2014-07-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
I slutänden är det realpolitiken som bestämmer, ett scenario är ju att Ryssland behåller Krim trots omvärldens protester. Krims status kan, som någon uttryckte det, bli ett kuriosum som mest dyker upp i frågesporter. Personligen har jag svårt att se Putin backa, det är inte hans grej. Krim kan förstås komma att hamna under Ukrainsk flagg igen, på lång sikt, efter Putineran.

Tills dess tycker jag att omvärlden borde ligga lågt och inte provocera björnen för mycket. Krim är inte värt ett storkrig i Europa, särskilt med tanke på att stället historiskt är ryskt sedan sekler. Krim blev ju en del av Ukraina pga internt rävspel av en Sovjetisk diktator på femtiotalet.

Frågan är större än så.
Kan man acceptera att ett land invarderar andra lite utan att det får konsekvenser?
Vi vet vad eftergiftspolitken på 30 talet ledde till.

Budskapet från Europa börjar bli tydligare om att ett sådant beetende inte kommer att accepteras
2014-07-30, 13:28
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Det verkar för tillfället som att Ryssland inte kommer att svara på de eventuella sanktioner som kommer. Detta kan förstås ändras, men Rysslands utrikesminister, Lavrov, uttalade sig häromdagen och sade att det var ovärdigt en stor nation att involvera sig i sådant.

Nu är detta förstås propaganda men den ryska inställningen kan förklaras rationellt som ett uttryck för egenintresse. Även om EU skulle sluta exportera till Ryssland så kan Ryssland fortsätta sälja gas, ta inkomsterna och ändra sitt mönster av import och egen produktion. Det senare antydde också Lavrov.

Så länge Ryssland tjänar på att sälja gas till EU så spelar det nog ingen roll vad EU gör - ja, förutom om Ryssland hamnar i miltär konflikt med EU.

"I assure you, we will overcome any difficulties that may arise in certain areas of the economy, and maybe we will become more independent and more confident in our own strength," the foreign minister said. "We cannot ignore it. But to fall into hysterics and respond to a blow with a blow is not worthy of a major country."
http://www.themoscowtimes.com/news/article/lavrov-says-russia-not-planning-tit-for-tat-sanctions-against-west/504145.html
Lavrov är exceptionell politiker med tålamod som ingen annan.
Jag tycker man bör styra tråden bort från militära insatser vilket fokuserats alldeles för mycket och prata mer om ekonomiska åtgärder. Det skulle vara mer intressant för mig.
2014-07-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Det verkar för tillfället som att Ryssland inte kommer att svara på de eventuella sanktioner som kommer. Detta kan förstås ändras, men Rysslands utrikesminister, Lavrov, uttalade sig häromdagen och sade att det var ovärdigt en stor nation att involvera sig i sådant.

Ett annat sätt att uttrycka det på är att Ryssland inte längre har något 'svar' (som står i någorlunda paritet med de senaste sanktionerna) som de facto inte skadar Ryssland mer än målet för sådana sanktioner.

Till vintern blir det annorlunda dock. Jag misstänker att Kreml tänker försöka trampa vatten tills i höst någon gång och för Kiev gäller det därmed att verkligen städa upp ordentligt nu den närmaste tiden.
2014-07-30, 13:30
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Frågan är större än så.
Kan man acceptera att ett land invarderar andra lite utan att det får konsekvenser?
Vi vet vad eftergiftspolitken på 30 talet ledde till.

Budskapet från Europa börjar bli tydligare om att ett sådant beetende inte kommer att accepteras
Om vi tillsätter SD parlamentariker som integrationsminister istället för Nbyjanki eller vem det är nu så är det fortfarande samma regering men det blir helt andra bullar.
Ser du problematiken med det?
2014-07-30, 13:35
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Aha - stavningsargumentet! Ja, det är ju alltid lika övertygande eller hur? men nu är det så att svenska är inte mitt första språk och jag är dessutom dyslektisk, och när jag skriver proffesionellt har jag en flicka som rättar mina alster, men inte på Flashback dessvärre... Jag får be om överseende...
"Professionellt"... där folk rättar dina logiska brister och suddar bort dina plötsliga angrepp på vår demokrati i väst?

