2014-07-28, 13:10
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phluff
Låt mig omformulera. Tidigare rasistiska sidor jag kollat upp när jag kommit hem har inte tillfört mig så värst mycket intelligens, då de bara rapar ut åsikter och "studier" som är underbyggda av nån tjomme som bestämt sig innan han ens utfört sin "studie" för att "såhär är det, svarta är värdelösa och borde vara slavar för de vita" och sedan skapat någon hittpå-data. Men jag ska inte förkasta din källa innan jag lyckats läsa den ordentligt. Be patient.

Du medger ju själv att du inte har tittat i rapporten jag länkat till men ändå värjer du dig på förhand med att den är "rasistisk" så det blir liksom rätt uppenbart att du har samma bias som t.ex Jerzy Sarnecki. Statistiska fakta, och dessa går inte att förneka, är att svarta i USA är överrepresenterade medan asiater är underrepresenterade. Jag ser med spänning fram emot hur du ska förklara varför vita diskrimineras jämfört med asiater. Mina förklaringar ser däremot helt annorlunda ut till varför statistiken ser ut som den gör och det är en robust och genetiskt baserad förklaringsmodell jag utgår ifrån istället för sociologiskt ad-hoc.
Citera
2014-07-28, 13:34
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Som Gbgbein sa så finns det oändligt med källor till detta, inte bara denna. Jag tror att jag har angivit ganska många fler källor till mina påståenden än vad oppositionen har gjort. Ni hänger bara upp er på eran ENDA källa, BRÅ, och så Aegishjalmrs pdf-fil då som jag inte lyckats läsa ännu pga arbetsplatsens internetfilter.

Varför väljer Gbg en källa som är så pass värdelös om det finns mycket bättre? Slutsatsen blir ändå att Gbgs argumentation haltar, det skulle lika gärna du kunnat skriva.

Jag har aldrig sagt att gripandet spelar någon roll, eller att mörkhyade utför brott på precis samma sätt som ljushyade. Vad jag har sagt är att mörkhyade oftare anmäls, åtalas och döms för ett brott än vad ljushyade gör. Att vi därför inte kan lita blint på att BRÅ:s statistik om att mörkhyade våldtar oftare stämmer, då vi inte vet hur många ljushyade som utför samma brott utan att lagföras. Och detta bevisas ju av källan, oavsett omständigheter kring gripande.

Nej, men det verkar Gbg göra.
Men jagkan börja spinna på något så: Hursomhelst sant att antalet lagförda är alldeles för litet. Men faktum är att Sveriges väg till våldtäktstoppen samanfallit med att andelen personer från länder tillhörandes BRÅs våldtäktstopp ökat markant. Olycklig slump?

Men det är ju det jag har gjort hela tiden. Tror du verkligen att Sverige är så jävla annorlunda andra länder?

Sveriges befolkning har i princip noll historia med relationer till Svarta.

Kika längre bak i tråden så ser du ytterligare länkar jag givit med samma påståenden och se om någon av dem passar herrn. I övrigt har jag inte sett några länkar från dig som stöder dina teorier?

Jag skrev överhuvudtaget inga teorier i mitt inlägg.

Mina svar i bold (anvämder mobil och prkar inte krångla.)
Citera
2014-07-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Det är fel.

Nej.

Citat:
Pga att de oftare våldtar. [...] Det är inte det minsta realistiskt att våltäktsoffren struntar i att anmäla pga att förövaren är vit. Det är stor övervikt på anmälningar mot svarta. Svarta våldtar mer.

Det är väldigt realistiskt att tro att alla inte anmäler. Mörkertalet anses vara otroligt stort; långt ifrån alla våldtäkter anmäls då de flesta begås i hemmet. Många våldtäktsoffer tror fortfarande tyvärr att det var deras egna fel (och anmäler inte). Med alla SD-kramare som anser att invandraren är avskum och basunerar ut detta så kan jag mycket väl tänka mig att det är lättare att som våldtäktsoffer förstå att invandraren gjort fel, än att en "svensk" familjefar gjort det. Därav anmäls invandraren men inte "svensken".

Citat:
Det är väl dessutom troligare att svenska kvinnor skulle anmäla vita medelålders män hellre än svarta i det här feministiska landet där vita medelåders män betraktas som källan till allt ont av feminister.

