2008-02-04, 20:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatormeddelande
Tråd utbruten

Här kan alla diskussioner om majonäs föras. Vilka märken som är godast om man ska köpa och hur man själv gör sin bästa.

/Moderator

Citat:
Ursprungligen postat av tjompan

Edit. Jag har köpt vit (storköksmajonäs(?)) i charken på konsum.

//Tjompan
Kan du kanske förklara vad vit majonnäs är? Rättare sagt vad du tror (eller vet) vad den innehåller?

~Paul~
Senast redigerad av Snövit 2009-03-14 kl. 11:55.
Citera
2008-02-04, 22:03
Medlem
tjompans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kan du kanske förklara vad vit majonnäs är? Rättare sagt vad du tror (eller vet) vad den innehåller?

~Paul~
Tyvärr vet jag inte vad det är mer än att smaken skiljer sig mot den man köper i burk/tub. (Typ Findus o.s.v.) Den jag har köpt är iaf mildare i smaken och passar mig bättre.

//Tjompan
Citera
2008-02-04, 22:07
Medlem
Vänd dig till någon matgrossist om du ska köpa majonäs... t.ex Svensk cater.
Citera
2008-02-04, 22:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjompan
Tyvärr vet jag inte vad det är mer än att smaken skiljer sig mot den man köper i burk/tub. (Typ Findus o.s.v.) Den jag har köpt är iaf mildare i smaken och passar mig bättre.

//Tjompan
OK. Efter den förklaringen är jag nästan säker på att det handlar om vanlig majonnäs som man tillfört antingen Crème Fraiche, gräddfil eller något liknande. För att kunna göra på det här viset så måste man göra själva majonnäsen avsevärt tjockare.

~Paul~
Citera
2008-02-05, 01:03
Medlem
DenLedes avatar
Vit majonäs är den amerikanska varianten:
http://www.hellmanns.co.uk/img/range/1.jpg

Det är den man får på McDonalds och är inte så skarp i smaken som vår gulare svenska variant.
Citera
2008-02-05, 07:52
Medlem
FeFFes avatar
Vit mayo!

Som nån annan snubbe skrev så e det denna http://www.hellmanns.co.uk/img/range/1.jpg du ska skaffa!

Jag vet inte hur det e uppåt i landet med många storbutiker (kvantum, citygross etc) har en "USA-hörna" och där finns alltig Hellmanns majonäs, har själv alltid den hemma då den passar till ALLT du äter

PS... fixa nu receptet!
Citera
2008-02-05, 09:28
Medlem
rayraviolis avatar
Ska du köpa god majo så är Rybergs bra. Kolla med den manuella disken i din butik. Gör de egna röror och såser så är det sannolikt att de använder just Rydbergs. Blir ofta billigare att köpa över disk än att köpa förpackad.
Citera
2008-02-06, 09:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Sen off topicen om majonnäs så är det faktiskt en av få grejor jag gillar i halvfabrikat bättre
Sen vet jag att jag inte gjort min majonnäs bra(och inte lagt ner nått arbete på att få den bra heller:/ ), kanske borde göra egen men få den då att smaka som köpe varianten.
Många gör misstaget att piska livet ur majonnäsen. Det bästa resultatet får man om man kör med maskin utrustad med ballongvisp, som t ex Kenwood eller Kitchen Aid: http://www.homeappliancesuperstore.c...KSM150PSER.jpg

Man trycker in då mycket luft och majonnäsen blir trots sin tjocklek väldigt lätt.

Har man ingen maskin så får man bäst resultat med handballongvisp.

~Paul~
Citera
2008-02-09, 11:51
Medlem
var kan jag köpa sådan här specialmajonnäs? finns det över disk i alla större livsmedelsbutiker som har chark eller?
Citera
2009-02-05, 11:54
Bannlyst
majonäs?

jag har haft en bild av majonäs som nåt äckligt i hela mitt liv, men efter att ha ätit kyckling burger på max som tydligen innehåller just majonäs undrar jag.

smakar majonäs man köper som de som har på max?

och om man man vill ha en liknande den max har, vilken ska man ha?
(om det ens finns olika majonäser dvs)

tack på förhand
Citera
2009-02-05, 12:02
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimone
jag har haft en bild av majonäs som nåt äckligt i hela mitt liv, men efter att ha ätit kyckling burger på max som tydligen innehåller just majonäs undrar jag.

smakar majonäs man köper som de som har på max?

och om man man vill ha en liknande den max har, vilken ska man ha?
(om det ens finns olika majonäser dvs)

tack på förhand

Blanda filmjölk med kondenserad mjölk och olivolja så har du en riktigt god majonnäs! Nästan godare än den på MAX. Det finns ganska många recept men mitt tillhör nog dem vassare! För att få till den där subtila, rökiga MAX-smaken kan du med fördel blanda i lite spad från rökt böckling. Lärde mig den manövern på MAX i Åre...

Lycka till!
Citera
2009-02-05, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Blanda filmjölk med kondenserad mjölk och olivolja så har du en riktigt god majonnäs! Nästan godare än den på MAX. Det finns ganska många recept men mitt tillhör nog dem vassare! För att få till den där subtila, rökiga MAX-smaken kan du med fördel blanda i lite spad från rökt böckling. Lärde mig den manövern på MAX i Åre...

Lycka till!
menar du det är fisk i deras majonäs??

vilket svineri! jag är allergisk mot fisk!
så där får dom fan inte göra!!!

skämtar du eller??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in