Citat:
Angående att ryssarna lämnar landet - ja - men när det gäller regionerna som eftersträvar självständighet/anslutning till Ryssland - så är det knappast lämpligt att de ersätts av blodsbesudlade Kievtrupper med nazistförband och allt - bättre då att internationell trupp från länder som är oberoende tar över. Jag har t.o.m. i ett tidigare inlägg föreslagit att Brasiliens expresident Lula skulle kunna leda processen. Men för att få igång en fredsprocess så är första steget vapenvila.
När terroristerna gripits, de invaderande ryssarna lämnat landet, då kan fredssamtal, försoningsarbete och återuppbyggnaden påbörjas. Internationell trupp från förslagsvis FN kan övervaka att Ukrainas militär återinför säkerhet och avväpnar militia från alla sidor, det är dock väldigt tramsigt att du som du gör gå så långt som att lansera en kandidat till en process som du inte ens vet vad den ska gälla. Vi har tidigare konstaterat att bara 5% av folket i Östra Ukraina ens har tänkt tanken att annekteras av Ryssland. Om du tror att detta är något som "expresident Lula" ska leda en process om så är du återigen, som jag redan sagt, en fascistoid odemokratisk pro-ryss som försöker dölja din härkomst och hemvistelse.

Citat:
Personligen tror jag att tåget om federation har gått redan. Kievs oförsonliga politik har nog omöjliggjort den lösningen.
Jaså, så nu är du öppet för en rysk annektering mot folkets vilja alltså?

Citat:
Sedan väntar jag fortfarande på beläggen att jag är fascist och mot yttrandefrihet - en felstavning räcker väl inte för det?
"En"... det var en underdrift. Om du fortsatt vill låtsas vara något du inte är så tänk på de små detaljerna. Vem ska hjälpa dig med logiken, etiken och meningsuppbyggnad? Du har mycket att jobba på som de flesta pro-ryska kreaturen i Putins hage.
2014-07-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Om vi tillsätter SD parlamentariker som integrationsminister istället för Nbyjanki eller vem det är nu så är det fortfarande samma regering men det blir helt andra bullar.

Sådant kan måhända vara ett 'problem' vad gäller ens alldeles egna, individuella, politiska hemvist. Däremot är det inte ett konstitutionellt problem så länge parlamentet följer sina stadgar.
2014-07-30, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy

Hade du otur när du tänkte nu igen?
Det är inte samma regering om du byter medlemar i den.
Ukrainas parlament har inte bytt ledamöter utan det är samma parlament som ryssarna berömde när det valdes 2012....
2014-07-30, 13:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ekot rapporterar om svenska nazister som slåss för regimen i Ukraina

Ekonyheterna hade just ett inslag där man rapporterade om den nazistiska Azovbataljonen, och de fyra svenska nazister - varav en är känd här på Flashback - som slåss tillsammans med de ukrainska nazisterna.

Ett ovanligt rakryggat och hederligt reportage. Man försökte inte bortförklara eller bagatellisera den ukrainska nazismen - som svenska media regelmässigt gjort tidigare - utan framhöll tvärtom att Azovbataljonen organiserats och leds av ukrainska nazister.

Kudos till Ekoredaktionen, särskilt med tanke på deras tidigare ofta undermåliga reportage om konflikten.

Permalänk till reportaget, som just nu toppar SR:s hemsida:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5925406

Svenskar strider för ukrainsk nazibataljon

Vågar man hoppas att svenska media äntligen fått upp ögonen för vad som sker i Ukraina? Precis som de sent om sider gjorde när det gällde konflikten i Syrien?
Två flugor gör ingen sommar och med tanke på vad Skillt själv berättade så låter det mer som malajtjänstgöring.
Känns lite värre att Putin har nazisten Dugin som rådgivare.
2014-07-30, 13:42
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Du applåderar ju Rysslands annektering av Krim och den efterföljande farsartade folkomröstningen.
Du gör ju detsamma med det som nu sker i östra Ukraina.
Det Putin håller på med påminner faktiskt om de ursäkter Hitler hade.
???
Jag har upprepade gånger senast för någon timme sedan sagt att det finns invändingar mot den hållna folkomrösningen.

