Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Jodå, det har de fattat - och dömt honom till det högsta tidsbestämda straffet för dråp (pga att man inte ansåg sig kunna utesluta att han med sin särpräglade personlighet hade kunnat handla i stark affekt.Syftade på en hel del gånger då hon under främst åklagarnas förhör med KJ resp. JJ avbröt mitt i förhören - och då företrädesvis när man närmade sig känsliga saker (som hon inte tycks ha hängt med på). Annars bröt hon ofta in och ville övertyga sig själv om att hon hört eller fattat rätt, och det är väl inte så mycket att säga om; hon kanske hörde lite dåligt.Nej, det var åklagarna som i huvudsak stod för substansen. Men jag anser att både åklagare och försvarare har rätt att lägga upp sina vittnesförhör efter eget huvud och endast i mycket prekära fall behöver avbrytas. - KJ borde f.ö. ha manglats betydligt hårdare under förhören.
Är nog inte ense med dig, HR ändrade en morddom till dråp då kan de inte ha ansett att förloppet skulle ha varit utdraget och plågsamt.
Jag tycker att det är bra om den som ska leda målet verkligen får det bekräftat att det hon hört har uppfattats rätt, ser ingen anledning att kritisera henne för det.
Om åklagare, åklagarbiträdet och försvarare bara står och svamlar måste väl den som leder förhandlingen gripa in, vad är det för fel med det?