• 1
  • 2
2014-07-26, 20:19
Medlem
Jag håller på att prata med en vän till mig. Han ska på ibogainbehandling för första gången.
Vi kom under samtalet på att det är oerhört konstigt att ibogain är narkotikaklassat i Sverige.
Hur gick det till? 1985 har jag sett på internet att det blev klassat. Psilocybinsvamp var lagligt fram till 90-talet i Schw€den, o den drogen är ju åtm. "rolig" att använda.

Ibogain missbrukar man inte. Inte i över huvud taget.

Jag är konspiratoriskt lagd numer. Min egen spontana teori är att det är olagligt på grund av att det fungerar. Vore det lagligt så skulle privata kliniker i Sverige kunna BOTA missbruk. Därmed skulle antalet missbrukare minska, kanske en hel del. Det skulle inte behöva finnas lika mycket beroendevård då. Det är måånga människor som lever på att såna som jag och min vän är missbrukande as som inte nånsin tar sig i kragen. (inom stor parantes för det är oerhört konspiratoriskt (Eller ÄR det?): Sverige kanske på nåt vis får betalt för bl.a. heroinet som kommer in hit...)

Jag hittar inte så mycket information kring det. Kan ni hjälpa mig? Hur tar jag reda på mer om detta?
Jag vill gräva i det här, men vet inte riktigt var jag börjar.. Vilken instans kan jag kontakta?
Citera
2014-07-26, 21:18
Medlem
MADs avatar
Det blev förbjudet pga biverkningar och dödsfall.
Finns mycket på internet om du Googlar.
Här är en video t ex https://www.youtube.com/watch?v=Ul0xHfWr5_Y
Citera
2014-07-26, 22:47
Avstängd
Melange5738s avatar
I beslutsunderlaget står det att det förbjöds p.g.a "att man hört att det förekommit missbruk av substansen i USA".

Att det förekommit dödsfall av läkemedel är vanligtvis inte någon anledning till att förbjuda det, särskilt inte då det handar om saker som man kan konstatera riskfaktorer innan behandling (som hjärtsjukdomar eller leverproblem).
Citera
2014-07-26, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
I beslutsunderlaget står det att det förbjöds p.g.a "att man hört att det förekommit missbruk av substansen i USA".

Att det förekommit dödsfall av läkemedel är vanligtvis inte någon anledning till att förbjuda det, särskilt inte då det handar om saker som man kan konstatera riskfaktorer innan behandling (som hjärtsjukdomar eller leverproblem).

Ok, tack för informationen. Men var får du den från? Var finns detta beslutsunderlag och vet du mer ingående om vart rönet om missbruk av Ibogain kom från. Det lät väldigt diffust för att räcka som underlag till att klassa det som narkotika. I så fall hade man kunnat fråga sig varför inte tobak, kaffe, yerba mate, kakao, kava kava, etc, etc är klassade som narkotika, om allt som krävs är ett rykte om att missbruk förekommer i andra länder.

Mycket märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Det blev förbjudet pga biverkningar och dödsfall.
Finns mycket på internet om du Googlar.
Här är en video t ex https://www.youtube.com/watch?v=Ul0xHfWr5_Y

Jag har googlat, men inte tillräckligt
Tack för din hjälp, min vän Jag ska se på det där snart, är oerhört trött, började med LCHF idag.
Senast redigerad av DirectorRolph 2014-07-27 kl. 00:24.
Citera
2014-07-27, 13:39
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirectorRolph
Ok, tack för informationen. Men var får du den från? Var finns detta beslutsunderlag och vet du mer ingående om vart rönet om missbruk av Ibogain kom från. Det lät väldigt diffust för att räcka som underlag till att klassa det som narkotika. I så fall hade man kunnat fråga sig varför inte tobak, kaffe, yerba mate, kakao, kava kava, etc, etc är klassade som narkotika, om allt som krävs är ett rykte om att missbruk förekommer i andra länder.

http://www.ibogain.se/cmsms/uploads/...underlaget.pdf

gå till sid 5. det är oerhört märkligt ja. Citat: "Små mängder har vid ett fåtal tillfällen beslagtagits av missbrukare i Sverige. Ämnet har ingen accepterad användning som läkemedel med det är känt som missbruksmedel i USA."

Eller hur, skulle vilja se vilka källor de använde för att skriva ihop den där paragrafen.
Citera
2014-07-27, 13:52
Medlem
klybans avatar
Kan du ha roligt på en substans, så bryr man inte om det är farligt eller inte.
Citera
2014-07-27, 15:40
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kan du ha roligt på en substans, så bryr man inte om det är farligt eller inte.

