2014-07-30, 11:09
Medlem
Hej!
Jag har precis bokat en tid på en spa, och samtidigt som jag bokade bad dem mig om mitt kortnummer och när kortet går ut. Jag tänkte inte då varför de kan behöva det så jag gav numret utan problem.
Men nu börjar jag bli nervös. Varför kan de vilja ha mitt kortnummer i förväg? Jag ska ju ändå komma dit den dagen vi bestämde och betala.
Hjälp!
Citera
2014-07-30, 11:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misojer
Hej!
Jag har precis bokat en tid på en spa, och samtidigt som jag bokade bad dem mig om mitt kortnummer och när kortet går ut. Jag tänkte inte då varför de kan behöva det så jag gav numret utan problem.
Men nu börjar jag bli nervös. Varför kan de vilja ha mitt kortnummer i förväg? Jag ska ju ändå komma dit den dagen vi bestämde och betala.
Hjälp!

Dels för att bekräfta att det är ett giltigt kort, och dels för att kunna debitera dig vid eventuellt uteblivet besök/för sen avbokning/etc.
Citera
2014-07-30, 11:12
Medlem
Jaha okej. Så jag ska egentligen inte behöva oroa mig om jag ska ändå dit?
Kommer de att spara mitt kortnummer efter besöket? Jag skulle helst vilja att de bara sparar den tills mitt besök.
Citera
2014-07-30, 11:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jaha okej. Så jag ska egentligen inte behöva oroa mig om jag ska ändå dit?
Kommer de att spara mitt kortnummer efter besöket? Jag skulle helst vilja att de bara sparar den tills mitt besök.

Ditt kortnummer kommer såklart fortfarande att finnas i deras system och betalningsystemet även efter besöket.
Citera
2014-07-30, 11:16
Medlem
Okej. Finns det risk att de drar pengar från mitt konto, även efter jag själv har betalat? De jag ska till verkar vara väldigt vettiga så jag tror inte de skulle luras.
Citera
2014-07-30, 11:20
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Okej. Finns det risk att de drar pengar från mitt konto, även efter jag själv har betalat? De jag ska till verkar vara väldigt vettiga så jag tror inte de skulle luras.

Finns det risk? Javisst, det finns oärliga människor.

Är det sannolikt att det sker? Nej.

Om det sker då? Så är du som konsument skyddad.

Men visst, detta är anledningen till att jag personligen aldrig skulle ha ett kort som är kopplat till ett bankkonto. Jag använder enbart rena kreditkort så man får en faktura istället.
Citera
2014-07-30, 11:22
Medlem
Tack för ditt tålamod, jag är inte lika nervös längre. Men en sista fråga; kommer jag få information i förväg om någon försöker ta pengar från mitt konto?
Citera
2014-07-30, 11:23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men en sista fråga; kommer jag få information i förväg om någon försöker ta pengar från mitt konto?

Nej.
Citera
2014-07-30, 11:25
Medlem
Finns det något jag kan göra för att försäkra mig?
Citera
2014-07-30, 11:26
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Finns det något jag kan göra för att försäkra mig?

Nej, egentligen inte.
Du har sannolikt ett bedrägeriskydd via din kortutställare. Vissa kortuställare låter dig generera "engångskortnummer".

Men jag förstår inte riktigt din oro. Det du beskriver här riskerar du VARJE gång du använder ditt kort någonstans.
Citera
2014-07-30, 11:28
Medlem
Jag har aldrig blivit frågad att ge mitt kortnummer, och jag har haft ett kreditkort bara i två månader, jag tror inte att min ålder spelar så stor roll men jag är 18 och lite oerfaren med ekonomi, allt gör mig nervös när det handlar om kreditkort eftersom man får se hur människor blir lurade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in