Citat:
Hej,
Jag jobbar som polis, och inte på vårt 11414 kontaktcenter. Svarar på de frågor jag kan svara på, övriga frågor kollar jag upp och återkommer.
Gällande 1/3
Självklart är det inte bra, det är en tillräckligt stor summa personer som lägger på för att vi ska kunna förlora viktig information som kan hjälpa till i utredningar, information som kan vara nödvändigt för oss eller suspekta personer där det finns en misstanke om att ett brott kan ske med mera. Om allmänheten tröttnar och lägger på på grund av långa telefonköer, då kan vi varken ta emot eller dokumentera anmälningar som vi behöver för att utreda ett brott eller en eventuell brottslig gärning som kommer att ske. Vi behöver tips från allmänheten för att kunna förebygga brott, för att kunna skapa ett säkrare samhälle.
Satsning
Den satsningen som vi lanserade för ett par månader sen, betyder att du som ringer upp 11414 och hamnar i en lång telefonkö, kan välja att lämna ditt telefonnummer genom ett par knapptryckningar och då istället bli uppringd när det är din plats att komma fram till en telefonist. Om man är osäker på allvarlighetsgraden vid ett pågående brott eller ett brott som har skett, då kan man alltid ringa 112 och låta SOS bedöma situationens allvarlighetsgrad.
Kötid
Det beror helt och hållet på hur pass hög belastning det är när man ringer, men det är rimligt att få prata med en telefonist inom 7-15 minuter i mina ögon. Ska dock kolla vidare på just den frågan, och jag återkommer med ett bättre svar.
/P
Jag jobbar som polis, och inte på vårt 11414 kontaktcenter. Svarar på de frågor jag kan svara på, övriga frågor kollar jag upp och återkommer.
Gällande 1/3