2014-07-29, 00:23
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbg-Smoke
Haha och va fan vet du vad jag tycker? sluta vara så jävla naiv. Självklart hade jag en då stått för ett dödsstraff även om det va en familjemedlem inget snack om den saken punkt slut!
Men läs vad jag skriver så du slipper verka dum. Jag skrev att du kanske är en av få.
Men ändå så har jag rätt i det jag skrev. Om alla som förespråkar dödsstraff/mord/misshandel o dyl skulle göra slag i saken så skulle vi dagligen läsa om misshandlade/mördade pedofiler. Nu gör vi inte det o då kan vi dra slutsatsen att folk snackar skit.
Vad du gör vet inte jag. Återkom gärna om du hamnar i denna situation o berätta hur du agerat.
Citera
2014-07-29, 02:12
Medlem
plsdontbanmeagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Alla ni som vill ha hårda tag mot pedofiler typ dödstraff om någon tänder på ett barn. Vad skulle ni tycka om ni upptäcker att en nära släkting till er är pedofil? Säg att det är din egen kusin, bror eller pappa? Skulle ni verkligen direkt vilja döda er bror, kusin eller pappa om du få veta att någon av dem är pedofil?

Utan tvekan.

Är ju för fan mycket värre om det är en släkting eftersom barnen i ens släkt då står under direkt hot tills åtgärder vidtagits.
Citera
2014-07-29, 02:16
Medlem
plsdontbanmeagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Men läs vad jag skriver så du slipper verka dum. Jag skrev att du kanske är en av få.
Men ändå så har jag rätt i det jag skrev. Om alla som förespråkar dödsstraff/mord/misshandel o dyl skulle göra slag i saken så skulle vi dagligen läsa om misshandlade/mördade pedofiler. Nu gör vi inte det o då kan vi dra slutsatsen att folk snackar skit.
Vad du gör vet inte jag. Återkom gärna om du hamnar i denna situation o berätta hur du agerat.

Att förespråka dödsstraff för pedofiler och att mörda pedofiler är två helt skilda ting.

Bara för att man vill se dem dömas till döden betyder det inte att man är villig att spendera resten av ens liv i fängelse för att få ihjäl en.
Citera
2014-07-29, 12:49
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plsdontbanmeagain
Att förespråka dödsstraff för pedofiler och att mörda pedofiler är två helt skilda ting.

Bara för att man vill se dem dömas till döden betyder det inte att man är villig att spendera resten av ens liv i fängelse för att få ihjäl en.
Inte ens trådstarten verkar du ha läst.
Då citerar jag den.
Citat:
Alla ni som vill ha hårda tag mot pedofiler typ dödstraff om någon tänder på ett barn. Vad skulle ni tycka om ni upptäcker att en nära släkting till er är pedofil? Säg att det är din egen kusin, bror eller pappa? Skulle ni verkligen direkt vilja döda er bror, kusin eller pappa om du få veta att någon av dem är pedofil?
Vad säger du om att kommentera det som skrivs o inte hitta på egna sidospår. Vill du göra egna sidåspår så är du helt fri att starta en egen tråd.
Citera
2014-07-29, 13:32
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Ingen tänkande människa är för dödsstraff.

Så du menar att jag inte kan tänka? du är ju för fan pantad.
Citera
2014-07-29, 13:33
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77

Det lär jag verkligen att göra om jag hamnar i en sån situation.
Citera
2014-07-29, 14:41
Medlem
knoxys avatar
Citat:

Jag vill inte ha dödstraff om någon tänder på ett barn, enbart om den personen gör något. Om den personen undviker barn och inte agerar så är det hans problem, inte samhällets, så fort den personen gör något mot ett barn däremot så är det ett helt annat läge. Samma sak med andra brott. Om jag sitter hemma och funderar på hur häftigt det vore att råna en bank så är det inget brott, men om jag faktiskt går ut och gör det så förtjänar jag att sitta inne för det.
Citera
2014-09-18, 15:15
Medlem
Hade nog dödat min pappa, ja.
Citera
2014-09-28, 04:30
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbg-Smoke
Så du menar att jag inte kan tänka? du är ju för fan pantad.

Man blir en mördare själv om man är för dödsstraff. Då hamnar man på samma våglängd som mördaren. Det bästa straffet som tillkommer i Usa för mördare är livstid. Då får dom plågas igenom att befinna sig på en begränsad yta. Dom kommer aldrig ut och är som djur i en bur.
Citera
2015-03-16, 20:28
Medlem
nihilverums avatar
Varför förespråkar någon dödsstraff? Alternativt, bättre förslag på straff finns här.

I många trådar under Aktuella brott och kriminalfall (och ibland i andra delforum) förekommer det att vissa användare efterlyser dödsstraff, vanligen i kombination med en allmän åsikt om att det daltas för mycket med brottslingar. Underförstått är då i princip att dödsstraff skulle vara det hårdaste tänkbara straffet.

