2014-07-18, 12:02
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad är "under hastighet"? Det finns en max hastighet på skyltarna, inte en rekommenderad minimihastighet.
Håller dock med om att man inte ska hålla på med annat när man kör, vill man pilla på snoppen, SMS:a, äta osv. under resan så bör man åka buss.
Fast kör du på Essingeleden under max hastighet blir du antingen omkörd, utskrattad eller så händer en olycka väldigt snart. Det är knappt någon som ligger 70 där i alla fall, och den här killen låg 50 utan anledning och då blir det automatiskt köer.

Det stämmer, buss är ett bra alternativ
Citera
2014-07-26, 23:13
Medlem
jag stör mig på bussar som anpassar hastigheten efter tidtabellen...
varför det undrar säkert någon...
JO, när bussen har passerat 4 -5 stopp utan att någon vill av eller på så är han lätt nere i 35-40 på 70 väg (ibland 90 väg), och givetvis finns inte en chans att köra om, och kommer en bra sträcka att köra om på, så kommer murphy i mötande fil...

detta gäller för övrigt alla som av någon anledning ligger 10 under...

för övrigt är det jag som ligger 2 meter bakom dig, och som inte blinkar i rondeller (blinkar såklart om någon har nytta av det, inte i onödan)
Citera
2014-07-27, 01:31
Medlem
De som stannar på dumma ställen och i onödan hindrar trafiken. De som inte vet hur man vänder och hindrar trafiken. De som öppnar förardörren fast det kommer trafik och på så sätt hindrar trafiken. De som inte kollar innan de kommer in mot korsning och rondell och som alltid stannar och tittar oavsett hur fin sikten är. De som är rädda för gasen och tar en evighet på sig att komma upp i fart.
Citera
2014-07-28, 02:14
Medlem
sebnies avatar
Det görs en bedömning från fall till fall när det gäller hastighetsgränserna.
Så om man ligger typ i 65 och pendlar ner till 60 när det går uppför och ökar till 70 när det går nerför så är det fullt lagligt på 70-väg.

Raggaren ifråga körde 10km/h. Det är ÖVERDRIVET låg hastighet, även på 30-väg.

Inte ens en farthållare kan hålla exakt 70 på 70-väg om vägens lutning eller friktionskoefficient förändrar sig över tid, utan då skulle det bli lagbrott inblandade (dvs att man sekundvis kör i 71 km/h)

Tänk på att polisens felmarginal är en FELMARGINAL. Det betyder att man bedömt att instrumentet kan visa [felmarginal] för mycket, och det betyder mycket väl att du kan bli lasrad när du kör i exakt 71 km/h, och instrumentet visa 74 km/h, varav felmarginalen på 3km/h (som används vid laser) dras av, och du blir rapporterad för 71 km/h.

Det betyder att felmarginalen i polisens instrument är ingenting man kan "förlita" sig på och se som "gratiskilometrar".

Laser har som sagt marginalen 3km/h.
Fartkameror använder felmarginalen 6km/h.
Vid radarmätning av polis, så används felmarginalen 1km/h.
Efterföljande (polispilot) har felmarginalen 3 % på hastigheten + 2 billängder på distansmätningen.

Därför är det alltid bäst att hålla någon kilometer UNDER utsatt gräns.

Är det dessutom halt (vintertid) så lägger jag mig ca 15-30 m/h under utsatt hastighetsgräns. Det är också fullt lagligt, eftersom du då har ett giltigt skäl att ligga med överdrivet låg hastighet (halkan).
Så det hade varit fullt lagligt att ligga ca 10-15 km/h på 30-väg om det är lite slirigt så att säga pga vinterhalka. Då förlängs eventuella stoppsträckor, och eftersom en 30-gräns är utsatt (oftast vid skolor eller där det rör sig många gångtrafikanter) för att skydda oskyddade trafikanter, t.ex. barn, från påkörning så är det i lagstiftarens tanke att faktiskt hålla 10-15 km/h när det är halt och bromssträckorna i det närmaste är fördubblade, vilket leder till ca 2/3 längre stoppsträckor.

Alltid bäst att hålla hastigheten. håll HELLRE för låg hastighet än en för hög hastighet.
Att det blir en kilometerlång kö bakom rör mig inte i ryggen. Inte mitt fel att alla bakomvarande trafikanter vill bryta mot lagen och köra för fort.
Citera
2014-07-28, 10:39
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Råkade ut för en irriterande sak härom veckan. Var ute och körde på tvåfilig motorväg på en helgdag med inte så mycket, men en del trafik. Kör i högerfilen. I en påfart kommer en bil och den kommer att komma ut på motorvägen ungefär där jag kommer att befinna mig. Flyttar mig till vänsterfilen för att göra det lättare för den bilen. Bilen gasar upp till min fart, kommer ut på motorvägen gasar på en hel del till och försvinner. Inget problem, tack och hej då.
Men under tiden har det kommit en annan bil i högerfilen i hög fart. Så när "påfartsbilen" försvunnit från högerfilen kan jag inte säkert flytta mig tillbaka till högerfilen. Inget problem tycker jag, så fort som den kör så borde den vara förbi mig ganska raskt och jag kan byta tillbaka till högerfilen bakom den. Men icke. Denna bil liksom fastnar i "döda vinkeln" på min högersida, som om den inte vill köra om. Och där ligger den, tillsammans blockerar vi bägge körfälten. Jag provar att sänka farten lite för att den skall passera....den vill inte passera utan ligger kvar. Minuterna passerar runt 10 minuter, den vill inte passera utan matchar min fart. Till slut kommer det ytterligare en snabb bil bakom mig i vänsterfilen och jag gasar och kör in framför "döda vinkel"-bilen för att släppa fram den.
Om man kan köra 30-40 över hastighetsbegränsningen och kommer ikapp en bil borde det väl inte vara något problem att köra om på höger sida? Särskilt som bilen hindrade mig från att flytta mig till högerfilen.
Citera
2014-07-28, 10:41
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Raggaren? Har vi missat något i tråden?
Citera
2014-07-28, 10:47
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Fruntimmer. Dom borde inte vara varken körkorts- eller röstberättigade i val. S k 'jämställdhet' är ett påhitt av ondo.
Citera
2014-07-28, 11:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Till slut kommer det ytterligare en snabb bil bakom mig i vänsterfilen och jag gasar och kör in framför "döda vinkel"-bilen för att släppa fram den.
Om man kan köra 30-40 över hastighetsbegränsningen och kommer ikapp en bil borde det väl inte vara något problem att köra om på höger sida? Särskilt som bilen hindrade mig från att flytta mig till högerfilen.

