2014-07-26, 19:41
Bannlyst
Citat:
- Vi säger att vilken gammal "Opti Pobà" som helst kan komma hit. Förut åt han bananer, nu spelar han i Lazios startelva, sa Tavecchio i ett mycket kritiserat uttalande.

Efter kommentarerna har spelarfackets president, Damiano Tommasi, rasat.

- Jag är förbryllad av kommentarerna om bananer och "Opti Poba". Men jag vet inte om jag ska vara mer chockad över tystnaden som följt, säger Tommasi til nyhetsbyrån ANSA.

- Jag har tagit emot otaliga telefonsamtal och protester från både italienska och utländska spelare som är häpna.

http://www.fotbollskanalen.se/italien/spelarna-rasar-efter-presidentkandidatens-rasistattack/

Riktig rocknroll i Italien. Därför jag älskar det där landet.
Citera
2014-07-26, 20:05
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
http://www.fotbollskanalen.se/italien/spelarna-rasar-efter-presidentkandidatens-rasistattack/

Riktig rocknroll i Italien. Därför jag älskar det där landet.

Kul för dig. En annan funderar nästan på att byta land.
Citera
2014-07-26, 20:13
Medlem
SoulAmazins avatar
Chockerande att 18 av 20 Serie A klubbar röstar på denna figur Tavecchio. En 71 årig konservativ gubbe, vad är det exakt han ska uppnå? Någon som vill upplysa? Roma och Juventus, Italiens mest progressiva lag, verkar vara just de enda som är emot han.
Citera
2014-07-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Chockerande att 18 av 20 Serie A klubbar röstar på denna figur Tavecchio. En 71 årig konservativ gubbe, vad är det exakt han ska uppnå? Någon som vill upplysa? Roma och Juventus, Italiens mest progressiva lag, verkar vara just de enda som är emot han.

Att vara konservativ. Att vilja bevara. Har tillbringat dagen i Florens, och nu anlänt till ett regnigt Venedig.

Att bevara. Florens storhet uppstod genom att de vågade. Var moderna. Men de var det genom att bygga på antiken. En återfödelse. Bygga nytt men samtidigt bevara.

Finns naturligtvis en anledning till att de som vill förändra också är de som de senaste åren satsat mest på il mercato. De står starkt rustade att ta upp kampen med Tysklands topplag, de bästa i PL och de två spanska jättarna. Stora förändringar skulle såklart gynna de lagen som just nu är starkast. Men varför ska de andra lagen låta få dem en större del av kakan?

Satt på ett kafé i Florens och njöt av en kopp kaffe. Konstaterade att det fanns två skyltar. Förbjudet att röka och förbjudet för juventini...
Citera
2014-07-26, 22:17
Medlem
Som en liten bisats i sammanhanget kan jag nämna att italienarna har en betydligt större respekt för erfarenhet än vad svenskar är vana vid.

Italiens president, Giorgio Napolitano, är 89 år...
Citera
2014-07-27, 10:29
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Att vara konservativ. Att vilja bevara. Har tillbringat dagen i Florens, och nu anlänt till ett regnigt Venedig.

Att bevara. Florens storhet uppstod genom att de vågade. Var moderna. Men de var det genom att bygga på antiken. En återfödelse. Bygga nytt men samtidigt bevara.

Men frågan är om han kan göra det? En ledare som uttalar sig så oerhört jävla klantigt, i tider där rasism fortfarande är ett stort problem inom sydeuropeisk fotboll, ger inget vidare intryck. Respekt för de äldre absolut, men då ska det vara kompetent folk och inte korrupta dinosaurier som gör tjänster åt sina "vänner" (läs: Serie As åldrande klubbpresidenter).

Nu menar jag absolut inte att döma ut han helt, då jag knappt har läst varken hans eller Albertinis ståndpunkter, men jag gillar att han vill öka kvoten för italienska spelare (?). Det är vitalt för Serie As framtid. Men som sagt, han ger mig inga bra vibbar.
Citera
2014-07-27, 13:36
Medlem
Stivalis avatar
Har egentligen tagit paus från FB men man har ju gjort om Lega Pro totalt så det känns ytterst aktuellt att ta upp det. Tror ingen har skrivit om detta & mitt hobbylag Benevento kommer spela i den nya ligan så jag ska försöka presentera hur det ser ut numera. Man har alltså slagit ihop Lega Pro Prima & Lega Pro Seconda.

