2014-07-30, 16:51
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zayco
  • Hur vet du att hon ej var på födelsedagsfesten? Var du där? Vilka var där?
  • Jag påstod inte att I*a var transa.. Hur läste du?
  • Hur vet du att de inte sågs? De kanske hade ihop det över påsken.. Hur vet du att hon inte var intresserad eller att de hade något på gång?
  • Hur tillförlitligt är vittnet RR? Nämn ett vittne som är tillförlitligt i detta fall!
  • En uppdiktad person i periferin är bra att ha då man kan skylla på denne eller byta skepnad hos annan person med denne, för att dölja.. den verkliga sanningen. Vilken verkar vara väl dold av en massa lögner från alla håll i detta fallet.

I fup framgår det vilka som var med på festen. I*a var inte med. Beträffande övriga uppgifter angående påskbesök, med mera, får du tro vad du vill. Jag har inte för vana att fara med osanning.
Vittnet RR:s uppgifter angående en transa är trovärdiga.
Citera
2014-07-30, 16:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kan en sådan här "rör"-kniv passa med skadornas utseende?

http://ant-supplies.co.uk/siteimages/CONDOR-PIPE-DAGGER-SPEAR-STANDARD-MAIN.jpg

Tydligen hyfsat enkel att knåpa ihop hemma om man är någorlunda händig.
Nej, den har samma bladbredd och är inte tillräckligt spetsig. Det bör vara ett konformat verktyg som påminner om det här - om man då tänker bort den långa homogena spetsen och i stället föreställer sig att urholkningen börjar c:a 0,5 cm från ytterspetsen räknat, för att efter c:a 8-9 cm ligga på en bredd av max 2 cm (detta räknat ungefärligt utan att exakt veta skadornas djup):
http://precisensan.com/antikforum/attachment.php?attachmentid=53719&stc=1&d=12636378 48

...eller något åt det här hållet:
http://www.claessons.com/nupload/products/small/claessons_358.jpg
Citera
2014-07-30, 17:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Du gav i ditt svar till Reimer två orsaker till varför HR ändrade Tinsrättens dom från mord
till en dråpdom istället, jag fyllde endast i en tredje orsak i mitt första stycke i inlägget
som du valde att sudda ut ( /.../ ). Bristerna i utredningen skall inte ligga KJ till last,
fundera på vad dom bristerna kan vara istället för att endast citera andra halvan av mitt inlägg
som inte var riktat till dig utan jag hade en helt annan agenda med just den delen.
Bristerna i utredningen är avsaknad av exakt dödstid, mordverktyg samt mord- och styckplats. Detta till trots föreligger övertygande bevisning om att KJ tagit livet av VB på ett synnerligen grymt och utstuderat sätt.

Och nej, jag tror inte att HR:s ledamöter - varav ordföranden på ett mycket plumpt och klumpigt sätt trodde sig styra förhandlingarna genom att gripa in så fort den åtalade eller dennes far blev lite hårt åsatta - insåg sakläget angående KJ:s personlighet och karaktär.
Citera
2014-07-30, 17:05
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
En (säng) i den storleken har kastats. Oklart när den försvann. Kan lika gärna vara efter mordet. Stödpersonen verkar minst sagt förvirrad när sängen försvann egentligen. Vittnet nämner som du sa en person med skägg. Inte i fup.

-Skulle han vara säker på att det var KJ, hade han sagt. Och det behöver verkligen inte vara KJ.

Så du menar att KJ haft en säng som är 150cm lång?
Vet du hur lång KJ är?

Kanske KJ hjälpte dom nyinflyttade att bära en barnsäng?
Senast redigerad av Namibia1 2014-07-30 kl. 17:11.
Citera
2014-07-30, 17:14
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Så du enar att KJ haft en säng som 150cm lång?
Vet du hur lång KJ är?

Kanske KJ hjälpte dom nyinflyttade att bära en barnsäng?

Eller att han sköt ihop 2st sängar, då folk kom på besök. 2st 150x70 sängar bredvid varandra sover man kanon i. Även om man är 2m lång.
Citera
2014-07-30, 17:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Bristerna i utredningen är avsaknad av exakt dödstid, mordverktyg samt mord- och styckplats. Detta till trots föreligger övertygande bevisning om att KJ tagit livet av VB på ett synnerligen grymt och utstuderat sätt.

Och nej, jag tror inte att HR:s ledamöter - varav ordföranden på ett mycket plumpt och klumpigt sätt trodde sig styra förhandlingarna genom att gripa in så fort den åtalade eller dennes far blev lite hårt åsatta - insåg sakläget angående KJ:s personlighet och karaktär.

Övertygande bevisning?

Det tycker jag låter som en överdrift från din sida, i varje fall så verkar inte HR ha uppfattat det så.

