2014-07-27, 20:40
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Att vara konservativ. Att vilja bevara. Har tillbringat dagen i Florens, och nu anlänt till ett regnigt Venedig.

Att bevara. Florens storhet uppstod genom att de vågade. Var moderna. Men de var det genom att bygga på antiken. En återfödelse. Bygga nytt men samtidigt bevara.

Finns naturligtvis en anledning till att de som vill förändra också är de som de senaste åren satsat mest på il mercato. De står starkt rustade att ta upp kampen med Tysklands topplag, de bästa i PL och de två spanska jättarna. Stora förändringar skulle såklart gynna de lagen som just nu är starkast. Men varför ska de andra lagen låta få dem en större del av kakan?

Satt på ett kafé i Florens och njöt av en kopp kaffe. Konstaterade att det fanns två skyltar. Förbjudet att röka och förbjudet för juventini...
Det ar val knappast fel att blicka tillbaka till Serie A:s storhetstid och onska sig en ny sadan period, men att skylla pa "negrerna" lar knappast ge en forbattring till det battre. Snarare behovs det val en mer progressiv syn pa hela fotbollsapparaten?
Citera
2014-07-27, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
...
Brille, har du hört något om omläggningen där nere? Jag har egentligen ganska usel koll. Har mest spånat kring det jag tagit reda på. Torres drog tydligen nitlotten. Slutade 12:a (av 18 lag) i Lega Pro Seconda & åkte därmed ur. Istället gick lag från Serie D upp! Blir ju lite konstigt när det sker omläggningar men förutsättningarna var ju klara från början.
...

Nop. Mi dispiace men som du så riktigt påpekade så har Sardinien inget lag vare sig i Serie B eller det nya Serie C. Och därmed försvinner det tyvärr lite från min ganska snäva horisont. Torres hade något stort på gång för några år sedan. Talanger och relativt färdiga spelare som bar klubben uppåt i seriesystemet. Men som så ofta med dessa lag med ambitioner så drabbades de av ekonomiska problem och flyttades ned.

Som en parantes så är Sardinien och Sicilien ungefär lika stora, men det finns tre gånger så många sicilianare. Apropå befolkningstäthet.
Citera
2014-07-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Det ar val knappast fel att blicka tillbaka till Serie A:s storhetstid och onska sig en ny sadan period, men att skylla pa "negrerna" lar knappast ge en forbattring till det battre. Snarare behovs det val en mer progressiv syn pa hela fotbollsapparaten?

Du har såklart rätt i att han verkar vara en medial katastrof som är ur takt med tiden. Och jag har inte riktigt läst på kandidaternas politiska program. Men jag konstaterar att han har alla de mindre klubbarnas stöd medan de andra kandidaterna har medias stöd. Tidningar har hela tiden lyft fram de yngre motkandidaterna och pekat på att han är en gammal stofil.

Det är nämligen som så att det politiskt korrekta även finns i Italien. Befolkningen i stort har dock haft en tendens att inte bry sig om det. Men i och med att han själv klampade i klaveret så är det svårt att värja sig.
Citera
2014-07-27, 21:22
Medlem
Erosenins avatar
Fiorentina stöttar inte heller Tavecchio nu efter hans löjliga uttalande. Bra att klubbarna säger ifrån.
Aquilani har blivit erbjuden ett nytt kontrakt med €0.3m mindre i lön, detta vill han såklart inte. Gillar Aqui och jag tycker han balanserar upp mittfältet bra. Hade en bra vårsäsong och började även göra lite mål. Men samtidigt är han den spelare man lär ersätta på mitten för att ta nästa steg.
Snackas lite om Fernando från Porto som man tittar på. Honom har jag ingen uppfattning om, någon som kan berätta lite om spelaren? Kan han ta en startplats?
Pizarro blir bara äldre och hans klackfinter som sista man orsakar fler och fler baklängesmål varje säsong.

Känslan är ju tyvärr att Cuadrado lämnar
Citera
2014-07-27, 22:28
Medlem
Stivalis avatar
Jag glömde bort att nämna Real Vicenza. Blandade ihop dem med Vicenza Calcio. Men det är ju två olika lag! Det som kanske tydligast illustrerar hur ihåligt seriesystemet blivit är att dessa två nu plötsligt möts i två derbyn i tredje divisionen. Man undrar hur det är möjligt.

Real Vicenza bildades som en sammanslagning av tre lokala småklubbar. Dessa småklubbar antar jag har försett Vicenza med spelare så det verkar vara något med att man ville ha en riktigt stark farmarklubb. För relationen verkar ju vara som att de är knutna till varandra. Vicenza kallades "Real Vicenza" under sin storhetstid på 60- & 70-talet då man alltid låg i Serie A. Real som referens till Madrid-giganterna såklart. På den tiden räknades det som en självklarhet att Real Madrid var världens bästa lag. Sålunda var smeknamnet "Real Vicenza" ett epitet som visade att klubben var riktigt jävla stark. Det nya Real Vicenza spelar i samma dräkter & på samma arena som Vicenza Calcio, så känslan av B-lag är ju påtaglig. Dock har jag inte tagit reda på om de skickar spelare mellan sig.

