2014-07-27, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
.

Jag tänkte som en rolig grej bara. Att analysera den här musikvideon. Så kan du säga om du tycker det är knäppt, om du håller med, inte håller med, eller om du vill tillägga något haha! Bara för en rolig grejj!
.
https://www.youtube.com/watch?v=wuvtoyVi7vY

OK. Först har vi ljudet av regn, som är ett renande ljud. Förlösande. Efter en varm sommardag kan regn vara en befrielse, det ger nytt liv.

En pyramid. Pyramidspel.

En mask, som kan stå för "persona" en karaktär. "Persona" användes i grekiska tragedier, där varje mask stod för en viss personlighet. Alltså, vi bär alla en mask, vi visar inte vem vi egentligen är.

Sen dyker Phil Collins upp under masken, och masken försvinner. Alltså han tar av sig masken och visar sitt riktiga jag.

Märk att han nu står i ett rött regn. Det röda är en motsats.

Två personer som simmar under vatten. Vatten står för det undermedvetna. Personerna är fast i det undermedvetna. När jesus gick på vatten var det en symbol för att han hade mästrat sitt undermedvetna, att han hade blivit ett med sig själv. När Peter provade föll han genom ytan.

Nu sjunger Phil i ett blått regn. Det blåa är den andra motsatsen.

Några sekvenser där Phil sjunger i blått/rött regn. Nu har vi alltså de två motasterna i samma. Det är egentligen bara ett begrepp för motsatser. Det är den högra och vänstra hjärnhalvan. Intuition och reson. Att stå i regnet är ett renande av själen. På samma sätt som dopet används som en symbol för renandet av själen. Och Johannes döparen renade Jesus.

" make you turn around" Att vända om, att se allt från en ny synvinkel, att inte vara fast i det gamla.

Krossad spegel. Reflektionen av dig själv, din egen bild av dig själv, är falsk, den stämmer inte.

Sekvensen med någon som kör bil, lever farligt och åker in i en lastbil, som ser mer ut som en svart tunnel, hm.. jaja

Nu står Phil på en nedåtpekande triangel av vatten. Den nedåtpekande triangeln står för det negativa, ett fall nedåt. För en man är det det kvinnliga. För en kvinna är det det manliga. Phil står på vattnet, han har alltså kontroll över sitt undermedvetna.

En man som kämpar mot att falla ner för en avsats

En person som faller ner för ett stup ner i vattnet, det undermedvetna. Den nedåtpekande triangeln, det negativa.

Masken återvänder. Tittaren sätter på sig masken igen.

Var det knäppt? hahaha..
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2014-07-27 kl. 09:33.
Citera
2014-07-27, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
..

Vad man måste förstå av videon är att låten är gjord för en film som heter just Against all odds (svensk titel: Mot alla odds) så en hel del av scenerna i videon är antagligen inte så lätta att förstå utan att se filmen så jag skulle inte fästa så stor esoterisk betydelse på viss symbolik utan att kunna hela historian.
Persona ideen är intressant men ska nog här sammankopplas med hur historien är och inte som någon esoterisk lärdom till mänskligheten.

Att dra ut saker ur kontext är oftast farligt.
Citera
2014-07-27, 09:25
Bannlyst
Citat:
Vad man måste förstå av videon är att låten är gjord för en film som heter just Against all odds (svensk titel: Mot alla odds) så en hel del av scenerna i videon är antagligen inte så lätta att förstå utan att se filmen så jag skulle inte fästa så stor esoterisk betydelse på viss symbolik utan att kunna hela historian.
Persona ideen är intressant men ska nog här sammankopplas med hur historien är och inte som någon esoterisk lärdom till mänskligheten.

Att dra ut saker ur kontext är oftast farligt.

Kan inte hjälpa det. Jag redigerade det lite, i det här fallet är det inte farligt.
Citera
2014-07-27, 10:24
Medlem
Citat:
Kan inte hjälpa det. Jag redigerade det lite, i det här fallet är det inte farligt.

Jag tror det är därför konspirationer oftast tilltalar folk mer än fakta, man agerar instinktivt och tror att alla symboler alltid betyder samma sak oavsett i vilket sammanhang saker och ting används istället för att se saker och ting i kontext.
Man letar helt enkelt efter den enklaste lösningen på ett problem för att förstå varför det ser ut som det gör.

