2014-07-26, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
För KJ hade det varit helt meningslöst att överklaga till Högsta Domstolen, den enda möjligheten han har är att begära resning, men det måste han bekosta själv om han inte får rättshjälp.

Än en gång, man måste tydligen hamra in det: bekosta - ja då gör man det. Finns inga alternativ. Det är ingen rationell, intellektuell övning, det är något man gör i raseri över att annars tvingas leva resten av sitt liv som styckmördare (i folks ögon). Även om det ser hopplöst ut så är det ändå en markering, man kan se vem som helst i ögonen och säga "jag drev det så långt jag kunde, jag gav aldrig upp" istället för att mesa med några år hit och dit.
Citera
2014-07-26, 14:11
Medlem
Citat:
Det är helt rätt att det här värnet skulle vattentömmas och då hade kroppsdelarna upptäckts.
Om kroppsdelarna hade upptäckts i värnet hade det varit lätt att dra slutsatsen att KJ kunde aldrig ha placerat dem där. Det fanns endast en väg att göra det och det var att gå in med kroppsdelarna via en fönsterglugg på baksidan, men allting låg så olägligt till att KJ skulle aldrig klarat av att göra det. Sedan värnet vattentömdes markerade likspårhundarna i värnet därför anser jag att det finns inget tvivel att kroppsdelarna förvarades där.
Därför att få misstanken riktat mot KJ för mordet måste kroppsdelarna flyttas från värnet, de måste upptäckas på annat ställe helt enkelt.
Om inte kroppsdelarna hade flyttats skulle inte misstanken ha kunnats riktas mot KJ, utan det hade blivit mot annat håll, som gjort att gärningsmännen kunde ha kommit i en risk att åka fast.
Jag anser att den här flyttningen av kroppsdelarna ingick i planen från början och är ingenting som tillkom senare och det var gärningsmännen som flyttade dem.
Visst håller du med att det var dumt av MB och gärningsmännen att först placera kroppsdelarna i värnet och därefter ta riskerna att flytta dem. Tänk om polisen eller MPS hade kollat värnet i ett tidigt skede hade det bevisat att KJ inte kunde vara gärningsman. Det hade varit mycket klokare att placera kroppsdelarna direkt på FP1 och FP2 från början.
Citera
2014-07-26, 14:13
Medlem
Citat:
Eftersom polisen gjort en grundlig undersökning om KJ:s bostad varit brottsplatsen och kommit fram till att bostaden har inte varit någon brottsplats, finns det ingenting annat än att acceptera det beslutet.
Det som kan inses med mordet på VB är att det var ett planerat mord, inget dråp eller liknande.
Därför kan finnas en möjlighet att KJ varit planeraren och anlitat gärningsmän som utfört mordet, en planerare ser alltid till att han har alibi den tiden som mordet utförs, därför säger alibi för planeraren ingenting.
En mycket viktig faktor vid alla mord är motivet och vid planerade mord finns det alltid motiv.
Det som kan inses i KJ:s fall fanns det inget motiv att mörda VB, varken svartsjuka eller några ekonomiska motiv, därför faller motivet bort. Att anlita gärningsmän kostar pengar det är ingenting som görs gratis och vad som framgått hade inte KJ de ekomomiska resurserna att finansiera ett beställningsmord.
Att organisera ett beställningsmord fordras en logistik som inte KJ hade klarat av att genomföra, med lämplig bil och annat, samt kontakter till gärningsmännen och till VB.
Det som också visar att KJ hade ingenting med mordet på VB att göra är att kroppsdelarna blev placerade i Gula huset och däromkring, där det sannolika motivet var att gärningsmännen skulle sätta skulden på KJ och de själva skulle inte bli misstänkta.
Den andra faktorn som också visar att KJ hade ingenting med mordet att göra är blodspåret som fanns i bilen hans, det måste ses som orimligt att han själv planterar blodspår i egen bil.
Blodspåret i bagageutrymmet kan ses som en orsak att få KJ misstänkt för mordet på KJ.

