2014-07-18, 22:49
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
[/b]

Får man fråga varför?

För att det är i Norge. Dubbdäck räddar dig inte från att lägga kätting, och kättingen sliter bort dubbarna. Du är enligt lagen tvungen att ha kättingar till innern också, men ingen använder dessa.
Citera
2014-07-18, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
För att det är i Norge. Dubbdäck räddar dig inte från att lägga kätting, och kättingen sliter bort dubbarna. Du är enligt lagen tvungen att ha kättingar till innern också, men ingen använder dessa.

Jo han sa att det bästa är att sätta dubbdäcken på innern och dubbfritt på yttre. Ska bli väldigt intressant att se hur bilen är med framhjulsdrift.
Citera
2014-07-22, 16:41
Medlem
Det är för tidigt att diskutera dubbdäck gubbar, nu är det sommar!
Nej jag bara skoja, men jag undrade lite om en annan sak..
Tjänar man mer på att köra farligt gods?
Om jag tar ett exempel:
Kalle som suttit och kört grus i två år och tjänar lägsta möjliga enligt transportavtalet, blir tillsagd av chefen en vacker dag att han ska börja köra metangastuber istället.
Är han berättigad till någon löneökning eller något sorts risktillägg på lönen då?
Eller kommer Kalle fortsätta få samma pisslön som tidigare?
Citera
2014-07-22, 21:12
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Oktor
Det är för tidigt att diskutera dubbdäck gubbar, nu är det sommar!
Nej jag bara skoja, men jag undrade lite om en annan sak..
Tjänar man mer på att köra farligt gods?
Om jag tar ett exempel:
Kalle som suttit och kört grus i två år och tjänar lägsta möjliga enligt transportavtalet, blir tillsagd av chefen en vacker dag att han ska börja köra metangastuber istället.
Är han berättigad till någon löneökning eller något sorts risktillägg på lönen då?
Eller kommer Kalle fortsätta få samma pisslön som tidigare?

ADR grund är den dummaste behörigheten du kan ta. Det är sällan till aldrig bättre betalt att köra farligt gods i fast form. Ska man ge sig in i ADR-världen är det tanken som räknas (som min kloka mor sa redan när jag var liten).
Citera
2014-07-22, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
ADR grund är den dummaste behörigheten du kan ta. Det är sällan till aldrig bättre betalt att köra farligt gods i fast form. Ska man ge sig in i ADR-världen är det tanken som räknas (som min kloka mor sa redan när jag var liten).
Det var det jag anade, tack för svaret.
Citera
2014-07-23, 15:29
Medlem
Kör en bil som väger 18 ton tom. Parkerar den alltid med boggi uppe. En på jobbet sa att man skulle fälla ner den när man parkerar för natten. Har aldrig gjort det förr. Varför ska man det?
Citera
2014-07-23, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Kör en bil som väger 18 ton tom. Parkerar den alltid med boggi uppe. En på jobbet sa att man skulle fälla ner den när man parkerar för natten. Har aldrig gjort det förr. Varför ska man det?
Har alltid lärt mig att sänka ner boggihjulet. Varför? Jo, därför att när boggihjulet står i upplyft läge (vilket sker med hjälp av hydraulik), så kvarstår det en konstant tryck i kolven för att upprätthålla hjulet i höjd läge.

Man ska ju alltid försöka att få den att gå tillbaka till ''viloläge'' för att således minska trycket i hydraulikkolven.

Så har jag fått lära iaf.
Citera
2014-08-01, 01:45
Medlem
TruckUrbans avatar
Skvaller/info/rent allmänt om Bjørn Kristiansen AS?
Citera
2014-08-01, 18:43
Medlem
ozones avatar
Hejsan!

På mitt jobb har vi nio spolbilar som tömmer skitbrunnar och fem sopbilar. Några killar som kör spolbilar har ackordslön där de får 110 kr per tömd brunn och en garantilön på 1150 kr per dag. Dessa snittar två brunnar per timme och drar in runt 40.000 före skatt. Företaget är inte ansluten till kollektivavtal för att kunna betala ackord. Är bara ett fåtal som har detta, som är företagets duktigaste chaufförer vad gäller effektivitet.

Vad tycker ni om ackord?
Citera
2014-08-02, 00:23
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Nu har jag kört lastbil i 4 månader, kan konstatera att det är det bästa jobbet jag haft. Ganska sjukt att man kan snitta 50h i veckan utan problem, hade jag aldrig pallat med på en industri. Har ingen direkt omväxling i min tur men det är ändå så sjukt gött att få vara ``ute´´ nu denna årstid.

Sen kan man ju dunka musik i hytten hur jävla högt man vill
Citera
2014-08-02, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Nu har jag kört lastbil i 4 månader, kan konstatera att det är det bästa jobbet jag haft. Ganska sjukt att man kan snitta 50h i veckan utan problem, hade jag aldrig pallat med på en industri. Har ingen direkt omväxling i min tur men det är ändå så sjukt gött att få vara ``ute´´ nu denna årstid.

Sen kan man ju dunka musik i hytten hur jävla högt man vill
För min del blev det 250 timmar i juli månaden.

Sjukt långa dagar, men men...
Citera
2014-08-02, 13:13
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
För min del blev det 250 timmar i juli månaden.

Sjukt långa dagar, men men...

Gammal är äldst; 286h här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in