2014-07-30, 13:03
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Och fortfarande är det Ukrainsk lag och konstitution som gäller.
Därmed är det Kiev som bestämmer i slutändan oavsett om du gillar det eller inte.

I slutänden är det realpolitiken som bestämmer, ett scenario är ju att Ryssland behåller Krim trots omvärldens protester. Krims status kan, som någon uttryckte det, bli ett kuriosum som mest dyker upp i frågesporter. Personligen har jag svårt att se Putin backa, det är inte hans grej. Krim kan förstås komma att hamna under Ukrainsk flagg igen, på lång sikt, efter Putineran.

Tills dess tycker jag att omvärlden borde ligga lågt och inte provocera björnen för mycket. Krim är inte värt ett storkrig i Europa, särskilt med tanke på att stället historiskt är ryskt sedan sekler. Krim blev ju en del av Ukraina pga internt rävspel av en Sovjetisk diktator på femtiotalet.
2014-07-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Jodå. Det är ju allmänt känt hur det där gick till och seriösa (och oseriösa!) debattörer har självfallet stött och blött detta i denna tråd. Sedan är det ju som vanligt med ett gäng ryss-apologeter (tillika patologiska USA-hatare från Sverige och illa maskerade psyops från Ryssland) som aldrig ger upp sina försök att dränka ämnet med sin spretiga vitriol om allehanda konspirationer hit, dödsknarkarnazistjudar dit, och *suck* ja precis vad som helst så länge fokus flyttas från vad som faktiskt, och rimligen, har hänt.

Men var inte orolig, vi vet alla precis vad som hände med det där stackars flygplanet.
Tackar ödmjukast!
Du har precis sparat mig en massa "länkjobb"
2014-07-30, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Nu ljuger du igen. Flera viktiga poster ersattes vid kuppen, det är knappast samma parlament som fanns tidigare.

Det var faktiskt inte en kupp i rent tekniska termer. Man förhandlade fram en återgång till en tidigare version av konstitutionen, sedan valde presidenten att fly skeppet.

Sedan är det för all del sant att det är mycket möjligt att det hade blivit en regelrätt kupp/revolution om Janukovitch stannat kvar - men ironin i det att han plötsligt stack är att han faktiskt legitimerade den fortsatta politiska processen.
Dvs. hade han stannat hade han troligen blivit avsatt på ett konstitutionsvidrigt sätt, men faktumet att han flydde från sin egen överenskommelse gjorde att det aldrig gick så långt.
Det var/är ju uppenbart att Kreml blev riktigt sura på honom just pga detta.
2014-07-30, 13:10
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kan ligga något i det. SR:s korrespondent i Moskva är hemma i Sverige just nu och gör ett eget radioprogram. Hon har ju stått för några av de mest vinklade reportagen om Ukraina i svenska media. Hennes reportage om massakern i Odessa var till exempel under all kritik. De som lyssnade på det och inte visste vad som egentligen hänt blev nog ganska förbryllade.

SRs Moskvakorrespondent, Maria Persson Lövgren, brinner av hat mot Moskva, Putin, Ryssland och ryssar. Detta kan jag med övertygelse säga efter att ha haft några episoder av twitter-utbyte med henne.

Hon skulle aldrig ha kunnat göra Azov-reportaget om bataljonens fascistiska karaktär där svenska nazister ingår, som förstås speglar en verklighetsbild som stämmer illa med hennes egen om fina och rara ukrainska frihetshjältar som slåss mot ondsinta ryssar - när de i själva verket är hänsynslösa fascister och nazister som dödar och lemlästar civila.
2014-07-30, 13:11
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du kanske ska skriva lite saktare, ditt stavningsprogram och ditt intellekt hänger inte med.
Du tycker alltså att de ryska terroristerna ska lämna östra Ukraina och ta med sig de reguljära trupperna. De ska såklart då frige all gisslan, de som begått brott mot Ukraina ska gripas och folkmördare ställas inför rätten i Haag. Sen kan Ukraina diskutera på demokratisk väg om man vill ha en federation eller inte, och om man ska ändra lagarna om folkomröstning så att delstater kan rösta om att tillhöra ett annat land. Din odemokratiska syn att Ryssland har en rätt att militärt annektera områden där en minoritet bara uttalat önskemål om ökad självständighet INOM LANDET är skrämmande och visar som sagt på dina fascistoida pro-ryska åsikter.

Du har inte argumenterat för fred och demokrati, du är konstant intellektuellt ohederlig.

Det stavas "konservativ", inte "koncervative", "koncekvent" inte "konsekvent", argumenterat inte "agumenterat", "fortfarande" inte "fortfararande", "strider detta krig" är fel och att du påstår att det finns "nazister" är spiken i kistan för din illa påtagna aura av att inte ta ställning.
Aha - stavningsargumentet! Ja, det är ju alltid lika övertygande eller hur? men nu är det så att svenska är inte mitt första språk och jag är dessutom dyslektisk, och när jag skriver proffesionellt har jag en flicka som rättar mina alster, men inte på Flashback dessvärre... Jag får be om överseende...

Angående att ryssarna lämnar landet - ja - men när det gäller regionerna som eftersträvar självständighet/anslutning till Ryssland - så är det knappast lämpligt att de ersätts av blodsbesudlade Kievtrupper med nazistförband och allt - bättre då att internationell trupp från länder som är oberoende tar över. Jag har t.o.m. i ett tidigare inlägg föreslagit att Brasiliens expresident Lula skulle kunna leda processen. Men för att få igång en fredsprocess så är första steget vapenvila.

Personligen tror jag att tåget om federation har gått redan. Kievs oförsonliga politik har nog omöjliggjort den lösningen.

