Citat:
Ursprungligen postat av
redtroll
Man kan få dispens, men i princip är det 21 år som gäller för inträde.
Avancemang inom graderna är beroende på hur flitig besökare man är, intresse och engagemang i biblioteket. Det finns inte fasta tider mellan graderna, snarare en gräns för när man tidigast kan bli uppflyttad. Den gränsen ökar hela tiden genom graderna. Att komma till grad III tar vanligtvis två år. För att komma till grad X, brukar det ta omkring 18 år totalt. Men som sagt, tiderna varierar beroende på engagemang. Blir man ämbetsman, så brukar tiden kortas ned en aning.
Faktiskt är grundregeln 24 år...
Vad gäller gradgivningarna så varierar tiden beroende på flit och engagemang.
Minimitiderna är
I -> II 6 månader
II-> III 7 månader
III -> IV-V 9 månader
IV-V -> VI 12 månader
VI -> VII 2 år (kan förkortas till 1 år för bl a ämbetsmän)
VII -> VIII 3 år (kan förkortas till 2 år)
VIII -> IX 4 år (kan förkortas till 3 år)
IX -> X 6 år (kan förkortas till 4 år)
Summa minimitid:
Strax under 18 år (17 år och 10 månader)
Med förkortningar:
Strax under 13 år (12 år och 10 månader)
Sedan är det få som kommer ner till minimitiderna, jag fick mina grader på 12 år och 10 månader så jag lyckades, men då var jag ämbetsman i först i Johannesloge (från grad III), sedan i Andreasloge (från grad VI), Brödraförening och slutligen i Kapitlet. Samt är även flitig föredragshållare och ägnar mig åt frimurerisk forskning.
Normalt skulle jag säga att man är 1 år i graderna I, II, och i III. Sedan handlar det om två år i IV-V, och i VI, och därefter några år över minimitiden i varje kapitelgrad vilket borde bli 20-22 år totalt.