Citat:
Hej,
Jag jobbar som polis, och inte på vårt 11414 kontaktcenter. Svarar på de frågor jag kan svara på, övriga frågor kollar jag upp och återkommer.
Gällande 1/3
Självklart är det inte bra, det är en tillräckligt stor summa personer som lägger på för att vi ska kunna förlora viktig information som kan hjälpa till i utredningar, information som kan vara nödvändigt för oss eller suspekta personer där det finns en misstanke om att ett brott kan ske med mera. Om allmänheten tröttnar och lägger på på grund av långa telefonköer, då kan vi varken ta emot eller dokumentera anmälningar som vi behöver för att utreda ett brott eller en eventuell brottslig gärning som kommer att ske. Vi behöver tips från allmänheten för att kunna förebygga brott, för att kunna skapa ett säkrare samhälle.
Satsning
Den satsningen som vi lanserade för ett par månader sen, betyder att du som ringer upp 11414 och hamnar i en lång telefonkö, kan välja att lämna ditt telefonnummer genom ett par knapptryckningar och då istället bli uppringd när det är din plats att komma fram till en telefonist. Om man är osäker på allvarlighetsgraden vid ett pågående brott eller ett brott som har skett, då kan man alltid ringa 112 och låta SOS bedöma situationens allvarlighetsgrad.
Kötid
Det beror helt och hållet på hur pass hög belastning det är när man ringer, men det är rimligt att få prata med en telefonist inom 7-15 minuter i mina ögon. Ska dock kolla vidare på just den frågan, och jag återkommer med ett bättre svar.
/P
Jag jobbar som polis, och inte på vårt 11414 kontaktcenter. Svarar på de frågor jag kan svara på, övriga frågor kollar jag upp och återkommer.
Gällande 1/3
Självklart är det inte bra, det är en tillräckligt stor summa personer som lägger på för att vi ska kunna förlora viktig information som kan hjälpa till i utredningar, information som kan vara nödvändigt för oss eller suspekta personer där det finns en misstanke om att ett brott kan ske med mera. Om allmänheten tröttnar och lägger på på grund av långa telefonköer, då kan vi varken ta emot eller dokumentera anmälningar som vi behöver för att utreda ett brott eller en eventuell brottslig gärning som kommer att ske. Vi behöver tips från allmänheten för att kunna förebygga brott, för att kunna skapa ett säkrare samhälle.
Satsning
Den satsningen som vi lanserade för ett par månader sen, betyder att du som ringer upp 11414 och hamnar i en lång telefonkö, kan välja att lämna ditt telefonnummer genom ett par knapptryckningar och då istället bli uppringd när det är din plats att komma fram till en telefonist. Om man är osäker på allvarlighetsgraden vid ett pågående brott eller ett brott som har skett, då kan man alltid ringa 112 och låta SOS bedöma situationens allvarlighetsgrad.
Kötid
Det beror helt och hållet på hur pass hög belastning det är när man ringer, men det är rimligt att få prata med en telefonist inom 7-15 minuter i mina ögon. Ska dock kolla vidare på just den frågan, och jag återkommer med ett bättre svar.
/P
11414 borde kunna erbjuda "återuppringning". Jag har förut suttit i 45 minuter för att berätta att jag har sett en krashad bil i ett dike, inga blåvita "polisband". Inga personer i vraket, det var antagligen en "joy ride gone wrong". Jag stannade t.o.m och kollade att det inte låg någon utkastad benzo-missbrukare i omgivande terräng! Men till slut lade jag på, för jag anser inte att jag är skyldig att sitta i telefonkö i flera timmar för att hjälpa polisen med icke-akuta händelser. 112 är en annan sak, men det här var inte akut...
Har många fler exempel...
Vi hade en trebent (trafikskadad) älg i området, som dessutom hade två kalvar - och alla tre var aggressiva och vana vid människor - en olämplig kombination... De strövade runt och åt i rabatter och blomlådor. Vid ett tillfälle stod de mitt i vägen när jag skulle åka till jobbet. Jag försökte att veva ner sidorutan och skälla som en hund (det funkar mot renar), men det gjorde inget större intryck den här gången.. Så jag backade och tog en annan väg. Samt ringde polisen. Den jag fick prata med var väldigt trevlig, men började rabbla nummer till "skyddsjägare/viltvårdare" eller vad det nu hette? Jag sa att jag körde bil, befann mig en dryg mil från incidenten och inte kunde börja ringa runt till olika jägare. "Jo, jo, vi förstår...". Det vette fan om de förstod? Sedan bad han mig om mitt registreringsnummer. Jag började "Xerxes Adam Bertil..." men blev avbruten av "operatören": "Du uppgav ett annat namn först, dvs XXX - inte "Xerxes"...

En annan gång tog jag hand om en mamma och hennes dotter som hade halkat av vägen (det var vinter) och brakat in i skogen. En "paketbil" hade redan stannat. De var båda helt oskadda, men mamman var hysterisk. Bilen var nästan helt oskadad, lite plastskador typ. "Paketkillen" och jag kom överens om att jag skulle köra dem hem - han hade knappt rum för EN person i sin bil. De kliver in i min bil, lilltjejen var helt lugn - mamma grät floder. Jag ringde polisen, så att de skulle slippa göra eftersök med hemvärn, helikoptrar, MPS, hundar och hela kitet. Det händer ofta att personer som är med om trafikolyckor får psykbryt, och i värsta fall vandrar ut i skogen. "Hej, det är polisen i Håbo Kommun! Vad har hänt?". Jag berättade precis vad som hade hänt. Beskrev platsen/bilen och att ingen var skadad. "Vänta...", "Exakt var hände olyckan?" Så jag drog hela tjafset igen, en gång till. "Vänta..." Sedan återkom han, och lät jätteglad och otroligt lycklig - "Det verkar ha hänt precis utanför kommungränsen, så jag har några telefonnummer till angränsade distrikt som du kan ringa!" Jag sa något riktigt fult, och förklarade att jag skulle skjutsa hem mamman och barnet, men att de kunde låta "nästa distrikt" skicka ut hemvärnet, bandvagnar, helikoptrar och spårhundar ifall de tyckte det kändes bra.
Det kändes som att prata med en person som har ett gravt förståndshandikapp. Jag ville hjälpa! Men fick bara allt fler hänvisningar och telefonnummer - till "någon annan". Jag sket i det, skjutsade hem dem och pratade helt kort med pappan (han tackade för hjälpen!) så att han förstod ungefär vad som hade hänt. Mamman luktade inte alkohol och det var en singelolycka, så jag lämnade det där..
Exempelvis Trygg-Hansa (drog bara ett namn "ur röven") har bättre service, kortare svarstider, kunnigare "operatörer" och bättre kunskap inom sitt område än våra "samhällsviktiga funktioner". Skulle min villa börja brinna så har jag Trygg-Hansa på "snabbval". 112? Det finns många trådar i det ämnet...
Senast redigerad av oirutetuieort65 2014-07-28 kl. 16:57.
Senast redigerad av oirutetuieort65 2014-07-28 kl. 16:57.