Vad bestod det plumpa och klumpiga i ordförandes sätt att sköta förhandlingen?

Var det för att åklagare och åklagarbiträde inte fick orera fritt utan substans eller vad menar du?
Citera
2014-07-30, 17:33
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Eller att han sköt ihop 2st sängar, då folk kom på besök. 2st 150x70 sängar bredvid varandra sover man kanon i. Även om man är 2m lång.

Är det någon säng liknande den här?
http://www.farmhouseshop.se/sv/baby/spjalsang-sebra-70x110150-utdragbar

med tanke på måtten
Citera
2014-07-30, 17:34
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Övertygande bevisning?

Det tycker jag låter som en överdrift från din sida, i varje fall så verkar inte HR ha uppfattat det så.

Vad bestod det plumpa och klumpiga i ordförandes sätt att sköta förhandlingen?

Var det för att åklagare och åklagarbiträde inte fick orera fritt utan substans eller vad menar du?
Det måste man väl rimligen ha ansett att det förelåg eftersom killen fälldes även där.

Skulden torde ha framgått tydligt. Minsta tveksamhet på den punkten så hade man
givetvis valt att fria istället för att fälla.

Det tenderar ju till i svenska domstolar att krävas närmast överbevisning för att fälla
en endaste jävel numera.
Citera
2014-07-30, 17:37
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Är det någon säng liknande den här?
http://www.farmhouseshop.se/sv/baby/spjalsang-sebra-70x110150-utdragbar

med tanke på måtten

Tror du? Varför skulle den vara 150x70? Var kan du se det?
Jag tror den är större än 150x70. Vanlig 160 säng tex. http://www.ikea.com/PIAimages/0159264_PE315702_S5.JPG

Så du får inte plats i 2x i den här storleken tex? 90x160 Då måste du vara stor. http://www.onskebarn.se/images/svart_bok_barnsaeng-r.jpg
Senast redigerad av henkess 2014-07-30 kl. 17:46.
Citera
2014-07-30, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Och på vad sätt hjälpte det KJ om blodet var från en levande eller död VB? Han blev ju dömd för dråp i alla fall.
Enligt domen TR sid 18:
"Hunden har markerat liklukt i bagageutrymmet i KJ:s bil.
Detta visar att VB legat i bagageutrymmet på KJ:s bil när hon var död."

Att hunden markerar säger ingenting den markeringen måste leda till någonting som bevisar att kroppen legat där.
Eftersom blodet sannolikt kom från VB när hon levde kan man inte påstå att blodet kommit från kroppen, sedan fanns blodet högt uppe på listen och andra blodfläckar fanns ovanför golvet, därför blodet kan inte vandra uppåt.
De här blodspåren i bagageutrymmet blir helt osannolikt att de kommit från någon kropp i bagageutrymmet.
Det här påståendet i domen att VB:s kropp legat i bagageutrymmet är ett antagande och ingenting annat.
När sådana allvarliga påståenden görs, borde det finnas bevis, som saknas i det här fallet.
Den här liklukten om det överhuvudtaget funnits någon sådan kan lika gärna ha varit ditplanterat.
En hunds markering är aldrig något bevis, den kan ha markerat något helt annat och det kan vara en bom.
Sedan måste man fråga sig varifrån kom kroppen eller kroppsdelarna och vart skulle de.
Man vet ingen brottsplats och ingen förvaringsplats, därför finns det inte mycket att komma med, utan en massa påståenden utan bevis.
Citera
2014-07-30, 17:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det måste man väl rimligen ha ansett att det förelåg eftersom killen fälldes även där.

Skulden torde ha framgått tydligt. Minsta tveksamhet på den punkten så hade man
givetvis valt att fria istället för att fälla.

Det tenderar ju till i svenska domstolar att krävas närmast överbevisning för att fälla
en endaste jävel numera.

Det var inte KJ,s skuld jag ifrågasatte, det var letdoit,s påstående att det finns övertygande bevisning för att VB blev plågad till döds, det framgår inte av HR,s dom så jag undrade var han fått det ifrån.
Citera
2014-07-30, 17:49
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Tror du? Varför skulle den vara 150x70? Var kan du se det?
Jag tror den är större än 150x70. Vanlig 160 säng tex. http://www.ikea.com/PIAimages/0159264_PE315702_S5.JPG

Så du får inte plats i 2x i den här storleken tex? 90x160 Då måste du vara stor. http://www.onskebarn.se/images/svart_bok_barnsaeng-r.jpg

KJ är väl ca 190 lång?

160cm är bredden på en säng och inte längden.
Hur har du det med måtten?

Jag var ironisk när jag länkade till barnsängen.
Senast redigerad av Namibia1 2014-07-30 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in