2014-07-30, 16:29
Medlem
bernad_laws avatar
Varningar utdelade för upprepade enradare, personfokus och diskussioner om moderatorsåtgärder. Skärpning. /Mod
2014-07-30, 16:32
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nej, det gjordes i statskuppen - åtminstone temporärt. Nu måste konflikten lösas med pragmatism och förhandlingar. Det lagtekniska med lokala folkomröstningar går rimligen att lösa om viljan finns.

Det argumentet är ju ett halmstrå, för att göra en liknelse så är ju ett mord inte ett argument för att lagen mot mord suspenderas.
Visst fanns det oklarheter i hur Yanukovych blev bortröstad men han hade innan de facto avgått så omröstningen, som var sju röster kort för en impeachment, i parlamentet var en ren formalitet.
2014-07-30, 16:34
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ren efterhandskonstruktion; hammaren och skäran kom inte i bruk förrän på 1920-talet och "folkrepubliken" existerade i två månader 1918. Vidare har jag sett tillräckligt med Stalinflaggor för att inse att du enbart försöker bortförklara separatisternas hyllande av folkmördare:

http://www.kyivpost.com/opinion/op-ed/nicholas-gvosdev-ukraine-crisis-exposes-nato-eus-lack-of-strategic-clarity-347203.html

Så länge man i "folkrepubliken" hyllar mördaren Stalin finns ingen anledning att ens diskutera nazism i Ukraina; det blir liksom jävligt mycket dubbelmoral då.
Jag skrev tydligt och klart i inlägget att sovjetnostalgi är en trolig förklaring till användningen av symbolerna, men att det även kan finnas andra skäl. Ditt sätt att klippa i mitt inlägg tar det ut ur sitt samanhang. Nu har du först ankalgat mig för att ljuga och sedan ifrågasätter du mina motiv. Du förvånar mig! Du brukar vara bättre än så här.
Och i motsatts till dig tycker jag att anledningen att diskutera extremism hos båda sidor blir större desto mer den förekommer!
Senast redigerad av Clodius 2014-07-30 kl. 16:54.
2014-07-30, 16:36
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Det var inte det han h*n menade, men det tror jag du förstod redan.
Det var ju de facto så att det inte existerade ett förtryck av den ryska minoriteten i Ukraina när de bägge folkrepublikerna uppstod. Det var snarare så att Ryssland såg en chans att destabilisera Ukraina och trodde inte att Ukraina skulle kunna utgöra ett militärt hot, speciellt efter Krim annekteringen.

Det är ju även faktum att både Strelkov och Borodai är ryssar, är det inte märkligt att två topposter innehas av etniska ryssar? Om viljan att med vapen slå sig fria från Ukraina är så stor borde det ju finnas gott om Ukrainska ledare för frigörelsen.
Jag kan inte se att ett folks lidande i sig vare sig gör deras rätt till självbestämmande vare sig större eller mindre. Det är det diskutionen gäller.
2014-07-30, 16:41
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jag kan inte se att ett folks lidande i sig vare sig gör deras rätt till självbestämmande vare sig större eller mindre. Det är det diskutionen gäller.

Rätt till självbestämmande? De är ukrainare och ska ha de rättigheter och de skyldigheter som de formuleras av den ukrainska författningen. Och nu förhindras detta av horder av ryskstödda beväpnade män.

Det är klart att man kan förskjuta nationsgränser om alla inblandade parter så vill, men det är långt ifrån förstahandsalternativet.
2014-07-30, 16:41
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Och i motsatts till dig tycker jag att anledningen att diskutera extremism hos båda sdor blir större desto mer den förekommer!

Du är full av luft. Du har inte diskuterat extremism hos både sidor. Du är 100% för Putin och hans fascistiska försök till ännu en annektering av Ukrainsk mark. Du kan inte visa att du någonsin kritiserat terroristerna eller Rysslands hållning. Dina billiga ord om fred och självbestämmande är inget alibi för dina odemokratiska och fascistiska åsikter och du tror att vi inte ska se igenom din tunna fasad. Läppstift på en gris...

jag frågade dig om Lavrovs förslag till ryska fredsbevarande styrkor, det går väl helt i linje med vad du förespråkar?
Senast redigerad av Xelious 2014-07-30 kl. 16:44.
2014-07-30, 16:44
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:

Diskussionen gällde rätten att ta till vapen och ensidigt deklarera självständighet är lagligt/moraliskt.
Att aktionerna i östra Ukraina är kraftigt påhejade och understött av Ryssland är ju klart, det hade knappast blivit utropande av folkrepubliker utan Rysslands aktiva stöd.

