Citat:
Ursprungligen postat av
nocturne.no2
ADD innefattar inga inlärningssvårigheter men visst är det möjligt att ha båda, och då går det ju att få stöd för det.
Inlärningssvårigheter är förstånd för mig, jag syftade på kort minne eller nått liknande
Pluggar man glosor på universitet?

det handlar väl om att söka fakta och sammanställa
det man lärt sig, det är vad jag avser när jag frågade om skolan.
Och nej jag skulle aldrig acceptera extrahjälp här i livet, det man har det har man
det man saknar tar man konsekvensen utav att man inte har, ifall det rör det kognitiva åtm!
Citat:
Ursprungligen postat av
nocturne.no2
Jag är rätt vältalig men händer ofta att jag tappar ord jag letar efter. Handlar om att ha ett stort ordförråd, ju fler ord du lär dig ju bättre blir du på att använda dem och komma ihåg dem. När jag pluggade på universitetet var mitt språk riktigt bra i både tal och skrift, nu känner jag allt oftare att jag börjar stamma och tveka på mitt språk.
Så menar du att ta sig igenom en svårare universitetsutbildning ska inte vara svårt för den genomsnittlige ADD'aren trots att det sägs att dom presterar sämre i skolan?
Jag pratar om att läroplanen sätter en deadline när något ska redovisas eller vara inlämnat, medans ADD'aren kanske arbetar långsammare och är mer perfektionistisk & har svårt att komma igång...om du inte känner igen dig i det kanske det är du som är undantaget och inte jag? vem vet, jag har aldrig pluggat till en högre utbildning, jag bara säger att jag ser farhågor