2014-07-29, 13:27
Medlem
Errhhhs avatar
Född och uppvuxen i Linköping.
Skäggetorp har så länge jag kan minnas varit ett lite sämre område, trots det hade jag vänner där som jag regelbundet hälsade på.
Idag skulle jag aldrig sätta min fot i vare sig Berga eller Skäggetorp.

Tråkigt att se vad som sker i hemstaden.
Citera
2014-07-29, 13:35
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxspett
Såg även jag poliser i Berga imorse. För er som inte bor i LKPG så är det en förort på andra sidan stan sett från Skäggetorps placering. (Detta kanske är OT) men jag passerar ofta Berga och har sett hur polisen spanat från den öppna parkeringen och cirkulerat runt lägenhetsbyggnaden mitt emot ICA, på andra sidan vägen. Detta har jag sett 2-3 ggr bara i år. Även hur polisen pratat med "stora anabola-gaddade utlänningar". Kanske bor folk med koppling till gäng där inne, eller handlar det "bara" om våld i hemmet alt. narkotika?

Jag blev rädd när jag först möttes av denna nyhet. Inte rädd för att det skjuts skarpt i staden där jag bor eller att någon avlider. Utan rädd för hur jag reagerar över beskedet "17 gripna efter dödsskjutning i Skäggetorp". Jag reagerade knappt. Detta är vardagsmat nu förtiden. Man tänker "jaha synd att folk ska behöva dö, men det händer inte mig för det är bara alla dessa gäng som bråkar med varandra..".
Men, DET HÄNDER. Det KAN hända mig, dig eller någon annan. Om inte annat så görs staden mer osäker för varje vecka som går. Ni ser ju själva vad andra i tråden skriver - de(ni) undviker Skäggetorp. Likaså jag.

Minns ni dubbelmordet 2004? Hela Linköping stod i chock och sörjde pojken och kvinnan som blev offer för gärningsmannen. Visst, nu kommer säkert någon säga att det inte går att jämföra ett gängrelaterat mord med en ren avrättning av två oskyldiga. Men det är inte det som är poängen. Poängen är att vi rycker på axlarna till våldet på våra gator.

Att en gammal trygg stadsdel förvandlats till en krigszon är beklagligt. Uppriktigt sagt är jag oroad för framtiden i Linköping.

Varken Skäggetorp eller Berga är förorter.
Ljungsbro och Linghem däremot är förorter.
Citera
2014-07-29, 13:36
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Vet inte hur länge han har bott i stan men minst 8 år så det är säkert samma. Han torskade med
2-3kg cannabis på biltema-parkeringen för ett gäng år sedan. (ber om ursäkt för att jag har sveriges sämsta tidsuppfattning, drugs are bad m`kay)

Intressant, då är det samma. Imponerande att han "still going strong". Nog känns det som att Bergagänget är lite tyngre med sin lokala förankring, mig veterligen har väl BC flyttat hit massa folk för att kunna hålla ställningarna?
Citera
2014-07-29, 13:56
Bannlyst
Intressant att följa hur media agerar. SVT har ingenting om dödsskjutningen på sin framsida just nu..
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=111034&size=full
Citera
2014-07-29, 14:37
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Vilka gäng finns där egentligen i Linköping? Black Cobra verkar vara ena parten. I aftonbladet står BC mot Asir, men i Expressen BC mot Berga-gänget. Nån som vet mer om själva falangerna? Vilka gäng är det, vad särskiljer gängen, osv?

Det finns lite olika gäng, de mest kända är ju såklart BC, Asir och berga-"gänget".

Black cobra tillsammans med manso*r (u) har ju härjat i stan de senaste åren, blandannat var det han som finns med i videon där persbrandt tar kokain på sliv3r?

Asir har försvunnit, men har under de året under 2000-talet jag bodde i Linköping inte heller varit synliga, utan först efter att jag flyttade därifrån, började de synas mer tycker jag, under 10-talet.

Berga-gänget är någon form av vänner som jag tycker är svårt att kalla för ett gäng, de gör ju inte som BC med svarta t-shirts med sin logga på precis, utan de säljer sina grejer, glider runt och spänner sig på olika krogar, men har iövrigt skött sig utan problem, vilket är anledningen till att de får vistas på krogarna.

I fredags utbröt vilt slagsmål mellan BC och Berga men utan någon särskilt skadad. Poliserna togs tyvärr med byxorna nere som vanligt, det är för lätt för gängen att samordna sig med mobilerna numera.

Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Linköping har 2 "större" gäng. I Skäggetorp finns BC och i Berga finns det kallade Bergagänget.

Tidigare i år har det varit bråkigt i Ryd, dessa gäng var inblandade. Resulterade i en skottlossning vid Ryd centrum. Misstänker att det har att göra med territorium, under våren har icke-studenter suttit utanför trappuppgångar till studentbostäderna och rökt på. Pratade med en av dem och han var mycket mån om att jag fick smaka etc.. helt enkelt sälja bättre till målgruppen studenter.

Bott precis bredvid platserna där de skjutit både i Ryd och Skägget. Ryd är betydligt lugnare, men jag är inte rädd att vara ute på natten i något av områdena.

Som en annan användare skrev, "det är skillnad på studentryd och invandrar-ryd", men jag tycker att alla områden, skäggetorp, berga osv, är säkra områden man kan vistas i.