Hur som helst så tog sig Real Vicenza upp i den högsta amatörligan (Serie D) 2012/13. Man slutade då 5a i sin serie. Samtidigt åkte Vicenza Calcio ur Serie B. Klubben har inte varit nere i Serie C sedan 1993. Som vanligt gick massa klubbar åt skogen så tomma platser uppstod. Real Vicenza fick därför ta steget upp i Lega Pro Seconda (C2).

Pga omläggningen så blev alltså 9 av 18 klubbar sedan uppflyttade då C2 helt försvinner. Real Vicenza slutar då 7a!! Vicenza Calcio missade uppflyttning till Serie B då man föll i Play-off. Real Vicenza har alltså på något märkligt jävla bananskal lyckats ta sig upp i samma serie som Vicenza Calcio!!

Jämför det här med England & deras klassiska raka ligasystem där även Division 4 känns som en elit värdig att plocka med i en säsongsguide. Italien framstår ju som en pajasliga där Vicenzas farmargäng plötsligt dyker upp & möter Vicenza. En stornation måste ju fan ha "riktiga" klassiska klubbar i sin tredjeliga.

I England möter Sheffield United-Bristol City i premiären. Klassikerna Preston North End & Notts County möts också. I Italien kommer vi till hösten se matcher som Vicenza-Vicenza. Ascoli tar sig an Tuttocuoio. Novara drabbar samman med Renate. Reggina konfronterar Lupa Roma.

Vad sänder det för signaler till publiken? Man trillar ur en serie & plötsligt möter man rena gärdsgårdsklubbar. I en stornation ska det ju successivt bli mindre & mindre klubbar ju längre ner man halkar. Inte att steget ner till rena dyngan bara ligger en streckstrid bort.

Jag förstår att vissa här intresserar sig mer för hur det går för Serie A-lagen i CL, men i det större sammanhanget tror jag att det här är viktigare för intresset, dvs att bredden är stark & känns professionell är viktigare för landets fotboll än hur ett enskilt köpelag presterar i CL.

Vicenza Calcio ska ju bara behöva ställa ut skorna i derbyt. Eller så är klubbarna så knutna till varandra att det blir läggmatch.

EDIT: Real Vicenza bildades alltså 2010 & nu möter man Vicenza i Division 3.
Senast redigerad av Stivali 2014-07-27 kl. 22:40.
Citera
2014-07-28, 14:11
Medlem
cyberkalles avatar
Det glädjer mig att läsa om att Gomez hittat igen sin målform.
5 mål på fyra testmatcher för Fiorentina.

Ni som har koll hur ser chanserna ut för att Bologna skall kunna göra comeback i Serie A redan nästa säsong?
Citera
2014-07-28, 17:59
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Italien framstår ju som en pajasliga där Vicenzas farmargäng plötsligt dyker upp & möter Vicenza. En stornation måste ju fan ha "riktiga" klassiska klubbar i sin tredjeliga.

I England möter Sheffield United-Bristol City i premiären. Klassikerna Preston North End & Notts County möts också. I Italien kommer vi till hösten se matcher som Vicenza-Vicenza. Ascoli tar sig an Tuttocuoio. Novara drabbar samman med Renate. Reggina konfronterar Lupa Roma.

Vad sänder det för signaler till publiken? Man trillar ur en serie & plötsligt möter man rena gärdsgårdsklubbar. I en stornation ska det ju successivt bli mindre & mindre klubbar ju längre ner man halkar. Inte att steget ner till rena dyngan bara ligger en streckstrid bort.
Jag håller helt med om det här, och förstår inte riktigt varför man valt att göra som man gjort med serierna. Publiksiffrorna lär ju inte skjuta i höjden precis, när det är så otroligt stora skillnader mellan lagen i slagstyrka, ekonomi och tradition. En rejäl portion av matcherna kommer ju oundvikligen bara vara något som de allra mest inbitna bryr sig om.

För övrigt: hur kan ett lag som heter Savoia spela i syd-serien? Konstigheter.

edit: Sorry, det här hade du ju redan förklarat på ett ypperligt sätt:

Citat:
Savoia ska ej förväxlas med Savona som ligger i Ligurien & hamnar i Serie C Central. Savoia kommer från Torre Annunziata i Napoli-regionen, nära Pompeji. Staden förstördes av samma vulkanutbrott som begravde Pompeji. Laget har fått sitt namn från den gamla italienska kungafamiljen, Huset Savojen, då Italien var en monarki när klubben grundades 1908. Man huserar alltså väldigt långt från det gamla furstendömet Savojen som låg uppe i Piemonte, Frankrike & Schweiz. Ganska förvirrande. Om staden Savona har med Savojen att göra vet jag inte men det är som upplagt för förväxling. Savoia har Savojens flagga på sina tröjor men kommer alltså inte därifrån.

Är det inte så att det finns någon koppling mellan huset Savojen och det faktum att Italien spelar i blått?

edit 2: Här är i alla fall någon indikation på det: http://www.theguardian.com/theguardian/2012/nov/21/why-italian-teams-wear-blue

Citat:
Why do Italian national sports teams mostly wear blue, rather than one of the colours represented on the flag?