Har inte hört så många som tagit ibogain mer än en gång, så uppenbarligen är det inte så kul.
Citera
2014-07-27, 15:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Har inte hört så många som tagit ibogain mer än en gång, så uppenbarligen är det inte så kul.
Vi pratar om staten nu, minsta misstanke om det kan vara kul.
Så slappar man på ett narkotikaklassning.
Citera
2014-07-28, 22:23
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Vi pratar om staten nu, minsta misstanke om det kan vara kul.
Så slappar man på ett narkotikaklassning.

Japp, tyvärr har du rätt. Droger/preparat/växter/etc narkotikaklassas i Sverige pga att dom kan användas för att "berusa" sig med och inte bara för deras potentiella farlighet. Det beror på att våra narkotikalagar inte bara finns för att skydda befolkningen mot farliga saker. Det finns också moraliska inslag. Finns mycket bevisning som stärker att det är på det viset. Om hälsoskäl var ledstjärnan för våra narkotikalagar så skulle man nu knappast acceptera att det dör så många av knark i Sverige, eller hur?
Citera
2014-07-28, 22:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Japp, tyvärr har du rätt. Droger/preparat/växter/etc narkotikaklassas i Sverige pga att dom kan användas för att "berusa" sig med och inte bara för deras potentiella farlighet. Det beror på att våra narkotikalagar inte bara finns för att skydda befolkningen mot farliga saker. Det finns också moraliska inslag. Finns mycket bevisning som stärker att det är på det viset. Om hälsoskäl var ledstjärnan för våra narkotikalagar så skulle man nu knappast acceptera att det dör så många av knark i Sverige, eller hur?
Om det är farligt eller inte är inte av intresse för dom.
Visst har det varit substanser som har forceras pga de är farliga och tagit liv.
Enda som är av intresse, finns det någon som tar det för berusa sig.
Ja då narkotikaklassar vi det.

Man försöker ju påstå lagarna är till för rädda liv.
Vi vet ju alla hur Beatrice Ask började stamma i P1, när intervjuaren börja ställa tuffa frågor.

Och TS, man har ingen intresse att utvärdera eventuell farlighet eller inte.
Inte hur skoj eller inte en substans är.
Det enda som är av intresse är om någon tar en substans för berusning eller ens det allra minsta liknar berusning.
Sen om det kan bota 10000 heroinister skiter dom fullständigt.
För då får du ta det via läkemedelsverket, annars är du körd.
Tråkiga ord, men så funkar det generellt.
Citera
2014-08-18, 20:29
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Om det är farligt eller inte är inte av intresse för dom.
Visst har det varit substanser som har forceras pga de är farliga och tagit liv.
Enda som är av intresse, finns det någon som tar det för berusa sig.
Ja då narkotikaklassar vi det.

Man försöker ju påstå lagarna är till för rädda liv.
Vi vet ju alla hur Beatrice Ask började stamma i P1, när intervjuaren börja ställa tuffa frågor.

Och TS, man har ingen intresse att utvärdera eventuell farlighet eller inte.
Inte hur skoj eller inte en substans är.
Det enda som är av intresse är om någon tar en substans för berusning eller ens det allra minsta liknar berusning.
Sen om det kan bota 10000 heroinister skiter dom fullständigt.
För då får du ta det via läkemedelsverket, annars är du körd.
Tråkiga ord, men så funkar det generellt.
Knarkkrigarna vill få alla att tro det är pga drogers farlighet dom är förbjudna men så står det inte i lagen som.Där narkotikaklassas substanser för att dom kan ge upphov till eufori.
Citera
2014-08-18, 22:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Knarkkrigarna vill få alla att tro det är pga drogers farlighet dom är förbjudna men så står det inte i lagen som.Där narkotikaklassas substanser för att dom kan ge upphov till eufori.
Rätt lustigt att dom underkastar sig den retoriken, "men det är ju farligt".
Men tror dom gör detta pga indoktrinering och stor portion okunskap om vad drogers skadlighet är.

Detta ser man ju rätt tydligt när man diskuterar cannabis.
Där fakta inte når innanför skallbenet, och avfärdas som drogliberalt.
Och att de är stolta att inte veta nått om droger, stöter man på ibland.
Frågar då alltid hur de kan vara emot nått de inte förstår.
Brukar då komma "dig går ju det inte prata/diskutera med".
Men jag förstår dom, då bra argument är jobbiga att hantera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in