Återigen; läs på om feminism innan du säger att Sverige är feministiskt. Just nu skriver du bara trams.
Citera
2014-07-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Du medger ju själv att du inte har tittat i rapporten jag länkat till men ändå värjer du dig på förhand med att den är "rasistisk" så det blir liksom rätt uppenbart att du har samma bias som t.ex Jerzy Sarnecki. Statistiska fakta, och dessa går inte att förneka, är att svarta i USA är överrepresenterade medan asiater är underrepresenterade. Jag ser med spänning fram emot hur du ska förklara varför vita diskrimineras jämfört med asiater. Mina förklaringar ser däremot helt annorlunda ut till varför statistiken ser ut som den gör och det är en robust och genetiskt baserad förklaringsmodell jag utgår ifrån istället för sociologiskt ad-hoc.

Nej, jag förklarade just för dig att jag inte skulle dra några förhastade slutsatser innan jag läst din källa. Så ta det lugnt nu.

Jag skiljer dock på överrepresenterade enligt vilka som blivit dömda och överrepresenterade enligt vilka som utfört brott. Att BRÅ:s statistik stämmer för dömda brottslingar betvivlar jag inte, men mörkertalet är för stort för att kunna uttala sig om att det går att applicera på samtliga begågna brott. Jag delar uppfattning med Gbgbein om att mörkhyade anmäls, åtalas och döms i större utsträckning och därmed blir statistiken skev och missvisande räknat till totala antalet brott som har begåtts.

Du och jag ser nog väldigt olika på vad som är trovärdig statistik och ej.
Citera
2014-07-28, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Varför väljer Gbg en källa som är så pass värdelös om det finns mycket bättre? Slutsatsen blir ändå att Gbgs argumentation haltar, det skulle lika gärna du kunnat skriva.

Kan alltid anges bättre källor, men då jag postat ganska många här och med tanke på svaren jag fått så känns det ändå som att knappt någon läser dem. Finns otroligt många källor för mina ståndpunkter.

Citat:
Nej, men det verkar Gbg göra.

Håller inte med.

Citat:
Men jagkan börja spinna på något så: Hursomhelst sant att antalet lagförda är alldeles för litet. Men faktum är att Sveriges väg till våldtäktstoppen samanfallit med att andelen personer från länder tillhörandes BRÅs våldtäktstopp ökat markant. Olycklig slump?

Som jag skrev till Macbajs; långt ifrån alla våldtäkter anmäls då de flesta begås i hemmet. Många våldtäktsoffer tror fortfarande tyvärr att det var deras egna fel (och anmäler inte). Med alla SD-kramare som anser att invandraren är avskum och basunerar ut detta så kan jag mycket väl tänka mig att det är lättare att som våldtäktsoffer förstå att invandraren gjort fel, än att en "svensk" familjefar gjort det. Därav anmäls invandraren men inte "svensken"
Citera
2014-07-28, 13:56
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Nej, jag förklarade just för dig att jag inte skulle dra några förhastade slutsatser innan jag läst din källa. Så ta det lugnt nu.

Jag skiljer dock på överrepresenterade enligt vilka som blivit dömda och överrepresenterade enligt vilka som utfört brott. Att BRÅ:s statistik stämmer för dömda brottslingar betvivlar jag inte, men mörkertalet är för stort för att kunna uttala sig om att det går att applicera på samtliga begågna brott. Jag delar uppfattning med Gbgbein om att mörkhyade anmäls, åtalas och döms i större utsträckning och därmed blir statistiken skev och missvisande räknat till totala antalet brott som har begåtts.

Du och jag ser nog väldigt olika på vad som är trovärdig statistik och ej.

Utifrån ett förment mörkertal kan du självfallet kommer fram till precis det du vill. Men att lägga fram den typen av icke-falsifierbara hypoteser är ovetenskapligt, fast kolla in rapporten och förklara gärna sen varför svarta skulle särbehandlas negativt och asiater positivt.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2014-07-28 kl. 13:57. Anledning: Ord
Citera
2014-07-28, 14:17
Medlem
Citat:
Utifrån ett förment mörkertal kan du självfallet kommer fram till precis det du vill. Men att lägga fram den typen av icke-falsifierbara hypoteser är ovetenskapligt, fast kolla in rapporten och förklara gärna sen varför svarta skulle särbehandlas negativt och asiater positivt.

ATT statistiken från BRÅ inte går att förlita sig på till 100% kan vi väl vara överens om? Att det finns ett mörkertal och att vi måste känna till samtliga brott som har begåtts och inte bara de som dömts innan vi kan uttala oss om utifall vissa grupper begår brott i större utsträckning än andra?

Eller är vi inte överens ens såhär långt?

Sedan kan vi givetvis vara osams om huruvida invandrare överrepresenterar oanmälda brott också, eller om det är den typiska "svensken" som regerar där. Men ja, jag ska läsa din pdf-fil innan vi går djupare in på den frågan.
Citera
2014-07-28, 14:19
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Kan alltid anges bättre källor, men då jag postat ganska många här och med tanke på svaren jag fått så känns det ändå som att knappt någon läser dem. Finns otroligt många källor för mina ståndpunkter.
Ändå kände du att det var viktigt att försvara Gbgs inlägg? Nej, jag har inte gått igenom dina argument eller källor, men jag har inte heller attackerat dina argument. Dock har jag en känsla av att din källkritik är på samma nivå som gbgs.

