2014-07-30, 19:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nej, det komiska är att du av någon anledning tycker nazism på den proryska sidan är ett minimalt problem, medan samma sak på den ukrainska är ren katastrof. Det finns absolut inget som tyder på att nazism skulle vara mer utbrett på den ukrainska sidan än den ryska; snarare är ju både det ryska Nationalbolsjevikiska partiet och Other Russia djupt involverad i Ukraina, och "folkguvernören" Gubarev själv har ett naziförflutet.

Du och andra i den här tråden drar ideligen upp Gubarev eftersom det är den enda potentiella nazist ni lyckats hitta bland rebellerna. Jag försökte faktiskt gräva i detta när uppgiften först dök upp men det visade sig att samtliga uppgifter i olika västliga media och bloggar gick tillbaka på samma ukrainska blogg, med ett gruppbild på nationalbolsjeviker utanför en lada, där en påstods vara Gubarev.

Jag säger inte att den uppgiften är fel, men med tanke på sanningshalten i ukrainska bloggar skulle jag gärna se en oberoende och opartisk källa som bekräftar storyn. Det är ett beklämmande tecken på det journalistiska förfallet i västliga media att man inte bemödat sig om att gräva vidare i detta trots att man ständigt citerar påståendet.

Även om uppgiften är sann och Gubarev faktiskt var nationalbolsjevik i unga år så kan det ju inte ursäkta att västliga media sopar de horder av ukrainska nazister som finns under mattan.

Citat:
Sovjetunionen var en lika brutal mördarstat som Hitlers Tyskland, och att visa förståelse för "Sovjetnostalgi" är rent ut sagt vidrigt.

Jag är ingen anhängare av stalinism, eller kommunism överhuvud taget. Jag försökte bara förklara varför vanligt folk i Östra Ukraina gripit till vapen. De är med rätta oroade över utvecklingen. Jag rekommenderar följande australiska artikel som är en av de få balanserade och sakliga artiklar jag sett om rebellerna i västliga media:

Face to face with the Russian-backed rebels in Eastern Ukraine

http://www.news.com.au/world/face-to-face-with-the-russianbacked-rebels-in-eastern-ukraine/story-fndir2ev-1227002032424

Vad gäller påståendet att Stalin var lika vidrig som Hitler eller ännu värre så finns det ju en annan tråd där vi redan diskuterat den frågan. Jag hänvisar till vad jag skrev där.
2014-07-30, 19:16
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Ett annat sätt att uttrycka det på är att Ryssland inte längre har något 'svar' (som står i någorlunda paritet med de senaste sanktionerna) som de facto inte skadar Ryssland mer än målet för sådana sanktioner.

Till vintern blir det annorlunda dock. Jag misstänker att Kreml tänker försöka trampa vatten tills i höst någon gång och för Kiev gäller det därmed att verkligen städa upp ordentligt nu den närmaste tiden.

Ryssland kan förstås svara med ”gasvapnet”, men detta skulle drastiskt försämra världsläget så det lär inte röras före det verkligen behövs – utom mot länder som inte sköter sina betalningar, som Ukraina.

Dessutom gör man smärre förändringar kring livsmedelsimporten. Överhuvudtaget har ryska myndigheter under ganska lång tid skjutit in sig på import av undermåliga livsmedel – t ex potatis från Ukraina - och de för ju någon slags kampanj mot näringsinnehållet i Macdonalds produkter.

I dag blev det känt att Polen förlorar sin export av äpplen till Ryssland. Över 50% av dess äpplen gick till Ryssland. Det kommer nog fler åtgärder just på livsmedelsområdet.

(FB) Polen framtidens Supermakt?
2014-07-30, 19:25
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Droll.To.Roll
Ett tragiskt misstag av rebellerna!
Case Closed.

Om det var ett misstag av rebellerna - vilket vi inte vet, då vi inte vet vem som har skjutit - så verkar det dock inte ha varit ett misstag av Kiev att ha militärt stridsflyg i närheten av mh17.
2014-07-30, 19:25
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu bör det tilläggas att Carl Bildt sent om sider uttallat sig (via sin pressekreterare) och hälsat att han är oroad av uppgiften om de svenska nazisterna som slåss på regimens sida. Se mitt tidigare inlägg om detta.

Denna oro innefattar inte förhållande i ukraina, utan ett garanterat valnederlag i höst, när hans och hans regerings stöd för detta rövarregim blir allmänt känt hos de bredare folklagren!

Mitt förtroende för den vanliga så stort att jag med svårighet kan tänka mig att det kommer att bli någon förlåtelse för denna systematiska och avsiktliga vilseförelse av vårt folk kring de fruktansvärda händelseutvecklingen som sker och har skett där i ukraina av dessa regeringsföreträdarna och demokratins quislingar....
2014-07-30, 19:30
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Uppföljningsreportage från SR om den nazistiska Azovbataljonen.

