2014-07-30, 17:14
Medlem
fitz-humes avatar
Ukraina förbereder dokument och lagstiftning avseende befrielsen av ockuperade Krim från de ryska angriparna.

http://www.ukrinform.ua/ukr/news/ukraiina_gotue__dokumenti_dlya_zvilnennya_krimu_19 59673 :

(fritt översatt)
Vi anser att en normalisering av förbindelserna mellan Ukraina och Ryssland och mellan EU och Ryssland är omöjlig utan att stoppa den illegala annekteringen av Krim.

Vidare kommer ukrainska tjänstemän (poliser, militärer, domare m.fl.) som har bytt sida och samarbetar med ryssarna att straffas.

http://www.ukrinform.ua/ukr/news/ukraiina_ogolosit_v_mignarodniy_rozshuk_krimskih_z radnikiv_1944071 :

(fritt översatt)
Varje brottsling bör förstå att man inte kan gömma sig bakom de ryska militära styrkorna på Krim. Förr eller senare måste man ställas till svars.
2014-07-30, 17:15
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det finns mängder med tunga vapen okontroelrat i Ukraina nu. Kalla det poliser om du vill, men de behöver ha "muskler", och ha förtoende hos alla parter i konflikten - det är det som är det knepiga.

Fredsbevarande trupper via FN har väldigt sällan mandat att strida, de är enbart till för att separera stridande faktioner från varandra. Dessutom finns problemet med att Ryssland har veto, de kan anse att den situation som existerar idag är mer värdefull för dem än en lugnare framtid, en polisiär instats via OSCE torde vara mycket mer värdefull.

Men det är ju värdefullt att se att du håller med om att både situationen på Krim och folkrepublikerna är olagliga.
2014-07-30, 17:15
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Se det fetade. Förstår du då inte att ukrainas armé jobbar övertid med att få slut på stridigheterna? Förhandlingslösning har redan prövats.

Det går dessutom bra för armén. Nu står man med stora styrkor 16 km norr om staden Donetsk.
Knappast på tillräckligt allvar tyvärr, men nu skall visst Vitryssland leda några samtal, så man kan ju hoppas...
2014-07-30, 17:20
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Va? Du hittar på, vilket fövånar mig. Jag argumenterar ju för att itnernationella fredbevarande trupper bör ha adekvat beväpning. De bör naturligtvis inte vara ryska, eftersom de är del av konflikten. Jag föreslog att Brasilien skulel leda en eventuell fredsoperation.

Vilka trupper de än må vara som kan tänkas hjälpa till att säkerställa Ukrainas territoriella integritet och griper terroristerna så tror jag inte att Brasilien har något intresse eller vilja att leda något process i Ukraina efter ATO är avklarad. FN har nog tillräckligt med bra personal för detta, vi har flera svenskar som kan vara aktuella, som sagt har Carl Bildt stor erfarenhet av denna sortens konfliktlösning, eller varför inte Norge eller Finland. När ATO är avklarad. Just nu när problemet är att kasta ut terroristerna och säkerställa gränserna så finns det inget behov av någon sådan person, möjligtvis NATOs ledare kan bidraga med det som behövs på marken men det beror på om Ryssland slutar skicka trupp och vapen eller om de militärt måste övertygas. Just nu ser Ukraina ut att klara av uppgiften bra med tanke på hur många byar och områden som har befriats.

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Varje brottsling bör förstå att man inte kan gömma sig bakom de ryska militära styrkorna på Krim. Förr eller senare måste man ställas till svars.

Ja det är bra nyheter. kan användas för processer mot dessa i framtiden.
Senast redigerad av Xelious 2014-07-30 kl. 17:24.
2014-07-30, 17:24
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Fredsbevarande trupper via FN har väldigt sällan mandat att strida, de är enbart till för att separera stridande faktioner från varandra. Dessutom finns problemet med att Ryssland har veto, de kan anse att den situation som existerar idag är mer värdefull för dem än en lugnare framtid, en polisiär instats via OSCE torde vara mycket mer värdefull.

Men det är ju värdefullt att se att du håller med om att både situationen på Krim och folkrepublikerna är olagliga.
Nå, om du kan din historia, så vet du att det funnits FNtrupp med regält med muskler som även stridit. Dessutom så tror jag inte Ryssland skulle motsätta sig en lösning där folken tillfrågas om sin nationella status.

Men ingenting säger att det måste ske innom FN även om det vore önskvärt. Bagatellisera inte det här - det är en av de våldsammaste konflikterna Europa sedan andra världskriget.
2014-07-30, 17:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Alla politiker som talar om för Ryssland hur fel annektering av Krim är och som stödjer Ukrainas rätt att försvara sig lär få plus i kanten i september, de ytterst få som är pro-ryska lär inte få något stöd att tala om.

Jag tror säkert att det finns politiker som tror att de kan plocka poäng på att hetsa till krig mot Ryssland, och Bildt är kanske en av dem.

Jag tror dock att dessa krigshetsare skjuter sig i foten. Väljarna är inte dumma, och sanningen om konflikten i Ukraina börjar nu sippra fram i media, trots desperata försök att dölja den med än mer uppskruvad propaganda.

Det är samma sak som hände i Syrienkonflikten. Det är inte särskilt många politiker som idag stoltserar med att de stöder de syriska rebellerna. Inte efter ISIS härjningar.

