2014-07-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vi vet att hon dog av hugg i hjärta och lungor, men vi vet inte varför, var och hur eller med vad egentligen. Allting talar för att kJ var inblandad, men vi vet inte det till hundra procent. Mycket talar också för att Vbs kroppsdelar transporterades i sonatan. Domslutet är inte tillräckligt övertalande för att kJ är ensam inblandad i alla moment. Vad gör dig så säker i att rätt gm är dömd?

Ska först säga att det var inte det jag tänkte på, alltså om rätt person är dömd, utan att man i det här fallet med VB kan säga att det handlar om ett dråp eller mord, till skillnad från LC-fallet, där det alltså inte alls gick att komma någon vart med dödsorsaken.

I det här fallet: varför är rätt person dömd? Därför att den mesta bevisningen sammantaget pekar mot honom, därför att ingen KONKRET bevisning pekar mot någon annan, därför att hela planteringsscenariot inte är särskilt trovärdigt och ja, jag skulle kunna rada upp skäl. Men i grunden handlar det nog om en syn på vad som är mest rimligt. Jag står ut med tråkiga scenarier.
Citera
2014-07-26, 20:07
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför letar du inte efter sanningen själv? Precis som bevisningen har försvagats sedan domen kan den också stärkas av någon som letar.
Jag är övertygad om att rätt GM sitter. Att det är sant att KJ mördat VB.
Citera
2014-07-26, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
@micro113

Åsikten om FP2 var mest allmän nyfikenhet.

Varför är du så säker på att KJ inte skyddar en polare av något slag?

Ang torson: det är inte busenkelt att bära en torso i det skicket (utan att gå in på morbida detaljer). KJ är inte speciellt klen, men bärnadet är inte så lätt som många tycks tro. Som sagt inte omöjligt, men under omständigheterna långt från sannolikt

Jag kan inte förstå varför kJ skulle ha svåra problem med att bära kroppsdelar till fyndplatserna. Lägg ner det där snacket! En yngling på dryga 1,90cm öh. Orkar bära mer än man tror när man är tvungen.
Citera
2014-07-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Ska först säga att det var inte det jag tänkte på, alltså om rätt person är dömd, utan att man i det här fallet med VB kan säga att det handlar om ett dråp eller mord, till skillnad från LC-fallet, där det alltså inte alls gick att komma någon vart med dödsorsaken.

I det här fallet: varför är rätt person dömd? Därför att den mesta bevisningen sammantaget pekar mot honom, därför att ingen KONKRET bevisning pekar mot någon annan, därför att hela planteringsscenariot inte är särskilt trovärdigt och ja, jag skulle kunna rada upp skäl. Men i grunden handlar det nog om en syn på vad som är mest rimligt. Jag står ut med tråkiga scenarier.

Jag vill ha konkreta orsaker från dig som övertygar dig om att rätt man är dömd. Exakt vilken bevisning vill du lyfta fram som avgörande i detta fall.
Citera
2014-07-26, 20:18
Medlem
Citat:
Jag kan inte förstå varför kJ skulle ha svåra problem med att bära kroppsdelar till fyndplatserna. Lägg ner det där snacket! En yngling på dryga 1,90cm öh. Orkar bära mer än man tror när man är tvungen.

Precis, säg till honom att han får välja tre fria soft airguns om han bär 33 kg 500 m och du kommer att då att få se på nåt helt annat.
Citera
2014-07-26, 20:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag är övertygad om att rätt GM sitter. Att det är sant att KJ mördat VB.
Nog bäst du sätter igång att leta bevis då, för motståndarsidan samlar på hög för resning.

Dessutom kan du försöka förklara varför KJ SMS:ade MB i två timmar efter mordet och gillade på fejjan.
Citera
2014-07-26, 20:25
Medlem
Citat:
Jag vill ha konkreta orsaker från dig som övertygar dig om att rätt man är dömd. Exakt vilken bevisning vill du lyfta fram som avgörande i detta fall.

1. Tejpen
2. Spåren i bilen
3. Bristen på liknande konkreta bevis när det gäller alternativa gärningsmän
4. Att KJ försäger sig på flera ställen under förhören
5. Att han besökt gula huset och inte nämnt det i förhör tre dagar senare
6. Att han inte tar kontakt med VB trots att kompisarna tjatar, att han låtsas ringa henne
7. att han är förtrogen med det område där kropparna hittas
8. att hon var hemma hos honom och att ingen säkert sett henne sen dess
9. att det under flera dagar var okänt vem VB varit hemma hos, ev planterare måste ha undrat som fan vem de skulle sätta dit.

ja, det finns mer men det här är vad jag kommer på helt hastigt. Obs att jag är kritisk till:

- det sk larmsamtalet
- det sk skriket
- att hon skulle ha dödats o styckats i lägenheten
Citera
2014-07-26, 20:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nog bäst du sätter igång att leta bevis då, för motståndarsidan samlar på hög för resning.

