2014-07-30, 10:46
Medlem
Hej,

Jag tänker mig att köpa 2008-2009 modell Volvo V50 eller VW Golf kombi. För mig är det väldigt viktigt med deras extra kostnader.

Vilken kostar högre när det gäller om servicekostnad eller reservdelskostnader (t.ex kamrem eller andra delar)? Det känns som att Golf skulle kosta mindre för reservdelar eftersom det tillverkas i Tyskland.

Och finns nån service- reservdelskostnad skillnad om man väljer Bensin eller Diesel?

Tack på förhand...
Citera
2014-07-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cercig
Hej,

Jag tänker mig att köpa 2008-2009 modell Volvo V50 eller VW Golf kombi. För mig är det väldigt viktigt med deras extra kostnader.

Vilken kostar högre när det gäller om servicekostnad eller reservdelskostnader (t.ex kamrem eller andra delar)? Det känns som att Golf skulle kosta mindre för reservdelar eftersom det tillverkas i Tyskland.

Och finns nån service- reservdelskostnad skillnad om man väljer Bensin eller Diesel?

Tack på förhand...

Beror väl på vad du har för krav på service/reparationsverkstäder...

Jag kör en golf 07:a och skulle aldrig få för mig att serva/reparera den på någon annan verkstad än VW egna.. stora servicen gjorde jag för ett halvår sen och då kostade den 8500:- om det kan vara till någom hjälp=)
Citera
2014-07-30, 12:13
Medlem
provocative77s avatar
Sedan när blev Tyskland ett låglöneland?
Tyska delar är billigare om man köper dem i Tyskland. Men det är Svenska delar med.
Skulle tro att prisbilden är likvärdig mellan Golfen o V50in.
Golfens fördel är väll att den känns mer gedigen fram till den dagen rosten börjar hörja.
Citera
2014-07-30, 12:34
Medlem
Citat:
Sedan när blev Tyskland ett låglöneland?
...

Det är ju inte ett låglöneland, men euro är lägre än SEK så är det säkert att det är billigare att tillverka i Tyskland.

Citat:
Tyska delar är billigare om man köper dem i Tyskland. Men det är Svenska delar med.

Hur då med Svenska delar? Tillverkas Golfen inte i Tyskland? Jag kan förstå att tyska bilar färgas olika för Sverige pga svenska klimatet, men jag tror inte att de tillverkar speciella delar för Sverige som kamrem eller sidospegel.

Citat:
Golfens fördel är väll att den känns mer gedigen fram till den dagen rosten börjar hörja.

Menar du att en V50 börjar rosta tidigare än en Golf?
Citera
2014-07-30, 13:50
Medlem
Citat:
Det är ju inte ett låglöneland, men euro är lägre än SEK så är det säkert att det är billigare att tillverka i Tyskland.

Hur då med Svenska delar? Tillverkas Golfen inte i Tyskland? Jag kan förstå att tyska bilar färgas olika för Sverige pga svenska klimatet, men jag tror inte att de tillverkar speciella delar för Sverige som kamrem eller sidospegel.

Menar du att en V50 börjar rosta tidigare än en Golf?

Jag tror han menade att om du köper Volvos reservdelar från Tyskland är de billigare, samt att Golfen är stabilare fram tills den börjar rosta.
Citera
2014-07-30, 14:08
Medlem
Frinks avatar
Till V50'n ska du akta dig för 1.6 och 2 litersdieslarna av sagda årmodeller.
Båda behöver additiv samt byte av partikelfilter efter intervall. Dyrt.
D5'an lider dock inte av detta "problem" så kör på en sådan om du vill ha diesel V50.
Citera
2014-07-30, 15:04
Medlem
Citat:
Hej,

Tack på förhand...

V50 1,8F har kamkedja, men lider dock av andra obehagliga problem. Hade en från -09 som var inne på verkstan titt som tätt utan att dom lyckades lösa alla problem. Det jobbigaste var att den ibland kunde dö när man tröck ner kopplingen, och andra gånger var den bara svårstartad. Körde på etanol första halvåret, men resterande tre år körde jag bara på bensin, även Volvoverkstan rekommenderade att man inte kör bilen på etanol.

V50 2,4 eller D5 med skinnklädsel är den du skall leta efter eller 1,8 utan flexifuel. Välbeprövad teknik, billiga reservdelar. Deras T-tex klädsel spricker och blir ful väldigt fort. Min började flagna efter bara drygt två år.
Citera
2014-07-30, 15:25
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCMJ
Jag tror han menade att om du köper Volvos reservdelar från Tyskland är de billigare, samt att Golfen är stabilare fram tills den börjar rosta.
Tack
Citera
2014-07-30, 16:21
Medlem
Citat:
V50 1,8F har kamkedja, men lider dock av andra obehagliga problem. Hade en från -09 som var inne på verkstan titt som tätt utan att dom lyckades lösa alla problem. Det jobbigaste var att den ibland kunde dö när man tröck ner kopplingen, och andra gånger var den bara svårstartad. Körde på etanol första halvåret, men resterande tre år körde jag bara på bensin, även Volvoverkstan rekommenderade att man inte kör bilen på etanol.

Kan jag inte undvika problemet av etanol om jaga bara kör med bensin på 1.8 flexifuel? Jag skulle vilja ha 1.8 istället 2.4 för att jag vill bilen ska dra mindre bensin. och jag tror alla 1.8 med bensin är flexifuel.

och kanske var detta problem med din bil som verkstaden inte kunde lösa var pga du ofta körde på etanol? jag också hörde att etanol pajar motor.

Citat:
V50 2,4 eller D5 med skinnklädsel är den du skall leta efter
Jag läste en annons på blocket om en V50 där skrev en kille att det fanns litet sprick på skinnklädsel och han betonade ironiskt att "det var ett måste för alla V50 bilar".

Det känns som att Golfen har rost problem och V50en har klädsel problem som generellt
Citera
2014-07-30, 20:46
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Kan jag inte undvika problemet av etanol om jaga bara kör med bensin på 1.8 flexifuel? Jag skulle vilja ha 1.8 istället 2.4 för att jag vill bilen ska dra mindre bensin. och jag tror alla 1.8 med bensin är flexifuel.

och kanske var detta problem med din bil som verkstaden inte kunde lösa var pga du ofta körde på etanol? jag också hörde att etanol pajar motor.

Jag läste en annons på blocket om en V50 där skrev en kille att det fanns litet sprick på skinnklädsel och han betonade ironiskt att "det var ett måste för alla V50 bilar".

Det känns som att Golfen har rost problem och V50en har klädsel problem som generellt
V50 är en billig Volvo. Folk som köper billiga bilar verkar ha en oförmåga att sköta dem. Även jag har sett flertalet V50 med spruckna säten när jag sulle byta bil.
Du kan köpa en BMW för en miljon o få sprickor i skinnet om du inte underhåller det.

Sedan vill jag i te påstå att Golfen har värre rostproblem än andra märken utan mer att Volvon har mindre.
Att den ena ska vara bättre än den andra är inget jag vill påstå. Golf o V50 är nog likvärdiga i kvalitet o ägarkostnadet. Ska du ha en bil med mer kvalitet så får du gå upp i klass.
Enklast är att du provkör båda bilarna o sedan köper Golfen. Ja, jag är Volvofantast men får erkänna att Golfen är en trevligare bil än den extrautrustade Focusen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in