2014-07-29, 15:34
Medlem
Madagascars avatar
liveuamap.com skriver att Ryssarna har flyttat 29 st KA-52 attackhelikoptrar till gränsen öster om Kharkiv. Jag kan ringa om vapen men 29 st bör motsvara ungefär hälften av vad som ryssarna har att tillgå. Och det är en helikopter av ny typ.

Det kommer en del andra rapporter om rörelser av ryska militära enheter.

Har risken för invasion ökat?
2014-07-29, 15:36
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ser inga folk med barnvagnar, en person åt gången som går på torget, väldigt få bilar, en del som kör väldigt fort. Inga barnvagnar á la "Pansarkryssaren Potemkin" heller. Ljud saknas och det var en timme sedan rapporterna kom. Ser du fortfarande "folk med barnvagnar"? Den pro-ryska fascistsympatisören som kallar sig "Brad Cabana" gömmer sig i skyddsrum enligt uppgift...

Varifrån han tydligen kan se GRAD:
Som vanligt humor från den pro-ryska sidan
Nu har video på explosion i centrala delarna kommit: https://m.youtube.com/watch?v=mwfXwb02iV8

Vi får se om vi får rapporter om målen blev träffade. Bra att man siktar in sig på HQ, de stationära terroristerna blir lätta måltavlor. Iofs tror jag den enda supermakten hjälper till med guidning också, möjligtvis även med resurser att jaga nattetid vilket brukar vara att föredra men terroristerna håller sig väl undan då. Precisionsbombning är ett bra svar på problemet att terroristerna gömmer sig bland civila
2014-07-29, 15:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
liveuamap.com skriver att Ryssarna har flyttat 29 st KA-52 attackhelikoptrar till gränsen öster om Kharkiv. Jag kan ringa om vapen men 29 st bör motsvara ungefär hälften av vad som ryssarna har att tillgå. Och det är en helikopter av ny typ.

Ur en politisk aspekt har risken minskat medan den har ökat ur en militärteknologisk aspekt.

Ryssarna har fört fram trupp ja. Men 15 000 man (som angetts) är alldeles för lite ändå.

Det är ju, naturligtvis, i sig inget konstigt om ett land för fram trupp till sin gräns om det förekommer väpnade oroligheter på andra sidan gränsen.
2014-07-29, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darre08
Så om Nazister återtar makten i Tyskland, Italien, Japan, etc, så är det idiotiskt att vara pacifist och inte ställa upp för fosterlandet?

Säg inte nu att SVOBODA, Kiev Juntan etc är inte massa fascister och Nazister som brände ned synagogor och misshandlade judar nyligen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svoboda

http://www.jpost.com/Jewish-World/Jewish-Features/Eastern-Ukraine-synagogue-hit-by-firebombs-342391

http://www.jta.org/2012/01/05/news-opinion/world/ukraine-synagogue-firebombed-again

Lucas att du skulle vara sådan antisemit visste jag sedan första början. Ack vilken vidrig individ, ska ignorera dig nu.
Nu pratar jag om Ukraina, inte någon fasciststat där man knappast vågar neka. T.ex rysslands värnpliktiga toppar ju självmordsstatistiken i den genren. Ok, sanningen svider förstår jag.
2014-07-29, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Haha ingen vettiga människa riskerar livet för en korrupta politiker som bara bara jobbar för sin eget bästa och skiter i om befolkningen lever eller dör. Alla som har medel och förstånd köper sig fria, gömmer sig eller rymmer utomlands.
Tror inte det går i Ryssland utan att man riskerar liv och lem, men försöka duger.
2014-07-29, 16:11
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
HRW har inte monopol på att avgöra vad som är krigsbrott. Fosfor? Är det inte vanlig rökammunition då? Den är varken förbjuden eller farlig.

Fosforbaserad rökam har man, åtminstone i Sveriges armé, om man vill ha en ögonblicklig rökbeläggning. Och jag upprepar, röken är inte farlig och det är inte på något sätt förbjudet att använda sådan ammunition.

Det är kanske inte så farligt när det används på ett öppet fält i syfte att dölja sina egna trupper men i tätbebyggda områden, eller inomhus så är det farligt och klassas som krigsbrott.
2014-07-29, 16:13
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tror inte det går i Ryssland utan att man riskerar liv och lem, men försöka duger.
Dom har en yrkesarmé i Ryssland. Det är ingen som blir tvingad till att åka till Ukraina och riskera livhanken.

Vi vet att du att inte är en seriös debattör sedan förut.
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2014-07-29 kl. 16:15.
2014-07-29, 16:13
Medlem
fitz-humes avatar
I bästa sovjetiska anda ska massmördaren Putin snart mottaga priset "Rysslands hjälte" av journalister som alla är hårt styrda av Putin själv.

http://www.themoscowtimes.com/news/article/putin-nominated-for-russia-s-highest-honor-hero-of-russia-title/504236.html

Förklaringen till nomineringen:
för bevarandet av Rysslands territoriella integritet, --> invasionen och ockupationen av Krim
för tålamodet och beslutsamheten i patriotiska frågor, --> att inte respektera grannländers inrikespolitik
för försvarandet av vår nations intressen i världen, --> statsterrorism i Ukraina
för deklarationen av fri åsiktsfrihet i enlighet med lagen
--> ???

Påminner mig en del om nomineringen av Tysklands nominering av Hitler till Nobels fredspris 1939 för hans "fredliga lösning av Sudetenlandkrisen".
2014-07-29, 16:17
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
I bästa sovjetiska anda ska massmördaren Putin snart mottaga priset "Rysslands hjälte" av journalister som alla är hårt styrda av Putin själv.

Detta är inget som är specifikt för Ryssland utan exakt samma sak händer i väst. Diverse korrupta kleptokrater som ger varandra medaljer och utmärkelser. Den enda riktiga utmärkelsen för dem vore att bli tjärad och fjädrad.
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2014-07-29 kl. 16:47.
2014-07-29, 16:26
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

http://www.themoscowtimes.com/news/article/putin-nominated-for-russia-s-highest-honor-hero-of-russia-title/504236.html

Förklaringen till nomineringen:
för bevarandet av Rysslands territoriella integritet, --> invasionen och ockupationen av Krim
för tålamodet och beslutsamheten i patriotiska frågor, --> att inte respektera grannländers inrikespolitik
för försvarandet av vår nations intressen i världen, --> statsterrorism i Ukraina
för deklarationen av fri åsiktsfrihet i enlighet med lagen
--> ???

Påminner mig en del om nomineringen av Tysklands nominering av Hitler till Nobels fredspris 1939 för hans "fredliga lösning av Sudetenlandkrisen".

Vad vore Obama utan nobelpriset för fred.
Vart än han går så är det totalförstörelse och kaos.
till skillnad från Obama så har Putin besparat Krim från blodspilan om vi ska vara objektiva.
2014-07-29, 16:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Samma helikoptrar var först in i Krim också

Det som är intressant är hur stor koll Putin faktiskt har över sina styrkor i detta område. Verkar vara lite interna stridigheter i hur man ska hantera situationen. Skulle säg en lokal rysk befälhavare ta beslut på egen hand att korsa gränsen då måste väl resten följa med.
2014-07-29, 16:42
Medlem
napsterspys avatar
John Kerry ska snart hålla tal om krisen i ukraina.
Om jag ska spekulera så vad som kommer sägas är mer löften till ukrainsk folk om stöd, inga konkreta bevis för flygplannedskjutning samt hot om nya sanktioner.
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/live/article1244.ab

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in