"Sveriges utrikesminister Carl Bildt låter hälsa att han inte vill kommentera. Och Ukrainas regering stoppar huvudet i sanden."

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3304&grupp=6240&artikel=5 925931

Det var märkligt, då vår utrikesminister tidigare gjort sig känd för att besitta en kunskap av fullständig unik universell natur.

Carl Bildt har ju visat sig vara expert på mordbränder då han direkt efter massakern i Odessa hävdade att anti-Kiev demonstranterna satt eld på sig själva.

Carl Bildt är också expert på haveriutredningar då han direkt efter att mh17 kraschade sade att det var milisen som skjutit ned det.

Men hur kommer det sig att Carl Bildt inte är expert på militära enheter med nazistiska och fascistiska grupper då han är expert på allt annat som rör Ukraina?
2014-07-30, 19:40
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ren efterhandskonstruktion; hammaren och skäran kom inte i bruk förrän på 1920-talet och "folkrepubliken" existerade i två månader 1918. Vidare har jag sett tillräckligt med Stalinflaggor för att inse att du enbart försöker bortförklara separatisternas hyllande av folkmördare:

http://www.kyivpost.com/opinion/op-ed/nicholas-gvosdev-ukraine-crisis-exposes-nato-eus-lack-of-strategic-clarity-347203.html

Så länge man i "folkrepubliken" hyllar mördaren Stalin finns ingen anledning att ens diskutera nazism i Ukraina; det blir liksom jävligt mycket dubbelmoral då.

Folkrepublikerna har ett historiskt band bak till 1910-20 talen.

Om du nu skall dra in kamrat Stalin i denna tråd, så bör man skänka honom en varm tanke då det var under hans ledning som Europa befriades från nazismen. Så hyllar man honom, så hyllar man friheten och den som hyllar friheten är mina vänner. Således är folkrepublikerna och dess stridande massor mina vänner.

Hammaren och Skäran är för övrigt en universell symbol för enheten mellan arbetare och bönder och används i alla världens länder - speciellt i länder med kommunistiska regeringar som t ex Kuba och Kina.
2014-07-30, 19:41
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Carl Bildts händer är fulla med blod på grund av det aktiva och helhjärtade stöd som han gett detta extremistiska mördarförband till styre i ukraina!

Det är tur att IQ-eliten bland kreaturen kommer in och räddar Regulus ära och er trovärdighet.
Med din simpla och målande naivistiska och expressionistiska stil av banala lögner väcker du hopp hos övriga kunskaps- och sanningshatande ryska nationalfascister, ett hopp om att allt inte är förlorat trots mörka nyheter om Tsaren förfall och förkrossande nederlag på de ekonomiska, militära och mediala fälten. Din kamp för den starke fascisten mot det lilla broderfolket med tanke på dina minimala mentala förutsättningar står ut i debatten, som en mongoloid Vidkun Quisling står du där stolt i ditt träck med en otroligt fånig uppsyn och väntar på det oundvikliga slutet på er stora dröm om ännu en fascistiskt annektering.

Citat:
Ursprungligen postat av regulus
Nu bör det tilläggas att Carl Bildt sent om sider uttallat sig (via sin pressekreterare) och hälsat att han är oroad av uppgiften om de svenska nazisterna som slåss på regimens sida. Se mitt tidigare inlägg om detta.

"Uttalat". Vi skulle bli lika "oroade" över rapporter om svenska idioter som strider för de ryska terroristerna, eller hur? Två sidor av samma mynt, samma antisemiter och antidemokrater. Tänk iofs om vänsterfascister skulle bege sig ner dit istället för att satsa på att planera dåd i Sverige den 14 September, skulle vara bra bli av med några såna vänsterfascistiska tomtar, eller stödjer de dessa fascister också?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Carl Bildt har ju visat sig vara expert på mordbränder då han direkt efter massakern i Odessa hävdade att anti-Kiev demonstranterna satt eld på sig själva.

Det var det de gjorde har det konstaterats för alla andra också, att Carl Bildt hade rätt så tidigt belyser bara vilken mångsidig och duktig utrikesminister vi har. Nu vet vi att de aggressiva pro-ryssarna försökte kasta några av sina molotovs genom stängde fönster men misslyckades och föll för sin egen ondska. Några på taket som sköt med vapen och kastade stenar mot de vanliga medborgarna kunde gripas som tur var.
Senast redigerad av Xelious 2014-07-30 kl. 19:45.
2014-07-30, 19:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
SRs Moskvakorrespondent, Maria Persson Lövgren, brinner av hat mot Moskva, Putin, Ryssland och ryssar. Detta kan jag med övertygelse säga efter att ha haft några episoder av twitter-utbyte med henne.

Hatar ryssar och Ryssland tror jag inte att hon gör. Hon har ju bott i Ryssland i många år. Däremot tycker hon illa om Putin, vilket hon också skrivit om. Något som jag iofs kan förstå, det finns mycket man kan kritisera hos Putin, även om han inte är den djävul som västlig och ukrainsk propaganda nu försöker göra honom till.

