2014-07-30, 19:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jodå, det har de fattat - och dömt honom till det högsta tidsbestämda straffet för dråp (pga att man inte ansåg sig kunna utesluta att han med sin särpräglade personlighet hade kunnat handla i stark affekt.Syftade på en hel del gånger då hon under främst åklagarnas förhör med KJ resp. JJ avbröt mitt i förhören - och då företrädesvis när man närmade sig känsliga saker (som hon inte tycks ha hängt med på). Annars bröt hon ofta in och ville övertyga sig själv om att hon hört eller fattat rätt, och det är väl inte så mycket att säga om; hon kanske hörde lite dåligt.Nej, det var åklagarna som i huvudsak stod för substansen. Men jag anser att både åklagare och försvarare har rätt att lägga upp sina vittnesförhör efter eget huvud och endast i mycket prekära fall behöver avbrytas. - KJ borde f.ö. ha manglats betydligt hårdare under förhören.

Är nog inte ense med dig, HR ändrade en morddom till dråp då kan de inte ha ansett att förloppet skulle ha varit utdraget och plågsamt.

Jag tycker att det är bra om den som ska leda målet verkligen får det bekräftat att det hon hört har uppfattats rätt, ser ingen anledning att kritisera henne för det.

Om åklagare, åklagarbiträdet och försvarare bara står och svamlar måste väl den som leder förhandlingen gripa in, vad är det för fel med det?
Citera
2014-07-30, 19:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det var inte KJ,s skuld jag ifrågasatte, det var letdoit,s påstående att det finns övertygande bevisning för att VB blev plågad till döds, det framgår inte av HR,s dom så jag undrade var han fått det ifrån.
Merparten av skadorna på ryggen är grunda; hon förblödde långsamt - och länge (de inre organen var mycket blodfattiga). En del annat kan också sägas men hur det här egentligen gått till måste anses vara en öppen fråga som pga förövarens särpräglade personlighet mm borde vara en fråga för en rättspsykiatriker - vilket också rättsläkaren hänvisade till. - Ja, hennes sista tid var inte avundsvärd, och det är en smaksak hur man vill uttrycka den.
Citera
2014-07-30, 20:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Är nog inte ense med dig, HR ändrade en morddom till dråp då kan de inte ha ansett att förloppet skulle ha varit utdraget och plågsamt.
Man utesluter inte ett långvarigt lidande och dödsångest, men anser inte detta tillräckligt klarlagt.
Citat:
Jag tycker att det är bra om den som ska leda målet verkligen får det bekräftat att det hon hört har uppfattats rätt, ser ingen anledning att kritisera henne för det.
Det har jag heller inte gjort; i det stora hela var hennes ledarskap positivt.
Citat:
Om åklagare, åklagarbiträdet och försvarare bara står och svamlar måste väl den som leder förhandlingen gripa in, vad är det för fel med det?
Ja, blir det för mycket svammel är det bra att rycka in och försöka summera eller räta upp det hela.
Citera
2014-07-30, 20:14
Medlem
Antag att mordvapnet är en sk pipe dagger. Skulle det på något sätt minska misstanken mot någon? Jag ser både KJ och MB som typiska ägare av just en pipe dagger.

Samlar man som MB på knivar så måste ju pipe dagger stå ganska högt på önskelistan till samlingen. Det kan i hans fall tänkas vara från någon särskild tillverkare, eller kanske en gammal klenod från nya Zeeland. Jag hittar dock ingen koppling till karaten eller den japanska budon.

KJ och andra sidan kan jag se framför mig hur han sätter igång att tillverka en egen hemmagjord pipe dagger 5 minuter efter att han för första gången ser bild på en sådan. De är en ganska enkel konstruktion som man hyfsat lätt kan hitta material till i soptunnan.