Utöver att det generellt saknas belägg för att dödsstraff faktiskt avskräcker någon från att begå brott så invänder jag även mot tanken att dödsstraff skulle vara det hårdaste man kan tänka sig.

Jag har tänkt ut ett alternativt straff som ur min synvinkel framstår som uppenbart mycket hårdare än dödsstraff, som till skillnad från dödsstraff är reversibelt om man skulle råka döma fel person och som dessutom har den fördelen att det rimligen blir rejält mycket billigare för skattebetalarna. Det är ju nästan enbart människor som står ideologiskt till höger som förespråkar dödsstraff till att börja med, och som ekonomiskt högerorienterad bör man naturligtvis generellt föredra lösningar som är billigare för skattebetalarna.

Straffet jag förespråkar för de allra grövsta brottslingarna, där sannolikheten för lyckad rehabilitering är obefintlig, är som följer:

Livstids fängelse utan möjlighet till frigivning, i ett fängelse med betydande umbäranden. Som base case, 24 timmar om dygnet, alla dagar året runt i tvångströja i isoleringscell med regelbunden tvångssondmatning. Den dömde skulle i princip kunna hållas vid liv i decennier i denna situation. Om den dömde går med på att utföra arbete som har ekonomiskt värde för någon extern organisation, så får denne i utbyte lite tid utan tvångströja i någons sällskap och bättre mat. Priset som den externa organisationen betalar för utfört arbete bekostar vistelsen och den bättre maten. Det torde inte krävas särskilt kvalificerade arbetsuppgifter för att denna kalkyl skall kunna gå ihop, i synnerhet om man beaktar den amerikanska modellen med privatägda fängelser som förmodligen överlag kan konsten att vara kostnadseffektiva.

Finns det verkligen någon som efter att ha tagit del av detta förslag fortfarande tycker att dödsstraff är bättre på något sätt? Betänk att så länge som vi har ett samhälle med anspråk på att vara en rättsstat så kommer dödsstraff alltid att överklagas så långt det går, varje gång, därför att ett verkställt dödsstraff inte är reversibelt. Dessa överklaganden kostar naturligtvis enorma summor, och eftersom brottslingar i allmänhet inte har tillräckliga egna tillgångar att mäta ut för att bekosta processerna så blir detta med nödvändighet en kostnad som faller på skattebetalarna i allmänhet.

Finns det ens någon anhörig till brottsoffer som hellre skulle se gärningsmannen avrättad än att gärningsmannen tvingas uthärda situationen ovan i potentiellt flera decennier, förmodligen utan att den anhörige behöver bekosta särskilt mycket av straffet tack vare min föreslagna finansieringslösning?

Sammanfattningsvis: har någon något argument överhuvudtaget som motiverar varför man i någon situation någonsin skulle döma någon till dödsstraff hellre än mitt förslag ovan? Jag menar alltså ur samhällets perspektiv, inte brottslingens. Att brottslingarna själva överlag skulle föredra att dömas till dödsstraff jämfört med mitt förslag är nog ganska sannolikt.
Citera
2015-03-16, 20:33
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Finns ingen plats för regelrätt tortyr i ett civiliserat samhälle.
Citera
2015-03-16, 20:37
Medlem
Midus avatar
Du ser det ur brottslingens perspektiv. Jag ser det ur samhällets.
Nu är jag ingen förespråkare av dödsstraff, men det går inte att bortse från den praktiska och ekonomiska faktorn. Avlivning, lite juridik, begravning, done. Låg kostnad och inga samhällsresurser krävs.

Varför ska samhället, våra skattepengar, lägga miljoner kr och decennier av tid på att utöva ett "straff" på någon? Nej, inga straff verkar fungera avskräckande.

Jag ser med samhällsperspektiv tre grundläggande strafftyper, som gynnar samhället:
-Ekonomisk återgäldning. Dvs. Böter, skadestånd, skuldsättning.
-Straffarbete (borde nyttjas i enormt mycket större utsträckning). Det finns ton med sopor att plocka och gator att städa, till att börja med.
-Dödsstraff, för att bli av med den grova och återkommande skiten.

Det kanske inte daltas för mycket med brottslingar i sig, men det tjafsas alldeles för mycket etik och moral inom kriminalitet.

Tillägg: Hade någon nära till mg blivit mördad/våldtagen skulle jag varken känna upprättelse eller lättnad av att veta att gärningsmannen plågas. Jag vill hellre att denne försvinner, om så är genom avrättning eller total livstid (föredrar avrättning enl. ekonomiska skäl). Då sover jag nog bättre då jag vet att denne är borta för gott, och aldrig har en chans att göra något igen.
Senast redigerad av Midu 2015-03-16 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in