Sedan väntar jag fortfarande på beläggen att jag är fascist och mot yttrandefrihet - en felstavning räcker väl inte för det?
Senast redigerad av Clodius 2014-07-30 kl. 13:17.
2014-07-30, 13:11
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Det var faktiskt inte en kupp i rent tekniska termer. Man förhandlade fram en återgång till en tidigare version av konstitutionen, sedan valde presidenten att fly skeppet.

Sedan är det för all del sant att det är mycket möjligt att det hade blivit en regelrätt kupp/revolution om Janukovitch stannat kvar - men ironin i det att han plötsligt stack är att han faktiskt legitimerade den fortsatta politiska processen.
Dvs. hade han stannat hade han troligen blivit avsatt på ett konstitutionsvidrigt sätt, men faktumet att han flydde från sin egen överenskommelse gjorde att det aldrig gick så långt.
Det var/är ju uppenbart att Kreml blev riktigt sura på honom just pga detta.
För mig är ett kupp när man tvingar någon bort med våld eller hot om våld. hade Janukovitch stannat så hade vi sett redan beprövad scenario ala Khaddafi 2.0.
För manuset står Hollywood
2014-07-30, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Droll.To.Roll
Tackar ödmjukast!
Du har precis sparat mig en massa "länkjobb"

You're welcome.

Det skadar dock aldrig att upprepa dessa indicier för den vilt desinformerande "motståndaren" slutar aldrig med sitt spammande. Så även om du säkert inte kommer att länka till något som är 'nytt' för tråden så skall du absolut inte tveka att sammanställa en koncis lista.

Om inte annat för att dagens 'nykomlingar' (likt dig själv) ska slippa undra för ens fem minuter ehuru den här tråden har någon substans eller om det är så jävla illa som det kan se ut ibland (om man har oturen att dimpa ner på en trådsida där ryss-apologeterna dominerar inläggen med sitt ryggdunkande).
2014-07-30, 13:18
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vad menar du? Jag har varit ytterst kritisk exempelvis mot Rysslands politik i Tjetjenien, men vad skulle vara kollonialt i Moskvas politik mot Krim?

Du applåderar ju Rysslands annektering av Krim och den efterföljande farsartade folkomröstningen.
Du gör ju detsamma med det som nu sker i östra Ukraina.
Det Putin håller på med påminner faktiskt om de ursäkter Hitler hade.
2014-07-30, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Presidenten avsattes under former som går emot konstitutionen, och det var också en del andra saker. Finns redogjort nogrant tidigare i tråden, och det är nog okontroversiellt att det är så.

Fortfarande är det som så att det är parlamentet som är yttersta styrande organ och det är kvar sen 2012 och innan det avsätts så är det ingen statskupp hur gärna du än vill ha det till det.
2014-07-30, 13:23
Medlem
Citat:
För mig är ett kupp när man tvingar någon bort med våld eller hot om våld. hade Janukovitch stannat så hade vi sett redan beprövad scenario ala Khaddafi 2.0.

Den hypotesen är inte helt osannolik. Dock är det, som sagt, inte vad som skedde. Ingen 'tvingade' bort Janukovitch, vare sig med eller utan våld - och vad som kanske måhända troligen hade hänt om han valt att stanna kvar är helt irrelevant.

Jag förstår att du inte köper det resonemanget. Men det är så det måste vara för att man ska kunna få någon rätsida på någonting över huvud taget här i världen. Den här 'kuppen' som du talar om är liksom ett hypotetiskt tanke-experiment som - även om man för all kunde skönja den på horisonten - faktiskt aldrig inträffade.

Tilläggas skall att det hade varit fråga om en 'revolution' ('kupp' är något annat på Svenska) samt att även om det hade varit en revolution i tekniska termer så hade resultatet inte varit en 'junta' (det är också något annat på Svenska, osagt om betydelsen är synonym på Ryska dock).
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Nu har Angela Merkel uttalat sig om eventuell blockad mot Ryssland "i framtiden".
Från mig:
Dock utelämnar Angela hur de ska kunna driva sin industri utan 40% utav rysk gas.

Det verkar för tillfället som att Ryssland inte kommer att svara på de eventuella sanktioner som kommer. Detta kan förstås ändras, men Rysslands utrikesminister, Lavrov, uttalade sig häromdagen och sade att det var ovärdigt en stor nation att involvera sig i sådant.

Nu är detta förstås propaganda men den ryska inställningen kan förklaras rationellt som ett uttryck för egenintresse. Även om EU skulle sluta exportera till Ryssland så kan Ryssland fortsätta sälja gas, ta inkomsterna och ändra sitt mönster av import och egen produktion. Det senare antydde också Lavrov.

Så länge Ryssland tjänar på att sälja gas till EU så spelar det nog ingen roll vad EU gör - ja, förutom om Ryssland hamnar i miltär konflikt med EU.

"I assure you, we will overcome any difficulties that may arise in certain areas of the economy, and maybe we will become more independent and more confident in our own strength," the foreign minister said. "We cannot ignore it. But to fall into hysterics and respond to a blow with a blow is not worthy of a major country."
http://www.themoscowtimes.com/news/article/lavrov-says-russia-not-planning-tit-for-tat-sanctions-against-west/504145.html
Medlem
Citat:
Nu ljuger du igen. Flera viktiga poster ersattes vid kuppen, det är knappast samma parlament som fanns tidigare.
Men istället för ord jaga er lögnare så rekommenderar jag SENASTE video som kommit ut nyss.

Det är exakt samma parlament. Att parlamantet sen byter ut befattningshavare kallas demokrati.
Den enda som ägnar sig åt lögner är du.

Eller ska du nu lägga fram en verifierbar länk på att mer än hälften av världens länder har godkänt Rysslands illegala annektering av Krim idag då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in