2014-07-25, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DAL1
Angående om St. Lucia och helgonen är ju hela saken med protestanter mot katoliker intressant. Jag tror säkert att många protestanter kan finna helgonen beundransvärda och som föredömen. (Det gör i alla fall jag). Men när det sedan kommer till den katolska traditionen att be till helgonen blir det problem för mig personligen. Det har jag inte riktigt fattat "grejen" med (ännu). Att St. Lucia fortfarande firas är dock intressant, hur ett helgon har fått stanna kvar i svensk tradition medans de andra har fått stryka på foten och kastats ut.

Att komma ihåg en del helgons gärningar tror jag är viktigt. Om vi sedan väljer att göra det genom "avdyrkan" eller bara käka en bulle spelar för mig personligen ingen roll. Men om det krävs dagar likt Lucia för att komma ihåg helgonens gärningar så gärna för mig!

(Märker nu i efterhand hur trött jag är. Ber om ursäkt om mitt svamlande blir svårförståeligt.)

Jag är också trött. Riktigt trött.

Bara du kommer ihåg att skiljelinjen mellan vördnaden av helgon inte går mellan Rom och protestantismen, utan mellan protestantismen och resten av kristenheten. Jag och samtliga historiska kyrkor tillber helgon. Ni är undantaget. Inte vi.
Citera
2014-07-26, 09:24
Medlem
Citat:
Då jag själv finner både teologi och kultur väldigt intressanta ämnen får du gärna fortsätta ditt resonemang!

Har du något mer exempel på "kulturellt förfall" som vi kan tillskriva reformationen? Gärna i Sverige/Europa, men du är välkommen fram med rubbet!

Ett väldigt hårt slag mot kultur, vetenskap, filosofi, teologi och annat, var att klostrena i Sverige kom ganska tidigt att stängas ner. All den rikedom de hade i form av böcker och traderad kunskap försvann, mer eller mindre. Oerhört sorgligt.
Citera
2014-07-26, 12:16
Medlem
Mugsys avatar
Helgonen och allt katolskt lull-lull med förgyllda keruber osv är intressanta som en historisk bakgrund på samma sätt som att GT är en i och för sig intressant historisk bakgrund om det judiska folkets långa historia men som inte har något med kristen tro att göra.

Med Jesus Kristus och NT börjar en ny tid där Kristus är världens ljus och vägen mot sanningen. På samma sätt städade Luther och den evangeliska kyrkan bort allt skräp som ansamlats i katolicismen och tog fram det som är det centrala:

Tron på Jesus Kristus kommer främst och inte en massa helgon eller Maria, vilka mer är en historisk bakgrund.

Luther gjorde definitivt rätt. Han levde i en tid då den katolska kyrkan verkligen hade urartat sedan många hundra år. Han ansåg att Rom var mycket dekadent och genomruttet där de yttre maneren, lustiga hattar, en kyrklig hierarki, guld och pengar, hundratals helgon för oräkneliga ändamål och som få mindes vad de hade gjort för något, en förkunnelse på latin vilket folket inte förstod något av osv och i all oändlighet blivit det viktiga och där Kristusgestalten hamnat i bakgrunden.

Rom hade blivit en kyrka där man kunde köpa sin frälsning för pengar eller genom att följa en massa maner som hade hittats på under århundraden och att Rom därför hade blivit sin egen och trons verkliga fiende.

Jag har varit mycket i den heliga staden Rom. Visst är det fint med alla kyrkor och konstföremål, allt guld och förgyllda gipsfigurer, all fantastisk arkitektur. Men det är just vad det är. Bländverk, grannlåt, saker man skapat som ett utanverk för tron för att imponera på enkla människor. Som ett resultat av det har prylarna, dekoren, tagit över och blivit viktigare än tron. Den romersk-katolska tron är som en enda stor teaterpjäs eller en opera av enklare slag men med påkostad dekor. En makalös show.

När man studerar Luther och hans tänkande ser man en mycket rak och ärlig person som tänkte framåt, som inte var fixerad vid historiska avlagringar eller sin egen person, som struntade blankt i vad en påve i Rom sa och som bara var intresserad av en enda gestalt: Jesus Kristus.

Luther ville så att säga såga av de sjuka, ruttna grenarna inom kyrkan och den kristna kulturen, där utanverket, skådespelet, spektaklet, ceremonielet tagit över och blivit viktigare än den rena och äkta tron på Kristus, och se till att de starka och friska skotten levde och växte sig starkare än någonsin.

Och så blev det. Den innerliga tron på Jesus växte sig så stark att den med tiden till och med kom att utvecklas förbi och utöver den luthersk-evangeliska kyrkan själv och sprida sig till den nya världen i USA och Kanada.
Senast redigerad av Mugsy 2014-07-26 kl. 13:02.
Citera
2014-07-27, 12:21
Medlem
DAL1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag är också trött. Riktigt trött.

Bara du kommer ihåg att skiljelinjen mellan vördnaden av helgon inte går mellan Rom och protestantismen, utan mellan protestantismen och resten av kristenheten. Jag och samtliga historiska kyrkor tillber helgon. Ni är undantaget. Inte vi.
"Ni är undantaget" Tagga ner retoriken lite va?

