2014-07-30, 21:59
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Var det inte en gangster som sköt ihjäl en annan gangster i eldstrid? Om det var det så har jag svårt att se något tragiskt och onödigt med det för det är väl vad gangstrar sysselsätter sig med. Om det var någon oskyldig människa som gick förbi och blev ihjälskjuten så hade det varit tragiskt men fan inte annars. Nu bor jag iofs i Malmö och är van sen många är med gängskjutningar men det är nog bara att börja vänja sig vid det "pittoreska" inslaget i stadsbilden i Linköping också vad det verkar.

Det ÄR tragiskt och onödigt - dessutom har jag nu kommit på vem killen är (satte inte efternamnet i samband med den lilla kille som en gång gick på samma dagis som mitt barn). Hans far ägde en liten affär här i området för många år sen. Jag har svårt att tro att den killen var nån gängmedlem. Det är väl inte heller klarlagt hur det var? Visst kan en oskyldig förbipasserande ha råkat hamna mitt i en skottlossning...

Han var ju i vart fall engagerad i en del saker som har med ungdomsverksamhet att göra och känns inte alls som nån gangster..

Men tänker inte spekulera i detta. Ville mest förmedla hur tryckt stämningen är idag i området..
Citera
2014-07-30, 22:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majgull
Men tänker inte spekulera i detta. Ville mest förmedla hur tryckt stämningen är idag i området..
Om vi antar att det var en gängskjutning, var det första mordet i Linköping av den typen? Om killen inte var en välkänd kriminell så är det givetvis tragiskt men att en gängmedlem stryker med händer ju med ganska jämna mellanrum i denna stan (Malmö) och är inget någon reagerar speciellt på längre. Tvärtom så börjar folk bli jävligt trötta på hur gängmedlemmar "uppför" sig i samhället och tycker mer att de får vad de förtjänar. Linköping ligger nog ett par år efter Malmö i utveckling och kommer förmodligen att gå en liknande spännande framtid till mötes.
Citera
2014-07-30, 22:19
Medlem
Mordarostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xactly
Personen som skottskadades befann sig inte på mopeden. Han är hemmahörande i Skäggetorp och blev skjuten av en av de två personerna på mopeden.

Ah, tyckte jag läste i tråden att någon sa att han satt på moppen. Men dom var väl 2 stycken på moppen?

Citat:
Ursprungligen postat av clevercashew
Är du säker på att ingen av de som syns på bilden kan vara den som äger, eller kanske iallafall bor eller befunnit sig i lägenheten? Att alla på bilden tillhör polisen tvivlar jag på, men det är bara ren spekulation och därav min fråga om någon VET.

Jag VET vilka som äger lägenheten, ingen av dom är med i bilden. Punkt slut.
Citera
2014-07-30, 22:26
Medlem
Svenne.B.Anans avatar
Citat:
Så är det definitvt. Jag bor själv i Malmö som har fått mycket skit de sista åren för gängkriminalitet men allt jag kan säga till linköpingsborna är välkomna till verkligheten.

japp, marknaden börjar bli "mättad" även i relativt mindre städer som linköping. som jag fattat det ligger skäggetorp i utkanten av staden. tippar på att det bara är en tidsfråga innan flanörer i innerstaden kommer få uppleva hur skottlossning med handeldvapen ter sig givet stadens storlek. lagom kul den dagen när en förlupen kula t.ex. träffar en barnvagn istället för en husvägg..
Citera
2014-07-30, 22:30
Medlem
xactlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordarosten
Ah, tyckte jag läste i tråden att någon sa att han satt på moppen. Men dom var väl 2 stycken på moppen?
Stämmer, den skottskadade är ingen utav de två dock. Ena personen som var på mopeden är den avlidne, den andra vill jag inte berätta vart/hur han försvann från platsen.
Citera
2014-07-30, 22:31
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Om vi antar att det var en gängskjutning, var det första mordet i Linköping av den typen? Om killen inte var en välkänd kriminell så är det givetvis tragiskt men att en gängmedlem stryker med händer ju med ganska jämna mellanrum i denna stan (Malmö) och är inget någon reagerar speciellt på längre. Tvärtom så börjar folk bli jävligt trötta på hur gängmedlemmar "uppför" sig i samhället och tycker mer att de får vad de förtjänar. Linköping ligger nog ett par år efter Malmö i utveckling och kommer förmodligen att gå en liknande spännande framtid till mötes.