Det har skett successivt men blir ändå en jätteförändring till hösten. Jag tror det kommer kallas Serie C på nytt. Själv har jag fortsatt kalla det C1 & C2 istället för de långa krångliga namnen. Det blir tre stycken jämnbördiga Serie C (Nord, Central & Syd). Enkelt faktiskt. Metoden för att uppnå detta har varit desto krångligare.

Jag har egentligen alltid gillat engelska ligan bättre när det kommer till divisionerna under den högsta. Deras ligasystem är perfekt. Fyra nationella ligor. Division 1-4. Enkelt, snyggt & prydligt. Lätt att förstå & skapar en riktig elit som blir stabil då det är svårt att klättra snabbt. På Tipsextra-tiden gavs det ut säsongsguider där alla lag fanns med. Rankingen är solklar. Ettan i Division 1 är bäst & jumbon i Division 4 sämst. Sen bytte man namn men systemet var samma. Har även några engelska tidningars säsongsguider där alla lag är med. Suveränt då man lätt kommer in i det.

Det är svårare med det italienska då det blir så jävla många lag. Går inte att hålla reda på alla lag i 7 divisioner. Svårt också att greppa vilka som är blåbär som har tillfällig framgång & vilka som är gamla klassiker. I Englands 1-4 är ju nästan alla klassiker då systemet är stabilare.

Förra säsongen slogs i alla fall de tre C2 samman till två. Övre halvan gick upp i den nya ligan & nedre blev nedflyttad till Serie D. Det var alltså mittenstriden som var intressant istället för botten & toppen. Ingen ur C1 blev nedflyttad. Ganska ointressant liga i fjol alltså.

Det knäppa med den nya säsongen blir att lag från Serie B möter lag från Serie D. Vissa lag från Serie D har alltså tagit steget direkt till tredje divisionen & möter lag som åkt ur Serie B! Om det gamla systemet var uselt så är ju detta ännu sämre, tänkte jag först. Man blandar samman storlag med rena skitlag.

Efter att ha funderat över det här ett bra tag så börjar jag nu ändra ståndpunkt lite. De är kanske ändå positivt. Blir enkelt för oss som följer Calcio att endast ha tre Serie C som är enkelt ordnade geografiskt. De riktiga skitlagen kommer nog sorteras ut direkt. Är såklart förnedrande för lag som åkt ur Serie B att behöva möta rena skräpgäng. Känns ju knappast som någon mäktig fotbollsnation direkt. Men det kommer nog arta sig efterhand.
Citera
2014-07-27, 14:42
Medlem
Stivalis avatar
Mitt hobbylag Benevento hamnar i Serie C Syd. Även Reggina & Juve Stabia från Serie B hamnar här. Jag tycker Syd-ligan ser stark ut. Här finns kända lag som, förutom nämnda tre, även Catanzaro, Cosenza, Foggia, Lecce, Messina & Salernitana.

Från Serie D kommer Matera, Savoia & Lupo Roma. Skitlag kan tyckas. Hör dom hemma i tredje divisionen? Dom hoppar alltså över fjärde divisionen.

Nja, Savoia är faktiskt en riktig klassiker. Ett stort lag från den gamla tiden. 1924 var man faktiskt nära att vinna scudetton! Förlorade finalen mot Genoa med 1-1 & 1-3. Det var 1929 som Serie A blev den ligan vi känner idag. Savoia har aldrig spelat i Serie A men var alltså vassa på den gamla erans tid.

Savoia ska ej förväxlas med Savona som ligger i Ligurien & hamnar i Serie C Central. Savoia kommer från Torre Annunziata i Napoli-regionen, nära Pompeji. Staden förstördes av samma vulkanutbrott som begravde Pompeji. Laget har fått sitt namn från den gamla italienska kungafamiljen, Huset Savojen, då Italien var en monarki när klubben grundades 1908. Man huserar alltså väldigt långt från det gamla furstendömet Savojen som låg uppe i Piemonte, Frankrike & Schweiz. Ganska förvirrande. Om staden Savona har med Savojen att göra vet jag inte men det är som upplagt för förväxling. Savoia har Savojens flagga på sina tröjor men kommer alltså inte därifrån.