Men det var mer än vad jag visste att "alla andra" samfund tillber helgon och att protestanterna är det enda undantaget.

Tack för den kunskapen!
Citera
2014-07-27, 13:29
Medlem
Citat:

Men det var mer än vad jag visste att "alla andra" samfund tillber helgon och att protestanterna är det enda undantaget.

Tack för den kunskapen!

Man tillber inte helgon, vare sig i RKK, den ortodoxa familjen eller högkyrklig lutherdom. Däremot ber man om deras förbön. Som att en vän ber för dig. Du vet nog om detta själv.
Senast redigerad av S.Kierkegaard 2014-07-27 kl. 13:34.
Citera
2014-07-27, 13:32
Medlem
För övrigt tycks det som om Mugsy inte har läst Luthers verk. Han har isåfall missuppfattat honom eller rent av ljuger om hans teologiska uppfattningar och intentioner.
Citera
2014-07-27, 20:05
Avslutad
Citat:

Tack för den kunskapen!

Jag ska försöka lugna ner mig.

Men alltså, det blir lite märkligt när en del protestanter inte riktigt verkar förstå att änglar och helgon och allt det andra som brukas uppfattas som romerska sedvänjor faktiskt är viktiga delar av all traditionell kristendom.

Från vårt perspektiv kan protestantismen framstå som väldigt klinisk och torr. Ja, lite som en vitkalkad kyrka.

Låt mig tillägga att jag är medveten om att begreppet "protestantism" är problematiskt och inte täcker inte hela spektrumet av religiösa uttryck. Det finns icke-traditionell kristendom som fortfarande vilar på apostolisk succession och har en liturgi som till stora delar påminner om exempelvis romerska-katolsk. Ett exempel på detta är Svenska kyrkan.
Citera
2014-07-27, 21:13
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag ska försöka lugna ner mig.

Men alltså, det blir lite märkligt när en del protestanter inte riktigt verkar förstå att änglar och helgon och allt det andra som brukas uppfattas som romerska sedvänjor faktiskt är viktiga delar av all traditionell kristendom.

Från vårt perspektiv kan protestantismen framstå som väldigt klinisk och torr. Ja, lite som en vitkalkad kyrka.

Låt mig tillägga att jag är medveten om att begreppet "protestantism" är problematiskt och inte täcker inte hela spektrumet av religiösa uttryck. Det finns icke-traditionell kristendom som fortfarande vilar på apostolisk succession och har en liturgi som till stora delar påminner om exempelvis romerska-katolsk. Ett exempel på detta är Svenska kyrkan.
Svenska kyrkan är tack och lov till 100 procent rent protestantisk och evangelisk-luthersk sedan 1536.
Senast redigerad av Mugsy 2014-07-27 kl. 21:17.
Citera
2014-07-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Svenska kyrkan är tack och lov till 100 procent protestantisk och evangelisk-luthersk sedan 1536.

Svenska kyrkan är till sitt väsen och fundament evangelisk-luthersk samt katolsk. Inte romersk-katolsk däremot. Hon har aldrig tappat sin katolicitet, hur mycket såna som du än önskar det.
Citera
2014-07-27, 21:24
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kierkegaard
Svenska kyrkan är till sitt väsen och fundament evangelisk-luthersk samt katolsk. Inte romersk-katolsk däremot. Hon har aldrig tappat sin katolicitet, hur mycket såna som du än önskar det.
Svenska kyrkan är evangeliskt-lutherskt trossamfund och följaktligen protestantisk. Om du tror något annat är du mycket förvirrad eller dåligt informerad.
Citera
2014-07-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Svenska kyrkan är evangeliskt-lutherskt trossamfund och följaktligen protestantisk. Om du tror något annat är du mycket förvirrad eller dåligt informerad.

Om du går i högmässan om söndagarna läser du säkerligen trosbekännelsen, där Svenska kyrkan alltså bekänner att hon tror på "... en helig allmännelig (katolsk) kyrka".

Eller hur? Vad säger du om liturgin och de liturgiska plaggen, sedvänjorna, etc? De är alla katolska i allra högsta grad. Du vet inte vad katolsk innebär om du kopplar det direkt till romersk-katolska kyrkan. Svenska kyrkan har, enligt många, den apostoliska successionen bevarad. Många av oss värdesätter den mycket och anser att den är livsviktig. Varför tror du det är så? Tror du renodlat "protestantiska" kyrkor håller hårt vid en sån vidskeplig ( ) och katolsk lära som apostolisk succession?

Du behöver rota dig i kyrkohistoria i allmänhet, och i Svenska kyrkans identitet samt historia i synnerhet, för du verkar inte begripa så mycket.
Senast redigerad av S.Kierkegaard 2014-07-27 kl. 22:31.
Citera
2014-07-28, 00:02
Medlem
Mugsys avatar
Jodå, jag är medveten om det där.

Citat:
Trosbekännelsen
Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.

Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma
levande och döda.

Vi tror ock på den helige Ande,
en helig allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

Men det har inget med katolicism att göra utan är en del av den luthersk-evangeliska kyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in