2014-07-25, 07:51
Medlem
Man kan få dispens, men i princip är det 21 år som gäller för inträde.
Avancemang inom graderna är beroende på hur flitig besökare man är, intresse och engagemang i biblioteket. Det finns inte fasta tider mellan graderna, snarare en gräns för när man tidigast kan bli uppflyttad. Den gränsen ökar hela tiden genom graderna. Att komma till grad III tar vanligtvis två år. För att komma till grad X, brukar det ta omkring 18 år totalt. Men som sagt, tiderna varierar beroende på engagemang. Blir man ämbetsman, så brukar tiden kortas ned en aning.
Citera
2014-07-25, 11:16
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redtroll
Man kan få dispens, men i princip är det 21 år som gäller för inträde.
Avancemang inom graderna är beroende på hur flitig besökare man är, intresse och engagemang i biblioteket. Det finns inte fasta tider mellan graderna, snarare en gräns för när man tidigast kan bli uppflyttad. Den gränsen ökar hela tiden genom graderna. Att komma till grad III tar vanligtvis två år. För att komma till grad X, brukar det ta omkring 18 år totalt. Men som sagt, tiderna varierar beroende på engagemang. Blir man ämbetsman, så brukar tiden kortas ned en aning.

Faktiskt är grundregeln 24 år...

Vad gäller gradgivningarna så varierar tiden beroende på flit och engagemang.

Minimitiderna är

I -> II 6 månader
II-> III 7 månader
III -> IV-V 9 månader
IV-V -> VI 12 månader
VI -> VII 2 år (kan förkortas till 1 år för bl a ämbetsmän)
VII -> VIII 3 år (kan förkortas till 2 år)
VIII -> IX 4 år (kan förkortas till 3 år)
IX -> X 6 år (kan förkortas till 4 år)

Summa minimitid:
Strax under 18 år (17 år och 10 månader)

Med förkortningar:
Strax under 13 år (12 år och 10 månader)

Sedan är det få som kommer ner till minimitiderna, jag fick mina grader på 12 år och 10 månader så jag lyckades, men då var jag ämbetsman i först i Johannesloge (från grad III), sedan i Andreasloge (från grad VI), Brödraförening och slutligen i Kapitlet. Samt är även flitig föredragshållare och ägnar mig åt frimurerisk forskning.

Normalt skulle jag säga att man är 1 år i graderna I, II, och i III. Sedan handlar det om två år i IV-V, och i VI, och därefter några år över minimitiden i varje kapitelgrad vilket borde bli 20-22 år totalt.
Citera
2014-07-25, 12:21
Medlem
radiosignals avatar
Jag ska försöka vara snäll.. hehe..

Jag förstår hela den här grejen på ett psykologiskt plan, precis som när man var barn och startade hemliga klubbar och klädde ut sig, det skapar sammanhållning, brödraskap, och mening. Men det är ju en fars, skapat inte alls länge sedan, 1600 nångång om jag inte tar fel, för att snärja inflytelserika människor till ett sammanhang högre än deras ämbete i det stora samhället.. missförstå mig inte, det är säkert väldigt effektfullt att vara klädda i mörka mantlar i stearinbelysta rum där man talar ramsor på kommando, där den stora mystiken kring vad den med högre grader vet som man själv ännu inte vet finns i rummet.. ett skådespel, som allt annat i samhället, ikläder ni er roller, ledsagare, mästare, neofyt, adept etc.. MEN, jag vet att det alltid varit så, sedan de första ockulta skolorna. Enda skillnaden då var att man skulle uppvisa kontakt med kraften för att bli antagen, uppvisa visdom, OCH INTE social status, makt, som er grupp begär. På så vis har ni en samling gubbar som vet kraften men ej kan manifestera den.

Sedan finns en annan aspekt. Lärorna. Dessa är det mer sanning i. Ni tillber den heliga geometrin. Den oskapade skaparens principer. Ni är inte kristna, men er lära går inte emot kristendom, ty även jesus predikade detta innan hans lära förvanskades av makthungriga män. Er lära är från forntidens egypten. det som sedan blev hermetik. det alkemiska bröloppet mellan skaparen och den skapade. Men får man veta prisca sapientia i den sista graden? är min fråga... du får säkert inte svara.

Edit: en till fråga; Var det frimurare som låg bakom den gotiska arkitekturen? & vad anser ni frimurare om Fulcanellis "katedralernas mysterium"?
Senast redigerad av radiosignal 2014-07-25 kl. 12:27.
Citera
2014-07-25, 15:08
Medlem
Och hur va det med dresscoden? Vad är det för kläder som gäller?
Citera
2014-07-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jchris
Och hur va det med dresscoden? Vad är det för kläder som gäller?

Föreskriven logeklädsel är frack med svart väst, svarta strumpor och svarta skinnskor. Som alternativ klädsel får svart kostym (inte randig) bäras med vit skjorta och svart omönstrad slips. Precis som till frack så är fotbeklädnaden svarta strumpor och svarta skinnskor.
Citera
2014-07-26, 16:26
Bannlyst
Undrar lite över vad ni frimurare tycker om Hells Angels?
Citera
2014-07-26, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebronny
Undrar lite över vad ni frimurare tycker om Hells Angels?

Vi kan ju kika vad det står i Ordens Allmänna lagar 2 kapitlet 5 §

En frimurare skall iaktta lydnad, trohet och hörsamhet mot sitt lands lagliga
överhet och följa dess bud och befallningar.