Det är dock olyckligt när en journalist låter sin rapportering styras av de egna åsikterna. Det är oprofessionellt.

Citat:
Hon skulle aldrig ha kunnat göra Azov-reportaget om bataljonens fascistiska karaktär där svenska nazister ingår, som förstås speglar en verklighetsbild som stämmer illa med hennes egen om fina och rara ukrainska frihetshjältar som slåss mot ondsinta ryssar - när de i själva verket är hänsynslösa fascister och nazister som dödar och lemlästar civila.

Ekoinslaget om de svenska nazisterna i Ukraina nämndes faktiskt i hennes radioprogram idag, dock utan att man gick in på detaljer. Efter det kom det ett telefonintervju med en svensk doktorand i västra Ukraina som försäkrade att den ukrainska nationalismen inte vänder sig mot ryssar. Ett i all sin naivitet ganska gulligt inslag.
2014-07-30, 19:42
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du och andra i den här tråden drar ideligen upp Gubarev eftersom det är den enda potentiella nazist ni lyckats hitta bland rebellerna. Jag försökte faktiskt gräva i detta när uppgiften först dök upp men det visade sig att samtliga uppgifter i olika västliga media och bloggar gick tillbaka på samma ukrainska blogg, med ett gruppbild på nationalbolsjeviker utanför en lada, där en påstods vara Gubarev.

Fast det är inte sant, vi har ju den arresterade ryska spionen Maria Koleda, som arresterades i Ukraina för diverse brott, och hon sitter i fängsligt förvar än:

http://vk.com/iskra1905
Citat:
Koleda, who lists St. Petersburg and Moscow as her native cities and seems to have worked at some point for Russia's Emergency Services Ministry, also appears to be closely connected to ultranationalist groups. Photos uploaded in 2012 show her training in hand-to-hand combat with Dmitry Dyomushkin, the leader of a neo-Nazi organization.
http://www.rferl.org/content/russian-spy-ukraine-social-postings-/25327334.html

Att förneka att ryska neofascistiska organisationer agerar i Ukraina är rent nys, ta den här gynnaren till exempel:

http://www.liveleak.com/view?i=74c_1404932840

Eller denna:

http://www.liveleak.com/view?i=9d5_1404325976

Om du letar finner du hur många som helst; att Gubarev dras upp beror på att han är en känd figur och därmed ett exempel för den ryska rörelse som agerar i Ukraina.
Senast redigerad av bernad_law 2014-07-30 kl. 19:48.
2014-07-30, 19:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Fast det är inte sant, vi har ju den arresterade ryska spionen Maria Koleda, som arresterades i Ukraina för diverse brott, och hon sitter i fängsligt förvar än:

http://vk.com/iskra1905

http://www.rferl.org/content/russian-spy-ukraine-social-postings-/25327334.html

Att förneka att ryska neofascistiska organisationer agerar i Ukraina är rent nys, ta den här gynnaren till exempel:

http://www.liveleak.com/view?i=74c_1404932840

Eller denna:

http://www.liveleak.com/view?i=9d5_1404325976

Om du letar finner du hur många som helst.

Har du några oberoende och opartiska källor, som jag just frågade om? Alltså inte Radio Free Europe och ukrainska bloggar och facebook/vk/liveleak/youtube-inlägg.

Alla försök att hitta nazister bland rebellerna framstår som ytterst ansträngda. Det visar bara att detta med nazism är en mycket mycket öm tå hos den ukrainska regimen och dess anhängare.

Av skäl som vi alla kan förstå.
2014-07-30, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Så Turchinov mm ingick med den befattningen han har år 2012? Så det fanns ingen omröstning för ny parlament par månader tillbaka?

Du förstår alltså fortfarande inte skillnande på en regering och ett parlament?

Nej man har ingen omröstning alls för ett parlament. Till dem har man allmäna val
2014-07-30, 20:03
Medlem
Skiffers avatar
Citat:
Inte nog med att vi har nazister på den sidan också (något som försvararna av dessa separatister inte tycks har något emot, trots att man anklagat Kiev för samma sak), vi har även öppet hyllande av massmördaren Stalin.

Nu är det ju inte direkt relaterat till trådtemat, annat än måhända som förklaring på Ukrainska nationalister- och Ryssofobers världssyn, något som oundvikligen figurerar i varje diskussion och till stor del bär ansvar för den nuvarande politiska situationen. Stalins massmordsaktioner, om man litar på deklassifierade Sovjetska dokument och den internationella gruppen forskare som har tagit sig tiden att studera dessa, visade sig vara gravt överskattade av propagandister och anti-Sovjetiska "insiders". Sen att 20 års närvaro av konkreta fakta har visat sig vara otillräckligt för att överrösta närmare 80 år av propaganda är ju tråkigt, men knappast överraskande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in