2014-07-29, 09:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har bett om alla bilder av rullen i badrummet, och fått till svar att det finns bara de två i FUP.

KJ förevisades en bild och hans kommentar och förklaring ingår i den samlade bevisningen, märkligt att man inte har dokumenterat vilken bild eller bilder KJ fick se. Avsevärd skillnad på kommentar beroende på bild föreställer jag mig. Svar och kommentarer bör vägas mot vilken bild tycker jag.
Citera
2014-07-29, 09:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det där tror vi ju inte på.
Hade han använt tejpen skulle hans DNA hittats.

Jag tror i alla fall inte att KJ använde handskar, varför tvätta kroppen för att få bort DNA i så fall, inte logiskt.
Citera
2014-07-29, 10:14
Medlem
Citat:
Jag har bett om alla bilder av rullen i badrummet, och fått till svar att det finns bara de två i FUP.

Jag är inte förvånad.
En miss tycker jag.
Citera
2014-07-29, 10:17
Medlem
På sidan 15 står det i domen :
"Tejpen i Vatchareeya Bangsuans hår kommer från tejprullen i bostaden".
På sidan 74 står det i domen:
"Förekomsten av VB:s DNA på såväl tejprullens pappersdel som på själva tejpen förstärker SKL:s bedömning att den tejp, som påträffades i Vatchareeya Bangsuans hår kommer från samma tejprulle".
De här uppgifterna som finns i domen är helt felaktiga, tejpen som fanns i VB hår är undersökt av SKL, med överensstämmelsen som fanns på skåpet i badrummet.
SKL har uppgett graden till (Grad+1) som menas att det är likvärdiga tejper men inte samma tejp.
Att påstå i domen att tejpen i VB:s hår är samma som tejpen på skåpet i badrummet är direkt felaktigt och missledande.
När rätten får sådant här felaktigt material blir domen också felaktig, det finns inget annat.
Det är SKL:s bedömningar som måste respekteras och accepteras och inte någonting annat.
Senast redigerad av Lagro 2014-07-29 kl. 10:20.
Citera
2014-07-29, 10:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vad var det du tolkade tokigt?

Att det fanns blod på rullen motsäger inte att det fanns områden utan blod, med bara DNA, och det är vad SKL skrev.
Nej, det talar om blod/DNA samt blod på rullen - ingenstans framgår att de skulle ha testat icke besudlat område på rullen.
Citera
2014-07-29, 10:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem har sagt sig göra det och vad bars ut?
Jag orkar inte läsa igenom all dokumentation i jakt på den detaljen. Någon av bröder eller vänner uppgav i någon av dokumentationerna att denne vid något tillfälle hjälp honom bära ut typ skåp från lägenheten..
Citera
2014-07-29, 10:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det talar om blod/DNA samt blod på rullen - ingenstans framgår att de skulle ha testat icke besudlat område på rullen.
Jo, eftersom SKL skiljer på besudling och område så är det laboratoriet kallar område inte besudling.

Citera
2014-07-29, 10:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag tror i alla fall inte att KJ använde handskar, varför tvätta kroppen för att få bort DNA i så fall, inte logiskt.
För att få bort blod efter styckningen kanske..
Citera
2014-07-29, 10:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jo, eftersom SKL skiljer på besudling och område så är det laboratoriet kallar område inte besudling.

Fast de gör inte den skillnaden i sin analys - de talar om blodfynd.

Oavsett - dina gissningar har inget stöd någonstans. KJ säger att det är hans tejp och KJ har uppenbarligen inte sett någon sådan tejp hos VB...

Kan du släppa tejpen nu - för det räcker inte att du svamlar om den, du måste också svamla bort DNA på hennes ben, blod i hans bagage, blod på handskar, blod på påse osv..
Citera
2014-07-29, 10:33
Medlem
Citat:
Märkligt att det inte finns dokumenterat vilken bild som förevisades KJ? Ännu ett fel begånget?
Det är väl inte KJ som skall avgöra om tejperna från något foto. Det är SKL som har expertis och kunnandet på området som skall avgöra om tejpen på VB:s hår kom från tejpen som fanns på skåpet i badrummet.
SKL har gjort den här undersökningen som visade att tejpen på VB:s hår kom inte från tejprullen som fanns på skåpet i badrummet.
Att ifrågasätta SKL :s bedömning är grovt missledande, som ingen borde göra men som det tyvärr görs.
Citera
2014-07-29, 10:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast de gör inte den skillnaden i sin analys - de talar om blodfynd.

Oavsett - dina gissningar har inget stöd någonstans. KJ säger att det är hans tejp och KJ har uppenbarligen inte sett någon sådan tejp hos VB...

Kan du släppa tejpen nu - för det räcker inte att du svamlar om den, du måste också svamla bort DNA på hennes ben, blod i hans bagage, blod på handskar, blod på påse osv..
Jag svamlar inte, det är en vokabulär du använder för att argumenten har tagit slut.

SKL talar inte om blodfynd i de platser det kallar områden. Det är DNA oblandat med blod. Tejprullen är ett av bevisen mot KJ, och det är inget bevis, det är viktigt att visa.

Citera
2014-07-29, 10:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag svamlar inte, det är en vokabulär du använder för att argumenten har tagit slut.

SKL talar inte om blodfynd i de platser det kallar områden. Det är DNA oblandat med blod. Tejprullen är ett av bevisen mot KJ, och det är inget bevis, det är viktigt att visa.

Jo, det gör de.

I och på tejprullen S034, som säkrades från Kristoffer Johanssons lägenhet har blod från
offret Vatchareeya Bangsuan anträffats.

Den 23 maj startade den kriminaltekniska platsundersökningen i Kristoffer Johanssons
lägenhet på Flottiljvägen 4c i Boden. I toaletten, på ett plåtskåp, fanns en tejprulle.
Rullen skickades in till SKL där man dels har anträffat blod från Vatchareeya både på
insidan (papprullen som tejpen är lindad på) och på utsidan av tejpen,

Det är blod man talar om.

Mina argument har inte tagit slut - det är bara totalt meningslöst att upprepa dem för någon som läser och tolkar selektivt.

De har undersökt de besudlade områdena på rullen - ingenstans framgår att de sökt eller testat för något i övrigt.

KJ identifierar också rullen som sin - och försöker inte ens hävda att den skulle var VB:s
Senast redigerad av micro113 2014-07-29 kl. 10:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in