Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
Ursäkta så mycket att jag förföll till att benämna er som nissar.
Alternativteoretiker ska det ju heta i korrekthetens namn och en sån bör du väl rimligen
här kunna betecknas som mot bakgrund av vad du haft för dig i inläggsväg?
När jag tar ordet "väderkvarnar" i min mun så syftas ju på att du och andra jagar
efter smådetaljer som ni önsketänker om ska ha en resningsgrundande betydelse
och då är väl verklighetskontakten kanske inte den bästa eller hur?
Och sedan har vi förstås din blodplanteringsfråga på menyn igen, din lilla tröttsamma mupp
och på det svarar vi en sista gång:
Varför skulle det vara planerat trots att inget talar för det?
Inbillar du dig verkligen att domstolarna ska döma efter omständigheter som inget
talar för?
Med den tron bekräftar du ju bara min misstanke om hur föga verklighetsförankrad du är.
Man behöver inte inbilla sig något i det fallet, faktum är att domstolen måste ha belägg för att kunna utesluta. I det här fallet finns det ingenting som talar för att blodet inte kan vara planterat. Det är åklagaren som skall visa vad som har hänt.
Vi är några som har sagt det en tid, att FUP är undermålig som beslutsunderlag för en dråpdom. FUP visar inte vad som har hänt, än mindre vad som kan uteslutas.
Ett stort tankefel är att utesluta allt sådant som man ännu inte har hittat belägg för. Det bör räcka med att en sak är fullt möjlig för att den skall beaktas i bedömningen. Vän av ordning säger kanske då att man inte kan ta hänsyn till precis allt som skulle kunna ..., det blir ogreppbart, det håller jag med om, just därför är det viktigt att tydligt kunna visa vad som har hänt, och FUP ger tyvärr inget svar i den frågan.
EDIT;
Citerar mig själv;
Citat:
Om en av dina vänner kommer hem till dig, lånar toaletten, tappar en kondom på golvet som hamnar under badkaret, och som din fru hittar en tid därefter vid en flyttstädning pga separation, hon har länge misstänkt dig för otrohet pga sin sjukliga svartsjuka. Har hon hittat ett bevis för din otrohet och kan du förklara kondomen under badkaret?
Ibland kan man inte förklara allting, och det är inte ett bevis på skuld.
Ingenting talar för att din kompis har tappat kondomen under ditt badkar, tvärtom, allting talar för att du har varit otrogen, det finns ju ingenting öht som tyder på att det är din kompis som är skyldig till att kondomen fanns under badkaret. Inte en enda ledtråd kan få någon att komma på den tanken, därför kan det inte ha hänt?