AN har jag och andra sidan svårt att se som ägare till en sådan.
Citera
2014-07-30, 20:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Merparten av skadorna på ryggen är grunda; hon förblödde långsamt - och länge (de inre organen var mycket blodfattiga). En del annat kan också sägas men hur det här egentligen gått till måste anses vara en öppen fråga som pga förövarens särpräglade personlighet mm borde vara en fråga för en rättspsykiatriker - vilket också rättsläkaren hänvisade till. - Ja, hennes sista tid var inte avundsvärd, och det är en smaksak hur man vill uttrycka den.

Nej, jag tror inte heller att hennes sista tid var avundsvärd, tvärtom hon måste haft en fruktansvärd resa men jag ser inget i domen pekar på att HR har ansett det.

Det enda rätta hade varit rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, då hade de fel i KJ,s huvud kunnat kontrolleras innan han fick komma ut bland människor igen, som det nu blev så får vi tillbaka KJ lika felaktig som när han stoppades in i fängelset.
Citera
2014-07-30, 20:26
Medlem
Citat:
Betr. sängar har följande sagts:

JJ säger i rätten att KJ fått en säng av sin mormor, en elsäng, och då hade han två sängar: sin gamla ungdomssäng + mormoderns säng. - Tidigare har JJ sagt att de fixat en säng av farfar som var motorstyrd och att ett nytt överdrag till sängen inköpts.

Modern säger att KJ skurit sönder en bäddmadrass för att han ville ha ett mjukt underlag för sina airsoftvapen.

DJ tror att KJ kan ha haft två sängar och att en av sängarna var efter mormor. Detta ska ha varit en säng med en bra bäddmadrass. DJ har emellertid hört från sin mor att KJ skurit sönder den sängen för att göra en väska till sin airgun. DJ har för sig att KJ hade två sängar som stod bredvid varandra.

Så vad har vi då:
1. Mormors säng – en elsäng – KJ ska ha skurit sönder den sängens bäddmadrass
2. Farfars säng – en elsäng (motorstyrd) – Bör vara den säng som fanns i lägenheten
3. KJ:s ungdomssäng – vars resårbotten stått lutad mot sovrumsväggen (även intygat av hemmahosaren BB) och som hunden kan ha förorenat - bortkörd den 16/2 enligt JJ

Kontentan bör bli att KJ förbrukat två sängar: sin ungdomssäng med resårmadrassen (hunden) plus mormors sönderskurna säng (bäddmadrassen). Frågan blir då: När kördes den sängen bort?

Under helgen 16-17 febr ska enligt JJ i TR en massa bråte ha körts bort, bl.a. sängen, bokhyllor; ett helt boogiesläp fullt. Det ska ha varit KJ:s pojksäng som stått lutad mot väggen i hans sovrum. Modern A-LJ, däremot, vill förlägga röjningen till efter att hunden avlidit och att hon då också skulle ha städat KJ:s lägenhet inkl. hans toalett. Hon ändrar sig sedan till att röjningen ägt rum i början av februari och att man då fyllt ett helt släplass. I början av april ska ha varit sista gången hon städat KJ:s lägenhet.

Grannar säger att JJ hjälpt KJ bära i väg en massa svarta sopsäckar efter att hunden dött, men de kan ha förväxlat dagar eftersom hundens frånfälle tycks datera sig till endast ett par dagar efter den städraid JJ bestämt daterat till 16-17 febr och att efter denna insats allt varit rent på golven, osv - förutom den laddare med en sladd som hunden bitit sönder och kortslutit mellan fasen och jorden så att transformatorn brunnit upp.

Här kan det finnas en liten hund begraven. En hypotes är att föräldrarna efter att ha sett hur KJ svinat ned i lägenheten, klagomål från grannar, osv, insett det ohållbara i att KJ fick fortsätta med sin vanvård, försökte muta honom med att ställa på hans bil, föreslog en katt i stället, och att därefter KJ – när han inte fick som han ville – tog saken i egna händer varefter föräldrarna ånyo fick gripa in och ordna upp allt.
Hämtat ur FUP, s.654:
Hej grabben dog inatt. Kan du ringa när du ser de här? 17 46736901675 SMS 2013-02-19 12:27 1 Utgående
Citera
2014-07-30, 20:28
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Antag att mordvapnet är en sk pipe dagger. Skulle det på något sätt minska misstanken mot någon? Jag ser både KJ och MB som typiska ägare av just en pipe dagger.