Sanning vill fram brukar man ju säga.
2014-07-30, 17:35
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Nå, om du kan din historia, så vet du att det funnits FNtrupp med regält med muskler som även stridit. Dessutom så tror jag inte Ryssland skulle motsätta sig en lösning där folken tillfrågas om sin nationella status.
De enda FN trupper med muskler har varit de facto NATO (USA) ledda insatser med mandat från säkerhetsrådet, "vanliga" FN fredsbevarande trupper har inte mandat att strida. Den framtiden är inte önskvärd i området (NATO ledd insats).

Citat:
Men ingenting säger att det måste ske innom FN även om det vore önskvärt. Bagatellisera inte det här - det är en av de våldsammaste konflikterna Europa sedan andra världskriget.
Var anser du att jag bagatelliserar detta?
2014-07-30, 17:41
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
De enda FN trupper med muskler har varit de facto NATO (USA) ledda insatser med mandat från säkerhetsrådet, "vanliga" FN fredsbevarande trupper har inte mandat att strida. Den framtiden är inte önskvärd i området (NATO ledd insats).

Var anser du att jag bagatelliserar detta?
Nå, då får jag väl skriva det på näsan på dig. I Korea har man stridigt - där var USA med, och även i Kongo gick det vilt till. Nu är det ju fredsbevarande trupper vi talar om och inte fredsframtvingande och det har ju lyckats bra flera gånger, och kan säkert gå bra hör också.
Bagateliseringsvarnignen hade ingen specifik adressant, men en sak är att jag knappast tror att det räcker med vanlig polis.
2014-07-30, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Bara några tankar, som jag får nu.

Det är tveksamt då dom bara fick tag i missilbäraren om jag minns rätt, som pris alltså. Bok är ju ett avancerat system med flera tillhörande delar, tax radar, målradar ledningsfordon osv.

Nja missilbäraren har egen radar och går att använda för sig.
Däremot ett SA-11 BATTERI har fler fordon.
Fotografiet från Amerikanarna visar på ett fordon.
Dessutom framgår det klart att rebellerna har iordningställt sina "buks" från bas 1402 till fullt operationsklara.

Citat:
Sen tycks ju UAF systematiskt använda passagerarplan som sköldar.
Om utbildad personal sköter SA-11 har det ingen betydelse.

Citat:
Man hade också en övning i havet med bla elektroniskkrigföring med USA och detta tvingade planet norrut.
Vad pratar du om?
Mh17 17 Juli höll mer eller mindre samma kurs som alla andra mh17 rutter sen 14 Maj.

Citat:
planet gjorde ju en kraftig vänster sväng innan katastrofen.
Nja vänstersvängen kommer efter att missilen har exploderat på vänster sida av planet nära cockpit.
Mycket stor sannolikhet att detta även slår ut vänster motor.

Citat:
Ryssland har visat radarbilder med suspekt UAF som gömt sig bakom planet,
Kom inte dragandes med den där SU-25:an för då svimmar jag av.....

Citat:
Hur som vet vi inte heller ännu vad som fick planet att störta.
Experterna är tämligen säkra på att det är en SAM.

Citat:
Inte är det ryssar eller rebeller som vunnit på detta.
Nej knappast, men rebellerna sköt ju ner det av misstag.

Citat:

Som sagt inte helt lätt, men att som du ta info från Ukrainas KGB stödjer ju inte din bild som objektiv heller.
Ingen aning om vad du pratar om.
2014-07-30, 17:53
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men det gör man ju, man tar ju åtminstone avstånd från nazisterna i "folkrepubliken", men jag håller med om att man skulle ta mycket kraftigare avstånd från hyllandet av folkmördande kommunister som försiggår i dessa områden och dessutom i Ryssland.

Sverige gör mer än många. Tyvärr så behövs det att Europa gör det också.
2014-07-30, 17:54
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror säkert att det finns politiker som tror att de kan plocka poäng på att hetsa till krig mot Ryssland, och Bildt är kanske en av dem.

Jag tror dock att dessa krigshetsare skjuter sig i foten. Väljarna är inte dumma, och sanningen om konflikten i Ukraina börjar nu sippra fram i media, trots desperata försök att dölja den med än mer uppskruvad propaganda.

Det är samma sak som hände i Syrienkonflikten. Det är inte särskilt många politiker som idag stoltserar med att de stöder de syriska rebellerna. Inte efter ISIS härjningar.

Sanning vill fram brukar man ju säga.

Så låt oss då få se dig kommentera de uppenbara folkmordskramare som utgör "folkrepubliken"....?

Inte nog med att vi har nazister på den sidan också (något som försvararna av dessa separatister inte tycks har något emot, trots att man anklagat Kiev för samma sak), vi har även öppet hyllande av massmördaren Stalin.

Det är ingen som "hetsar till krig" med Ryssland, det är Ryssland som ockuperar delar av Ukraina och ställer till oreda inne i landet med legoförband. Att vara så blind av antivästligt självhat att man inte ser att Ryssland gör exakt det man hela tiden klagat på Väst för är anmärkningsvärt.
2014-07-30, 17:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Även Lunchekot hade ett långt inslag om svenskarna som slåss i den nazistiska Azovbataljonen. Ekot hade också ringt Carl Bildt som dock inte ville kommentera uppgifterna.

Det är en skam för Sverige att moderaterna och alliansregeringen inte tar avstånd från nazism. Hoppas att väljarna tänker på det den 14 september.

Bildt har nu till slut uttalat sig, meddelade just Ekot. Via sin pressekreterare hälsar han att han är bekymrad av uppgifterna.

Bättre sent än aldrig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in