2014-07-29, 18:45
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scipio-Scania
Blir bara bättre och bättre detta!
Inte helt otippat att hd har med en iman i intervjun samt en djupt naiv och blind svensk.
http://hd.se/landskrona/2014/07/29/fel-att-polisen-inte-syns-mer-har/
Ur artikeln:

Citat:
– Det är fel att polisen inte syns mer här i Koppargården. Det är som att de inte vill ta sitt ansvar. Hur ska vi vara säkra om polisen inte är här? Polisen måste närvara, de måste vara med folket för att förstå folket, säger han.
Det är ju märkligt att det behövs närvaro av polis och att polisen måste vara med folket för att förstå folket. Vore det inte bättre att folket helt enkelt förstod vad som är lagligt och vad som inte är lagligt? Att folket helt enkelt skötte sig?

Jag raljerar lite här ovan. Givetvis är det så att det i oroliga områden behövs såväl polisnärvaro som poliser som "kan" folket. Då uppnås bättre resultat.

Citat:
I närlivsbutiken stöter vi på Muhammad, han bor på Koppargården och tecknar en enklare bild av problemen i kvarteret.

– Det är alltid samma killar som håller på. Alltid. Alla här vet vilka de är, polisen vet vilka de är men det händer ingenting och de tillåts hålla på. Ska någon behöva bli påkörd eller skjutas av misstag innan någonting händer? Varför kan inte polisen gripa dem?

Muhammad sätter fingret på det. Identifiera och åtgärda. Punkt.

Citat:
Ali Aldoukhi driver butik på Koppargården och har bott på området nästan hela sitt liv. Inför VM bestämde han sig tillsammans med några familjemedlemmar för att göra någonting för sina grannar. De skramlade ihop pengar och köpte sedan ett stort partytält som de slog upp på en av gårdarna. I tältet visade de VM-matcherna med en projektor och ordnade tv-spelskvällar.

– De var helt lugnt på området hela den månaden. Inga som åkte moped, inga som hängde på trappor, säger han.

Bra initiativ.
Allt behöver inte ordnas av myndigheter. Man kan själv ta tag i saker och ting.
Citera
2014-07-29, 18:53
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ur artikeln:

Det är ju märkligt att det behövs närvaro av polis och att polisen måste vara med folket för att förstå folket. Vore det inte bättre att folket helt enkelt förstod vad som är lagligt och vad som inte är lagligt? Att folket helt enkelt skötte sig?

Jag raljerar lite här ovan. Givetvis är det så att det i oroliga områden behövs såväl polisnärvaro som poliser som "kan" folket. Då uppnås bättre resultat.

Bra initiativ.

Så är det absolut.
Man måste från polisen sida gripa dessa människor som är grunden i allt skit där. Samtidigt så måste även invånarna där faktiskt ställa upp och vittna vid behov så att man blir av med dessa element. Det är nog där ett av dom stora problemen ligger. Man blir inte av med dom eftersom ingen ställer upp och öppnar munnen.
Citera
2014-07-29, 18:55
Medlem
Hur i helvete kan man lämna en kollega i sticket. Det finns inte på världskartan om jag hade vetat om det och arbetat som polis att inte dyka upp.

Om anledningen är politik och dom vill inte riskera stora rubriker som ger ökad rasism så är det sjukt

Samma anledning som Media ger för att dölja allt skit som invandring ger.

Det kommer verkligen gå åt helvete med Sverige och allt som våra förfäder byggt upp kommer rasera.
Citera
2014-07-29, 19:01
Medlem
Muhamedssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Hur i helvete kan man lämna en kollega i sticket. Det finns inte på världskartan om jag hade vetat om det och arbetat som polis att inte dyka upp.

Om anledningen är politik och dom vill inte riskera stora rubriker som ger ökad rasism så är det sjukt

Samma anledning som Media ger för att dölja allt skit som invandring ger.

Det kommer verkligen gå åt helvete med Sverige och allt som våra förfäder byggt upp kommer rasera.

Det är bara i Sverige något liknande skulle kunna ske. Se till att använd ditt ordförråd om du nu är underbemannad. Vad du än gör så grip ingen av ytländsk härkomst!
Citera
2014-07-29, 19:17
Medlem
pingvinens avatar
Har kommenterat den senaste artiklen på HD.se, men tvivlar på att de kommer att publicera den. HD har numera en hart när nordkoreansk syn på kritik från gräsrötter (det är ok när journalisterna själva ger sin syn, som ofta är halvkväden).

Artiklen finns här

http://hd.se/landskrona/2014/07/29/sekretess-hinder-for-att-prata-om/

Min kommentar till detta:
Anneli Manelli säger att mycket kan göras utan att lämna polisbilarna. Jag har ett ännu bättre förslag - varför inte göra som tullen? Sätt upp brevlådor (röda?) på strategiska ställen där kriminella kan anmäla sig själva. Det skulle spara otroligt mycket polisarbete och pengar, och dessutom helt eliminera risken att medborgarna blir provocerade av att se poliser i arbete. Vad säger du Anneli, är inte detta något att ta upp med ledningen för Skånepolisen?
Citera
2014-07-29, 20:47
Medlem
Lian.Vendls avatar
Från artikeln i förra inlägget:

Citat:
Förundersökning pågår mot två män födda 1984 och 1986 som är misstänkta för dödshot och att ha spottat en polisman i ansiktet i Koppargården 14 maj.

Kan det tänkas att de två av de namn jag listade tidigare passar in på dessa två misstänkta, eller rör dig sig om andra individer?

Besar Salii
http://www.ratsit.se/19840610-Besar_...s6tZqJL9ipAVwA

Mustapha Zubeidi
http://www.ratsit.se/19861101-Mustap...dGh3-YW_c-I-ZA

Citat:
Efter händelserna 14 maj i Koppargården lades gruppen områdespoliser, OUG, ner med omedelbar verkan.

