Citat:
Nej, det komiska är att du av någon anledning tycker nazism på den proryska sidan är ett minimalt problem, medan samma sak på den ukrainska är ren katastrof. Det finns absolut inget som tyder på att nazism skulle vara mer utbrett på den ukrainska sidan än den ryska; snarare är ju både det ryska Nationalbolsjevikiska partiet och Other Russia djupt involverad i Ukraina, och "folkguvernören" Gubarev själv har ett naziförflutet.
Du och andra i den här tråden drar ideligen upp Gubarev eftersom det är den enda potentiella nazist ni lyckats hitta bland rebellerna. Jag försökte faktiskt gräva i detta när uppgiften först dök upp men det visade sig att samtliga uppgifter i olika västliga media och bloggar gick tillbaka på samma ukrainska blogg, med ett gruppbild på nationalbolsjeviker utanför en lada, där en påstods vara Gubarev.
Jag säger inte att den uppgiften är fel, men med tanke på sanningshalten i ukrainska bloggar skulle jag gärna se en oberoende och opartisk källa som bekräftar storyn. Det är ett beklämmande tecken på det journalistiska förfallet i västliga media att man inte bemödat sig om att gräva vidare i detta trots att man ständigt citerar påståendet.
Även om uppgiften är sann och Gubarev faktiskt var nationalbolsjevik i unga år så kan det ju inte ursäkta att västliga media sopar de horder av ukrainska nazister som finns under mattan.
Citat:
Jag är ingen anhängare av stalinism, eller kommunism överhuvud taget. Jag försökte bara förklara varför vanligt folk i Östra Ukraina gripit till vapen. De är med rätta oroade över utvecklingen. Jag rekommenderar följande australiska artikel som är en av de få balanserade och sakliga artiklar jag sett om rebellerna i västliga media:
Face to face with the Russian-backed rebels in Eastern Ukraine
http://www.news.com.au/world/face-to-face-with-the-russianbacked-rebels-in-eastern-ukraine/story-fndir2ev-1227002032424
Vad gäller påståendet att Stalin var lika vidrig som Hitler eller ännu värre så finns det ju en annan tråd där vi redan diskuterat den frågan. Jag hänvisar till vad jag skrev där.