Citat:
Ursprungligen postat av
JayGatsby
Det slog mig just att Shaktar Donetsk ska spela Champions League i år.
Blir det matcher på Cypern tro då Donetsk är en krigszon?
Hur spelar de sina hemmamatcher i ligan tro?
Såg att Shakhtar Donetsk kommer att spela sina hemmamatcher i Lviv i västra Ukraina när säsongen drar i gång. Mot slutet av gångna säsong var flera lag tvungna att ändra sina rutiner av säkerhetsskäl:
http://in.reuters.com/article/2014/05/09/soccer-ukraine-security-idINKBN0DP0JD20140509
Citat:
Soccer matches across all Ukrainian leagues scheduled for this weekend, as well as the domestic cup final next Thursday, are to be played behind closed doors for security reasons, the Football Federation of Ukraine (FFU) has confirmed on its WEBSITE.
Political unrest, provoked by pro-Russian separatists in southern and eastern parts OF THE COUNTRY has also forced matches in the Donetsk, Lugansk, Kharkiv and Odessa regions to be relocated.
With only two rounds remaining in the Ukrainian Premier League, soccer officials have yet to decide if supporters will be allowed into stadiums for the final week of fixtures.
Sex utländska spelare, bl.a. för klubben viktiga brasilianare, har ju vägrat återvände till Donetsk:
http://www.theguardian.com/football/2014/jul/21/shakhtar-donetsk-players-missing-douglas-costa
Citat:
Alex Teixeira and Douglas Costa are among the six Shakhtar Donetsk players refusing to return to Ukraine. Photograph: Reuters
Shakhtar Donetsk’s owner has confirmed six players have refused to return to Ukraine for THE NEW SEASON as conflict rages around the club’s home city.
Brazilians Douglas Costa, Fred, Dentinho, Alex Teixiera and Ismaily plus Argentine striker Facundo Ferreyra remained in France FOLLOWINGa friendly against Lyon on Saturday.
In a statement on the club’s website, the owner, Rinat Akhmetov, warned the players that “in the first instance they will suffer” if they do not return, because their actions could activate COMPENSATION clauses forcing them to pay “tens of millions of euros” to Shakhtar.
“It is true, six team players have not come,” said Akhmetov.
Malmö FF mot Sparta Prag...jag väljer att vara optimistisk trots allt. Ingen omöjlig motståndare. Att hålla nollan i dubbelmötena mot Ventspils är alltid något att bygga vidare på. Det kommer att krävas två taktiskt skickliga och arbetsintensiva insatser för att slå ut hemmastarka Sparta, men varför inte? Större under har skett. I så fall väntar, innan ett eventuellt CL-gruppspel, ett lag av typen Slovan Bratislava, Maribor, Partizan Belgrad, Steaua Bukarest...Svårt, men med maxprestationer av MFF inte heller det omöjligt. Visst, mest sannolikt är att de åker ut nu mot Sparta Prag, men jag tror inte de är chanslösa. Jag är inte uppdaterad vad gäller prognoser för skadade Molins, Thern och Helander.
Sedan är frågan vad MFF kan göra i ett CL-gruppspel. Det skulle kunna bli några rätt traumatiska matcher mot övermäktigt motstånd. Inte kul att titta på heller.