Att köra om på höger sida på motorväg är ett mycket allvarligt brott. Med andra ord är det sannolikt så att bilen i högerfilen "inte vågar" köra om dig på fel sida.

Vad du skulle gjort, istället för att befinna dig en en märklig situation i 10 minuter, är att öka farten, köra om bilen i högerfilen och därefter svänga över i högerfil...framför den bilen som inte vågade köra om på insidan.

På det sättet undviker du att ligga och blockera motorvägen i 10 minuter i onödan.
Citera
2014-07-28, 11:50
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det görs en bedömning från fall till fall när det gäller hastighetsgränserna.
Så om man ligger typ i 65 och pendlar ner till 60 när det går uppför och ökar till 70 när det går nerför så är det fullt lagligt på 70-väg.

Inte ens en farthållare kan hålla exakt 70 på 70-väg om vägens lutning eller friktionskoefficient förändrar sig över tid, utan då skulle det bli lagbrott inblandade (dvs att man sekundvis kör i 71 km/h)

Tänk på att polisens felmarginal är en FELMARGINAL. Det betyder att man bedömt att instrumentet kan visa [felmarginal] för mycket, och det betyder mycket väl att du kan bli lasrad när du kör i exakt 71 km/h, och instrumentet visa 74 km/h, varav felmarginalen på 3km/h (som används vid laser) dras av, och du blir rapporterad för 71 km/h.

Det betyder att felmarginalen i polisens instrument är ingenting man kan "förlita" sig på och se som "gratiskilometrar".

Laser har som sagt marginalen 3km/h.
Fartkameror använder felmarginalen 6km/h.
Vid radarmätning av polis, så används felmarginalen 1km/h.
Efterföljande (polispilot) har felmarginalen 3 % på hastigheten + 2 billängder på distansmätningen.

Därför är det alltid bäst att hålla någon kilometer UNDER utsatt gräns.

Är det dessutom halt (vintertid) så lägger jag mig ca 15-30 m/h under utsatt hastighetsgräns. Det är också fullt lagligt, eftersom du då har ett giltigt skäl att ligga med överdrivet låg hastighet (halkan).
Så det hade varit fullt lagligt att ligga ca 10-15 km/h på 30-väg om det är lite slirigt så att säga pga vinterhalka. Då förlängs eventuella stoppsträckor, och eftersom en 30-gräns är utsatt (oftast vid skolor eller där det rör sig många gångtrafikanter) för att skydda oskyddade trafikanter, t.ex. barn, från påkörning så är det i lagstiftarens tanke att faktiskt hålla 10-15 km/h när det är halt och bromssträckorna i det närmaste är fördubblade, vilket leder till ca 2/3 längre stoppsträckor.

Alltid bäst att hålla hastigheten. håll HELLRE för låg hastighet än en för hög hastighet.
Att det blir en kilometerlång kö bakom rör mig inte i ryggen. Inte mitt fel att alla bakomvarande trafikanter vill bryta mot lagen och köra för fort.
Jag tänker inte kritisera dig för att köra långsamt. Det är din fulla rätt att anpassa din hastighet.
Men snälla. När du har skapat en kö, kan du inte bara glida in på en bussficka eller parkeringsplats o släppa förbi den?
Inte för att jag stör mig av köbildning. Men många gör det o gör mkt dumma/farliga saker för att komma om.
Citera
2014-07-28, 12:35
Bannlyst
Köer beror vanligen på inkompetenta förare. Jag har aldrig någonsin skapat en kö utom när vi skulle bogsera bilar med motorfel.

Sedan yrar sebnie som vanligt. De flesta bilar har en mätare som visar 5-10km för lite. Man håller aldrig maxhastigheten om man håller maxhastigheten enligt hastighetsmätaren.
Citera
2014-07-28, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Köer beror vanligen på inkompetenta förare. Jag har aldrig någonsin skapat en kö utom när vi skulle bogsera bilar med motorfel.

Sedan yrar sebnie som vanligt. De flesta bilar har en mätare som visar 5-10km för lite. Man håller aldrig maxhastigheten om man håller maxhastigheten enligt hastighetsmätaren.

5-10 km/h för lite? Källa på det tack.
Citera
2014-07-28, 12:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
5-10 km/h för lite? Källa på det tack.

Det skall självklart vara för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera