2014-07-28, 10:25
Medlem
YP4XQs avatar
Har det att göra med

Hudfärg
Geografisk härstamning
Geografisk kultur
Social kultur
Moderna miljön
Lagstiftning
Avsaknad av rättsystemet
En blandning av detta ovan eller något annat? Varför är de överrepresenterade tror ni? Kanske måste man intervjua väldigt många och försöka sätta ihop något för att få ett svar, om alla historier pekar åt samma håll dvs.
Citera
2014-07-28, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Har det att göra med

Hudfärg
Geografisk härstamning
Geografisk kultur
Social kultur
Moderna miljön
Lagstiftning
Avsaknad av rättsystemet
En blandning av detta ovan eller något annat? Varför är de överrepresenterade tror ni? Kanske måste man intervjua väldigt många och försöka sätta ihop något för att få ett svar, om alla historier pekar åt samma håll dvs.

Det har att göra med att de oftare anmäls, åtalas och döms på grund av de orsaker du nämner ovan om du frågar mig. Men nu ska jag (förhoppningsvis, om jag inte känner att det kryper i fingrarna) inte uttala mig mer om detta innan jag läst pdf-filen ikväll som Aegishjalmr länkat.
Citera
2014-07-28, 11:24
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phluff
Det har att göra med att de oftare anmäls, åtalas och döms på grund av de orsaker du nämner ovan om du frågar mig. Men nu ska jag (förhoppningsvis, om jag inte känner att det kryper i fingrarna) inte uttala mig mer om detta innan jag läst pdf-filen ikväll som Aegishjalmr länkat.

Du skriver att det har att göra med det här. Är det sant eller vinkling/önskan det också? 23 gånger mer är ju en saaatans massa. Även om det är 2 gånger mer eller dubbel så mycket vore det ju sjukt mycket mer då dom är så mycket förre, Men vill du påskina det inte heller bör stämma? Vore ju helt stört om de var dubbelt så representerade i statistiken.
Citera
2014-07-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Du skriver att det har att göra med det här. Är det sant eller vinkling/önskan det också? 23 gånger mer är ju en saaatans massa. Även om det är 2 gånger mer eller dubbel så mycket vore det ju sjukt mycket mer då dom är så mycket förre, Men vill du påskina det inte heller bör stämma? Vore ju helt stört om de var dubbelt så representerade i statistiken.

Läs mina tidigare inlägg. Orkar inte skriva om allting.
Citera
2014-07-28, 11:34
Medlem
nuf said..

http://www.huffingtonpost.com/2013/06/03/racial-disparity-in-marijuana-arrests_n_3381725.html

Källor kring detta ämne finns det oändligt av. Detta är bara en i mängden. Om rasism såpass tydligt speglas i vår narkotikapolitik varför skulle det inte kunna vara ett faktum inom andra fält också?
Citera
2014-07-28, 11:42
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
I tidigare fall då filtret aktiverats och jag kollat upp det när jag kommit hem så har det rört sig om väldigt rasistiska sidor som inte tillför så värst mycket intelligens. Men som sagt; jag ska försöka komma ihåg att kolla upp detta när jag kommer hem och inte hindras av några internetfilter.

Det finns ett referensbibliotek längst bak med hänvisningar till mängder av andra studier. Man kan inte avfärda statistik med hänvisning till att den är "rasistisk" och som sagt, för man fram en förklaringsmodell som går ut på att svarta diskrimineras och därför är överrepresenterade så måste den förklaringsmodellen också kunna förklara varför asiater är underrepresenterade. Det senare blir svårt, för att inte säga omöjligt, vilket visar att det är ad-hoc modeller du använder som tagits fram av vänstervridna sociologer.
Citera
2014-07-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Det finns ett referensbibliotek längst bak med hänvisningar till mängder av andra studier. Man kan inte avfärda statistik med hänvisning till att den är "rasistisk" och som sagt, för man fram en förklaringsmodell som går ut på att svarta diskrimineras och därför är överrepresenterade så måste den förklaringsmodellen också kunna förklara varför asiater är underrepresenterade. Det senare blir svårt, för att inte säga omöjligt, vilket visar att det är ad-hoc modeller du använder som tagits fram av vänstervridna sociologer.

Låt mig omformulera. Tidigare rasistiska sidor jag kollat upp när jag kommit hem har inte tillfört mig så värst mycket intelligens, då de bara rapar ut åsikter och "studier" som är underbyggda av nån tjomme som bestämt sig innan han ens utfört sin "studie" för att "såhär är det, svarta är värdelösa och borde vara slavar för de vita" och sedan skapat någon hittpå-data. Men jag ska inte förkasta din källa innan jag lyckats läsa den ordentligt. Be patient.
Citera
2014-07-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbgbein
nuf said..

http://www.huffingtonpost.com/2013/06/03/racial-disparity-in-marijuana-arrests_n_3381725.html

Källor kring detta ämne finns det oändligt av. Detta är bara en i mängden. Om rasism såpass tydligt speglas i vår narkotikapolitik varför skulle det inte kunna vara ett faktum inom andra fält också?
Jaha? Länken säger att vita och svarta i USA brukar marijuana i ungefär lika stor omfattning men att det är nästan 4 ggr vanligare att svarta döms för innehav. Hur vet du nu att det beror på rasism?

I källan från phluff tidigare i tråden sägs bl.a:

"Drug transactions among Blacks are easier for police to target because they more often happen in public than do drug transactions between Whites."