Håller inte med.

nehe, så varför hänvisade han till en rapport som jämförde gripandetal?

Som jag skrev till Macbajs; långt ifrån alla våldtäkter anmäls då de flesta begås i hemmet. Många våldtäktsoffer tror fortfarande tyvärr att det var deras egna fel (och anmäler inte). Med alla SD-kramare som anser att invandraren är avskum och basunerar ut detta så kan jag mycket väl tänka mig att det är lättare att som våldtäktsoffer förstå att invandraren gjort fel, än att en "svensk" familjefar gjort det. Därav anmäls invandraren men inte "svensken"

Inom ett flertal kulturer finns fortfarande en konsensus kring att våldtäkt inom äktenskap är en omöjlig paradox. Men nej, just bland svenskar är mörkertalet för våldtäkter i hemmet vanligast?
Låter bakvänt.

Förstår jag sig rätt så menar du också att antalet faktiska våldtäkter troligen inte ökat, utan det handlar bara om att man väljer anmäla invandrare?

Mina svar i bold.
Citera
2014-07-28, 14:31
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
ATT statistiken från BRÅ inte går att förlita sig på till 100% kan vi väl vara överens om? Att det finns ett mörkertal och att vi måste känna till samtliga brott som har begåtts och inte bara de som dömts innan vi kan uttala oss om utifall vissa grupper begår brott i större utsträckning än andra?

Eller är vi inte överens ens såhär långt?

Sedan kan vi givetvis vara osams om huruvida invandrare överrepresenterar oanmälda brott också, eller om det är den typiska "svensken" som regerar där. Men ja, jag ska läsa din pdf-fil innan vi går djupare in på den frågan.

Absolut. Det finns ett mörkertal som teoretiskt ger osäkerhet. Men hittills har jag inte sett någon som lyckats leda påståenden i bevis baserat på mörkertal, av förståeliga skäl. Om nu anmälningsbenägenheten hos svenskar skulle vara högre så skulle jag lika gärna kunna argumentera för att vissa invandrargrupper begår betydligt fler brott men då mot andra invandrare som inte anmäler, eller hur? Det finns faktiskt en rapport från Brå om mörkertal för våldtäkter och som visar att det riktiga antalet våldtäkter per år i Sverige ligger 5-6 gånger högre, dvs 30000-35000 våldtäkter per år. Du kan säkert räkna ut vilka grupper det är som är mindre anmälningsbenägna om nu Brå har rätt.
Citera
2014-07-28, 14:32
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte gått igenom dina argument eller källor, men jag har inte heller attackerat dina argument. Dock har jag en känsla av att din källkritik är på samma nivå som gbgs.

Tja, är ganska svårt att argumentera om mina ståndpunkter med dig om du nu inte känner till mina åsikter och mina källor. Kanske borde vara steg ett för dig att ögna igenom vad jag skrivit istället för att grunda dig på att du "har en känsla" av att min källkritik är värdelös?

Citat:
nehe, så varför hänvisade han till en rapport som jämförde gripandetal?

Jag tolkade det mer som att han ville förmedla att han också ansåg att mörkhyade missgynnas i rättssystemet. Men jag vet inte, jag kanske missuppfattade. Du får väl fråga honom.

Citat:
Inom ett flertal kulturer finns fortfarande en konsensus kring att våldtäkt inom äktenskap är en omöjlig paradox. Men nej, just bland svenskar är mörkertalet för våldtäkter i hemmet vanligast?
Låter bakvänt.

För mig är våldtäkt i hemmet när en man eller kvinna blir tvingad till sexuellt umgänge mot sin vilja. Bara för att jag är tillsammans med någon så har hen absolut inte rätt till sex närhelst hen önskar. Det ska vara bådas vilja. När de kriterierna inte uppfylls, ja då anser jag att en våldtäkt har begåtts. Och det är här mörkertalet finns; alla de som inte vågar anmäla när de blir våldtagna i hemmet för att de tror att de måste acceptera det eller för att de tror att det är deras egna fel.

Fick du svar eller missförstod jag din frågeställning nu?

Citat:
Förstår jag sig rätt så menar du också att antalet faktiska våldtäkter troligen inte ökat, utan det handlar bara om att man väljer anmäla invandrare?

