2014-07-29, 16:42
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu har du malt samma ensidiga argument om och om igen i 20 inlägg och blivit seriöst bemött säkerligen med dubbla antalet svar.
Det sättet att posta argument som hör hemma bland 5 åringar är snarare ett lite finare sätt att trolla, att det roar dig är uppenbart men det förstör tråden och är enbart tröttsamt.
Har du inget att komma med så är det lika bra att sluta svara postare likt dig.
Nå, jag kan inte se att jag fått något vettigt svar på detta som skulle få mig att stoppa - och vad skulle det vara? Till skillnad från många här har jag direkta kopplingar till Ukrainare, och de är INTE imponerade av den nuvarande politiken. Detta tål att sägas då konflikten i Ukraina riskerar att skapa ett jättelikt Libanon i Östeuropa.

Så ni i PK-gänget får nog stå ut med besvärliga påpekanden från oss fredsvänner.
Senast redigerad av Clodius 2014-07-29 kl. 16:51.
2014-07-29, 16:43
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skulle säg en lokal rysk befälhavare ta beslut på egen hand att korsa gränsen då måste väl resten följa med.

Vad fan tänker du med? Lokal befälhavare startar inte krig mot annat land på eget bevåg? Nej inte i Ryssland och ingen annanstans heller, möjligtvis i Afrika eller bland terrorister i Syrien.

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Till skillnad från många här har jag direkta kopplingar till Ukrainare, och de är INTE imponerade av den nuvarande politiken.

Finns ingen koppling mellan befolkningen och de styrande. Ukraina styrs by proxy av USA. De styrande skiter i befolkningen och kommer starta WWIII om USA säger till dom att göra det. När allt går åt helvete för dom kan de åka på långsemester och sola sig i Florida eller Tel Aviv.
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2014-07-29 kl. 16:54.
2014-07-29, 16:46
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Din definition av bättre skiljer sig från min.

Vi börjar med att Japn inför sanktioner mot Ryssland http://www.miamiherald.com/2014/07/28/4258986/japan-to-step-up-sanctions-against.html

sen tar vi internationella domstolen http://www.theguardian.com/world/2011/sep/20/russia-violated-yukos-rights-court

Lägg på Den ökande inflationen plus att mna får betala betydligt högre räntor på ryska statspapper så har du läget idag.

Vi kan ju räkna med ett lass sanktioner till från EU vilket gör att det ser ännu sämre ut.

Ukraina får stöd från USA, EU och IMF

Visst - det är möjligt att Ryssland kommer att få allvarliga problem p.g.a. att Väst idkar ekonomisk krigföring mot landet, men nu var det ju inte det jag talalde om, utan att Ryssland har varit ekonomiskt betydlig mer framgångsrikt än Ukraina sedan kommunismens fall fram till dags dato, även om det var regält besvärligt några år på 90-talet.

Om Ukraina nu får ekonomiska framgångar p.g.a. massivt ekonimiskt stöd från USA, Storbrittanien med flera, medan Ryssland får problem p.g.a. ekonomiska sanktioner från dessa länder, så är det ju näpperligen Rysslands fel och Ukrainas förtjänst från ett ekonimiskt perspektiv. Sedan undrar jag om USA/UK orkar hålla jättelandet Ukraina under armarna...
Senast redigerad av Clodius 2014-07-29 kl. 16:50.
2014-07-29, 16:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Vad fan tänker du med? Lokal befälhavare startar inte krig mot annat land på eget bevåg? Nej inte i Ryssland och ingen annanstans heller, möjligtvis i Afrika eller bland terrorister i Syrien.

Starta krig. De kanske bara vill hjälpa sina bröder i knipa på andra sidan gränsen. Att enskilda soldater tar sin utrustning och anmäler sig som frivilliga pro-ryssar är ingen hemlighet direkt. Samma att det inom ryska militären finns de som är mindre nöjda med hur Putin agerar.
2014-07-29, 16:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Synd att media som vanligt mest rapporterar om Palestina (för hur många år som helst nu). Inte precis som det aldrig kommer bli annat än oroligt i det området. Men fortsatt bevakar den här krisen mindre noggrant, som dock kan innebära långt mer om krisen utökas än mer. Nästa steg kanske Transnistrien.
2014-07-29, 16:58
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Synd att media som vanligt mest rapporterar om Palestina (för hur många år som helst nu). Inte precis som det aldrig kommer bli annat än oroligt i det området. Men fortsatt bevakar den här krisen mindre noggrant, som dock kan innebära långt mer om krisen utökas än mer. Nästa steg kanske Transnistrien.
Tror du att Ukraina och Moldavien skulle invadera det de facto självständiga Trannistrien? Det skulle bli en tragedi...
2014-07-29, 16:58
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Starta krig. De kanske bara vill hjälpa sina bröder i knipa på andra sidan gränsen.