Polisen kan väl inte ingripa mot brott de inte känner till? Om det nu står svarta i varje gatuhörn och säljer droger så kommer polisen ingripa mot svarta drogahandlare oftare än mot vita , inte för att polisen är rasister, utan just för att det står svarta i varje gatuhörn och säljer droger.
Citera
2014-07-28, 12:33
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbgbein
nuf said..

Fast det enda den artikeln har som argument är en studie av aclu, en organisation vars enda syfte är att svartmåla staten, som säger att vita och svarta konsumerar lika mycket.

Det enda den källan säger är att ungefär lika stor andel vita som svarta svarat att de använt marijuana det senaste året, eller tidigare.

Att överhuvudtaget jämföra dessa siffror rakt av är efterblivet, eftersom man inte har en aning om dispariteten i sanningshalt mellan olika grupper. Sådan statistik kan i primcip enbart användas för att se förändringar över tid (även det är ytterst tveksamt då svarsriktiheten kan förändras över tid) . Inte ens Sanecki skulle göra som denna studie.

Inte heller försöker man kvantifiera den totala konsumtionen, vilket enbart det diskvalificerar studien från allt vad trovärdighet heter.

Och man har inte försökt att kvalitativt jämföra omständigheterna kring gripandena, vilket även det kan vara direkt avgörande för utslaget. (Exempelvis hur öppet konsumtion/handel sker.)

Och inte har du bemödat dig argumentera för dess relevans i Sverige...

Nej, att länka till det dravlet utan vidare diskussion tyder endast på bristande förstånd.
Fast att länka till tidningsartikeln istället för den egentliga, helt öppna, källan är ju bara det idioti, så vad mer kan man förvänta sig?
Senast redigerad av Oformad 2014-07-28 kl. 12:44.
Citera
2014-07-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Jaha? Länken säger att vita och svarta i USA brukar marijuana i ungefär lika stor omfattning men att det är nästan 4 ggr vanligare att svarta döms för innehav. Hur vet du nu att det beror på rasism?

I källan från phluff tidigare i tråden sägs bl.a:

"Drug transactions among Blacks are easier for police to target because they more often happen in public than do drug transactions between Whites."

Polisen kan väl inte ingripa mot brott de inte känner till? Om det nu står svarta i varje gatuhörn och säljer droger så kommer polisen ingripa mot svarta drogahandlare oftare än mot vita , inte för att polisen är rasister, utan just för att det står svarta i varje gatuhörn och säljer droger.

Narkotikahandeln var endast ett exempel för att visa att bara för att en grupp människor fälls oftare så betyder inte det att de utför brott oftare. Ursprungsämnet i tråden var att invandrare oftare våldtar, vilket jag menar att BRÅ inte bevisar att de gör, däremot anmäls, åtalas och döms de oftare än vad Svensson gör.
Citera
2014-07-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Fast det enda den artikeln har som argument är en studie av aclu, en organisation vars enda syfte är att svartmåla staten, som säger att vita och svarta konsumerar lika mycket.

Det enda den källan säger är att ungefär lika stor andel vita som svarta svarat att de använt marijuana det senaste året, eller tidigare.

Som Gbgbein sa så finns det oändligt med källor till detta, inte bara denna. Jag tror att jag har angivit ganska många fler källor till mina påståenden än vad oppositionen har gjort. Ni hänger bara upp er på eran ENDA källa, BRÅ, och så Aegishjalmrs pdf-fil då som jag inte lyckats läsa ännu pga arbetsplatsens internetfilter.

Citat:
Och man har inte försökt att kvalitativt jämföra omständigheterna kring gripandena, vilket även det kan vara direkt avgörande för utslaget. (Exempelvis hur öppet konsumtion/handel sker.)

Jag har aldrig sagt att gripandet spelar någon roll, eller att mörkhyade utför brott på precis samma sätt som ljushyade. Vad jag har sagt är att mörkhyade oftare anmäls, åtalas och döms för ett brott än vad ljushyade gör. Att vi därför inte kan lita blint på att BRÅ:s statistik om att mörkhyade våldtar oftare stämmer, då vi inte vet hur många ljushyade som utför samma brott utan att lagföras. Och detta bevisas ju av källan, oavsett omständigheter kring gripande.

Citat:
Och inte har du bemödat dig argumentera för dess relevans i Sverige...

Men det är ju det jag har gjort hela tiden. Tror du verkligen att Sverige är så jävla annorlunda andra länder?

Citat:
Nej, att länka till det dravlet utan vidare diskussion tyder endast på bristande förstånd.
Fast att länka till tidningsartikeln istället för den egentliga, helt öppna, källan är ju bara det idioti, så vad mer kan man förvänta sig?

Kika längre bak i tråden så ser du ytterligare länkar jag givit med samma påståenden och se om någon av dem passar herrn. I övrigt har jag inte sett några länkar från dig som stöder dina teorier?
Citera
2014-07-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungsämnet i tråden var att invandrare oftare våldtar, vilket jag menar att BRÅ inte bevisar att de gör
Det är fel.
Citat:
däremot anmäls, åtalas och döms de oftare än vad Svensson gör.
Pga att de oftare våldtar. Hade det varit lika många anmälningar på vita och svarta, men en kraftig övervikt på friande domar för vita, då hade jag kanske kunnat acceptera ditt resonemang.

Det är inte det minsta realistiskt att våltäktsoffren struntar i att anmäla pga att förövaren är vit. Det är stor övervikt på anmälningar mot svarta. Svarta våldtar mer.

Det är väl dessutom troligare att svenska kvinnor skulle anmäla vita medelålders män hellre än svarta i det här feministiska landet där vita medelåders män betraktas som källan till allt ont av feminister.
Senast redigerad av Macbajs 2014-07-28 kl. 13:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in