Ställer man det i relation till vad HA sysslar med så är det rätt klart att man som frimurare inte kan sympatisera med HA då de inte direkt iakttar lydnad, trohet och hörsamhet mot landets lagliga överhet.
Citera
2014-07-30, 00:02
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Föreskriven logeklädsel är frack med svart väst, svarta strumpor och svarta skinnskor. Som alternativ klädsel får svart kostym (inte randig) bäras med vit skjorta och svart omönstrad slips. Precis som till frack så är fotbeklädnaden svarta strumpor och svarta skinnskor.

En liten intressant skillnad mellan de nordiska länderna som använder det svenska systemet.

I Danmark är frack med svart väst ett absolut krav (gäster från utlandet har undantag). Vita skinnhanskar och cereminiellt svärd (naturligtvis oslipat) är även det krav för alla oavsett grad.
Från och med III. grad bärs hög hatt. Från VIII. grad kan ordnens ring bäras.
Citera
2014-07-30, 11:18
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiosignal
Jag ska försöka vara snäll.. hehe..

Jag förstår hela den här grejen på ett psykologiskt plan, precis som när man var barn och startade hemliga klubbar och klädde ut sig, det skapar sammanhållning, brödraskap, och mening. Men det är ju en fars, skapat inte alls länge sedan, 1600 nångång om jag inte tar fel, för att snärja inflytelserika människor till ett sammanhang högre än deras ämbete i det stora samhället.. missförstå mig inte, det är säkert väldigt effektfullt att vara klädda i mörka mantlar i stearinbelysta rum där man talar ramsor på kommando, där den stora mystiken kring vad den med högre grader vet som man själv ännu inte vet finns i rummet.. ett skådespel, som allt annat i samhället, ikläder ni er roller, ledsagare, mästare, neofyt, adept etc.. MEN, jag vet att det alltid varit så, sedan de första ockulta skolorna. Enda skillnaden då var att man skulle uppvisa kontakt med kraften för att bli antagen, uppvisa visdom, OCH INTE social status, makt, som er grupp begär. På så vis har ni en samling gubbar som vet kraften men ej kan manifestera den.

Sedan finns en annan aspekt. Lärorna. Dessa är det mer sanning i. Ni tillber den heliga geometrin. Den oskapade skaparens principer. Ni är inte kristna, men er lära går inte emot kristendom, ty även jesus predikade detta innan hans lära förvanskades av makthungriga män. Er lära är från forntidens egypten. det som sedan blev hermetik. det alkemiska bröloppet mellan skaparen och den skapade. Men får man veta prisca sapientia i den sista graden? är min fråga... du får säkert inte svara.

Edit: en till fråga; Var det frimurare som låg bakom den gotiska arkitekturen? & vad anser ni frimurare om Fulcanellis "katedralernas mysterium"?

Klart de inte är kristna (det tror väl de i början), bara kolla på järnkorset de som de har som symbol och kolla upp vad ett järnkors betyder.

Mycket är så uppenbart att det löjligt, kan inte förstå varför man vill vara med där.
Citera
2014-07-30, 11:35
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungle
Klart de inte är kristna (det tror väl de i början), bara kolla på järnkorset de som de har som symbol och kolla upp vad ett järnkors betyder.

Mycket är så uppenbart att det löjligt, kan inte förstå varför man vill vara med där.

Nu råkar det faktiskt vara ett St Georgs kors och inte ett järnkors som iofs bägge bygger på Cross pattée

http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_patt%C3%A9e

Järnkorset har korsarmarna svagt böjda in mot centrum medan St Georgskorsets armar är raka. Järnkorsets betydelse har ändrats i folkmedvetandet efter andra världskriget men i grunden är det inget fel med järnkors. Sedan har vi en skillnad i färg, tempelkors och St Georgskors är röda medan järnkors är svarta med silverkant.

Bägge korsen kan spåras tillbaks till korstågen som i högsta grad har med kristenheten att göra.
Citera
2014-07-30, 11:44
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Undrar om ni frimurare sett denna film, den omättlige ..? http://jyrilina.com/

Jag har sett de flesta av Jüri Linas filmer och tycker att de är intressanta. Hans bevisning och härledning lämnar en hel del övrigt att önska och ofta påstår han en massa saker som fakta utan något som helst som backar upp hans påståenden. Dock så måste jag erkänna att filmerna ofta pekat mig till att söka mer fakta om olika händelser vilket har breddat mina kunskaper. Jag hade till exempel ingen aning att Sovjet återanvände tyska koncentrationsläger ända in i 1950-talet vilket jag lärde mig i den omättlige Ouroboros.
Citera
2014-07-31, 06:43
Bannlyst
Citat:
Undrar om ni frimurare sett denna film, den omättlige ..? http://jyrilina.com/

Jag har sett de flesta av Jüri Linas filmer och tycker att de är intressanta. Hans bevisning och härledning lämnar en hel del övrigt att önska och ofta påstår han en massa saker som fakta utan något som helst som backar upp hans påståenden. Dock så måste jag erkänna att filmerna ofta pekat mig till att söka mer fakta om olika händelser vilket har breddat mina kunskaper. Jag hade till exempel ingen aning att Sovjet återanvände tyska koncentrationsläger ända in i 1950-talet vilket jag lärde mig i den omättlige Ouroboros.

Ser att du i inlägget ovan kommenterat en fråga från mig .. kan dock ej se att jag ställt frågan. Varken i min inläggshistorik eller i tråden.

Märkligt!
Senast redigerad av Hebronny 2014-07-31 kl. 06:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in