2014-07-18, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BiHSve
Vi börjar borta mot Sparta Prag. Mardrömslottning, men kul resa.

Kommer ihåg att Häcken hade svårt mot dem men tog sig vidare på något mirakulöst sätt. MFF borde vara glada om de lyckas få oavgjort på bortaplan.
Citera
2014-07-18, 18:31
Medlem
traskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Kommer ihåg att Häcken hade svårt mot dem men tog sig vidare på något mirakulöst sätt. MFF borde vara glada om de lyckas få oavgjort på bortaplan.

Vi hade tur som lyckades få 2-2 i bortamatchen, det kanske borde varit en seger med två mål för Sparta där, men å andra sidan körde vi sedan över dom på hemmaplan och var faktiskt närmare 3 eller 4-0 än att det skulle slutat 1-1. Så mirakulöst är nog en stark överdrift.

edit. Trots att vi hade tur i bortamatchen så var det faktiskt så att Källqvist stod för en direkt bjudning på det andra målet och borde nog ha kunnat rädda det första också.

http://www.youtube.com/watch?v=1Or18TirJ4c
Senast redigerad av traske 2014-07-18 kl. 18:37.
Citera
2014-07-18, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av traske
Vi hade tur som lyckades få 2-2 i bortamatchen, det kanske borde varit en seger med två mål för Sparta där, men å andra sidan körde vi sedan över dom på hemmaplan och var faktiskt närmare 3 eller 4-0 än att det skulle slutat 1-1. Så mirakulöst är nog en stark överdrift.

edit. Trots att vi hade tur i bortamatchen så var det faktiskt så att Källqvist stod för en direkt bjudning på det andra målet och borde nog ha kunnat rädda det första också.

http://www.youtube.com/watch?v=1Or18TirJ4c

Jag har nog bortamatchen i tanken då jag inte såg hemmamatchen och mycket riktigt så hade ju Häcken tur som fick 2-2 där.
Citera
2014-07-20, 03:39
Medlem
JayGatsbys avatar
Det slog mig just att Shaktar Donetsk ska spela Champions League i år.
Blir det matcher på Cypern tro då Donetsk är en krigszon?

Hur spelar de sina hemmamatcher i ligan tro?
Citera
2014-07-24, 10:07
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Det slog mig just att Shaktar Donetsk ska spela Champions League i år.
Blir det matcher på Cypern tro då Donetsk är en krigszon?

Hur spelar de sina hemmamatcher i ligan tro?

Såg att Shakhtar Donetsk kommer att spela sina hemmamatcher i Lviv i västra Ukraina när säsongen drar i gång. Mot slutet av gångna säsong var flera lag tvungna att ändra sina rutiner av säkerhetsskäl:

http://in.reuters.com/article/2014/05/09/soccer-ukraine-security-idINKBN0DP0JD20140509

Citat:
Soccer matches across all Ukrainian leagues scheduled for this weekend, as well as the domestic cup final next Thursday, are to be played behind closed doors for security reasons, the Football Federation of Ukraine (FFU) has confirmed on its WEBSITE.

Political unrest, provoked by pro-Russian separatists in southern and eastern parts OF THE COUNTRY has also forced matches in the Donetsk, Lugansk, Kharkiv and Odessa regions to be relocated.

With only two rounds remaining in the Ukrainian Premier League, soccer officials have yet to decide if supporters will be allowed into stadiums for the final week of fixtures.

Sex utländska spelare, bl.a. för klubben viktiga brasilianare, har ju vägrat återvände till Donetsk:

http://www.theguardian.com/football/2014/jul/21/shakhtar-donetsk-players-missing-douglas-costa

Citat:
Alex Teixeira and Douglas Costa are among the six Shakhtar Donetsk players refusing to return to Ukraine. Photograph: Reuters
Shakhtar Donetsk’s owner has confirmed six players have refused to return to Ukraine for THE NEW SEASON as conflict rages around the club’s home city.

Brazilians Douglas Costa, Fred, Dentinho, Alex Teixiera and Ismaily plus Argentine striker Facundo Ferreyra remained in France FOLLOWINGa friendly against Lyon on Saturday.

In a statement on the club’s website, the owner, Rinat Akhmetov, warned the players that “in the first instance they will suffer” if they do not return, because their actions could activate COMPENSATION clauses forcing them to pay “tens of millions of euros” to Shakhtar.

“It is true, six team players have not come,” said Akhmetov.

Malmö FF mot Sparta Prag...jag väljer att vara optimistisk trots allt. Ingen omöjlig motståndare. Att hålla nollan i dubbelmötena mot Ventspils är alltid något att bygga vidare på. Det kommer att krävas två taktiskt skickliga och arbetsintensiva insatser för att slå ut hemmastarka Sparta, men varför inte? Större under har skett. I så fall väntar, innan ett eventuellt CL-gruppspel, ett lag av typen Slovan Bratislava, Maribor, Partizan Belgrad, Steaua Bukarest...Svårt, men med maxprestationer av MFF inte heller det omöjligt. Visst, mest sannolikt är att de åker ut nu mot Sparta Prag, men jag tror inte de är chanslösa. Jag är inte uppdaterad vad gäller prognoser för skadade Molins, Thern och Helander.

