Citat:
Ursprungligen postat av
Klarabella79
Tänkte söka jobb på sos-alarm och när jag läser annonsen så står detta längst ner:
Har sökt på nätet men hittar inget om VAD som ingår i detta. Jag har aldrig varit straffad eller något, hela det förflutna och nu är rent. Inte ens en bot.
Men kollar de ekonomin också? Tar en kreditupplysning? Jag vill inte samla på mig massa upplysningar i onödan om jag sen vill kanske söka ett större lån, så försvåras det, och sen ändå inte få jobbet.
Ja ekonomi kan ingå.
Säkerhetsprövning innehåller lite olika saker beroende på vilken säkerhetsklass det handlar om, samt anställningen. Det finns tre stycken klasser, klass 1 - 3, där trean är den "lägsta" klassningen och den vanligaste. Då ingår nästan alltid enbart utdrag ur belastningsregister och eventuellt drogtest om anställningen behöver det (t.ex om du ska köra ett fordon). Jobbar du med pengar kan det dock ingå ekonomi här också.
Nej det görs ingen kreditprövning (du ska inte
låna pengar på
kredit). Däremot kan du få detaljera dina inkomster och utgifter samt skulder och beteende.
I klass 1 och 2 ingår alltid ekonomiska förhållanden, även för dina man/fru/flickvän/pojkvän. Samt allt som är nödvändigt för att ta reda på om du är en lämplig person (en s.k. "personlig utredning"). Har du t.ex varit inlagd för psykologiska problem? Har du hotat politiker?
Du ska alltid skriftligen i förväg godkänna att en säkerhetsprövning görs i samband med anställningen, och du får alltid yttra dig om det dyker upp något. Beslut i säkerhetsprövningar kan inte överklagas.
Du kan förstås neka säkerhetsprövning. Men då får du inte heller anställas.
Det är din arbetsgivare som "beställer" än säkerhetsprövning och utför vissa delar samt slutligen beslutar om du får anställas, men även myndigheter som Säkerhetspolisen och militären kan vara inblandade. Du kan läsa mera här:
http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning.html.
Säkerhetsprövningar skyddas av sekretess och din bank får ingen som helst information om att den görs, eller resultatet.
Att säkerhetsprövning står i annonsen beror säkerligen på att du i ditt jobb kommer få tillgång till en massa information som kan vara till skada för samhället om den kommer i fel händer. Så det handlar om
vad du jobbar med, inte vem du är. Däremot måste arbetsgivaren ta reda på
vem du är för att kunna bedöma om du är
pålitlig.
Du är starkt rekommenderad att inte ljuga eller undanhålla något i en säkerhetsprövning.
Notera att vid en säkerhetsprövning ska du inte själv lämna in något utdrag ur Belastningsregistret, utan det fungerar så att arbetsgivaren beställer av Säkerhetspolisen att de gör en slagning i alla register. Det är denna beställningsblankett du får skriva under och godkänna att den görs.