Det är en hel del skillnad på att inte hitta spår och att utesluta det. Det dom säger är att dom inte hittat något som tyder på att ett mord (med blodstänk får man väl tro då) begåtts i lägenheten. Nu tror ju inte du det ändå och jag kan ju säga att jag tror kanske inte det heller. Jag tror mordet begåtts utomhus. Någonstans på vägen mellan Bodsvedjan och Svartbyn. Troligen omkring kl 21.30. Därefter låg kroppen i bakluckan ett tag, kanske några dagar.
Senast redigerad av zonzon 2014-07-26 kl. 14:21.
Citera
2014-07-26, 14:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det tror jag inte, jag tror KJ och BB möttes vid 16-tiden, som de brukar. JJ får inga frågor om vad KJ gjorde på kvällen 20, så du vet inte om han har några luckor.
JJ vet ingenting betr. kvällen den 20 maj. - Den "boken" hade han inte; kanske KJ bränt upp den? - Ljudfil TR 40:07.
Citera
2014-07-26, 14:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag sade inte att avslöjandet av handen på listen försvagade bevisningen. Sluta hitta på. Och tramsargument om alternativnissar, väderkvarnar och hjärnor som är frikopplade från verklighetskontakt stärker inte din sak. Förklara istället varför blodet inte kunde vara planterat. Att inget talar för det gör det inte omöjligt.
Ursäkta så mycket att jag förföll till att benämna er som nissar.
Alternativteoretiker ska det ju heta i korrekthetens namn och en sån bör du väl rimligen
här kunna betecknas som mot bakgrund av vad du haft för dig i inläggsväg?

När jag tar ordet "väderkvarnar" i min mun så syftas ju på att du och andra jagar
efter smådetaljer som ni önsketänker om ska ha en resningsgrundande betydelse
och då är väl verklighetskontakten kanske inte den bästa eller hur?

Och sedan har vi förstås din blodplanteringsfråga på menyn igen, din lilla tröttsamma mupp
och på det svarar vi en sista gång:

Varför skulle det vara planerat trots att inget talar för det?

Inbillar du dig verkligen att domstolarna ska döma efter omständigheter som inget
talar för?

Med den tron bekräftar du ju bara min misstanke om hur föga verklighetsförankrad du är.
Citera
2014-07-26, 15:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
JJ vet ingenting betr. kvällen den 20 maj. - Den "boken" hade han inte; kanske KJ bränt upp den? - Ljudfil TR 40:07.
Han kan tänka att KJ kom hem vid femtiden, men vet inte vad de gjorde på kvällen.
Citera
2014-07-26, 15:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Alternativteoretiker ska det ju heta i korrekthetens namn och en sån bör du väl rimligen

När jag tar ordet "väderkvarnar" i min mun så syftas ju på att du och andra jagar

Och sedan har vi förstås din blodplanteringsfråga på menyn igen, din lilla tröttsamma mupp

Inbillar du dig verkligen att domstolarna ska döma efter omständigheter som inget
talar för?

Med den tron bekräftar du ju bara min misstanke om hur föga verklighetsförankrad du är.
Du kan tydligen inte avhålla dig från invektiv, det måste vara kroniskt. Väderkvarnar är inga detaljer, det är rätt stora grejer. KJ är dömd på många detaljer, därför jagar jag detaljer. Jag begär inte att en domstol ska döma efter omständigheter som inget talar för, jag begär att en debattör har belägg för det hen påstår. Varför kan inte blodet vara planterat? Att inget talar för det gör det inte omöjligt.
Citera
2014-07-26, 15:11
Medlem
Citat:
Han kan tänka att KJ kom hem vid femtiden, men vet inte vad de gjorde på kvällen.

Ointressant vad som hände 20 maj. Benen låg där helt säkert före den 18 maj.
Citera
2014-07-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Visst håller du med att det var dumt av MB och gärningsmännen att först placera kroppsdelarna i värnet och därefter ta riskerna att flytta dem. Tänk om polisen eller MPS hade kollat värnet i ett tidigt skede hade det bevisat att KJ inte kunde vara gärningsman. Det hade varit mycket klokare att placera kroppsdelarna direkt på FP1 och FP2 från början.
För gärningsmännen var det mycket viktigt att få försprång, om de placerat kroppsdelarna vid FP1 0ch FP2 skulle det sannolikt varit kört för dem, därför de första dygnen är mycket viktig för mordutredarna att det finns någonting att ta på.
Det här värnet var vattenfyllt och isbelagd, därför den enda möljligheten att gömma delarna där var genom baksidan genom en glugg som var mycket besvärlig och otillgänglig.
Polisen hade kunnat komma på kroppsdelarna genom likspårhundar som hade kunnat markera där, men gärningsmännen tog den risken och lyckades.
Att polisen skulle ha gått på kroppsdelarna mycket snabbt hade fordras mycket tur, därför det var stora områden som skulle genomsökas.
Citera
2014-07-26, 15:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

talar för?