Dessutom kan du försöka förklara varför KJ SMS:ade MB i två timmar efter mordet och gillade på fejjan.

Resning?

På vilka grunder då, rättegångsfel eller vad menar du?
Citera
2014-07-26, 20:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
1. Tejpen
2. Spåren i bilen
3. Bristen på liknande konkreta bevis när det gäller alternativa gärningsmän
4. Att KJ försäger sig på flera ställen under förhören
5. Att han besökt gula huset och inte nämnt det i förhör tre dagar senare
6. Att han inte tar kontakt med VB trots att kompisarna tjatar, att han låtsas ringa henne
7. att han är förtrogen med det område där kropparna hittas
8. att hon var hemma hos honom och att ingen säkert sett henne sen dess
9. att det under flera dagar var okänt vem VB varit hemma hos, ev planterare måste ha undrat som fan vem de skulle sätta dit.

ja, det finns mer men det här är vad jag kommer på helt hastigt. Obs att jag är kritisk till:

- det sk larmsamtalet
- det sk skriket
- att hon skulle ha dödats o styckats i lägenheten
Vilket av detta är bevis på mord, och hur?
Citera
2014-07-26, 20:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Resning?

På vilka grunder då, rättegångsfel eller vad menar du?
Ett skäl till resning, enligt lagboken: "om någon skriftlig handling, som åberopats till bevis, har varit falsk eller om ett vittne, en sakkunnig eller en tolk har avgett falsk utsaga samt handlingen eller utsagan kan antas ha inverkat på utgången".
Påståendet om att KJ tog emot samtal i cellen Q Trångforsen S är ett sådant falskt, skriftligt påstående. Det räcker sannolikt inte, men många bäckar små, var det en vis postare som skrev.
Citera
2014-07-26, 20:32
Medlem
micro113s avatar
Det här är intressant:

F: Mmm. Kristoffer, det är så här att vi har hittat blod i din bil.
H: Okej. Hur då? Var då? Hur fan…
[...]
H: Ja, hur hamnade det där.
F: Vilket?
H: Blodet.
F: Du tänker på det?
H: Ja, hur hamnade blodet i min bagagelucka.
F: Mmm. Kan du utveckla det?
H: Ja, men…vem är det som har varit in och sätt in blod i mi…in i min ba…bagagelucka.
F: Mmm.
F2: Vem har sagt att det är i bagageluckan?
H: Va?

FUP sid 1760
Citera
2014-07-26, 20:34
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
@micro113

Åsikten om FP2 var mest allmän nyfikenhet.

Varför är du så säker på att KJ inte skyddar en polare av något slag?

Ang torson: det är inte busenkelt att bära en torso i det skicket (utan att gå in på morbida detaljer). KJ är inte speciellt klen, men bärnadet är inte så lätt som många tycks tro. Som sagt inte omöjligt, men under omständigheterna långt från sannolikt
Varför måste det nödvändigtvis ha burits här?

Man kan släpa, dra något efter sig istället. Då blir det inte så himla jobbigt.
Låt säga att torson hamnade i den stora ryggsäcken - en ryggsäck som vissa emellertid
ifrågasätter att KJ varit innehavare av - så kan han ha haft den att dra runt på sedan
i terrängen.

Jag undrar om inte ändå alltihop skett i lägenheten, mordet såväl som styckning.
För varför annars besvära sig med att ha itu kroppen i valda delar? Det luktar
transportstyckning långa vägar.
Benen kan ha placerats inuti duschdraperiet.
Både den påstådda ryggsäcken av ansenlig storlek och detta draperi saknas som bekant.
Killen har ju bevisligen städat runt i lyan ett bra tag innan farbror polisen dök upp och
skulle granska utrymmena. Det hann samla sig nytt damm och annan skit innan det skedde.

Att inga spår efter några blodiga aktiviteter kunde säkras i badkaret borde väl innebära
att man definitivt borde släppa alla tankar på att en eventuell styckning skett däri?
Kan tyckas så. Men killarna som styckade en kompis i badkaret i Bollnäs eller Borlänge
lämnade inga synbara spår efter sig de heller. Värt att tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in