Vi vet alltså att det inte fanns ett förtryck och vi vet att det inte existerade en politisk dialog om att få till stånd en folkomröstning om landsdelarnas vara eller icke vara i Ukraina. Det var alltså ett helt självsvådligt, och olagligt, tillgrepp.

Visst kan vi sitta och orera om rätten till självständighet etc, men faktum kvarstår att det sätt som utvecklingen skedde var olaglig, och landsförräderi, oavsett hur purkna de var på att "deras" president blev avsatt.
2014-07-30, 16:45
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Rätt till självbestämmande? De är ukrainare och ska ha de rättigheter och de skyldigheter som de formuleras av den ukrainska författningen. Och nu förhindras detta av horder av ryskstödda beväpnade män.

Det är klart att man kan förskjuta nationsgränser om alla inblandade parter så vill, men det är långt ifrån förstahandsalternativet.
Diskutionen var om kosovoalbaner hade större rätt till självständighet än ukrainaryssar p.g.a. sitt större lidande. Gränsändringar baserade på folkviljan har i regel varit stabila och har neutraliserat konflikter, till skillnad från de gränsändringar, eller gränsbevaranden, som tvingas fram med våld.
2014-07-30, 16:48
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Diskutionen var om kosovoalbaner hade större rätt till självständighet än ukrainaryssar p.g.a. sitt större lidande. Gränsändringar baserade på folkviljan har i regel varit stabila och har neutraliserat konflikter, till skillnad från de gränsändringar, eller gränsbevaranden, som tvingas fram med våld.

Då håller du alltså med om att folkrepublikerna borde avskaffas med en gång?
Eller har du en annan definition av våld i detta scenario?
2014-07-30, 16:48
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du är full av luft. Du har inte diskuterat extremism hos både sidor. Du är 100% för Putin och hans fascistiska försök till ännu en annektering av Ukrainsk mark. Du kan inte visa att du någonsin kritiserat terroristerna eller Rysslands hållning. Dina billiga ord om fred och självbestämmande är inget alibi för dina odemokratiska och fascistiska åsikter och du tror att vi inte ska se igenom din tunna fasad. Läppstift på en gris...

jag frågade dig om Lavrovs förslag till ryska fredsbevarande styrkor, det går väl helt i linje med vad du förespråkar?
Du halucinerar igen. Har nog ett tiotalgånger bara idag redogjort för min kritik av Putin. Hur vore det om du någon gång kunde redogöra varför mitt budskap om fred försoning och demkrati är fascstiskt?

Har inte satt mig in i Lavrovs förslag, men spontant så förordar jag en internationell truppstyrka - kanske rent politiskt av ledd av Lula!
Senast redigerad av Clodius 2014-07-30 kl. 17:01.
2014-07-30, 16:49
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
SRs Moskvakorrespondent, Maria Persson Lövgren, brinner av hat mot Moskva, Putin, Ryssland och ryssar. Detta kan jag med övertygelse säga efter att ha haft några episoder av twitter-utbyte med henne.

Jag har lyssnat på hennes rapporteringar och finner dem alldeles lysande. Det märks hon har mycket god insikt i allt som rör detta ämne och verkar vara en enormt kompetent och erfaren journalist. Varför skulle hon hata ryssar och Moskva? Hon är ju bosatt i Moskva och har varit det tidigare också. Jag tror snarare det är du som hatar henne för att hon inte delar din sjuka sovjetnostalgi.
2014-07-30, 16:52
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Då håller du alltså med om att folkrepublikerna borde avskaffas med en gång?
Eller har du en annan definition av våld i detta scenario?
Bästa vore en vapenvila, internationella fredsbevarande trupper, och sedan folkomröstningar om regionernas ställning. Har från dag 1 motsatt mig våld som lösning på krisen.
"Folkrepublik" - ja det står ju traditionellt för en kommunistisk diktatur, och det finns väl ingen vettig människa som vill ha? Men som sagt kan ordet ha en speciall innebörd i Donetsk - eftersom regionen en kort tid faktiskt var defactosjälvständig under benämningen "folkrepublik".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in