Jag var tillbaka på besök i Linköping nu härom månaden, och då ville jag se lite själv, tog bilen och småhandlade på de olika ställena och förutom mycket invandrare var det inga konstigheter, inga blickar eller "eey svenne, vårt område".

Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Från början var Berga-gänget ett gäng alkoholister på 70,80-talet. Alla var mkt kända för både polisväsendet och lokalborna. En av de äldre som inte tror lever längre kallades för "tummen". En slank karl på dryga 2m. Hade nåt fel med ena handen lr om tummen var borta på ena handen kanske. Nu är väl bergagänget mer klassat som ett "invandrargäng" tror jag.

Många av dagens "berga-gäng" var väll knappt födda på 70-80talet. De är väll alla födda under mitten av 80 fram till mitten av 90-talet vad jag förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Sant. Lätt jämföra förorten "Rinkeby" eller "Rosengård" med stadsdelarna: Berga,
knivetorp och Skjut-ryd

Du menar geografisk placering? För berga, Skäggetorp och Ryd är fruktansvärt LUGNA områden, så snacka inte strunt, tack.
Citera
2014-07-29, 14:42
Bannlyst
Så vem är den mördade shunon?
Citera
2014-07-29, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obdurate.
Så vem är den mördade shunon?

Ut med namn och bild på hela bunten,

Vem är araben, namn?

Smäller snart igen, bara ingen stackars oskyldig blir skadad.
Citera
2014-07-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerLebensraum
Sorry, är lite stressad så blev fel. De har haft hand om skroten vid Gärstadverket.
MERS*ON RAM*ZI, 23, LINKÖPING (*=I)
Står som ägare av skroten vid Gärstadsverket i Linköping. Släpptes från häktet i onsdags men är fortfarande misstänkt för grovt narkotikabrott efter polisens razzia mot skroten 29 augusti. Han är tidigare dömd för bland annat grov olovlig försäljning av alkoholhaltiga drycker vid hundra tillfällen, flera misshandelsfall, stölder och häleri. Han säger sig tillhöra gänget Gipsy Bloods.
http://www.expressen.se/nyheter/ganget-forsokte-tysta-lokaltidningen/

Mersion Ramizi , utan massa stjärnor.
Citera
2014-07-29, 15:11
Medlem
Sluta skriv en massa som ni inte har koll på. Zigenaren har absolut inget att göra med detta. Det är en fejd som har pågått i flera år som börjar spåra ur. Killen som är död är en ung kurd som hör till i Berga området och anknytning till ett gäng som jag inte behöver gå in närmare på. Att glida in till skäggetorp m3d väspa och skjuta omkring mot folk som är kriminella straffar sig. Sen att måla ut Araben som kriminell är lite överdrivet mer en pundare som skriker på folk i närheten av polisen skulle jag säga. Att vistas i skäggetorp är inte mer farligt än att vistas på centrum eller nån annan del i linköping. Ser fult med barnfamiljer
Citera
2014-07-29, 15:19
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Vadå? Har dom uniformer på sig? Eller hur vet hela Linköping vilka som är gängmedlemmar???

Polisen känner till "alla" "medlemmar" och har allting på film ifrån fredagens slagsmål och kan (och har) identifierat alla aktiva slagskämpar och belagt dem med förbud att vistas i centrala stan efter 20, hur reglerna kring det fungerar vet jag inte, inte heller kring straffsatsen om man överträder förbjudet.

"hela" linköping vet ingenting. Människor är i allmänhet blinda och vet inte vem som är vem.
Gängen själva, Polisen och vakterna på krogarna i stan har god koll på vem som är vem antar jag. Det är ju lite självbevarelsedrift att veta vem du snackar med som vakt, men jag har inte full koll på Linköping längre.
Citera
2014-07-29, 15:46
Medlem
SleepyRippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Vilka gäng finns där egentligen i Linköping? Black Cobra verkar vara ena parten. I aftonbladet står BC mot Asir, men i Expressen BC mot Berga-gänget. Nån som vet mer om själva falangerna? Vilka gäng är det, vad särskiljer gängen, osv?

Är inte insatt men av det jag läst så är det väl Black Cobra, Asir, Berga gänget och Gipsy Blood tror jag dom heter som är i Linköping.

Tror på både BC och Asir har mycket medlemmar som just bor i Skäggetorp medan Berga gänget kommer ifrån stadsdelen Berga. Men är nog bättre att någon lite mer insatt förklarar varför och vad dom krigar om.
Citera
2014-07-29, 15:51
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakir81
Sluta skriv en massa som ni inte har koll på. Zigenaren har absolut inget att göra med detta. Det är en fejd som har pågått i flera år som börjar spåra ur. Killen som är död är en ung kurd som hör till i Berga området och anknytning till ett gäng som jag inte behöver gå in närmare på. Att glida in till skäggetorp m3d väspa och skjuta omkring mot folk som är kriminella straffar sig. Sen att måla ut Araben som kriminell är lite överdrivet mer en pundare som skriker på folk i närheten av polisen skulle jag säga. Att vistas i skäggetorp är inte mer farligt än att vistas på centrum eller nån annan del i linköping. Ser fult med barnfamiljer

Er BO medlem i en kurdgäng från Berga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in