Sedan är frågan vad MFF kan göra i ett CL-gruppspel. Det skulle kunna bli några rätt traumatiska matcher mot övermäktigt motstånd. Inte kul att titta på heller.
Citera
2014-07-24, 10:26
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Såg att Shakhtar Donetsk kommer att spela sina hemmamatcher i Lviv i västra Ukraina när säsongen drar i gång. Mot slutet av gångna säsong var flera lag tvungna att ändra sina rutiner av säkerhetsskäl:

http://in.reuters.com/article/2014/05/09/soccer-ukraine-security-idINKBN0DP0JD20140509

Sex utländska spelare, bl.a. för klubben viktiga brasilianare, har ju vägrat återvände till Donetsk:

http://www.theguardian.com/football/2014/jul/21/shakhtar-donetsk-players-missing-douglas-costa

Malmö FF mot Sparta Prag...jag väljer att vara optimistisk trots allt. Ingen omöjlig motståndare. Att hålla nollan i dubbelmötena mot Ventspils är alltid något att bygga vidare på. Det kommer att krävas två taktiskt skickliga och arbetsintensiva insatser för att slå ut hemmastarka Sparta, men varför inte? Större under har skett. I så fall väntar, innan ett eventuellt CL-gruppspel, ett lag av typen Slovan Bratislava, Maribor, Partizan Belgrad, Steaua Bukarest...Svårt, men med maxprestationer av MFF inte heller det omöjligt. Visst, mest sannolikt är att de åker ut nu mot Sparta Prag, men jag tror inte de är chanslösa. Jag är inte uppdaterad vad gäller prognoser för skadade Molins, Thern och Helander.

Sedan är frågan vad MFF kan göra i ett CL-gruppspel. Det skulle kunna bli några rätt traumatiska matcher mot övermäktigt motstånd. Inte kul att titta på heller.

Så länge Mff kan hålla resten av sin trupp skadefri kan dom nå ett gruppspel i CL i kombination med lite tur med lottning/resultat. Molins är borta resten av säsongen om jag inte minns helt fel vilket är ett rejält bakslag för MFF, Thern har jag ingen koll på. Killarna måste spela felfritt och vara 100% i 90 minuter.
Minns kollapsen mot Dinamo Zagreb i första mötet där vi praktiskt taget gav bort segern för att sedan falla på mållinjen hemma, bittert var det.

Når vi ett gruppspel ska vi vara tacksamma för varenda liten poäng vi kan spela hem, dock handlar det mer om att få ut ett svenskt lag på den stora scenen igen för reklam och för att utveckla våra spelare.
Citera
2014-07-24, 11:50
Medlem
BirkaBagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino

Tror man hade varit rätt nöjda med att förlora sex matcher och få €8,600,000(exklusive publikintäkter).
Citera
2014-07-24, 11:54
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirkaBagaren
Tror man hade varit rätt nöjda med att förlora sex matcher och få €8,600,000(exklusive publikintäkter).

En gruppspel skulle kunna öka omsättningen med ungefär 150 miljoner allt som allt. Jag skulle inte bry mig så mycket om de sportsliga resultaten faktiskt. Hoppas spelarna skaffa lite erfarenhet typ.
Citera
2014-07-24, 12:01
Medlem
BirkaBagarens avatar
Kanske inte hör hemma här, men hade Malmö fått betala skatt på de €8,600,000?
Citera
2014-07-24, 12:28
Medlem
L-illuminatos avatar
Det är ju nästan skjuklig denna kåthet på Champions League och det mindrevärdeskomplex ni (svenska fotbollsfans har) man kommer ofta in i de diskussionerna. Är det inte liksom ett storlag eller gammalt storlag från väst i storlag typ Napoli, Tottenham eller Sevilla som kommer på besök alternativt gammalt storlag:
Inter, Ajax, Sporting eller Celtic
Så går det inte att sälja ut en svensk mästares arena

I en kvalomgång eller EL gruppspel

Inte föränn Svenska klubblag (främst media och fans då klubbledningar och spelare har haft sin reality check för länge sedan) accepterar att EL är en stor ära och borde vara något eftersträvansvärt så kommer man kunna avancera i klass.

Samma jävla story var det med Royal League för att det var Norska SEF och en norsk mediebyrå som tog fram idéen sålde in den hos danskarna innan de äns börja snacka med Sverige så hade media och fans svårt för att ta till sig Royal League även om den på sikt skulle kunna tillföra en ekonomisk stabilitet om tillexempel lag som AIK, blåvitt och MFF kunde budgetera för att sluta topp4.