Nix, jag säger ingenting om huruvida antalet faktiska våldtäkter har ökat eller minskat, det har jag inte kollat upp så det yttrar jag mig inte om. Vad jag säger är att en invandrare oftare anmäls, åtalas och döms för en våldtäkt än vad en "svensk" gör. Därför är BRÅ:s rapport om att invandrare våldtar i större usträckning än "svenskar" i min mening ganska intetsägande med tanke på att den inte alls tar i beaktning hur många våldtäkter som faktiskt genomförts totalt, enbart de som har gått till fällande dom (där jag anser att invandrare är i majoritet på grund av ovan nämnda orsaker).
Citera
2014-07-28, 14:39
Medlem
Citat:
Absolut. Det finns ett mörkertal som teoretiskt ger osäkerhet. Men hittills har jag inte sett någon som lyckats leda påståenden i bevis baserat på mörkertal, av förståeliga skäl. Om nu anmälningsbenägenheten hos svenskar skulle vara högre så skulle jag lika gärna kunna argumentera för att vissa invandrargrupper begår betydligt fler brott men då mot andra invandrare som inte anmäler, eller hur? Det finns faktiskt en rapport från Brå om mörkertal för våldtäkter och som visar att det riktiga antalet våldtäkter per år i Sverige ligger 5-6 gånger högre, dvs 30000-35000 våldtäkter per år. Du kan säkert räkna ut vilka grupper det är som är mindre anmälningsbenägna om nu Brå har rätt.

Nu tror jag inte att jag förstår riktigt hur du menar, så du får rätta mig om jag missuppfattat dina åsikter.

Du skulle kunna argumentera för precis vad du vill, och så länge du kan styrka det med källor så kommer jag lyssna på dig och argumentera för min ståndpunkt i frågan.

Sedan vilka grupper du tror står bakom de oanmälda våldtäkterna, det vet inte jag.
Citera
2014-07-28, 15:17
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Tja, är ganska svårt att argumentera om mina ståndpunkter med dig om du nu inte känner till mina åsikter och mina källor. Kanske borde vara steg ett för dig att ögna igenom vad jag skrivit istället för att grunda dig på att du "har en känsla" av att min källkritik är värdelös?

Det är du som valt att argumentera mot mig, trots att du uppenbarligen inte kunde motsäga en enda sak i min inledande post. Dock såg jag nu ett exempel på en källa angående droger som du använt- gällande överrepresentation i drogarresteringar. Där din källa refererade till en Dr. Boyds Skrivelse, som i sin tur refererat till en annan tidningsartikel, som i sin tur troligen refererade till en studie.. (Kom inte in på sidan) Fjärdehandskällor ( i bästa fall) känns ju bra.. Anmärkningsvärt är också att de i ett av leden hänvisade till att studien hänvisat till mer offentlig handel bland svarta.

Jag tolkade det mer som att han ville förmedla att han också ansåg att mörkhyade missgynnas i rättssystemet. Men jag vet inte, jag kanske missuppfattade. Du får väl fråga honom.
Genom att hänvisa till gripanden...

För mig är våldtäkt i hemmet när en man eller kvinna blir tvingad till sexuellt umgänge mot sin vilja. Bara för att jag är tillsammans med någon så har hen absolut inte rätt till sex närhelst hen önskar. Det ska vara bådas vilja. När de kriterierna inte uppfylls, ja då anser jag att en våldtäkt har begåtts. Och det är här mörkertalet finns; alla de som inte vågar anmäla när de blir våldtagna i hemmet för att de tror att de måste acceptera det eller för att de tror att det är deras egna fel.

Fick du svar eller missförstod jag din frågeställning nu?
Tror du det mörkertalet är störst i kulturer där ditt ovanstående resonemang anses vara trams, eller i de där det anses vara en självklarhet?

Nix, jag säger ingenting om huruvida antalet faktiska våldtäkter har ökat eller minskat, det har jag inte kollat upp så det yttrar jag mig inte om. Vad jag säger är att en invandrare oftare anmäls, åtalas och döms för en våldtäkt än vad en "svensk" gör. Därför är BRÅ:s rapport om att invandrare våldtar i större usträckning än "svenskar" i min mening ganska intetsägande med tanke på att den inte alls tar i beaktning hur många våldtäkter som faktiskt genomförts totalt, enbart de som har gått till fällande dom (där jag anser att invandrare är i majoritet på grund av ovan nämnda orsaker). Och min argumentation bestod i den väldigt suspekta korrelationen mellan den explosionsartade ökningen i mängden våldtäkter med motsvarande ökning i "misstänkta" demografier. Har brottsligheten ökat kvarstår korrelationen.

Kan dessutom lägga till och fråga: Varför är äverrepresentationen så stor just vid våldtäkter?

Svar i bold.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in