2011-09-12, 18:25
Medlem
Hur ofta inkommer ett samtal och Vad gör en operatör mellan dem?
Citera
2013-12-02, 15:16
Medlem
Någon som arbetar/arbetat på SOS-alarm?

Jag har blivit kallad till intervju och tester till SOS-operatör.
Du som jobbar/jobbat som det, är det ett arbete du kan rekommendera?

Drogtest sker vid anställning, men utförs stickprov senare?
Lönenivå?
Vilken typ av skift?
Stressigt? I så fall extraraster?

Jag är intresserad av allt gällande detta yrke
Senast redigerad av Skelex 2013-12-02 kl. 15:26.
Citera
2013-12-02, 20:05
Medlem
Jag hoppas verkligen att de utför stickprover. vill inte att någon nerrökt pundare svarar i telefonen när jag befinner mig i en livshotandesituation. Använder du narkotika rekomenderar jag dig att tacka nej till intervjun.
Citera
2014-07-29, 14:14
Medlem
Klarabella79s avatar
Söka jobb på sos-alarm. Vad menas med detta?

Vet inte om jag lagt tråden rätt, men provar..

Tänkte söka jobb på sos-alarm och när jag läser annonsen så står detta längst ner:

"Eftersom SOS Alarm är ett säkerhetsklassat företag görs en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen. Drogtest utan anmärkning är en förutsättning för anställning."

Har sökt på nätet men hittar inget om VAD som ingår i detta. Jag har aldrig varit straffad eller något, hela det förflutna och nu är rent. Inte ens en bot.

Men kollar de ekonomin också? Tar en kreditupplysning? Jag vill inte samla på mig massa upplysningar i onödan om jag sen vill kanske söka ett större lån, så försvåras det, och sen ändå inte få jobbet.
Citera
2014-07-29, 14:25
Medlem
Jag kan inte svära på hur det är just på SOS Alarm eftersom jag aldrig jobbat där, men på ställen jag jobbat som varit säkerhetsklassade företag har de inte gjort någon kreditupplysning eller någonting alls gällande min ekonomi.

Kontrollerna de gjort ha endast varit brottsregistret och att man fick göra drogtest (plus att de även hade random drogtest vid inpassage ibland). Vissa krävde även läkarundersökning.

Men som sagt har ingen av dom krävt någonting som haft med min privata ekonomi att göra. Så du är nog säker på den fronten
Citera
2014-07-29, 14:26
Medlem
zobs avatar
Dom menar väl drogtest och ett utdrag från brottsregistret typ.
Citera
2014-07-29, 14:51
Medlem
SkepticalHippos avatar
Säkerhetsklassade företag gör en väldigt nogrann kontroll men de skiter i din ekonomi.

Du kommer få utföra ett drogtest pch de kommer ta ett utdrah från brottsregistret på dig. Du kommer även genomgå en hel del fler steg, det där är bara de sista. Till alla säkerhetsklassade yrken får du genomföra logiktest, stresstest, utvärderas av psykolog, genomgå läkarundersökning och intervju. Lycka till
Citera
2014-07-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Tänkte söka jobb på sos-alarm och när jag läser annonsen så står detta längst ner:
Har sökt på nätet men hittar inget om VAD som ingår i detta. Jag har aldrig varit straffad eller något, hela det förflutna och nu är rent. Inte ens en bot.

Men kollar de ekonomin också? Tar en kreditupplysning? Jag vill inte samla på mig massa upplysningar i onödan om jag sen vill kanske söka ett större lån, så försvåras det, och sen ändå inte få jobbet.

Ja ekonomi kan ingå.
Säkerhetsprövning innehåller lite olika saker beroende på vilken säkerhetsklass det handlar om, samt anställningen. Det finns tre stycken klasser, klass 1 - 3, där trean är den "lägsta" klassningen och den vanligaste. Då ingår nästan alltid enbart utdrag ur belastningsregister och eventuellt drogtest om anställningen behöver det (t.ex om du ska köra ett fordon). Jobbar du med pengar kan det dock ingå ekonomi här också.