Ja, det VAR en gängskjutning - det är redan klarlagt. Men ingen vet hur det egentligen gick till, mer än att de sköt vilt såpass att fönster i närheten träffades...!

En förbipasserande hade lätt blivit träffad, de sköt vilt omkring sig utan kontroll alls som det verkar. Och ja, vi är sååå trötta på skiten, det är vi verkligen. Det har varit skottlossning och skit här i ryd med som du vet...och en massa bråk! I helgen var det ju en konfrontation utanför en krog på stan mellan dessa två gäng. Jag hörde rykten av bekanta dagen efter att nåt var på gång, och att de skulle drabba samman igen, antingen i Skägget eller i Ryd...inget hände dock mer under helgen..

Men direkt efter helgen hände det alltså. Man blir trött och förbannad och man suckar över släpphäntheten i samhället och allt det där...men idag kände jag också sorg över hur det blivit. Tyvärr är jag ganska säker på att samtliga frihetsberövade kommer att släppas innan denna vecka är slut, i brist på bevis. I de där gängen snackar man inte. Kan inte bevisläget klarna ändå i form av teknisk bevisning och ev. vittnesmål från andra, så är det nog kört..
Citera
2014-07-30, 22:33
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Stämmer, den skottskadade är ingen utav de två dock. Ena personen som var på mopeden är den avlidne, den andra vill jag inte berätta vart/hur han försvann från platsen.
Var den avlidne aktiv i "bråket"? Kan man förvänta sig en andra halvlek också när folk börjar släppas från häktet?
Citera
2014-07-30, 22:36
Medlem
Anonymares avatar
Citat:

Så du menar att andra personen på mopeden inte är en av de 16 som polisen plockade in direkt?

Personen som är skottskadad är ju också brottsmisstänkt, åtminstone för medhjälp till mord.
Citera
2014-07-30, 22:37
Medlem
xactlys avatar
Citat:
Var den avlidne aktiv i "bråket"? Kan man förvänta sig en andra halvlek också när folk börjar släppas från häktet?
Har ingen närmare koll på den avlidne, från vad jag har hört ska han ha rört sig i Asir kretsar så det verkar inte helt otroligt att våld av liknande slag följer på grund av detta. Däremot så kanske det inte är lika lätt att få med sig någon på en liknande plan nu efter att denna gick åt helvete.
Citera
2014-07-30, 22:39
Medlem
Anonymares avatar
Citat:

Det skulle förvåna mig mycket om inte båda andra och tredje (osv) halvlek börjar när flertalet är släppta ur häktet. En person ur ena gänget är ju mördad. Hur reagerar ett kriminellt gäng då? Ingen svår fråga...

Ju längre polisen kan behålla dem häktade, desto bättre, dock lär det bara fördröja det oundvikliga.
Citera
2014-07-30, 22:42
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Har ingen närmare koll på den avlidne, från vad jag har hört ska han ha rört sig i Asir kretsar så det verkar inte helt otroligt att våld av liknande slag följer på grund av detta. Däremot så kanske det inte är lika lätt att få med sig någon på en liknande plan nu efter att denna gick åt helvete.

Kraftigare beväpning är nog att räkna med, då kan man nog våga sig på en hämndaktion. Kanske kommer pansarskotten fram så småningom. Skulle inte vilja bo i några av de aktuella stadsdelarna så länge detta fortgår.
Citera
2014-07-30, 22:43
Medlem
Om det är som det rapporteras i tidningarna så att ett gäng maskerade och beväpnade ungdomar hetsat i området ungefär 1 tim innan skottlossningen skedde, då får man ju känslan att de här på mopeden på nåt sätt "kallats till platsen" för att skrämma eller rent av döda någon?

Och om det då var två gäng där redan från början? Varför kommer då denna moped och öppnar eld om det är som det sägs att de tillhör "Asir" eller "Ryd Boyz"??? Vilka var de ute efter egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in