2014-07-28, 06:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Med Jesus Kristus och NT börjar en ny tid där Kristus är världens ljus och vägen mot sanningen. På samma sätt städade Luther och den evangeliska kyrkan bort allt skräp som ansamlats i katolicismen och tog fram det som är det centrala:

Och ersatta det delvis med sitt eget skräp. Tala om att trampa på fläcken.
Citera
2014-07-28, 16:40
Medlem
DAL1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och ersatta det delvis med sitt eget skräp. Tala om att trampa på fläcken.
Utveckla! Vad menar du med eget skräp?
Citera
2014-07-28, 17:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAL1
Utveckla! Vad menar du med eget skräp?

Extrem predestinationlism, anti-rationalism, anti-kosmism (t.ex. puritanism), socialt idioti och pragmatisk en intensifiering av brutalitet som körde om mainstream katolicismen
Citera
2014-07-28, 21:28
Medlem
DAL1s avatar
Citat:
Extrem predestinationlism, anti-rationalism, anti-kosmism (t.ex. puritanism), socialt idioti och pragmatisk en intensifiering av brutalitet som körde om mainstream katolicismen
Jag får erkänna att jag var tvungen och googla upp nästan varje sak. nu tror jag att jag har fått rätsida på det hela, men jag är inte helt säker
Citera
2014-07-30, 12:43
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag är också trött. Riktigt trött.

Bara du kommer ihåg att skiljelinjen mellan vördnaden av helgon inte går mellan Rom och protestantismen, utan mellan protestantismen och resten av kristenheten. Jag och samtliga historiska kyrkor tillber helgon. Ni är undantaget. Inte vi.

"Vänd er inte till de dödas andar, och uppsök inte spådomsandar, ty ni blir orena genom dem. Jag är Herren, er Gud." 3 Mos 19:31

"Och om någon vänder sig till de dödas andar och till spådomsan*dar och är otrogen med dem, skall jag vända mig mot den man*nen och utstöta honom ur hans folk." 3 Mos 20:6

"Hos dig får det inte finnas någon som offrar sin son eller sin dotter på bålet, ingen spåman, teckentydare, svartkonstnär eller trollkarl, ingen som ägnar sig åt besvärjelser, som rådfrågar de dödas an*dar eller spådomsandar och söker vägledning hos de avlidna." 5 Mos 18:11

Helgontron var en förutsättning för att kunna få hedningar med stark förfäders-kult och polyteism att gå över till kristendomen.
Hednakristna kunde som katoliker fortsätta att kontakta dödas andar i form av helgon och hednakristna kunde ersätta Fröja och diserna med Maria och andra kvinnliga helgon.

Helgontron hjälpte till i kristnandet av europa, men är knappast i enlighet med gamla testamentets texter.
Citera
2014-07-30, 13:14
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Utöver detta, måste svenska protestanter fråga sig varför de ännu firar Sankta Lucia, utan sitt katolska förflutna.

Lusse-firandet har hedniskt ursprung. Det är därförlussebullarna har samma spiralform som du ser på vissa hällristningar.

Lussefirandet var en del i det tre veckor långa hedniska julfirandet, men i norden börjar den historiska tiden med de första skriftliga källorna på medeltiden, så det är osäkert exakt hur den hedniska förlagan till Lucia såg ut.

Vid de tre veckornas julfirande uppmärksammade man den magiskt farliga höknatten, där Oden, Valkyriorna och de dödas andar drog runt i och gjode sina sista försök att låta höstens dödskraft ta så mycket liv som gick. Kanske kom processionen från detta.

Vid midvintersolståndet firades att Ljuset och livet vände åter, kanske kom sedvänjan att gå med tända ljus från detta.

I slutet av de tre veckornas högtid efter vintersolståndet definitivt varit firade man det nya året i den hedniska kalender, vilket vi fortfarande firar.