Man behöver inte inbilla sig något i det fallet, faktum är att domstolen måste ha belägg för att kunna utesluta. I det här fallet finns det ingenting som talar för att blodet inte kan vara planterat. Det är åklagaren som skall visa vad som har hänt.

Vi är några som har sagt det en tid, att FUP är undermålig som beslutsunderlag för en dråpdom. FUP visar inte vad som har hänt, än mindre vad som kan uteslutas.

Ett stort tankefel är att utesluta allt sådant som man ännu inte har hittat belägg för. Det bör räcka med att en sak är fullt möjlig för att den skall beaktas i bedömningen. Vän av ordning säger kanske då att man inte kan ta hänsyn till precis allt som skulle kunna ..., det blir ogreppbart, det håller jag med om, just därför är det viktigt att tydligt kunna visa vad som har hänt, och FUP ger tyvärr inget svar i den frågan.

EDIT;

Citerar mig själv;

Citat:
Om en av dina vänner kommer hem till dig, lånar toaletten, tappar en kondom på golvet som hamnar under badkaret, och som din fru hittar en tid därefter vid en flyttstädning pga separation, hon har länge misstänkt dig för otrohet pga sin sjukliga svartsjuka. Har hon hittat ett bevis för din otrohet och kan du förklara kondomen under badkaret?

Ibland kan man inte förklara allting, och det är inte ett bevis på skuld.

Ingenting talar för att din kompis har tappat kondomen under ditt badkar, tvärtom, allting talar för att du har varit otrogen, det finns ju ingenting öht som tyder på att det är din kompis som är skyldig till att kondomen fanns under badkaret. Inte en enda ledtråd kan få någon att komma på den tanken, därför kan det inte ha hänt?
Senast redigerad av OY 2014-07-26 kl. 15:23.
Citera
2014-07-26, 15:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du kan tydligen inte avhålla dig från invektiv, det måste vara kroniskt. Väderkvarnar är inga detaljer, det är rätt stora grejer. KJ är dömd på många detaljer, därför jagar jag detaljer. Jag begär inte att en domstol ska döma efter omständigheter som inget talar för, jag begär att en debattör har belägg för det hen påstår. Varför kan inte blodet vara planterat? Att inget talar för det gör det inte omöjligt.
Det är i och för sig inte helt omöjligt att det kom ett UFO som kidnappade henne och tänkte att de skulle dissekera henne för att utforska jorden, men sen blev det för tungt för dem att lyfta med henne i så de bestämde sig för att göra sig av med ballasten.
Eftersom de hoppades på att få med sig så mycket som möjligt så valde de att försöka med att lägga ut bitar av henne .. i slutändan hade dock bara händerna kvar och då kunde det lyfta.

Det finns absolut ingenting som talar för att det skulle vara så, men eftersom vi inte kan vara säkra på att vi är ensamma i universum och eftersom det finns många UFO observationer genom åren så kan man inte säga att det är helt omöjligt.

Trots det utreddes inte den möjligheten heller och vare sig TR eller HvR har tagit med det i beräkningen...

Tycker du det låter relevant?

Det är den typen av resonemang som du och somliga andra för i den här tråden.
Citera
2014-07-26, 15:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är i och för sig inte helt omöjligt att det kom ett UFO som kidnappade henne och tänkte att de skulle dissekera henne för att utforska jorden, men sen blev det för tungt för dem att lyfta med henne i så de bestämde sig för att göra sig av med ballasten.
Eftersom de hoppades på att få med sig så mycket som möjligt så valde de att försöka med att lägga ut bitar av henne .. i slutändan hade dock bara händerna kvar och då kunde det lyfta.

Det finns absolut ingenting som talar för att det skulle vara så, men eftersom vi inte kan vara säkra på att vi är ensamma i universum och eftersom det finns många UFO observationer genom åren så kan man inte säga att det är helt omöjligt.

Trots det utreddes inte den möjligheten heller och vare sig TR eller HvR har tagit med det i beräkningen...

Tycker du det låter relevant?

Det är den typen av resonemang som du och somliga andra för i den här tråden.

Det gamla vanliga svamlet och ett dåligt argument. Det har aldrig föresvävat dig att det finns en anledning till att åklagaren har till uppgift att visa vad som har hänt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in