Det är ju ingen idé att riskerar ekonomin (och antingen tacka nej till bud på spelare eller värva dyrar spelare) för att nå en Chammpion's League gruppspel vilket ändå aldrig kommer hända igen på 10år då sitter man i skiten och har en förstor "kostym" i form av spelarlöner osv och måste påbörja en "nedåtgående spiral" i avrustning. (Lex våra två senaste Champions League grupplag AIK, HeIF som bägge fick konkursproblem några år senare).

Ett realistiskt mål är istället att spela Europa league gruppspel om media och fans skulle intessera sig för det och faktiskt köpa ut Friends Nationalarenan eller Swedbank Stadion när exempelvis Partizan, Cluj, PAOK Saloniki, Maccabi Tel Aviv eller Standard Liege kommer på besök då har vi en framtid. Men det är jobbigt för media att göra research om ligor de inte följer.

i Sverige beter vi oss som om vi vore en topp10 liga på dekis med ett otroligt mindrevärdeskomplex och vi vägrar liksom att gilla läget och ödmjukt anta utmaningen.

Det påminner om Romlagen som på sin sikt tillsammans når Champion's League en gång på fyra år!
Ändå har Olimpico ungefär 20% publik när Lazio spelar EL gruppspel mot Legia medan är det
Real Madrid som ska mötas en Champions League kväll då är arenan utsåld för länge sedan....

Tar man å andra sidan Braga det laget som sett till storlek på land, liga och klubb överpresterar mest i Europa senaste 5åren. Så kommer Bragas fans i vått och tort oavsett om man möter Manchester United i gruppen eller Rubin Kazan i en åttondesfinal i EL.
Senast redigerad av L-illuminato 2014-07-24 kl. 12:31.
Citera
2014-07-24, 13:42
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
En gruppspel skulle kunna öka omsättningen med ungefär 150 miljoner allt som allt. Jag skulle inte bry mig så mycket om de sportsliga resultaten faktiskt. Hoppas spelarna skaffa lite erfarenhet typ.

Ja, det står förstås mycket pengar på spel. Och visst är det på tiden att Sverige får med ett lag i CL-gruppspelet.

Handbollsskribenten Johan Flinck i Sportblaskan är rätt negativ:

Citat:
Men jag kan inte se MFF ens ta sig in i Europa League med det här laget, det här spelet och det här (bristande) självförtroendet.
Det står jag fast vid även om jag fick en dos gammalt, hederligt näthat i går efter min snabbanalys direkt efter matchen.
Nu vet vi att det blir ett delvis annat lag. Agon Mehmeti och Anton Tinnerholm finns att tillgå till matchen mot tjeckerna och Daniel Andersson hade lovat att kasta sig över telefonen redan i går kväll för att få loss Enoch Kofi Adu från Stabaek till tisdag och bortamatchen i Prag.
Det kommer nog att krävas. Och lita på att Åge Hareide kan våga spela ghananen – minns hur han som Helsingborgstränare lät Nikola Djurdjic spela mot Celtic dagen efter serben blev klar.
Hoppas på en repris från 2011
Det väntar också en helt annan matchbild i mötet MED Sparta Prag. MFF må vara vana vid att föra spelet i allsvenskan men jag håller med Hareide och Halsti om att den förväntade matchbilden mot tjeckerna nog passar MFF bättre i det här läget och med det här laget, utan Simon Thern och Guillermo Molins som varit nyckelspelare när MFF varit spelförande och vunnit.
Sedan kan MFF förstås hoppas på en repris från Champions League-kvalet 2011. Då var MAN rätt utskällda i mot*svarande situation efter att lyckats av*färda Torshavn från Färöarna utan att imponera. Sedan gjorde man ”en Teddy Lucic” och slog ut Rangers.
Citera
2014-07-24, 14:43
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Det är just den inställningen som är väldigt osund man vill liksom börja cyckla innan man har lärt sig att gå....

Om Svenskt lag ska ta sig in till Champions handlar det om att truppen änns inte ska ha sin formtopp när de vinner Allsvenskan utan den ska vara som bäst 9månader senare när man spelar den sista kvalomgången och playoff.

MFF's trupp är brandskattad (Jille, Ponne, Miiko & till viss del Rantie) har alla försvunnit. Andra bärande spelare är skadade. Visst går det att nå gruppspel som Anorthosis, FC Thun, FC Nordsjälland, Artmedia & Dinamo Zagreb klarat men då ska man knappast befinna sig i upplösningstillstånd och med en sådan truppomsättning och omsättning i ledningen som MFF har haft....

Men vi pratar om att man ska överprestera i 4 omgångar.

Så släpp eran jävla pipe dream nu och fokusera på att ta Co-Efficient poäng i EL och njut av att få se exotiska lag i EL istället för att gråta över att ni inte kommer in i CL.
Ett EL Gruppspel med PAOK Saloniki, MAribor & Porto hade varit bra mycket mer givande utvecklande än att ses som askungenlaget som alla krossar i CL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in