Matera är väl heller inget riktigt blåbär men precis som Savoia så har de inte direkt varit lyckosamma på senare år. Man var starka på 70-talet & gjorde en säsong i Serie B. Småstad i det ödsliga glesbefolkade Basilicata. Det var drag i klubben på 70-talet men idag hör de väl inte direkt hemma i tredje ligan.

Säsongen 79/80. Härliga tider för Matera:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/7/7b/Matera-Taranto_79-80.jpg

Kul med Savoia & Matera alltså. Men Lupa Roma är väl ändå ett riktigt skitlag. Trodde först det var någon sorts farmarklubb till Roma. Det är dock det här laget som bytt namn flera gånger & senast hette Atletico Roma. Har tidigare varit en framgångsrik plantskola som fostrat stora spelare. Ett flertal kända stjärnor har också avslutat karriären här. De ville väl bo kvar i Rom men trappa ner med fotbollen. En hel del kända lirare har alltså passerat men själva klubben känns ändå inte som någon större aktör i Rom. Matera tex är ju klubben som gäller i Matera. Savoia har en arena som tar över 10 000 & de drömmer om gamla storhetstider då de var två mål från scudetton. Lupo Roma däremot känns som ett farmarklubbsskämt. Typ Spårvägen? Någon annan får gärna fylla i om ni har annan uppfattning. Paolo Di Canio i all ära men....det känns ändå löjligt att Reggina ska behöva möta det här laget. Det ska bara vara att ställa ut skorna.
Citera
2014-07-27, 15:08
Medlem
Stivalis avatar
Benevento deltar alltså i Serie C Syd. Ligan ser ut så här:

Från Serie B
Reggina
Juve Stabia

Från Lega Pro Prima
Barletta
Benevento
Catanzaro
L´Aquila
Lecce
Paganese
Salernitana

Från Lega Pro Seconda
Casertana
Cosenza
Foggia
Ischia
Melfi
Messina
Teramo
Vigor Lamezia

Från Serie D
Lupa Roma
Matera
Savoia

20 lag alltså. Från fyra divisioner. Sicilien har faktiskt bara Messina med. Sardinien som också är glesbefolkat har inget lag med i Serie C.
Citera
2014-07-27, 19:15
Medlem
Sia-Inters avatar
Får ventilera lite tankar i Serie A-tråden denna söndagskväll. Situationen för den italienska fotbollen är verkligen kritisk och det handlar egentligen inte så mycket om lagen, spelarna, talangerna och tränarna. Det fotbollsmässiga ser jag egentligen inga problem med för Serie A. Juventus, Napoli, Roma(tuff seedning) har alla fina chanser att ta sig långt i Europa. Det gäller också Fiorentina och Inter. Ställer mig mer frågande till hur Torino hanterar "krig på tre fronter", men jag är som sagt positiv sett till spelarmaterialen i de här lagen och den kommande säsongens Europaspel.

Det som är kritiskt och negativt i Italien idag är allt runt omkring fotbollen och tyvärr en del av det maniska tänket om taktik. Politiken runt omkring fotbollen, systemen, förfallande arenor och kass ekonomi är lite småcharmigt men det är inte hälsosamt. Att det inte görs något åt saken och att byråkratin skrämmer bort tänkbara investerare är tråkigt. Kriminella rör sig på arenorna och inom fotbollen. Hur kul är det egentligen för fotbollsspelare att behöva stå ut med "möten" med supportrarna?

Hur kul är det egentligen för Parma att inte spela i Europa och hur förklarar man det till lagets spelare? Landets bästa tränare lämnar landets bästa lag och helt plötsligt har vi i alla fall en spännande toppstrid. Min favorit Stramaccioni är tillbaka i Udinese och mitt Inter håller på att bygga ett lag som förhoppningsvis kan visa upp lite pungkulor. Roma har ett fantastiskt fint lag och en grym tränare, men hur klarar de av att spela tre turneringar?