Fyra polismän, bland dem de två som hotades i Koppargården, hade arbetat som områdespoliser sedan oktober förra året. Det finns en konflikt mellan polisledningen i Landskrona och områdespoliserna, som vägrade att medverka till att bjuda in ledande kriminella i Koppargården för ett "samtal" om situationen i området. Men den konflikten vill Anneli Manelli inte kommentera utåt.

Tycker det är bra att HD granskar detta!
Det verkar som att Anneli Manelli inte är den bästa chefen man skulle kunna tänka sig för närpolisen i Landskrona.
Någon som vet mer om henne och hennes karriär?
Det finns ju poliser som läser och bitvis skriver i tråden, visste borde någon kunna komma med lite inside-info om denna, misstänkt inkvoterade, subba!?
Citera
2014-07-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scipio-Scania
Blir bara bättre och bättre detta!
Inte helt otippat att hd har med en iman i intervjun samt en djupt naiv och blind svensk.
http://hd.se/landskrona/2014/07/29/fel-att-polisen-inte-syns-mer-har/

Naiv och blind???
Jag bor också på Koppargården och håller med till 100% angående vad han pratar om...om du lyssnade...det är ett helt okej område att bo på! Problemet är att det är några stycken som lever rövare...övriga är både trevliga och skötsamma i alla åldrar och oavsett varifrån man kommer ifrån. Få jag träffat känner sig rädda för att vistas på Koppargården men tycker inte att det är okej med alla buskörningar och de skottlossningar som varit och angående detta så borde polisen ta i med hårdhandskarna!
Citera
2014-07-29, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123jag123
Naiv och blind???
Jag bor också på Koppargården och håller med till 100% angående vad han pratar om...om du lyssnade...det är ett helt okej område att bo på! Problemet är att det är några stycken som lever rövare...övriga är både trevliga och skötsamma i alla åldrar och oavsett varifrån man kommer ifrån. Få jag träffat känner sig rädda för att vistas på Koppargården men tycker inte att det är okej med alla buskörningar och de skottlossningar som varit och angående detta så borde polisen ta i med hårdhandskarna!
Det är ju en högst subjektiv bedömning. Jag anser inte att ett område är helt okej att bo på om det buskörs mycket eller skjuts ens pyttelite. Jag kanske är överkänslig som småbarnsförälder?
Citera
2014-07-29, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Det är ju en högst subjektiv bedömning. Jag anser inte att ett område är helt okej att bo på om det buskörs mycket eller skjuts ens pyttelite. Jag kanske är överkänslig som småbarnsförälder?

Men problemen med det är inte mkt mer här än på andra områden eller städer... Koppargården har fått ett dåligt rykte och lätt att skriva om det och förstora upp det. Hade bara polisen tagit i med hårdhandskarna vad gäller dom som ställer till det här så hade det varit hur lugnt som helst här...
Citera
2014-07-29, 22:49
Medlem
tankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Gissar att du ALDRiG satt din fot i koppargården... vet du ens vad det är för något? Jag kan upplysa dig om att det är ett socialt experiment som gick snett. När Landskorna förlorade flera stora arbetsplatser i spåren av varvskrisen och supras nedläggning så såg politikerna ett enkelt sätt att fylla hålen i kassan. Man importerade flyktingar eftersom dessa gav en fin slant till kommunenen som tog emot dem. Vad man missade i beräkningen var att dessa skulle ha försörjning, jobb osv. Det blev ett kriminellt litet helvete av det där området och inget har blivit bättre...
Jag tror den är sann till hundra procent. Hade en polare som bodde där i ett år men flyttade då det ständigt var skottlossning, stölder, misshandel och annan skit i området.
Gick på Gullstrand under första halvan av 90-talet och såg själv hur området förändrades.

Även sydsvenskan har tagit upp det:
http://www.sydsvenskan.se/skane/kriminella-far-fritt-spelrum-i-koppargarden/
/
Att koppargården är ett kasst område är något jag håller med. Men nu diskuterar vi den inträffade incidenten som jag vet att media har överdrivet och vinklat till att låta värre än det var.
Citera
2014-07-29, 23:03
Medlem
Hegamons avatar
Har det att göra med att polischefen aldrig suttit i en radiobil? Hon vet inte hur det funkar...

Eller beror det på att beslutet var rätt dvs att lämna den enskilda polismannen åt sitt öde eftersom ett ingripande med 20 poliser hade kunnat trigga igång ett upplopp?

Som jag ser det som offrades den enskilda polismannen på polischefens karriärsaltare. Polismannen hade kunnat blivit grovt misshandlad, hamnat på sjukhus, fått psykiska trauman. Men HEY det hade "avlastande samtal" eller vad polischefen nu kallade det ordnat...
Saken är snarare att "avlastande samtal" inte fungerar särskilt väl. Polismannen hade fått sitta i ett rum ungefär som AA gör (anonyma alkoholister). Hans psykiska välbefinnande hade inte hjälps särskilt mycket. Vanligen brukar och bör dessa "avlastande samtal" tas utan psykolog inblandad, det var förr i tiden en erfaren kollega som snackade, samtalade, pratade i fikarummet med den berörda kollegan under odramatiska former. Ett sådant samtal har förmodligen mera effekt på psyket än "debriefing" som idag genomförs i grupp.
Senast redigerad av Hegamon 2014-07-29 kl. 23:59.
Citera
2014-07-29, 23:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
.
Jag är övertygad om att området hade mått bättre om man hade överlämnat makten till någon av de större blatte-klanerna. Det kan ju knappast bli värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in