Samlar man som MB på knivar så måste ju pipe dagger stå ganska högt på önskelistan till samlingen. Det kan i hans fall tänkas vara från någon särskild tillverkare, eller kanske en gammal klenod från nya Zeeland. Jag hittar dock ingen koppling till karaten eller den japanska budon.

KJ och andra sidan kan jag se framför mig hur han sätter igång att tillverka en egen hemmagjord pipe dagger 5 minuter efter att han för första gången ser bild på en sådan. De är en ganska enkel konstruktion som man hyfsat lätt kan hitta material till i soptunnan.

AN har jag och andra sidan svårt att se som ägare till en sådan.

För den händige:
Vad sägs om en gång/skidstav... då har man även ett handtag på vapnet.
En stav i metall som kapas i lämplig längd och ett snitt i vinkel.
Citera
2014-07-30, 20:31
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
För den händige:
Vad sägs om en gång/skidstav... då har man även ett handtag på vapnet.
En stav i metall som kapas i lämplig längd och ett snitt i vinkel.

Eller så tar man en vanlig potatisskalare, den bredare modellen.

Pipedagger känns lite långsökt(För tjocka kanter? Möjligtvis en hemmagjord kan passa) och en DLs teori om en märlspik tror jag inte passar in skadebilden på VB.
Citera
2014-07-30, 20:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Betr. sängar har följande sagts:

JJ säger i rätten att KJ fått en säng av sin mormor, en elsäng, och då hade han två sängar: sin gamla ungdomssäng + mormoderns säng. - Tidigare har JJ sagt att de fixat en säng av farfar som var motorstyrd och att ett nytt överdrag till sängen inköpts.

Modern säger att KJ skurit sönder en bäddmadrass för att han ville ha ett mjukt underlag för sina airsoftvapen.

DJ tror att KJ kan ha haft två sängar och att en av sängarna var efter mormor. Detta ska ha varit en säng med en bra bäddmadrass. DJ har emellertid hört från sin mor att KJ skurit sönder den sängen för att göra en väska till sin airgun. DJ har för sig att KJ hade två sängar som stod bredvid varandra.
Mycket ska man höra innan öronen ramlar av som det heter...
Skära sönder en säng för att göra en väska...

Varför inte gå den normala vägen och helt sonika köpa en väska? För dyrt?

Men det är klart; vi har ju här med mycken säregenhet att göra så det blir väl att räkna
med då att man kan förvandla sängar till väskor och använda ölflaskor och smör på
speciella vis.
Citera
2014-07-30, 21:01
Moderator
blomvattnares avatar
OT raderat.

/Mod
Citera
2014-07-30, 22:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Nej, jag tror inte heller att hennes sista tid var avundsvärd, tvärtom hon måste haft en fruktansvärd resa men jag ser inget i domen pekar på att HR har ansett det.
Man hänvisar till att rättsläkaren ansett att det kan ha varit fråga om ett utdraget dödsförlopp vilket kan ha orsakat VB svårt lidande och dödsångest, men anser inte detta fullt ut klarlagt: en osäkerhet som räknas KJ till godo tillsammans med hans handikapp.
Citat:
Det enda rätta hade varit rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, då hade de fel i KJ,s huvud kunnat kontrolleras innan han fick komma ut bland människor igen, som det nu blev så får vi tillbaka KJ lika felaktig som när han stoppades in i fängelset.
Han kommer säkert att ha täta kontakter med den rättspsykiatriska vården. Han har ju också en god man som säkert kommer att sörja för hans välbefinnande och förhandla med honom om hur han vill ha det.
Citera
2014-07-30, 22:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Hämtat ur FUP, s.654:
Hej grabben dog inatt. Kan du ringa när du ser de här? 17 46736901675 SMS 2013-02-19 12:27 1 Utgående
Ja, familjen hade ett jäkla sjå 16-19 febr - och svårt att bevisa vad som är vad - och när.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in