Dialogen mellan tjejen och personalen skulle jag vilja veta mer om.
Den är återgiven i artikeln så här:
Citat:
--När jag skulle beställa frågade hon i kassan om könet på mitt barn, för att hon skulle bestämma leksak. Då svarade jag att det bara är ett barn så det spelar ingen roll.
Rebeccas son fick en liten leksaksmotorcykel. Men han kunde istället fått veckans andra leksak - en älvdocka med rosa vingar.
– Poängen är att varken jag eller min son fick välja. Istället gick personalen på stereotypen om vad killar gillar, säger Rebecca.
Så när Rebecca svarat "det är bara ett barn", vad skedde sen?
Frågade hon "Kan du ge mig älvan?" varvid personalen blånekade ifall de inte fick se intyg på att barnet var en flicka? Knappast.
Rebecca påstår ju att hon inte fick välja. Är detta kommet av att hon inte tyckte att den första frågan var tillräckligt öppet formulerat, är det det som betyder "fick inte välja"?
För nog är jag ganska övertygad om att hon fick välja älvan till sitt barn, om hon hade frågat efter den.
T.ex genom att personalen hade svarat "ok, vilken leksak vill barnet ha då?"
Dvs, helt normal mänsklig kommunikation skulle löst situationen. Vilket den säkert gjorde också, dvs Rebeccas son är nu innehavare av älvan, och Rebecca kunde göra en feministisk poäng.