Om vi tittar vidare på symboliken i videon kan vi titta på regnet. I en religös kontext kan det mycket väl användas som symbolik för renande men regn används också i filmer för att presentera att det är något sorgset som händer, i detta fallet så används regnet som en sorts översättning av tårar.
Citera
2014-07-27, 11:07
Bannlyst
Citat:
Jag tror det är därför konspirationer oftast tilltalar folk mer än fakta, man agerar instinktivt och tror att alla symboler alltid betyder samma sak oavsett i vilket sammanhang saker och ting används istället för att se saker och ting i kontext.
Man letar helt enkelt efter den enklaste lösningen på ett problem för att förstå varför det ser ut som det gör.

Om vi tittar vidare på symboliken i videon kan vi titta på regnet. I en religös kontext kan det mycket väl användas som symbolik för renande men regn används också i filmer för att presentera att det är något sorgset som händer, i detta fallet så används regnet som en sorts översättning av tårar.

JA Men det här var väl inte den enklaste lösningen. haha!
Du har rätt i att regn representerar sorg, vilket bara gör det bättre. För sorg är ett renande. Efter att man gråtit så känns det bättre. Precis som regnet renar jorden, och dina tårar renar dina tankar.
Citera
2014-07-27, 16:18
Medlem
Citat:
När jag började läsa om konspirationsteorier var det spännande och skrämmande. Jag kunde liksom inte sluta. Jag tittade på alla youtube videos och läste om allt från Ödlor, Bilderberg, Rotschild och gnosticism. Jag blev manisk.

Jag isolerade mig och drack samtidigt en del alkohol. Och det blev som en konstig nedåtgående spiral. Oerhört spännande och skrämmande. Det ledde mig till Nigredo.

Varav jag plötsligt stod öga mot öga mot mig själv. Det blev en rannsakning av allt jag trott på. Ingenting var längre säkert. Jag kunde höra Phil collins sjunga "against all odds" i mitt huvud när jag låg och sov. Jag pratade med figurer i mina drömmar som upplevdes sanna. Jag förstod inte vad som hände.

https://www.youtube.com/watch?v=wuvtoyVi7vY

Men jag bara fortsatte gräva på internet. Jag snöade in på Carl jung och gnosticism. Och Läste om detta i i alla fall ett halvår. Och jag kan ärligt säga att jag är en förändrad människa, jag är inte superlycklig, men det känns som om jag har uppnått någonting. Jag är inte lika rädd som förut, jag bryr mig inte lika mycket och jag har hittat en tro, eller egentligen en vetenskap, som heter gnosticism.

Jag kan rekommendera denna resa. En del kanske hittar något annat, men detta var vad jag fann. Och min resa har nu tagit en annan vändning.

Intressant.
Får jag fråga vilken slutsats du dragit om vår omedelbart nära verklighet?
Citera
2014-07-27, 20:43
Medlem
Jag har inte haft en dröm på över 2 år kan jag fortfarande bli gnotisici.. gnotist?
Senast redigerad av Istidraj 2014-07-27 kl. 20:48.
Citera
2014-07-27, 20:46
Medlem
Jag har inte varit nykter sen 1982 - kan detta bli min nya tro?
Citera
2014-07-27, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
Jag har inte haft en dröm på över 2 år kan jag fortfarande bli gnotisici.. gnotist?

Gnostiker kallas det och ja, att vara gnostiker innebär att man följer så kallade gnostiska läror, kolla upp texterna som hittades i nag hamadi bibloteket.
Citera
2014-07-27, 23:16
Medlem
SummaSummarums avatar
Så vad du menar är att man skall akta sig för att gräva för mycket i konspirationer för det kan sluta med att man dyrkar gnocchism?
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51y2iA6MgqL.jpg
Citera
2014-07-27, 23:43
Medlem
stom72s avatar
Fler bordegöra det Trådskaparen gjort. Ta gärna del av vad ex Texe Marrs, Max Igan och David Icke har att säga om Kahzarer och deras Zionism och hur den i sin tur påverkar vad som nu händer i Gaza och Syrien.
Citera
2014-07-27, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Intressant.
Får jag fråga vilken slutsats du dragit om vår omedelbart nära verklighet?

Beror lite på vad du menar. Frågan var lite otydlig.
Har vi samma verklighet?
Det mesta skulle jag nog kalla rationellt.
Fast allt är relativt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in