Nej det görs ingen kreditprövning (du ska inte låna pengar på kredit). Däremot kan du få detaljera dina inkomster och utgifter samt skulder och beteende.

I klass 1 och 2 ingår alltid ekonomiska förhållanden, även för dina man/fru/flickvän/pojkvän. Samt allt som är nödvändigt för att ta reda på om du är en lämplig person (en s.k. "personlig utredning"). Har du t.ex varit inlagd för psykologiska problem? Har du hotat politiker?

Du ska alltid skriftligen i förväg godkänna att en säkerhetsprövning görs i samband med anställningen, och du får alltid yttra dig om det dyker upp något. Beslut i säkerhetsprövningar kan inte överklagas.
Du kan förstås neka säkerhetsprövning. Men då får du inte heller anställas.

Det är din arbetsgivare som "beställer" än säkerhetsprövning och utför vissa delar samt slutligen beslutar om du får anställas, men även myndigheter som Säkerhetspolisen och militären kan vara inblandade. Du kan läsa mera här: http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning.html.

Säkerhetsprövningar skyddas av sekretess och din bank får ingen som helst information om att den görs, eller resultatet.
Att säkerhetsprövning står i annonsen beror säkerligen på att du i ditt jobb kommer få tillgång till en massa information som kan vara till skada för samhället om den kommer i fel händer. Så det handlar om vad du jobbar med, inte vem du är. Däremot måste arbetsgivaren ta reda på vem du är för att kunna bedöma om du är pålitlig.

Du är starkt rekommenderad att inte ljuga eller undanhålla något i en säkerhetsprövning.

Notera att vid en säkerhetsprövning ska du inte själv lämna in något utdrag ur Belastningsregistret, utan det fungerar så att arbetsgivaren beställer av Säkerhetspolisen att de gör en slagning i alla register. Det är denna beställningsblankett du får skriva under och godkänna att den görs.
Senast redigerad av pagamama 2014-07-29 kl. 15:21.
Citera
2014-07-29, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Säkerhetsklassade företag gör en väldigt nogrann kontroll men de skiter i din ekonomi.

Fel.

Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Till alla säkerhetsklassade yrken får du genomföra logiktest, stresstest, utvärderas av psykolog, genomgå läkarundersökning och intervju.

Fel. Det kan hända att logik och stresstest kan förekomma. Men inte alltid.
Inte heller alltid läkarundersökningen eller intervju. Det beror på.
Citera
2014-07-29, 15:24
Medlem
Klarabella79s avatar
Tack så mycket! Ja jag var bara skeptisk till om de tar en kreditupplysning. Vill ju inte förstöra mina chanser när man funderar på att köpa hus. Då vill jag ha ett rent uc utdrag.

Att de tar drogtest, psykologitest, brottsregister, stresstest m.m är inga problem. Jobbar redan i stressigt yrke och har inga problem med de övriga tester
Citera
2014-07-29, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Tack så mycket! Ja jag var bara skeptisk till om de tar en kreditupplysning. Vill ju inte förstöra mina chanser när man funderar på att köpa hus. Då vill jag ha ett rent uc utdrag.

Att de tar drogtest, psykologitest, brottsregister, stresstest m.m är inga problem. Jobbar redan i stressigt yrke och har inga problem med de övriga tester

Är du så nojig över en kreditupplysning så förmodar jag att du inte har bredband, telefon eller annat dylikt då det alltid görs kreditupplysningar på abonnemang. Jobbig värld vi lever i va.
Citera
2014-07-29, 17:17
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WcLasT
Är du så nojig över en kreditupplysning så förmodar jag att du inte har bredband, telefon eller annat dylikt då det alltid görs kreditupplysningar på abonnemang. Jobbig värld vi lever i va.

Jodå, har allt det o lite till. Men de upplysningarna är gjorda för länge, länge sen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in