Lucia som kommer med ljus var bara ett nytt namn och en lite ny skepnad, i ett firande av att ljuset och livet kommer och vänder åter, som vi firat i tusentals år innan kristendomen.
Citera
2014-07-30, 23:29
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Lusse-firandet har hedniskt ursprung. Det är därförlussebullarna har samma spiralform som du ser på vissa hällristningar.

Lussefirandet var en del i det tre veckor långa hedniska julfirandet, men i norden börjar den historiska tiden med de första skriftliga källorna på medeltiden, så det är osäkert exakt hur den hedniska förlagan till Lucia såg ut.

Vid de tre veckornas julfirande uppmärksammade man den magiskt farliga höknatten, där Oden, Valkyriorna och de dödas andar drog runt i och gjode sina sista försök att låta höstens dödskraft ta så mycket liv som gick. Kanske kom processionen från detta.

Vid midvintersolståndet firades att Ljuset och livet vände åter, kanske kom sedvänjan att gå med tända ljus från detta.

I slutet av de tre veckornas högtid efter vintersolståndet definitivt varit firade man det nya året i den hedniska kalender, vilket vi fortfarande firar.

Lucia som kommer med ljus var bara ett nytt namn och en lite ny skepnad, i ett firande av att ljuset och livet kommer och vänder åter, som vi firat i tusentals år innan kristendomen.
Japp, på samma sätt som hur den romesk-katolska kyrkan kopierade och lånade friskt från den romerska religionen. Hela Maria-kulten kommer ju därifrån.
Citera
2014-08-15, 06:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Japp, på samma sätt som hur den romesk-katolska kyrkan kopierade och lånade friskt från den romerska religionen. Hela Maria-kulten kommer ju därifrån.

Eller så kommer Maria-kulten från egyptiernas och/eller babyloniernas religion..

Min poäng är att det cirkulerar ett flertal, närmast konspiratoriska, förklaringar bland anti-katoliker till den traditionella kristna vördnaden för Maria.

Men alltså, det är inget märkligt. Det handlar helt enkelt om en moders kärlek till sitt barn. Ett barn som i Marias fall råkade vara Gud själv inkarnerad.
Citera
2016-04-06, 22:05
Avslutad
Jag hävdar i den här tråden att reformationen genomfördes med våld, stöld och terror.

Inför påvens besök i oktober 2016 i samband med högtidlighållandet av reformationens 500-års jubileum har Svenska kyrkan, våldets hantlangare och arvtagare, utfärdat ett dokument som vållar uppmärksamhet och huvudbry.

Enligt det katolska magasinet Signum hävdar svenska kyrkan i ett och samma andetag dels att ”reformationen i Sverige genomfördes med tvång uppifrån av Gustav Vasa och de med honom lojala biskoparna” och dels att ”en av reformationens stora förtjänster var ett myndigförklarande av den enskilde individen och uppbyggandet av demokratin”.

Vatikanen har i sina strävanden efter att kunna översätta dokumentet sänt texten vidare till historieprofessor Dick Harrison, som i sin tur sände texten vidare till en professor i logik vid Umeå universitet, talande nog.

Svårigheten tycks ligga i hur man finner koherens mellan tvång och frihet.

Kommentarer?
Senast redigerad av Tubbo 2016-04-06 kl. 22:28.
Citera
2016-04-06, 22:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag hävdar i den här tråden att reformation genomfördes med våld, stöld och terror.

Du gör båda dig själv och RKK en björntjänst genom att spela för hårt på strängen: Vem är dom "sanna" kristna.
Citera
2016-04-06, 22:19
Avslutad
Citat:
Du gör båda dig själv och RKK en björntjänst genom att spela för hårt på strängen: Vem är dom "sanna" kristna.

Ok, du har en poäng, men här försöker jag alltså upplysa om de svårigheter som svenska kyrkan själva har i att beskriva sin egen verklighet.
Citera
2016-04-06, 22:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ok, du har en poäng, men här försöker jag alltså upplysa om de svårigheter som svenska kyrkan själva har i att beskriva sin egen verklighet.

Dom flesta grenar av kristendomen har "problem" av detta slag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in