• 1
  • 2
2014-07-24, 19:08
Medlem
Hej

Jag gör en majonnäs som smakar skit, varje gång försöker jag om och om igen. Här är vad jag använder: Ett ägg, sedan fyller jag skiten med rapsolja samtidigt som jag vispar, vilket gör själva grunden till majonnäsen. Efter det saltar jag skiten och tillsätter citron/vinägrett eller båda och. Smakar starkt, en smak som påminner om rök men jag har upptäckt att det är ägget som smakar. Olja smakar också, men framförallt så är konsistensen som snor! Jag provar tillsätta vatten och försöka balansera det olika, med olika mängder vatten och olja, eller utan vatten, men detta hjälper inte för fem öre. Hur får jag den att bli luftig? Hjälp mig flashback, jag vet inte vad jag håller på med!
2014-07-24, 19:10
Medlem
klybans avatar
varsågod (FB) Den stora tråden om majonnäs, vit, köpt, lagad, m.m....
2014-07-24, 19:11
Medlem
lustigpersons avatar
Snor har varierande konsistens. Så det var ett udda ordval från din sida. F.ö så kommer du aldrig få den lika luftig som den i affären eftersom de använder förtjockningsmedel.
2014-07-24, 19:12
Medlem
minimarrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Hej

Jag gör en majonnäs som smakar skit, varje gång försöker jag om och om igen. Här är vad jag använder: Ett ägg, sedan fyller jag skiten med rapsolja samtidigt som jag vispar, vilket gör själva grunden till majonnäsen. Efter det saltar jag skiten och tillsätter citron/vinägrett eller båda och. Smakar starkt, en smak som påminner om rök men jag har upptäckt att det är ägget som smakar. Olja smakar också, men framförallt så är konsistensen som snor! Jag provar tillsätta vatten och försöka balansera det olika, med olika mängder vatten och olja, eller utan vatten, men detta hjälper inte för fem öre. Hur får jag den att bli luftig? Hjälp mig flashback, jag vet inte vad jag håller på med!

En majonnäs består av Ägg gula, olja/klarnat smör och dijon senap (salt, vitpeppar).

om du häller i citron så är det inte längre en majonäs men en hollandaise

hur ser din ratio ut på ägg gula och olja ?
2014-07-24, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lustigperson
Snor har varierande konsistens. Så det var ett udda ordval från din sida. F.ö så kommer du aldrig få den lika luftig som den i affären eftersom de använder förtjockningsmedel.
Nu när jag läser i tråden som ovanstående länkade så ser jag klart och tydligt att det inte alls handlar om förtjockningsmedel. Är du bara allmänt dum eller gillar du att skriva skitsnack på alla trådar du besöker?
2014-07-24, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minimarriz
En majonnäs består av Ägg gula, olja/klarnat smör och dijon senap (salt, vitpeppar).

Är du säker på det där med citronen, för många recept verkar innehålla det, samt behöver man den, eller ättika, för att balansera smaken, stämmer eller? Senap och peppar var två ingredienser jag skippade, jag tror också att en har varit en form av socker eller sirap. Rätta mig om jag har fel.
2014-07-24, 19:27
Medlem
minimarrizs avatar
Citat:
Är du säker på det där med citronen, för många recept verkar innehålla det, samt behöver man den, eller ättika, för att balansera smaken, stämmer eller? Senap och peppar var två ingredienser jag skippade, jag tror också att en har varit en form av socker eller sirap. Rätta mig om jag har fel.

som jag har lärt mig från mina tider som lärling på olika resturanger så användes aldrig citron eller ättika till en helt vanlig majo. det som balenserar smaken i majonässen är dijon senapen.
2014-07-24, 19:28
Medlem
klybans avatar
Citat:

Senaste jag koll på en hollandaise, så var det värme med.
En emulsion med värme och fett.
Så inte riktigt förstår varför du ens nämner den ens.
Och syra har man i en majonnäs, och inte alls ovanligt att man har citron.
2014-07-24, 19:30
Medlem
Citat:
som jag har lärt mig från mina tider som lärling på olika resturanger så användes aldrig citron eller ättika till en helt vanlig majo. det som balenserar smaken i majonässen är dijon senapen.
Men i senapen finns väl någon form av syra, och inte minst socker?
2014-07-24, 19:39
Medlem
MeanMEs avatar
Konsistensen blir fastare om du använder senap i.
Det är nog där problemet för dig ligger.

Sedan är det helt ok att använda citron eller vitvinsvinäger för lite syrlighet.
Varav den senare ingår i orginalreceptet.

Från några som vet...
http://fr.wikipedia.org/wiki/Sauce_mayonnaise

Orginalingredienserna är således:
Äggula, vinäger, olja, salt och peppar
Senast redigerad av MeanME 2014-07-24 kl. 19:43.
2014-07-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Konsistensen blir fastare om du använder senap i.
Det är nog där problemet för dig ligger.

Sedan är det helt ok att använda citron eller vitvinsvinäger för lite syrlighet.
Varav den senare ingår i orginalreceptet.

Från några som vet...
http://fr.wikipedia.org/wiki/Sauce_mayonnaise
Jag får fortfarande en jättefast konsistens men när den lägger sig på munnen är det som att ha fått snor liksom som löser sig upp på din tunga... Asså det är bara jätteäckligt, vet inte vad som orsakar det men som du säger så tror jag också att det ligger på senapen. Det måste vara en smak eller kryddgrej som gör att jag bara upplever det som snor, trots att det inte är något fel på konsistensen! Den behöver smak helt enkelt. Jag måste prova senap till nästa gång. Finns det någon chans att göra detta på hemmagjord senap, eller senapsfrön?
2014-07-24, 19:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag får fortfarande en jättefast konsistens men när den lägger sig på munnen är det som att ha fått snor liksom som löser sig upp på din tunga... Asså det är bara jätteäckligt, vet inte vad som orsakar det men som du säger så tror jag också att det ligger på senapen. Det måste vara en smak eller kryddgrej som gör att jag bara upplever det som snor, trots att det inte är något fel på konsistensen! Den behöver smak helt enkelt. Jag måste prova senap till nästa gång. Finns det någon chans att göra detta på hemmagjord senap, eller senapsfrön?
Är väl toppen att göra det på hemmagjord sådan.
Värmer en i hjärtat (typ jättevarmt) att folk fortfarande gör egen senap idag.
I Frankrike kör man ju självklart med Dijonsenap men en sötare variant funkar det med.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in