Citat:
Inflationen i Ryssland är i skrivande stund uppe i 8% i år. Om utvecklingen fortsätter så landar den alltså på runt 15% för 2014 och detta trots att den Ryska staten försvarar rubeln med allt de har. Kollapsen är sannolikt mycket närmare än vad gemene man (och ryss) tror.
En (rysk) ekonomi som i sammanhanget motsvarar ungefär ett större europeiskt land (fast då utan den elasticitet som en diversifierad marknadsekonomi har) klarar inte av de påfrestningar som Putin och Kreml åsamkar den.
Sen återstår iofs att se hur pass servila ryssarna är när det blir dags för sill och potatis i stället för importerad biff och Big Mac, hembränd sprit i stället för Heineken, "semester" på kolchosen och brist på dasspapper samt cykel till jobbet för att det inte finns reservdelar till Toyotan.
Jag har i alla fall inga större förhoppningar på ett ryskt folk som verkar ha en genetisk disposition för att konstant göra felaktiga val och sedan skylla sin misär på någon annan.
En (rysk) ekonomi som i sammanhanget motsvarar ungefär ett större europeiskt land (fast då utan den elasticitet som en diversifierad marknadsekonomi har) klarar inte av de påfrestningar som Putin och Kreml åsamkar den.
Sen återstår iofs att se hur pass servila ryssarna är när det blir dags för sill och potatis i stället för importerad biff och Big Mac, hembränd sprit i stället för Heineken, "semester" på kolchosen och brist på dasspapper samt cykel till jobbet för att det inte finns reservdelar till Toyotan.
Jag har i alla fall inga större förhoppningar på ett ryskt folk som verkar ha en genetisk disposition för att konstant göra felaktiga val och sedan skylla sin misär på någon annan.
Jag kan hålla med om att många ryssar har en tendens att göra tokiga val, när de inte istället är passiva och låter några i toppen göra valet.
Men en långvarig livegenskap, Det bysantinska arvet, där Gud och statsmakt är nära sammankopplade, Lenins, och inte minst Stalin terror, kaoset under 90-talet, besvikelsen över att inte längre kunna vara stolt, ens över sitt eget land osv. är nog de främsta orsakerna.
Sedan kan man inte utesluta att vissa exogener slagits av, eller på, i rent överlevnadssyfte. Men störst betydelse har nog "memerna", dvs. den information, som medvetet eller omedvetet, förs vidare till nästa generation.