2014-08-01, 23:25
Medlem
Mooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Ja, då hon uppenbart är mer bekymrad för genustänket på restaurangen än att de serverar hennes barn mat som dödar i förtid, så gör hon nog bäst i att hålla tyst.

Nej då, trams. Det håller inte. Då skulle vi inte kunna klaga i stort sett några av de affärer eller restauranger som vi går till varje dag. Är det inte barnarbete så är det miljöförstöring i tredje världen eller tillsatser i maten som vi egentligen inte vill ha.
Citera
2014-08-01, 23:35
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Nej då, trams. Det håller inte. Då skulle vi inte kunna klaga i stort sett några av de affärer eller restauranger som vi går till varje dag. Är det inte barnarbete så är det miljöförstöring i tredje världen eller tillsatser i maten som vi egentligen inte vill ha.

Varför går du till restauranger och affärer du inte gillar varje dag? Det gör inte jag så skriv inte vi.

Grejen är att tjejen väljer att gå till en restaurang och köper deras mat som dödar hennes barn i förtid men väljer att protestera mot att de ger hennes barn ett något gammalmodigt genustänk.
Tycker du att hon verkar uppriktigt mest bekymrad för sitt barns bästa eller för sin egen image?
Senast redigerad av Mextreme 2014-08-01 kl. 23:38.
Citera
2014-08-01, 23:51
Medlem
Mooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
...
Grejen är att tjejen väljer att gå till en restaurang och köper deras mat som dödar hennes barn i förtid men väljer att protestera mot att de ger hennes barn ett något gammalmodigt genustänk.
Tycker du att hon verkar uppriktigt mest bekymrad för sitt barns bästa eller för sin egen image?

Spelar ingen roll. Även om hon ogillar deras etik får hon, kan hon, ska hon reagera och klaga. Precis som vi andra kan göra.

Bra att du är så medveten att du anser att hon klagar på ett gammalmodigt genustänk. Snyggt!
Citera
2014-08-02, 00:00
Medlem
NanaSangres avatar
Citat:
Tycker du att er upprördhet står i paritet med vad som hänt, en mamma som klagar på en hamburgerkedja.

Upprördheten är väl inte värre här eller? Jag tycker bara det är så tröttsamt att alla ska bli kränkta över precis allting, feminist eller ej. Man söker med ljus och lykta efter folk som är ute efter en i vardagen i världens mest jämställda och välutvecklade land. Hur står kränktheten över en mcdonalds-leksak sig mot situationen i syrien, irak, ukraina, grekland, sudan? Det blir patetiskt.
Citera
2014-08-02, 00:05
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Spelar ingen roll. Även om hon ogillar deras etik får hon, kan hon, ska hon reagera och klaga. Precis som vi andra kan göra.

Bra att du är så medveten att du anser att hon klagar på ett gammalmodigt genustänk. Snyggt!

Visst så är det.
men det är hennes prioritering och självgoda PK attityd som gör att hon inte är trovärdigt bekymrad för sitt barn. Hennes Facebook ryker av en ytterst genomskinlig martyr-roll och hon vill så gärna vara en whistle blower men allt hon hittade var detta.
Hon skiter uppenbarligen i sitt barn.
Citera
2014-08-02, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför är frågan självklar om nu mamman ändå skall välja leksak?

Om leksaken är en gissningslek - varför behövde då personalen information om barnets kön?

Du börjar få den här personalen att låta rätt suspekt faktiskt.

Men nått måste de ha att utgå ifrån, skall de bara stirra på kvinnan? Jag tror inte personalen kunde göra rätt oavsett hur dom hade gjort. De flesta håller med om att det här är en löjlig sak att göra nyhet av. Det låg på mammans ansvar att veta vad barnet vill ha men istället för att fullfölja sin roll som moder börjar hon gnälla om leksaker, kön hit och dit. Men det är ingen nyhet att feminister är dåliga föräldrar.
Citera
2014-08-02, 09:33
Medlem
Photoshoppeds avatar
Men herregud - de som jobbar på McDonalds är ju ungdomar/barn. Är det nåt att göra en grej av att en tonåring råkat trampa i det politiskt korrekta klaveret?
Citera
2014-08-02, 13:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snopptrick
Men nått måste de ha att utgå ifrån, skall de bara stirra på kvinnan? Jag tror inte personalen kunde göra rätt oavsett hur dom hade gjort. De flesta håller med om att det här är en löjlig sak att göra nyhet av. Det låg på mammans ansvar att veta vad barnet vill ha men istället för att fullfölja sin roll som moder börjar hon gnälla om leksaker, kön hit och dit. Men det är ingen nyhet att feminister är dåliga föräldrar.
Mamman fick inte välja.

Vad borde personalen gjort - jo, ställt frågan "älva eller motorcykel" .. eller "vilken leksak önskas" ..

Svårare är det inte att göra rätt.
Citera
2014-08-02, 13:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Men herregud - de som jobbar på McDonalds är ju ungdomar/barn. Är det nåt att göra en grej av att en tonåring råkat trampa i det politiskt korrekta klaveret?
Nej, de är inte barn utan unga vuxna - unga vuxna som sedan åldras och blir medelålders som alla andra..
I vilken ålder menar du att de skall lära sig att bemöta kunderna korrekt? Och hur skall denna inlärning ske?
Citera
2014-08-02, 15:49
Medlem
Dialogen mellan tjejen och personalen skulle jag vilja veta mer om.

Den är återgiven i artikeln så här:

Citat:
--När jag skulle beställa frågade hon i kassan om könet på mitt barn, för att hon skulle bestämma leksak. Då svarade jag att det bara är ett barn så det spelar ingen roll.
Rebeccas son fick en liten leksaksmotorcykel. Men han kunde istället fått veckans andra leksak - en älvdocka med rosa vingar.

– Poängen är att varken jag eller min son fick välja. Istället gick personalen på stereotypen om vad killar gillar, säger Rebecca.

Så när Rebecca svarat "det är bara ett barn", vad skedde sen?

Frågade hon "Kan du ge mig älvan?" varvid personalen blånekade ifall de inte fick se intyg på att barnet var en flicka? Knappast.

Rebecca påstår ju att hon inte fick välja. Är detta kommet av att hon inte tyckte att den första frågan var tillräckligt öppet formulerat, är det det som betyder "fick inte välja"?

För nog är jag ganska övertygad om att hon fick välja älvan till sitt barn, om hon hade frågat efter den.

T.ex genom att personalen hade svarat "ok, vilken leksak vill barnet ha då?"

Dvs, helt normal mänsklig kommunikation skulle löst situationen. Vilket den säkert gjorde också, dvs Rebeccas son är nu innehavare av älvan, och Rebecca kunde göra en feministisk poäng.
Citera
2014-08-02, 17:29
Bannlyst
starkt bevis om stereotypen om att kvinnor gnäller över trams utan värde. Ignorera bara.

Jag ger det 20 år på sin höjd innan kvinnan blir fråntagen sin makt med tanke på hur hon agerar när hon får tala fritt.
Citera
2014-08-02, 18:15
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwarrior
starkt bevis om stereotypen om att kvinnor gnäller över trams utan värde. Ignorera bara.

Jag ger det 20 år på sin höjd innan kvinnan blir fråntagen sin makt med tanke på hur hon agerar när hon får tala fritt.

20 år? Vad baserar du den siffran på? Vad händer sen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in