According to their wonderful book Tutti i colori del calcio (All the Colours of Football), authors Sergio Salvi and Alessandro Savorelli acknowledge that although national teams generally wear strips based on the colours of their respective national flags, this is not always the case: The Dutch wear orange jerseys, the colour of the House of Orange-Nassau; the Germans wear white shirts, from the flag of Prussia; and the Slovenians green and white, the traditional colours of the capital city of Ljubljana. The Indians have an all-blue strip and the Australians green and gold!

The Italians' football and rugby (both codes) teams wear blue in honour of the House of Savoy, under whom Italy was unified in 1861.

Nader Fekri, Hebden Bridge, W Yorks

Vet inte om det stämmer, mina kunskaper om huset Savojen är trots allt begränsade. Familjens vapen ser inte så blått ut...
Senast redigerad av Villon 2014-07-28 kl. 18:21.
Citera
2014-07-28, 18:14
Medlem
Villons avatar
Mer om huset och Savojen och den blå färgen, känns skapligt trovärdigt:

http://italian.about.com/od/italianculture/a/italy-national-color.htm

I korthet så var det något Savojanskt (?) påfund från tiden för korstågen att köra med en blå flagga vid sidan om Savojens vita kors på röd bakgrund, detta som en hyllning till jungfru Maria (). Det här var sen något som man fortsätte köra med inom militären, där blå scarfer och grejer tydligen var det som gällde. När huset Savojen senare blev Italiens kungahus kom färgen att förknippas med landet och väljas som färg för fotbollslaget.
Citera
2014-07-29, 00:21
Medlem
Stivalis avatar
Villon kör lite historia med Savojen. Själv har jag ägnat kvällen åt modernare historia med att kolla lite gamla bilar. Blev rätt paff då jag upptäckte att FIAT till hemma-VM 1990 faktiskt körde en "Special Edition" på Panda-modellen, nämligen FIAT Panda Italia 90. Fanns givetvis endast som 1990 års modell.

http://petrolblog.com/wp-content/uploads/2010/03/Fiat-Panda-Italia-90.jpg

Navkapslarna som fotbollar var alltså original. Kan tänka mig att modellen är rätt åtråvärd idag. Hiss eller diss?

Byggd i Turin som var huvudstad i Savojen. Om Pandan känns lite passé i stilen så vet jag inte vad man ska säga om mustaschen på Umberto I. Hiss eller diss?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/Umberto_I_di_Savoia.jpg

Kung av Italien. Precis som Pandan född i Turin. Faktiskt mördad år 1900 den 29 juli, dvs det här datumet! Att det var den 29 juli var såklart inget jag kunde i huvudet utan såg det nu. Hans drottning Margherita lär ha gett namn åt den mest välkända varianten av pizza. Hiss eller diss? På att beställa Margherita alltså.
Citera
2014-07-29, 09:31
Medlem
Ezzelinos avatar
Lazio har värvat Stefan de Vrij från Feyenoord. Ron Vlaar och de Vrij utgjorde nog VM:s bästa mittbackspar.

cyberkalle: Ja, verkligen kul att Gomez är tillbaka. Fiorentina med Gomez och Rossi i form kommer att bli spännande att följa.

Jag tror att Bologna kan ha rätt goda möjligheter att följa Catania upp på en av direktplatserna från Serie B. De måste dock få till stånd en fungerande målproduktion - bara 28 mål på 38 matcher i fjol i Serie A. Diamanti har gått till en kinesisk klubb och Metalist Kharkiv har hämtat hem den utlånade argentinarern Cristaldo. I dagsläget är det för dåligt beställt med målskyttar i Bologna. Men defensivt ser det bättre ut. Diego Pérez håller nog någon säsong till på mittfältet, liksom spelare som Natali, Antonsson, Morleo och Garics i försvaret. Pazienza är en nyttig spelare att ha i Serie B, och de har värvat Matuzalem, som lär duga där också även om han nu håller på att leva upp till sitt artistnamn

Latina, Bari och Modena rustar dock sina lag, något av dem kan mycket väl visa sig starkare än Bologna när säsongen summeras.
Senast redigerad av Ezzelino 2014-07-29 kl. 10:14.
Citera
2014-07-29, 09:32
Medlem
ChillVills avatar
Igår hölls lottningen för kommande säsongs spelschema. 31 augusti drar det igång igen.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/1502704_741196739286327_6587693909075539029_o.png
Citera
2014-07-29, 10:17
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChillVill
Igår hölls lottningen för kommande säsongs spelschema. 31 augusti drar det igång igen.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/1502704_741196739286327_6587693909075539029_o.png

Ja, jag antecknade genast vilka matcher jag funderar på att se, det blir två per omgång. Genoa-Napoli och Roma-Fiorentina från första omgången är inte det sämsta man kan ägna sig åt. Sedan kan ju matcher kollidera tidsmässigt eller bli flyttade tack vare det internationella cupspelet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in