Jag har också tagit avstånd från det våld som sker i Östukraina och förordat en fredlig lösning baserat på folkens självbestämanderätt.

Visserligen har jag inget särskillt emot om någon region skulle vilja byta nationalitet liksom Sönderjylland gjorde efter första världskriget (Tyskland till Danmark).

Hur kan du få detta till de hårresande påståenden du skiver? Det får faktiskt vara någon form av hejd på vad ni i PK-gänget häver ur er!
2014-07-30, 13:42
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Hade du otur när du tänkte nu igen?
Det är inte samma regering om du byter medlemar i den.
Ukrainas parlament har inte bytt ledamöter utan det är samma parlament som ryssarna berömde när det valdes 2012....
Så Turchinov mm ingick med den befattningen han har år 2012? Så det fanns ingen omröstning för ny parlament par månader tillbaka?
2014-07-30, 13:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ett litet tipps bar i all välmening; det räcker inte att att vinna en argumentation genom att s.a.s. höja rösten på FB (skriva "troll" och liknande...) - du behöver ha sakliga argument också - och här famlar du tydligen mest i blindo (Du är inte på din lokala MUF-klubb nu, alltså).

Angående folkrätten, så är det så att - ja det skulle princip kunna gå att tolka det som att alla gränsjusteringar i samtliga fall är förkastliga, men den tolkningen tillämpas inte - se bara på efterkrigshistorien, med nya länder i Afrika och Asien, upplösning av Tjeckoslovakien och Jugoslavien - senast uppdelningen av Sudan. Hade världssamfundet tvingat dessa ohållbara konstuktioner att hålla ihop så hade det lett till ofattbara tragedier. Istället är principen om folkens självbestämmanderätt en lämplig grund för folkrätten, och den tillämpades exempelvis (dock ej helt koncenkvent) efter första världskriget, där exempelvis den nya gränsen mellan Danmark och Tyskland bestämdes på detta vis.

Sedan kan man ha tekniska åsikter om folkomröstningen på Krim, ja, men få sansade bedömmare tror att fokflertalet på Krim vill hänga kvar vid Kiev.
Inget av de exempel du anför handlar om områden/ länder som olagligen ockuperats och som sedan brutits loss med riggade folkomröstningar.
Således faller din argumentation lika platt som alltid.
Vad gäller din trollpostningar så verkar du åtminstone försöka rycka upp dig på sistone, även om logiken och stringensen i postningarna saknas.
2014-07-30, 13:50
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
I slutänden är det realpolitiken som bestämmer, ett scenario är ju att Ryssland behåller Krim trots omvärldens protester. Krims status kan, som någon uttryckte det, bli ett kuriosum som mest dyker upp i frågesporter. Personligen har jag svårt att se Putin backa, det är inte hans grej. Krim kan förstås komma att hamna under Ukrainsk flagg igen, på lång sikt, efter Putineran.

Tills dess tycker jag att omvärlden borde ligga lågt och inte provocera björnen för mycket. Krim är inte värt ett storkrig i Europa, särskilt med tanke på att stället historiskt är ryskt sedan sekler. Krim blev ju en del av Ukraina pga internt rävspel av en Sovjetisk diktator på femtiotalet.

Det tyckte man 1938 också. Man ville inte riskera ett storkrig i Europa för några områden i Sudeterna i Tjeckoslovakien. Områden som nog borde varit tyska hela tiden ändå.

Den stora skillnaden nu är att västmakterna är rejält överlägsna militärt. Så var det inte år 1938.

Vad som gäller nu är en fast hållning och att inte ge vika en tum. Krim ska tillbaka till Ukraina och EFTER det kan man ta en diskussion om områdets framtida status.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in