Nä det fungerar inte på det viset du måste leva i nån sorts fantasivärld som är dissocierad från den riktiga verkligheten.

Citat:
Att enskilda soldater tar sin utrustning och anmäler sig som frivilliga pro-ryssar är ingen hemlighet direkt.
Nä ingen kan på eget bevåg rymma och ta sin utrustning med sig, utan tillåtelse uppifrån.

Citat:
Samma att det inom ryska militären finns de som är mindre nöjda med hur Putin agerar.
Missnöje med politiken bland militären finns överallt, inte minst i Ukraina och USA.
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2014-07-29 kl. 17:01.
2014-07-29, 17:00
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
HRW har inte monopol på att avgöra vad som är krigsbrott. Fosfor? Är det inte vanlig rökammunition då? Den är varken förbjuden eller farlig.

Fosforbaserad rökam har man, åtminstone i Sveriges armé, om man vill ha en ögonblicklig rökbeläggning. Och jag upprepar, röken är inte farlig och det är inte på något sätt förbjudet att använda sådan ammunition.

Nej, du har nu för andra gången svamlat om att det bara handlar om rök då jag redan presenterat den bevisning som förekom i aktuell länk då jag nämnde det häromdagen. Ukrainska armén har använt fosfor i områden med civila och civila har drabbats av omfattande skador av denna fosfor. Att använda fosfor i dessa områden är ett krigsbrott.

Det har väl egentligen ingen betydelse vad HRW, Röda Korset, FN, NYT säger - då allt som tyder på att Ukraina begår krigsbrott - och överväldigande bevis tyder på det, kommer att ifrågasättas av dig och andra propagandister i tråden, inte sant?
2014-07-29, 17:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tror du att Ukraina och Moldavien skulle invadera det de facto självständiga Trannistrien? Det skulle bli en tragedi...

Jag tror bägge länderna gärna ser ett annat styre där. Tror inte heller ryssarna egentligen gillar Transnistrien så mycket. Knappast Putin i alla fall.

Men tror inte på någon regelrätt invasion. Mer i så fall taktik å pro-ryssarna använt. Skapa instabilitet där med lite mindre grupper. Sedan de facto. 99,9% av världen ser det som en fortsatt del av Moldavien, enda självständigheten de har är från delar av ryssland, främst då gamla kommunister.
2014-07-29, 17:13
Medlem
Arethas avatar
Här återfinns några webkameror i Donetsk med omgivningar, man kan klicka på de gröna punkterna på kartan för att välja kamera. OBSERVERA den överhängande risken för tristess eftersom det tack och lov inte ser ut som Berlin -45 direkt. Babushkor med shoppingväskor och ungar som springer efter måsar på torget har jag noterat hittills. Jag hoppas för alla oskyldiga Donetskbor att det fortsätter på det sättet och att varken rebeller eller Kiev hittar på några dumheter (som flygbombningen av Luhansk).

Och angående "bilar som kör fort" som någon påpekade tidigare, det handlar alltså om normal slavisk trafikrytm som alla som varit i österled är bekanta med.
2014-07-29, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Detta är inget som är specifikt för Ryssland utan exakt samma sak händer i väst. Diverse korrupta kleptokrater som ger varandra medaljer och utmärkelser. Den enda riktiga utmärkelsen för dem vore att bli tjärad och fjädrad.
Och den seriösa debatten spårade ur. Skärp dig lite och lär lite om politik så debatten blir lite seriösare tack. Det är skillnad på Ryssland och på väst på många sätt och större blir den med kapten Putin vid spakarna. Inget land har haft nytta av Ryssland som "välgörare" i modern tid vilket lätt kan ses om man förkovrar sig lite i 1900-talets historia. Att vara seriös är att ifrågasätta och även som pro-ukrainare gör man givetvis det, framförallt den sorgliga ryss-propagandan, men även den betydligt mer nyanserade och återhållsamma Kiev-propagandan.
2014-07-29, 17:42
Medlem
Arethas avatar
InSerbia: Enligt Strelkov har Kievstyrkorna förlorat över 12.000 man, 25 stridsvagnar, 19 pansarvagnar osv de sista tre månaderna. Hur mycket är propagandaöverdrifter från denne frilansande (?) Otto Skorzeny-figur, och hur mycket är sanning?

Oavsett är det en fruktansvärd tragedi att Ukraina ska behöva genomgå detta vidriga spektakel när man istället kunnat göra en "Tjeckoslovakien" och dela landet i en västlig katolsk europaorienterad del och en östlig ortodox ryskvänlig del. Men det var för mycket begärt. Alla som tycker annorlunda kan ju tillbringa en stund framför googles bildsök och titta på vad kriget inneburit för oskyldiga civila. Kanske lusten att sitta framför tangentbordet och jubla över flygangrepp och bombkrevader kan mattas något efter en sådan övning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in