Det är ett riktigt helvete.
Citera
2014-08-02, 15:02
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Normalt sett sköljer jag bara borsten ordentligt efter att jag har använt den och ser till att den hänger med god luftcirkulation (har gjort en list med hängsnaror under skåpet för mina borstar). Ställer alltså inte in den i skåpet. Ett par gånger par år låter jag den stå i en 50/50 blandning vatten och vinäger i ca 5 minuter innan jag tvättar med schampo och balsam. Har aldrig funderat på om och hur det skiljer sig på bakteriehärdar.
Annars kan jag bara säga att nya syntetborstar fungerar bra. Inte samma känsla som t ex Simpson, Kent eller Shavemac
Citera
2014-08-02, 15:16
Medlem
Painted-Birds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboui
Bytte till säkerhetshyvel och huden på halsen blir irriterad. Jag tar tacksamt emot tips på hur man kan minska irritationen.

För ca tre veckor sedan så bytte jag från Gillette Fusion Proglide till en säkerhetshyvel. Jag har läst flitigt på den här tråden och andra ställen och följer de vanliga tipsen; antiseptiskt tvål kvällen innan, varm dusch innan, balsam på skägget, pre shave, riktigt raklödder som appliceras i minst 90 sekunder med en grävlingsborste, rakar mig två ggr (wtg, xtg), Proraso Styptic och aftershave. Jag håller på att testa olika blad.

Tyvärr är det så att Gillettes Fushion orsakar mindre irritation. Jag skulle helst fortsätta med säkerhetshyvel då jag inte gillar plastigheten, slit o släng tänket och det löjligt höga priset Gillette tar ut. Men jag har snart fler skönhetsprodukter än min fru, rakningen mycket tar längre tid och halsen blir irriterad. Jag hade gärna sluppit ifrån irritationen.

Kallt vatten och alkohol gör det värre. Tips?
Hej! Jag kan försöka ge lite generella tips som funkade för mig. Först av allt strunta i ATG (ser att du redan gör så, men det skadar inte att tipsa andra.). När du rakar halsen så är det viktigt att huden är spänd, jag själv var så jävla efterbliven i ett par år att jag omedvetet alltid hade öppen mun när jag böjde upp huvudet och körde halsen... så stäng munnen, spänner mycket bättre då. Gå sakta på halsen, antar att du redan har hört det, men när jag menar sakta så menar jag verkligen superlångsamt, millimeter för millimeter. Själv så tyckte jag att jag gick långsamt på halsen men tydligen inte tillräckligt, så alltså ta det jätteförsiktigt där. Slutligen så vill jag tipsa som en aftershave med alkohol. Ja, jag vet man ska inte ha alkohol på huden. Likt alla andra så är det något som jag fått starkt inpräntat i mig, men det hjälper faktiskt. Alkohol dödar bakterier och för mig så har det hjälpt. Gillar det jättemycket, har faktiskt gått så långt att det bästa jag vet när jag rakar mig är att få splasha på lite aftershave, det är underbart att känna den svidande och kylande känslan. Ett tips när det kommer till aftershave är att snåla inte, jag använder mig utav "Proraso After Shave Lotion Refreshing Eucalyptus", jag gillar den men med facit i hand så borde jag köpt någon mer exklusiv för den räcker så himla länge. Räknar med att det kommer ta över ett år för den att ta slut.
Citera
2014-08-02, 15:24
Medlem
Painted-Birds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Normalt sett sköljer jag bara borsten ordentligt efter att jag har använt den och ser till att den hänger med god luftcirkulation (har gjort en list med hängsnaror under skåpet för mina borstar). Ställer alltså inte in den i skåpet. Ett par gånger par år låter jag den stå i en 50/50 blandning vatten och vinäger i ca 5 minuter innan jag tvättar med schampo och balsam. Har aldrig funderat på om och hur det skiljer sig på bakteriehärdar.
Annars kan jag bara säga att nya syntetborstar fungerar bra. Inte samma känsla som t ex Simpson, Kent eller Shavemac
Jag har ingen hängare utan brukar bara ställa min borste på foten, så ska nog satsa på en syntetborste. Finns ju så många roliga olika krämer och tvålar att det hade varit tråkigt att gå över till Gillette skummet på heltid. Hatar verkligen min borste, förstör verkligen min rakupplevelse.

Tänkte höra om någon här i tråden har någon erfarenhet av The Cobra Classic single edge rakhyvel? Ska skämma bort mig själv lite nästa löning och har siktet inställt på den, men skulle vilja höra lite tankar om den. Står mellan den och King Cobran, eller en Joris.
Citera
2014-08-02, 15:37
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Jag har ingen hängare utan brukar bara ställa min borste på foten, så ska nog satsa på en syntetborste. Finns ju så många roliga olika krämer och tvålar att det hade varit tråkigt att gå över till Gillette skummet på heltid. Hatar verkligen min borste, förstör verkligen min rakupplevelse.

Tänkte höra om någon här i tråden har någon erfarenhet av The Cobra Classic single edge rakhyvel? Ska skämma bort mig själv lite nästa löning och har siktet inställt på den, men skulle vilja höra lite tankar om den. Står mellan den och King Cobran, eller en Joris.
Jag kan ta hand om din borste istället så slipper du leva med det problemet

Tittade på Cobran förut. Tyvärr så hittade jag andra DE hyvlar som verkade mer intressanta. Dessutom så var det väldigt blandade recensioner på den. Allt ifrån pris och kvalite till själva rakningen.
Citera
2014-08-02, 15:50
Medlem
Painted-Birds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Jag kan ta hand om din borste istället så slipper du leva med det problemet

Tittade på Cobran förut. Tyvärr så hittade jag andra DE hyvlar som verkade mer intressanta. Dessutom så var det väldigt blandade recensioner på den. Allt ifrån pris och kvalite till själva rakningen.
Ja den är ju amerikans vilket inte tyder på någon kvalité, även om de där borta gärna vill tro annorlunda, men tror verkligen att den kan passa mig. Glömde ta med mig en rakhyvel härom veckan och fick nöja mig med ett par BIC:s engångs... till min förvåning så blev det en riktigt njutbar rakning. Missförstå mig rätt, de är allt för slöa för att man ska få en bra rakning, men jag kunde gå ATG vilket jag aldrig kunnat på mina DE hyvlar, jag vill gärna tro att det beror på dess utformning och inte det slöa bladet, så jag började fundera lite. Vilken rakhyvel känner jag till som påminner om en BIC? Jo Cobran. Hoppas att den kan vara något för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in