Även fast jag lider med Parma ska det bli kul att se Torino mot BP här i Stockholm, hoppas så många som möjligt av alla som älskar il calcio tar sig dit. Jag har kommit på mig själv med att ifrågasätta min kärlek till den italienska fotbollen många gånger den senaste perioden. Något som inte hänt förr och kan det vara så att jag tröttnat på allt det ruttna? Jag vet inte, det kommer inte hindra mig från att se ett antal matcher på plats nästa säsong och om jag ska vara helt ärlig saknar jag adrenalinet från när man stegar upp för San Siros trappor och ser flaggorna vaja i Curva Nord.

Imorgon lottas spelschemat och trots att det ibland är tufft ska det bli ett nöje att följa Serie A i år igen. Sen är ju också Zeman tillbaka och bara det är en anledning att älska il calcio.
Citera
2014-07-27, 19:39
Medlem
Lysande Sia. Inte minst efter en dags lullande i Venedig. Som nästan kan stå som symbol för Calcio. Tittade såklart till Rialto och S.Marco, mest för familjens skull. Men annars höll vi oss utanför de värsta turiststråken. Små gränder där ett torg öppnar upp. Möjlighet att njuta av glass och ett glas vin, medan barnen spelade fotboll med lokala barn. I bakgrunden spelas klassiskt lågmäld kontrabas från en väl skolad musiker.

Venedig. Slitet som fan men samtidigt en självklar sevärdhet på världsplan. Nergånget men med värdighet...

Samtidigt så finns det överallt klotter. Uppmaningar om revolution. Det nya möter det gamla, medan hela skitet sakta sjunker... Och jag får väl erkänna att jag njuter av det.

Lyfter fram detta inlägg under tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Trist. Makalösa städer att vistas i om man har konstnärliga och historiska intressen. Venedigs fotbollslag är ordentligt på dekis också, har återuppstått efter ett par tidigare konkurser, men framtiden är ytterst oviss. En rysk skumraskoligark bossar:

http://www.theguardian.com/sport/blog/2014/jan/07/venezia-football-venice-club-russian-owner-stadium#
...

Hade en vag plan om att åka upp till Sappada för att njuta av Zeman, Conti & Co., eftersom jag är i"närheten". De spelar idag ännu en träningsmatch mot lokala hjältar.

Men koncentrerar mig istället på att njuta av gott vin, och laga god mat till familjen.
Senast redigerad av Brille68 2014-07-27 kl. 19:43.
Citera
2014-07-27, 20:26
Medlem
Stivalis avatar
Finns egentligen inte mycket att oroa sig över gällande italiensk fotboll förutom en sak: Att klubbar går i konkurs. Det är det överlägset största problemet egentligen. Kommer ju alltid finnas grejer man uppfattar som bra eller dåliga, men....the show must go on. När större klubbar försvinner ner i lingonserien pga konkurs så går ju inte showen vidare. Inte samma show i alla fall. Där tappar ligan tonvis med förtroende. Blåbär ersätter de större som försvunnit. Hela gamet urholkas.

I Serie A upplever jag inte detta som ett problem med lag som Chievo & Sassuolo. När man tagit steget till högsta serien & etablerar sig blir man automatiskt en stor klubb. Det stimuleras fram drag i klubben & toppen vidgas istället för att urholkas. Under högsta serien blir detta däremot ett jätteproblem. Novara tex åker ur Serie B & tvingas nu möta en del rena gärdsgårdslag. Jag fattar faktiskt inte varför man inte kör fyra raka nationella serier som i England. Kan fatta att man vill skapa bredd, men toppen urholkas. Konkar sedan en massa lag så blir det ju rena lingonligan av det.

Brille, har du hört något om omläggningen där nere? Jag har egentligen ganska usel koll. Har mest spånat kring det jag tagit reda på. Torres drog tydligen nitlotten. Slutade 12:a (av 18 lag) i Lega Pro Seconda & åkte därmed ur. Istället gick lag från Serie D upp! Blir ju lite konstigt när det sker omläggningar men förutsättningarna var ju klara från början.

Känns nästan som ett skämt att Giana Eriminio, Lupa Roma, Pordenone, Renate, Tuttocuoio & Santarcangelo tar steget upp i trean. Någon som ens hört talas om dessa lag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in