Citat:
Ursprungligen postat av Skonan
Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att mycket av oddsen sätts indirekt av spelarna? Eftersom de stora siterna har väldigt stor omsättning på matcherna så behöver bookien bara ha ett hum om sannolikheten och sedan styrs oddssättningen enbart av spelarna.
Kan däremot tänka mig att evenemang som omsätter mindre cash kräver en större skicklighet och en större marginal i oddssättningen. Skulle ni nu vilja bli oddssättare så är mitt (amatörmässiga) råd att nischa sig inom mindre sporter/ligor och bli inte experter på champions-league.
Du är rätt ute. Står nära en skicklig odds-sättare o givetvis är det svårare att sätta "rätt" odds i de mindre ligorna och typ bandy, handboll i de lägre serierna. Men man får tänka på att de finns idag mycket skickliga spelare som "hugger" direkt på felsatta/felvärderade odds. Mycket spel ligger idag på hcp o över/under spel, där det verkligen gäller att läsa marknaden rätt.
Givetvis arbetar man med kunskap i botten om den sport man sätter odds i, men det gäller lika mycket att lära sig "ha en känsla" i oddssättningen.
En del som skrivit här kan man direkt "läsa" att de har stor kunskap om sportspel. Antingen oddssättare el proffsspelare... vem vet ?